Suchprofil: welfare-to-work Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 04/20 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Achdut:2020:RMA, Journal= {Journal of social policy}, Number= {online first}, Author= {Netta Achdut and Haya Stier}, Title= {The Role of Monetary and Non-Monetary Job Quality Components in Determining Welfare Exit}, Year= {2020}, Pages= {1-25}, Annote= {URL: https://doi.org/10.1017/S0047279419000977}, Abstract= {"Contemporary welfare policies in many Western countries limit means tested public assistance for the long-term unemployed and spur rapid movement into the labor market. Studies on welfare use determinants that traced these policy changes focused on individuals' characteristics, economic condition, and various policy components. Little attention was paid to welfare recipients' job quality or its role in determining welfare exit. The present study examined the contribution of various job quality aspects, beyond wages, to welfare exit among welfare recipients in Israel. We considered the use of workers' own skills and occupation, existence of standard employment contract (versus temporary), irregular work schedule, and application of mandatory and non-mandatory non-wage compensation attributes. The data derive from a national panel survey of 2,800 single-mother recipients of welfare in 2003. The results indicate the importance of these job components for welfare exit, above and beyond wages. Implications for policy are discussed." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Langzeitarbeitslose; Sozialhilfeempfänger; berufliche Reintegration; Determinanten; Arbeitsplatzqualität; ökonomische Faktoren; adäquate Beschäftigung; Normalarbeitsverhältnis; Arbeitszeitgestaltung; Lohnhöhe; allein Erziehende; Mütter; Sozialhilfe; Zu- und Abgänge; betriebliche Sozialleistungen; Beruf und Familie; Israel; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2003-2007}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1971}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200408BBR}, } @Article{Krug:2019:SNL, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Soziologie}, Volume= {48}, Number= {5-6}, Author= {Gerhard Krug and Christof Wolf and Mark Trappmann}, Title= {Soziale Netzwerke Langzeitarbeitsloser und die Aufnahme einer Erwerbst{\"a}tigkeit}, Year= {2019}, Pages= {349-365}, ISBN= {ISSN 0340-1804}, Annote= {URL: https://doi.org/10.1515/zfsoz-2019-0025}, Annote= {URL: https://doi.org/10.1515/zfsoz-2019-0025}, Abstract= {"Dieser Beitrag geht der Frage nach, ob die sozialen Netzwerke von Arbeitslosen deren Chancen zur Aufnahme einer Erwerbstätigkeit positiv beeinflussen. Ausgehend von in der aktuellen Literatur diskutierten Wirkmechanismen werden mehrere Hypothesen zu unterschiedlichen Aspekten des Netzwerks aufgestellt. Es wird angenommen, dass Arbeitslose umso eher in Arbeit kommen, je größer der Umfang ihrer (starken und schwachen) sozialen Beziehungen ist, je mehr Kontakt zu Erwerbstätigen sie haben und je mehr Ressourcen ihr Netzwerk enthält. Auf Basis des Panels 'Arbeitsmarkt und soziale Sicherung' mit dem Schwerpunktmodul zu sozialem Kapital werden diese Hypothesen anhand einer Fixed-Effects Panelregression getestet. Wird für alle zeitkonstanten sowie für einschlägige zeitvariante Variablen kontrolliert, erweisen sich schwache Beziehungen, gemessen als aktive Mitgliedschaften in freiwilligen Vereinigungen, sowie der Umfang nicht unmittelbar auf die Stellensuche bezogener sozialer Ressourcen als bedeutsam für die Arbeitsmarktchancen. Der Beitrag endet mit einer Diskussion dieser Befunde." (Autorenreferat, © De Gruyter)}, Abstract= {"This paper examines whether the social networks of unemployed people have a positive impact on their re-employment chances. Hypotheses are derived from the literature, concerning different aspects of the network. We hypothesize that the more (strong and weak) social ties, the more employed friends the unemployed have and the more resources there are in their network, the higher their chances for re-employment. We use data from the Panel Study 'Labour Market and Social Security' (Panel 'Arbeitsmarkt und soziale Sicherung'), where comprehensive information on the unemployed persons - networks is available. We use fixed-effects regression to control for observed time-variant and unobserved time-invariant confounders. We find weak ties in the form of active memberships in voluntary organisations as well as network resources that are not directly related to job search to be significantly related to re-employment. The implications of this finding are discussed." (Author's abstract, © De Gruyter) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Langzeitarbeitslose; soziales Netzwerk; berufliche Reintegration; Auswirkungen; soziale Beziehungen; Sozialkapital; IAB-Haushaltspanel; Arbeitslosengeld II-Empfänger; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2007-2017}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 497}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191018303}, } @Article{Zechmann:2019:WDI, Journal= {Journal of Occupational Health Psychology}, Volume= {24}, Number= {6}, Author= {Andrea Zechmann and Karsten Ingmar Paul}, Title= {Why do individuals suffer during unemployment? Analyzing the role of deprived psychological needs in a six-wave longitudinal study}, Year= {2019}, Pages= {641'661}, Annote= {URL: https://doi.org/10.1037/ocp0000154}, Abstract= {"This 6-wave study addresses the psychological meaning of employment by examining the psychological need mechanisms predicting psychological distress during unemployment and reemployment. According to the deprivation model, unemployed people suffer, as unemployment deprives them of the latent functions of employment (i.e., time structure, social contact, status, activity, and collective purpose), which reflect psychological needs that are important for mental health. We tested whether the latent functions of employment, the manifest function of employment (i.e., one's financial situation), and the additional psychological need functions of competence and autonomy mediate the associations between unemployment and distress. At Time 1, N = 1,061 participants, who were either unemployed or lost their jobs during the course of the study, took part. At Time 6, after two and a half years, 45.4% of the respondents were employed. Multilevel mediation analyses showed that reemployment predicted gains in each of the original latent and manifest functions, which, in turn, predicted reductions of distress. Collective purpose was found to be the most important latent function. The findings endorse the validity and robustness of the deprivation model. Additionally, they demonstrate that the neglected psychological need function of competence (but not autonomy) also is a latent function of employment that should be incorporated into the deprivation model. Contrary to the predictions of the deprivation model, we found that poverty also plays an important role for the distress associated with unemployment." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitslosigkeit; Auswirkungen; psychische Faktoren; Arbeitslose; soziale Deprivation; psychosoziale Faktoren; Stress; Gesundheitszustand; Erwerbstätigkeit; berufliche Reintegration; wirtschaftliche Situation; Bedürfnis; Lebenssituation; Zufriedenheit; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2013-2016}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 445}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200325A5B}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Baehr:2020:FMM, Journal= {IAB-Forum}, Number= {20 03 2020}, Institution={Institut f{\"u}r Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, N{\"u}rnberg (Hrsg.)}, Author= {Holger B{\"a}hr and Corinna Frodermann and Michaela Fuchs and Torsten Lietzmann and Anja Rossen and Cordula Zabel}, Title= {Frauen m{\"u}ssen mitunter h{\"o}here H{\"u}rden {\"u}berwinden, um aus der Grundsicherung heraus eine Arbeit aufzunehmen}, Year= {2020}, Pages= {o.Sz.}, ISBN= {ISSN 1861-7522}, Annote= {URL: https://www.iab-forum.de/frauen-muessen-mitunter-hoehere-huerden-ueberwinden-um-aus-der-grundsicherung-heraus-eine-arbeit-aufzunehmen}, Abstract= {"Frauen beziehen im Schnitt länger Leistungen aus der Grundsicherung als Männer. Das liegt auch daran, dass sie sich schwerer tun, eine bedarfsdeckende Erwerbsarbeit zu finden. So bietet der Arbeitsmarkt vor Ort Frauen und Männern zum Teil unterschiedlich gute Beschäftigungschancen. Hinzu kommt, dass sich Frauen häufiger um die Betreuung von Kindern oder um die Pflege von Angehörigen kümmern." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: arbeitslose Frauen; Arbeitslosengeld II-Empfänger; berufliche Reintegration; Leistungsbezug; Dauer; Arbeitslosengeld II; Grundsicherung nach SGB II; Determinanten; regionaler Arbeitsmarkt; Beruf und Familie; Arbeitsmarktchancen; Einfacharbeit; regionale Verteilung; Mütter; Ehefrauen; Arbeitsteilung; geschlechtsspezifische Faktoren; Quote; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2017-2017}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 2182}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k200313301}, } @Article{Bundesministerium:2019:BRU, Journal= {Deutscher Bundestag. Drucksachen}, Number= {Dr 19/14798 v 05 11 2019}, Institution={Bundesministerium f{\"u}r Arbeit und Soziales ; Deutscher Bundestag, Fraktion der FDP}, Title= {Berufliche Reha und Wiedereingliederung schwerbehinderter Menschen : Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten und der Fraktion der FDP (Drucksache 19/14241)}, Year= {2019}, Pages= {1-12}, Annote= {URL: http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/19/147/1914798.pdf}, Abstract= {Die Bundesregierung antwortet auf die Anfrage der FDP-Fraktion zur Zusammenarbeit von Gemeinsamen Einrichtungen, Jobcentern und Rehabilitationsträgern zum Ziel der beruflichen Wiedereingliederung schwerbehinderter Menschen. (IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Schwerbehinderte; berufliche Rehabilitation; berufliche Reintegration; Arbeitslosengeld II-Empfänger; Jobcenter; Rehabilitationsberatung; Rehabilitanden; Case Management; Rehabilitation; Bildungsträger; Kooperation; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200401A8B}, } @Article{Merkl:2020:RLM, Journal= {VOX}, Number= {07 04 2020}, Author= {Christian Merkl and Enzo Weber}, Title= {Rescuing the labour market in times of COVID-19: Don't forget new hires}, Year= {2020}, Pages= {o. Sz.}, Annote= {URL: https://voxeu.org/article/rescuing-labour-market-times-covid-19-don-t-forget-new-hires}, Abstract= {"The spread of COVID-19 and the ensuing drastic lockdowns are placing economies and labour markets worldwide in a state of emergency. Governments are struggling to safeguard jobs and firms. Short-time work and comprehensive liquidity support for businesses and the self-employed are some measures being used. This column illustrates the consequences of a substantial hiring stall on unemployment and proposes hiring subsidies - directly reduce firms' costs and thereby stimulate hiring - as a cost-effective stimulus measure for European countries to reduce the risk of unemployment hysteresis effects." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Pandemie; Auswirkungen; Personaleinstellung; Beschäftigungseffekte; Eingliederungszuschuss; Kurzarbeit; Arbeitslosigkeit; Arbeitslosenquote; Arbeitslose; berufliche Reintegration; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 2273}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k200409302}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Epiphane:2020:MST, Annote= {Sign.: Z 1160 143;}, Author= {Dominique Epiphane and Zora Mazari and Manon Olaria and Emmanuel Sulzer}, Title= {A messier start to their working lives for a more highly qualified cohort : Tracking the 2010 cohort of leavers preliminary results after 7 years}, Year= {2020}, Pages= {4}, Address= {Marseille}, Series= {Training and Employment}, Number= {143}, Annote= {URL: https://www.cereq.fr/sites/default/files/2020-03/Training%20143.pdf}, Abstract= {"How have the French young people who left the education system in 2010 at all levels and with or without qualifications higher than the lower secondary certificate fared in the labour market? What do the first 7 years of their working lives tell us about the structural changes taking place in the labour market? How has the difficult economic situation affected their trajectories? The latest results from Céreq's Génération 2010 survey provide an opportunity to take a fresh look at the labour market integration of an increasingly well-qualified cohort that has seen the differences between the various levels of qualification widen." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Jugendliche; junge Erwachsene; Berufseinmündung; Berufsverlauf; Wirtschaftskrise; Auswirkungen; qualifikationsspezifische Faktoren; berufliche Integration; Ausbildungsabsolventen; Hochschulabsolventen; Schulabgänger; Bildungsertrag; befristeter Arbeitsvertrag; unbefristeter Arbeitsvertrag; Arbeitslosigkeit; Lohnhöhe; Frankreich; }, Annote= {Bezugszeitraum: 1998-2017}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1160}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200330A7C}, } @Book{Schaefer:2018:EBA, Institution={Institut der Deutschen Wirtschaft K{\"o}ln (Hrsg.)}, Author= {Holger Sch{\"a}fer}, Title= {Eine Bewertung aktueller Vorschl{\"a}ge zur Reform der Grundsicherung}, Year= {2018}, Pages= {11}, Address= {K{\"o}ln}, Series= {IW policy paper}, Number= {2018,16}, Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/190755}, Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/190755}, Abstract= {"Mit Beiträgen von Andrea Nahles und Robert Habeck liegen zwei neue Vorschläge zur Reform der Grundsicherung vor. Im Wesentlichen geht es darum, Leistungen auszuweiten und Mitwirkungspflichten abzuschwächen. Im Vorschlag von Robert Habeck wird sogar eine vollständige Abschaffung der Verpflichtung zu Eigenbemühungen zur Überwindung der Hilfebedürftigkeit postuliert. Die Vorschläge berücksichtigen nicht die bisher erzielten Erfolge bei der Arbeitsmarktintegration von Leistungsempfängern. Sie können auch keine Begründung bieten, die sich auf funktionale Mängel des Status quo stützt. Stattdessen liegt die Begründung in der als negativ eingeschätzten Wahrnehmung der Grundsicherung in der Öffentlichkeit - ein Bild, das nicht zuletzt durch die undifferenzierte Kritik seitens der Autoren überhaupt erst erzeugt wird. Die Vorschläge sind überwiegend nicht geeignet, die Integration von Leistungsempfängern in den Arbeitsmarkt zu verbessern. Bedenkenswert ist allenfalls eine Bündelung und stärkere Pauschalierung von Leistungen sowie die Reform der Freibetragsregeln bei der Kombination von Erwerbs- und Transfereinkommen." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Andrea Nahles and Robert Habeck recently published two proposals for the reform of Germany's basic social assistance scheme. At their core, the proposals suggest increasing social benefits and decreasing obligations to cooperate with job-centres. Habeck's proposal even suggests abandoning any obligation for benefit recipients to overcome their dependency on public transfers. Both concepts fail to acknowledge the progress that has been achieved under the current regime, where the number of long-term unemployed halved since 2006. They also give no reason for the proposed changes other than the perceived bad reputation of the social assistance system in the public. Incidentally, such a bad reputation might be a result of unfounded criticisms, which Nahles and Habeck put forward to legitimate their ideas. The proposed changes are generally not suited to improve transitions of benefit recipients into the regular labour market. However, some ideas are worth considering, such as a concentration and con-solidation of various social benefits as well as an improved system of allowances when combining labour and transfer income." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Grundsicherung nach SGB II; Reformpolitik; Diskurs; Arbeitslosengeld II-Empfänger; berufliche Reintegration; Freibetrag; Einkommensanrechnung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {JEL-Klassifikation: I38 ; J08}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200325A4W}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Bruecker:2020:EWR, Institution={Bundesministerium f{\"u}r Arbeit und Soziales (Hrsg.) ; Institut f{\"u}r Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, N{\"u}rnberg (Hrsg.)}, Author= {Herbert Br{\"u}cker and Mariella Falkenhain and Tanja Fendel and Markus Promberger and Miriam Raab and Parvati Tr{\"u}bswetter and Lana (Mitarb.) Blazevic and Mirejeta (Mitarb.) Trmkoli}, Title= {Evaluierung der Westbalkanregelung: Registerdatenanalyse und Betriebsfallstudien : Abschlussbericht}, Year= {2020}, Pages= {128}, Address= {Berlin}, Series= {Bundesministerium f{\"u}r Arbeit und Soziales. Forschungsbericht}, Number= {544}, Annote= {URL: https://www.bmas.de/SharedDocs/Downloads/DE/PDF-Publikationen/Forschungsberichte/fb544-evaluierung-der-westbalkanregelung.pdf?__blob=publicationFile&v=2}, Abstract= {"Dieser Projektbericht analysiert die Wirkungen der sogenannten 'Westbalkanregelung' (§ 26 Absatz 2 Beschäftigungsverordnung) auf die Arbeitsmarktintegration der betroffenen ErwerbsmigrantInnen. Die Regelung gilt für Beschäftigungen ab dem 1. Januar 2016 und ist befristet bis zum 31. Dezember 2020. Im Rahmen einer quantitativen Analyse wurden die Integrationsverläufe von 36.050 Beschäftigten, die die Westbalkanregelung 2016 und 2017 in Anspruch genommen haben, untersucht. Basierend auf qualitativen Interviews mit 130 Personen wurden darüber hinaus Motive, Erfahrungen und Handlungsstrategien von ArbeitgeberInnen, Beschäftigten, Verbänden sowie VerwaltungsmitarbeiterInnen analysiert. Ein zentrales Ergebnis ist, dass die Arbeitsmarktintegration der über die Westbalkanregelung Beschäftigten, auch im Vergleich zu anderen Migrantengruppen, erfolgreich gelungen ist. Dies zeigt sich insbesondere an stabilen Beschäftigungsverhältnissen und äußerst geringen Anteilen an Arbeitslosigkeit und Leistungsbezug im Beobachtungszeitraum. Erklärungen dieser Ergebnisse liefern die von ArbeitgeberInnen geäußerten Bedarfe an HelferInnen und Fachkräften, ihre Wertschätzung nicht zertifizierter bzw. nicht zertifizierbarer Qualifikationen, netzwerkbasierte Anwerbestrategien und die erwerbsorientierten Migrationsaspirationen der Beschäftigten. Die Befunde deuten darauf hin, dass es für eine erfolgreiche Arbeitsmarktintegration von Erwerbsmigrantinnen hinreichend ist, den ArbeitgeberInnen die Auswahlentscheidung zu überlassen und den Zuzug nicht an berufliche Qualifikationserfordernisse zu knüpfen. Es gibt vereinzelte Einsichten zu Regelverletzungen von ArbeitgeberInnen, aber keine Hinweise auf einen systematischen Missbrauch der Regelung. Restriktives Verwaltungshandeln und Kapazitätsengpässe verschiedener Behörden schränken die Nutzung der Westbalkanregelung deutlich ein." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"This research report analyses the impact of the so-called 'Western Balkan regulation' (§ 26.2 German Employment Regulation) on the labour market integration of the migrants to whom it applies. The regulation came into effect for migrants employed starting on January 1st, 2016, and remains in effect until December 31st, 2020. The quantitative analysis focuses on the employment trajectories of 36,050 labour migrants who became employed via the Western Balkan regulation in 2016 and 2017. Based on qualitative interviews, we analysed the motives, experiences and strategies of 130 employers, employees, associations and administrative staff. The results show that migrants using the Western Balkan regulation successfully integrated into the German labour market, also when compared to other migrant groups. In particular, we find in the target group both a stable level of employment and extremely low shares of individuals registered as unemployed and receiving unemployment benefits within the observation period. Among the explanations for these results are the high demand for unskilled and skilled employees on the German labour market, employers' recognition of informal qualifications, network-based recruitment strategies and the employees' labour-oriented aspirations to migrate. The results indicate that the employers' selection of workers is sufficient to ensure a successful labour market integration of migrants, even without state recognition of migrants' qualifications. There are isolated cases of abuse by employers, but no evidence of a systematic misuse of the Western Balkan regulation. Restrictive administrative actions and capacity constraints of various state agencies clearly reduce the number of those utilizing the regulation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderer; Herkunftsland; ausländische Arbeitnehmer; berufliche Integration; Arbeitserlaubnis; Ausländerrecht; Einwanderungspolitik; Drittstaatsangehörige; Qualifikationsstruktur; matching; Lohnhöhe; Integrierte Erwerbsbiografien; Arbeitslosigkeit; Arbeitgeber; Zufriedenheit; soziale Unterstützung; Interessenvertretung; Wanderungsmotivation; Arbeitszufriedenheit; Arbeitsbeziehungen; Bundesrepublik Deutschland; Albanien; Bosnien und Herzegowina; Kosovo; Montenegro; Serbien; Mazedonien; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2015-2019}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k200403307}, } @Book{Keita:2020:AZD, Annote= {Sign.: Z 755 10/2020;}, Institution={Institut f{\"u}r Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, N{\"u}rnberg (Hrsg.)}, Author= {Sekou Keita and Jérôme Valette}, Title= {Arbeitsmarktdiskriminierung: Zugewanderte, denen man weniger vertraut, bleiben l{\"a}nger arbeitslos}, Year= {2020}, Pages= {8}, Address= {N{\"u}rnberg}, Series= {IAB-Kurzbericht}, Number= {10/2020}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/kurzber/2020/kb1020.pdf}, Abstract= {"Rund ein Viertel der in Deutschland lebenden Bevölkerung hat einen Migrationshintergrund. Die Einstellung der Deutschen gegenüber verschiedenen Migrantengruppen variiert sehr stark und je nach Herkunftsland bringen sie zugewanderten Menschen unterschiedlich viel Vertrauen entgegen. Da sich dies auf die Arbeitsmarktintegration auswirken könnte, untersuchen die Autoren in diesem Kurzbericht, ob und inwiefern solche Unterschiede mit der Dauer der Arbeitslosigkeit einzelner Migrantengruppen zusammenhängen. Die Ergebnisse der Studie zeigen: Je geringer das Vertrauen, das Zugewanderten entgegengebracht wird, desto länger dauert es, bis sie aus der Arbeitslosigkeit heraus eine Beschäftigung finden, und auch die Wahrscheinlichkeit eines Rückzugs vom Arbeitsmarkt steigt." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"About one quarter of the population living in Germany has a migration background. A successful labour market integration of migrants can in principle benefit the German economy. Beyond the individual characteristics of migrants, subjective attitudes can play an important role here. In this study we report first that the attitude of Germans towards different migrant groups varies considerably. Depending on their country of origin, immigrant people experience different levels of trust from Germans. Second, we find that less trust is associated with worse labor market indicators, such as a longer transition period from unemployment to employment." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderer; berufliche Integration; Vertrauen; Auswirkungen; Arbeitslosigkeitsdauer; regionaler Vergleich; Bundesländer; Vorurteil; Stereotyp; Deutscher; Diskriminierung; Herkunftsland; Arbeitsmarktchancen; Bundesrepublik Deutschland; Westdeutschland; Berlin; }, Annote= {Bezugszeitraum: 1976-2014}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 755}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k200406301}, } 10 von 309 Datensätzen ausgegeben.