Suchprofil: unterwertige_Beschäftigung Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 09/16 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** %0 Journal Article %J Social Indicators Research %N online first %F X 327 %A Flisi, Sara %A Goglio, Valentina %A Meroni, Elena Claudia %A Rodrigues, Margarida %A Vera-Toscano, Esperanza %T Measuring occupational mismatch: overeducation and overskill in Europe : evidence from PIAAC %D 2016 %P 39 S. %G en %@ ISSN 0303-8300 %R 10.1007/s11205-016-1292-7 %U http://dx.doi.org/10.1007/s11205-016-1292-7 %X %X "Occupational mismatch has been a hot topic in the economics literature in recent decades; however, no consensus has been reached on how to conceptualise and measure this phenomenon. We explore the unique opportunity offered by the PIAAC survey to measure occupational mismatch at the individual level based on both education- (overeducation) and skill-based (overskilling) variables by using both objective and subjective measures. For this purpose, we use data on 17 European countries and compute up to 20 different indicators of occupational mismatch. We find that the conceptualisation and measurement of occupational mismatch are indeed important and that education and skill mismatch do not measure the same phenomenon. In fact, only a small percentage of mismatched individuals are mismatched with respect to both education and skill, whereas the majority are mismatched with respect to either education or skill only. At the country level, we find a negative correlation between the incidence of education and skill mismatch, which has important implications for policies aiming to address this labour market inefficiency." (Author's abstract, © Springer-Verlag) ((en)) %K mismatch - Messung %K Überqualifikation - internationaler Vergleich %K unterwertige Beschäftigung %K adäquate Beschäftigung %K Bildungsabschluss %K Ausbildungsabschluss %K berufliche Qualifikation %K Kompetenzniveau %K Europäische Union %K Österreich %K Belgien %K Zypern %K Tschechische Republik %K Dänemark %K Estland %K Finnland %K Frankreich %K Bundesrepublik Deutschland %K Irland %K Italien %K Niederlande %K Polen %K Slowakei %K Spanien %K Schweden %K Großbritannien %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2016-09-12 %M k160511301 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Soziale Welt %V 67 %N 2 %F Z 277 %A Kracke, Nancy %T Unterwertige Beschäftigung von AkademikerInnen in Deutschland : die Einflussfaktoren Geschlecht, Migrationsstatus und Bildungsherkunft und deren Wechselwirkungen %D 2016 %P S. 177-204 %G de %# A 2007; E 2011 %@ ISSN 0038-6073 %R 10.5771/0038-6073-2016-2-177 %U http://dx.doi.org/10.5771/0038-6073-2016-2-177 %X "Der vorliegende Beitrag untersucht das Risiko von AkademikerInnen in Deutschland, ein unterwertiges Beschäftigungsverhältnis inne zu haben. Im Fokus steht dabei der Einfluss der Merkmale Geschlecht, Migrationsstatus und Bildungsherkunft sowie deren Wechselwirkungen. Unterwertige Beschäftigung liegt vor, wenn das formale Bildungsniveau der Personen die Anforderungen der ausgeübten Beschäftigung am Arbeitsmarkt übersteigt. Auf Basis der Daten der Erwachsenenbefragung des Nationalen Bildungspanels (NEPS) wird herausgefunden, dass Frauen, Migranten und Personen mit nichtakademischer Bildungsherkunft ein höheres Risiko einer unterwertigen Beschäftigung haben als ihre entsprechenden Vergleichsgruppen. Unter Betrachtung der Wechselwirkungen dieser drei Faktoren zeigt sich keine signifikant verstärkte Benachteiligung von Migrantinnen gegenüber Migranten. Auch die Bildungsherkunft hat bei Personen mit Migrationshintergrund keinen zusätzlich verstärkenden (oder mindernden) Einfluss auf das Risiko unterwertiger Beschäftigung. Der Einfluss der Bildungsherkunft variiert allerdings mit dem Geschlecht: Bei Frauen verstärkt sich das Risiko multiplikativ, wenn sie aus einem nichtakademischen Elternhaus stammen. Die privilegierteste Gruppe sind Männer mit akademisch geprägtem Elternhaus, unabhängig davon, ob ein Migrationshintergrund vorliegt oder nicht." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The present paper explores the risk of academics in Germany to be overeducated. The focus is on the impact of the characteristics of gender, migration status and family background and their interdependencies. Overeducation exists if the formal educational level of a person is higher than that required for the occupation held on the labour market. Based on data from the survey among adults of the National Educational Panel Study (NEPS) it can be argued that women, migrants and persons with an educationally disadvantaged family background have a higher risk of being overeducated than the respective comparison groups. Taking into account the interactions of these three factors, there is no particular disadvantage for female migrants compared to male migrants. Also the family background does not increase (or decrease) significantly the risk of being overeducated for migrants. However, the impact of the family background does vary with gender: The risk of being overeducated increases multiplicatively for women who have an educationally disadvantaged family background. The most privileged group are men with academically educated parents, regardless of whether or not a migration background exists." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Akademiker %K Hochschulabsolventen %K unterwertige Beschäftigung - Risiko %K geschlechtsspezifische Faktoren %K soziale Herkunft %K Migrationshintergrund %K Überqualifikation %K National Educational Panel Study %K Einwanderer %K Frauen %K Bundesrepublik Deutschland %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2016-09-21 %M k160411302 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Journal of Human Capital %V 10 %N 3 %F Z 2007 %A Nowotny, Klaus %T Are overqualified migrants self-selected? : evidence from Central and Eastern European countries %D 2016 %P S. 303-346 %G en %# A 2010; E 2010 %@ ISSN 1932-8575 %U http://www.journals.uchicago.edu/doi/pdfplus/10.1086/687415 %X "This paper analyzes the selection ofmigrants into overqualified employment abroad. The theoretical model shows that it is either the 'best of the worst' or the 'worst of the best' that arewilling to accept overqualification abroad, depending on the selection intomigration. This hypothesis is confirmed by an empirical analysis based on a unique survey on cross-bordermobility intentions in three central and eastern European countries: even after controlling for selection into being willing to work abroad, those willing to accept overqualified employment abroad are, ceteris paribus, negatively selected." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Arbeitsplatzwahl %K unterwertige Beschäftigung %K Wanderungsmotivation %K Arbeitsmigration %K Hochqualifizierte %K Überqualifikation %K Qualifikationsstruktur %K Auswanderer %K Wanderungspotenzial - internationaler Vergleich %K Zielgebiet %K qualifikationsspezifische Faktoren %K Tschechische Republik %K Slowakei %K Ungarn %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2016-09-30 %M k160919b04 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J European Sociological Review %V 32 %N 3 %F Z 863 %A Prokic-Breuer, Tijana %A McManus, Patricia A. %T Immigrant educational mismatch in Western Europe, apparent or real? %D 2016 %P S. 411-438 %G en %# A 2012; E 2012 %@ ISSN 0266-7215 %R 10.1093/esr/jcw005 %U http://dx.doi.org/10.1093/esr/jcw005 %X "Are immigrant workers in developed nations relegated to labour market positions that are beneath their qualification and skill level? This article uses newly available data from the Programme for the International Assessment of Adult Competencies to examine immigrant economic incorporation in 13 European nations. Our analyses show that immigrants in Europe are significantly more likely than natives to hold educational qualifications above those necessary for their job, and yet, immigrants are significantly less likely to be in jobs that underutilize their cognitive skills. Among workers in the highest cognitive proficiency levels, however, we find no differences between immigrants and natives in predicted overeducation. Therefore, the observed discrepancy between qualifications held and qualifications required for the job are more likely to indicate 'apparent' qualification mismatch rather than 'real' qualification mismatch among immigrants as compared with the native population. Based on our findings, we conclude that differences in educational quality, language proficiency, and the imperfect transferability of skills contribute to high rates of overeducation among immigrants." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Einwanderer %K ausländische Arbeitnehmer %K adäquate Beschäftigung %K mismatch - internationaler Vergleich %K Überqualifikation %K unterwertige Beschäftigung %K berufliche Integration %K Inländer %K erste Generation %K kognitive Fähigkeit %K Westeuropa %K Österreich %K Belgien %K Dänemark %K Finnland %K Frankreich %K Bundesrepublik Deutschland %K Irland %K Italien %K Niederlande %K Norwegen %K Spanien %K Schweden %K Großbritannien %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2016-09-12 %M k160815v05 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ %0 Journal Article %J Journal for Labour Market Research %N online first %F Z 259 %A Erdsiek, Daniel %T Overqualification of graduates : assessing the role of family background %D 2016 %P 16 S. %G en %# A 1997; E 1998 %@ ISSN 1614-3485 %R 10.1007/s12651-016-0208-y %U http://dx.doi.org/10.1007/s12651-016-0208-y %X "Ein Mismatch zwischen den Anforderungen einer beruflichen Beschäftigung und den Fähigkeiten eines Arbeitnehmers kann Produktivitätsverluste auf der individuellen sowie gesamtwirtschaftlichen Ebene verursachen, weil das verfügbare Humankapital nicht ausreichend genutzt wird. Überqualifikation beschreibt eine entsprechende Situation in der ein Mismatch vorliegt, weil die Beschäftigung nicht den formalen Bildungsabschluss erfordert, den der Arbeitnehmer erworben hat. Diese Studie untersucht, inwieweit der familiäre Hintergrund von Hochschulabsolventen die Wahrscheinlichkeit beeinflusst, überqualifiziert beschäftigt zu sein. Mögliche Wirkungsmechanismen für einen Effekt der sozialen Herkunft werden diskutiert und anhand von Proxy-Variablen für die folgenden potentiellen Einflussfaktoren empirisch untersucht: individuelle Fähigkeiten, Charakteristika des Studiums, soziales Kapital, finanzielles Kapital und Karriereorientierung. Wie die Ergebnisse zeigen, sind Hochschulabsolventen aus Akademikerhaushalten seltener überqualifiziert beschäftigt als Bildungsaufsteiger - also Absolventen, deren Eltern nicht über einen Hochschulabschluss verfügen. Die Differenz der Überqualifikationsraten dieser beiden Absolventengruppen beträgt 7,4 Prozentpunkte. Eine Blinder-Oaxaca Dekomposition dieser Differenz zeigt, dass individuelle Fähigkeiten, Studieneigenschaften und soziales Kapital wichtige Wirkungsmechanismen für den Einfluss des familiären Hintergrunds auf das Risiko einer Überqualifikation darstellen." (Autorenreferat, © Springer-Verlag) %X "Overqualification signals a mismatch between jobs' educational requirements and workers' qualifications implying potential productivity losses at the macro and the micro level. This study explores how the family background of German graduates affects the probability to hold a job that does not require tertiary education, i.e. to be overqualified. Potential pathways of the family background effects are discussed and proxy variables for the mediating factors ability and skills, study characteristics, social capital, financial capital, and aspiration are incorporated into the empirical analysis. Graduates from high status families are found to be less likely to be overqualified. The unconditional social overqualification gap amounts to 7.4 percentage points. Blinder-Oaxaca decompositions of the overqualification gap show that differences in ability and skills, study characteristics, and social capital are important mediators of the family background effects." (Author's abstract, © Springer-Verlag) ((en)) %K Hochschulabsolventen %K Überqualifikation %K Intergenerationsmobilität %K soziale Herkunft %K sozioökonomische Faktoren %K Berufsverlauf %K Sozialkapital %K Persistenz %K unterwertige Beschäftigung %K kognitive Fähigkeit %K Bundesrepublik Deutschland %K I23 %K I24 %K J24 %K J62 %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2016-09-30 %M k160915b06 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* %0 Journal Article %J Wirtschaft und Statistik %N 7 %F Z 081 %1 Statistisches Bundesamt (Hrsg.) %A Hungnes Lien, Håvard %T Migrants on the European labour market : Some results from the European Labour Force Survey ad hoc module 2014 %D 2016 %P S. 55-68 %C Wiesbaden %G en %# A 2014; E 2014 %@ ISSN 0043-6143 %U https://www.destatis.de/DE/Publikationen/WirtschaftStatistik/2016/07_Sonderheft/MigrantsEuropeanLabourMarket_072016.pdf?__blob=publicationFile %U https://www.destatis.de/DE/Publikationen/WirtschaftStatistik/2016/07_Sonderheft/Sonderheft_Wista_7_2016.html %X "Thema des Ad-hoc-Moduls 2014 der europäischen Arbeitskräfteerhebung war die Arbeitsmarktsituation von Zuwanderern und ihren direkten Nachkommen. Anhand der Erhebungsergebnisse wird die Arbeitsmarktsituation von Einheimischen und von Migranten und Migrantinnen der ersten und zweiten Generation analysiert sowie eine Vergleichsbetrachtung hinsichtlich des Erwerbsstatus (nicht erwerbsaktiv, erwerbslos, erwerbstätig), der Bildung in Zusammenhang mit der Erwerbstätigkeit, der Vertragsarten, Berufe und Überqualifikationen vorgenommen." (Autorenreferat, © Statistisches Bundesamt, Wiesbaden) %X "The European Labour Force Survey ad hoc module 2014 was on the topic of the labour market situation of migrants and their immediate descendants. Using the results of the survey, the labour market situation of natives, first generation immigrants, and second generation immigrants is analysed and compared on labour force status (inactive, unemployed, employed), education correlated with employment, contract types, occupations, and over-qualifications." (Author's abstract, © Statistisches Bundesamt, Wiesbaden) ((en)) %K Einwanderer %K ausländische Arbeitnehmer %K berufliche Integration - internationaler Vergleich %K erste Generation %K zweite Generation %K qualifikationsspezifische Faktoren %K Beschäftigungsform %K Berufsgruppe %K Überqualifikation %K Europa %K Österreich %K Belgien %K Bulgarien %K Schweiz %K Zypern %K Tschechische Republik %K Bundesrepublik Deutschland %K Estland %K Griechenland %K Spanien %K Finnland %K Frankreich %K Kroatien %K Ungarn %K Italien %K Litauen %K Luxemburg %K Lettland %K Malta %K Norwegen %K Polen %K Portugal %K Rumänien %K Schweden %K Slowenien %K Slowakei %K Großbritannien %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2016-09-28 %M k160914b16 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** %0 Book %1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.) %A McGuinness, Seamus %A Whelan, Adele %T Is there a role for higher education institutions in improving the quality of first employment? %D 2016 %P 28 S. %C Bonn %G en %# A 2000; E 2010 %B IZA discussion paper : 10138 %U http://doku.iab.de/externe/2016/k160914r03.pdf %X "This paper examines the potential role of higher education institutions in reducing labour market mismatch amongst new graduates. The research suggests that increasing the practical aspects of degree programmes, irrespective of the field of study, will reduce the incidence of initial mismatch. In terms of routes into the labour market, higher education work placements with the potential to develop into permanent posts and the provision of higher education job placement assistance were found to have substantial impacts in reducing the incidence of graduate mismatch. The use of private employment agencies was found to significantly heighten the risk of subsequent mismatch." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Hochschulabsolventen %K Berufseinmündung - internationaler Vergleich %K matching %K mismatch %K Hochschule %K Arbeitsvermittlung %K Arbeitsplatzqualität %K adäquate Beschäftigung %K institutionelle Faktoren %K Universität %K Überqualifikation %K Unterqualifikation %K Praxisbezug %K Studium %K Österreich %K Belgien %K Finnland %K Frankreich %K Bundesrepublik Deutschland %K Italien %K Niederlande %K Norwegen %K Portugal %K Spanien %K Großbritannien %K J24 %K J31 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2016-09-28 %M k160914r03 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.) %A Zorlu, Aslan %T Immigrants' occupational mobility - down and back up again : the occupational status of most immigrants initially declines but then increases %D 2016 %P 12 S. %C Bonn %G en %B IZA world of labor : 290 %R 10.15185/izawol.290 %U http://wol.iza.org/articles/immigrants-occupational-mobility-down-and-back-up-again-1.pdf %X "Evidence suggests that immigrants face an initial decline in their occupational status when they enter the host country labor market but that their position improves as they acquire more country-specific human, cultural, and occupational capital. High-skilled immigrants from countries that are economically, linguistically, and culturally different from the host country experience the greatest decline and the steepest subsequent increase in their occupational status. In the context of sharp international competition to attract high-skilled immigrants, this adjustment pattern is contradictory and discourages potential high-skilled migrants." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Einwanderer %K ausländische Arbeitnehmer %K berufliche Mobilität - internationaler Vergleich %K beruflicher Status %K Statusmobilität %K beruflicher Abstieg %K beruflicher Aufstieg %K Hochqualifizierte %K Sprachbarriere %K Überqualifikation %K mismatch %K matching %K OECD %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2016-09-28 %M k160913r01 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** %0 Book %1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.) %A Hofmann, Barbara %A Stephan, Gesine %T Arbeitslose Neuzugänge in den ALG-II-Bezug: Ausgewählte Befunde nach Herkunfts- und Zielbranchen %D 2016 %P 12 S. %C Nürnberg %G de %# A 2010; E 2014 %B Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. Aktuelle Berichte : 18/2016 %U http://doku.iab.de/aktuell/2016/aktueller_bericht_1618.pdf %X "Dieser Bericht untersucht, welche Art von Beschäftigungsverhältnissen Arbeitslosengeld-II-Empfängerinnen und -Empfänger innehatten, bevor und nachdem sie in den Grundsicherungsbezug übergingen. Die Studie konzentriert sich dabei auf Menschen, die im Jahr 2012 neu Grundsicherung bezogen, arbeitslos gemeldet waren und deren letzte Beschäftigung nicht mehr als zwei Jahre zurücklag. Hierbei handelt es sich um gut 270.000 Personen." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X %K Arbeitslosengeld II-Empfänger %K Berufsverlauf %K Qualifikationsstruktur %K ausgeübter Beruf %K berufliche Reintegration %K Arbeitslosengeld II - Zu- und Abgänge %K adäquate Beschäftigung %K Arbeitslose %K Niedriglohnbereich %K sektorale Verteilung %K Integrierte Erwerbsbiografien %K Bundesrepublik Deutschland %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2016-09-14 %M k160816j02 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek 9 von 408 Datensätzen ausgegeben.