Suchprofil: unterwertige_Beschäftigung Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 03/15 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Figueiredo:2015:GPG, Journal= {Cambridge Journal of Economics}, Volume= {39}, Number= {2}, Author= {Hugo Figueiredo and Vera Rocha and Ricardo Biscaia and Pedro Teixeira}, Title= {Gender pay gaps and the restructuring of graduate labour markets in Southern Europe}, Year= {2015}, Pages= {565–598}, ISBN= {ISSN 0309-166X; ISSN 1464-3545}, Abstract= {"In this article we investigate whether education-job mismatches and growing occupational diversity are important explanatory factors of gender pay gaps amongst university graduates in Southern Europe (namely in Portugal, Spain, and Italy). We use standard decomposition techniques and test the implications of controlling for selection bias. Our results indicate that over-education and greater occupational segregation associated with the emergence of new graduate job profiles are important determinants of earnings inequality. Whilst our focus is on graduates' early careers, demonstrating that occupational assignment and selection into employment shape gender pay gaps amongst the highly skilled provides a more pessimistic view on the ability of educational expansion or equal pay legislation to significantly reduce gender pay inequality. Southern European economies are also particularly interesting to look at since there may be a greater degree of mismatch between the pace of higher education expansion and the changes in the job structure, making women particularly vulnerable to over-education." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Akademikerberufe; Heterogenität; Berufsstruktur; mismatch; Hochschulabsolventen; Überqualifikation; Frauen; erwerbstätige Frauen; erwerbstätige Männer; Lohnunterschied - internationaler Vergleich; Berufsstrukturwandel; geschlechtsspezifische Faktoren; Südeuropa; Italien; Spanien; Portugal; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2001; E 2007}, Annote= {JEL-Klassifikation: J21; J24; J31}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 069}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150311m09}, } @Article{Margraf:2015:ZLP, Journal= {Psychologische Rundschau}, Volume= {66}, Number= {1}, Author= {J{\"u}rgen Margraf}, Title= {Zur Lage der Psychologie}, Year= {2015}, Pages= {1-30}, ISBN= {ISSN 0033-3042}, Abstract= {"Die Psychologie hat in Studium, Wissenschaft und Beruf messbare Fortschritte errungen, steht aber auch vor Herausforderungen. Trotz wachsenden gesellschaftlichen Bedarfs haben wir einen Studienplatzmangel, der auf Kosten unserer Nachbarländer geht. Gleichzeitig entstehen immer neue Studiengänge mit z.T. unklarem Gehalt außerhalb der klassischen Universitäten. Obwohl im Studium sehr gute Leistungen erbracht werden, bleiben der Bachelor-Master-Übergang und die ungenügenden Betreuungsverhältnisse kritisch. Während die Förderung der wissenschaftlichen Arbeit stabil ist, steigt die Publikationstätigkeit (überproportional bei englischsprachigen Arbeiten). Die Infrastruktur weist neben intensiver Einzelförderung auch Großforschungsprojekte und außeruniversitäre Institutionen unter psychologischer Leitung auf. Die Bedeutung der inzwischen nahezu flächendeckend aufgebauten Hochschulambulanzen als außergewöhnlicher Forschungsplattform ist noch nicht hinreichend erkannt. Obwohl die Zahl der Berufstätigen (104 000) deutlich höher ist, als bisher angenommen, ist die Erwerbssituation insgesamt sehr positiv. Die Arbeitslosigkeit ist außerordentlich gering (1,7 %) und mit 82 % arbeiten unsere Absolventen weitaus häufiger als die der Nachbardisziplinen im studierten Fach. Alle Quellen zeigen eindeutig, dass Psychologie ein fünfjähriges konsekutives Studium ist. Das deutlich größte Berufsfeld ist der klinische Bereich, gefolgt vonWirtschaft und einer breiten Palette anderer Einsatzgebiete. Eine negative Ausnahme ist die schwierige Lage der Psychologen während der Psychotherapieausbildung. Der Frauenanteil am akademischen Personal ist bei höher dotierten Stellen deutlich überproportional gestiegen. Die Entwicklung der DGPs verläuft mit steigenden Mitgliederzahlen und wachsender Professionalisierung weiter positiv. Zusätzliche Anstrengungen sind v. a. beim wissenschaftlichen Nachwuchs und Teildisziplinen mit nachlassenderMitgliedschaft erforderlich. Zu den großen Herausforderungen zählen negative Außeneinflüsse, Bedrohungen der Einheit unseres Faches und eine Fehlsteuerung durch fehlgeleiteten Wettbewerb. Analog zuHochleistungssport oder Börse verstärken sich so auch die wissenschaftlichen Pendants zu Doping, Fouls und Bilanzbeschönigung. Auch in der Psychologie zeigt sich nun eine Steigerung der Artikel-Rückrufe um mehr als dasVierfache seit 1989.Neben fragwürdigen Forschungspraktiken ist eine unangemessene Ausrichtung am Mainstream, oft auch in Form eines falschen Fokus auf 'Impact-starke' Themen, eine massive 'Nebenwirkung'. Die systemischen Ursachen müssen angegangen werden, was ein Umdenken bei Teilen unserer Fachkultur und eine Besinnung auf die Stärken einer genuin psychologischen Wissenschaft erfordert. Die Zukunft der Psychologie muss kumulativ, kooperativ und brauchbar sein; Lehre, Forschung und Beruf benötigen eine starke proaktive Vertretung nach innen und nach außen.Wenn wir uns jedoch den Herausforderungen aktiv stellen, ist das Ganze nicht nur etwas anderes, sondern tatsächlich mehr als die Summe seiner Teile." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Psychology has achieved measurable progress in teaching, science, and profession, but is also confronting challenges. In spite of growing societal needs, and at the detriment of our neighboring countries, we do not offer enough university places. Simultaneously, there is a proliferation of new degrees of sometimes unclear content outside of the traditional universities. Notwithstanding, overall good academic performance, the bachelor - master transition and the poor student - faculty ratio remain critical. While funding is stable, the publication output, especially in international outlets, is rising. The scientific infrastructure shows intensive funding of individual projects as well as some large-scale projects and several psychology-led research institutions outside of universities. Not yet sufficiently recognized is the extraordinary relevance of the outpatient research clinics that have been established across Germany since 1999. Although the number of psychological professionals is far higher than previously known (104,000), the overall situation is quite positive. Unemployment is very low (1.7 %) and - in contrast to related disciplines - 82 % of psychology graduates work in their own field. All relevant sources show unequivocally that psychology requires five years of consecutive studies. Clearly the largest professional area is the clinical field, followed by economy and a broad range of other fields.Anegative exception is the difficult situation of psychologists during psychotherapeutic training. The number of women has risen overproportionally for the higher academic ranks. The development of our scientific society is positive with rising membership and increasing professionalism. Additional efforts are necessary with respect to junior scientists and subdisciplines with falling memberships. Major challenges are negative external influences, threats to our unity and mismanagement by misguided competition. Analogous to high-performance sport or the stock exchange the scientific counterparts to doping, fouls, or balance sugarcoating are increasing. Psychology now also displays a four-fold increase of article retractions since 1989. In addition to questionable research practices, inappropriate mainstreaming, often in the form of a false focus on 'high impact' topics, is a massive 'side effect.' The systemic causes have to be addressed,which requires rethinking parts of our scientific culture and a recollection of the strengths of genuine psychological science. The future of psychology has to be cumulative, cooperative, and useful; teaching, research and profession require strong pro-active advocacy internally and externally. If we address the challenges, however, the whole may be not only something different, but really more than the sum of its parts." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Psychologie; Studium; Bachelor; Master; Studienplatzangebot; Studienplatznachfrage; Veröffentlichung - Quote; Psychologe; Hochschulabsolventen; Erwerbsquote; Tätigkeitsfelder; Psychotherapeut; Wissenschaftsforschung; Validität; Wissenschaftler; abweichendes Verhalten; Arbeitskräftenachfrage; Promotion - Quote; Habilitation - Quote; Forschungsfinanzierung; Deutsche Forschungsgemeinschaft; adäquate Beschäftigung; Berufsverband; Zukunftsperspektive; Forschungsansatz; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1457}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150220903}, } @Article{Muysken:2015:MUA, Journal= {The Scandinavian Journal of Economics}, Number= {Online First}, Institution={Institut f{\"u}r Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, N{\"u}rnberg (Hrsg.)}, Author= {Joan Muysken and Ehsan Vallizadeh and Thomas Ziesemer}, Title= {Migration, unemployment and skill downgrading}, Year= {2015}, Pages= {49}, ISBN= {ISSN 0347-0520}, Abstract= {}, Abstract= {"In this paper, we analyze the labor market impacts of immigration under flexible and rigid labor market regimes. A general equilibrium framework is developed, accounting for skill heterogeneity and labor market frictions, where unemployed medium-skilled manufacturing workers are downgraded into low-skilled service jobs, while low-skilled service workers might end up unemployed. The analytical analysis shows that medium-skill immigration decreases low-skilled unemployment under the flexible regime, indicating a complementarity effect, while the rigid regime induces a substitution effect, leading to low-skilled unemployment. Moreover, it leads to wage polarization. In a numerical analysis, the economic effects of different migration scenarios are quantified." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderer; Qualifikationsstruktur; Beschäftigungseffekte; Inländer; Niedrigqualifizierte; Dequalifizierung; mittlere Qualifikation; Arbeitslosenquote; Einkommenseffekte; Arbeitskräfteangebot; Einwanderung - Auswirkungen; unterwertige Beschäftigung; institutionelle Faktoren; Arbeitslosenunterstützung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2005; E 2005}, Annote= {JEL-Klassifikation: F22; J51; J52; J61; J64}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 440}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150310301}, } ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Perry:2014:HCS, Journal= {Methoden, Daten, Analysen. Zeitschrift f{\"u}r empirische Sozialforschung}, Volume= {8}, Number= {2}, Author= {Anja Perry and Simon Wiederhold and Daniela Ackermann-Piek}, Title= {How can skill mismatch be measured? new approaches with PIAAC}, Year= {2014}, Pages= {137-174}, ISBN= {ISSN 1864-6956}, Abstract= {"Measuring skill mismatch is problematic, because objective data on an individual skill level are often not available. Recently published data from the Program for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) provide a unique opportunity for gauging the importance of skill mismatch in modern labor markets. This paper systematically compares existing measures of skill mismatch in terms of their implications for labor market outcomes. We also provide a new measure that addresses an important limitation of existing measures, namely, assigning a single competency score to individuals. We find that the importance of skill mismatch for individual earnings differs greatly, depending on the measure of mismatch used." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: mismatch - Messung; Erwachsene; Kompetenzbewertung; Forschungsmethode; berufliche Qualifikation; adäquate Beschäftigung; unterwertige Beschäftigung; Überqualifikation; Unterqualifikation; kognitive Fähigkeit; Befragung; Arbeitsanforderungen; Qualifikationsanforderungen; Wahrnehmung; mismatch - Quote; Bundesrepublik Deutschland; Österreich; USA; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1955}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150218902}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Eymann:2015:HSM, Institution={Eidgen{\"o}ssisches Hochschulinstitut f{\"u}r Berufsbildung, Bern (Hrsg.)}, Author= {Annina Eymann and J{\"u}rg Schweri}, Title= {Horizontal skills mismatch and vocational education}, Year= {2015}, Pages= {41}, Address= {Bern}, Annote= {URL: http://www.ehb-schweiz.ch/de/aktuell/mitteilungen/Documents/Eymann_Schweri_2015Feb18_DP_Horizontal_Mismatch.pdf}, Abstract= {"We analyze horizontal mismatch in Switzerland defined as a mismatch between the type of skills acquired by students and the skills required for their job. We investigate the argument in the literature that the more specific an education system is, the higher are the wage penalties due to horizontal mismatch. Switzerland is an ideal case to test this hypothesis because it relies heavily on vocational education and training. The data stems from the longitudinal Swiss Household Panel in the years 1999 to 2012 and contains subjective and objective measures of mismatch. Controlling for time-invariant heterogeneity in fixed effects regressions, the wage penalty for self-reported horizontal mismatch is 3.2% for women, yet not significant for men. Not working in a learned occupation does not lead to significant wage effects, neither for women nor men. The wage effects found are similar for workers with general and vocational education background. Overall, wage penalties for horizontal mismatch are small and do not support the hypothesis of higher penalties for mismatch due to vocational education. We conclude that vocational education is more transferable than often assumed, and that continuous training and on-the-job learning allow workers to update their skills continuously." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Qualifikationsanforderungen; mismatch; Humankapital; Berufsausbildung; Überqualifikation; Erwerbstätige; abhängig Beschäftigte; adäquate Beschäftigung; Selbsteinschätzung; Qualifikationsniveau; Qualifikationsverwertung; ausgeübter Beruf; berufliche Qualifikation; Lohnhöhe; Qualifikationserwerb; Schweiz; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1999; E 2012}, Annote= {JEL-Klassifikation: I21; J24; J31; J62}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150310r04}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Muenz:2014:ZNE, Institution={{\"O}sterreichischer Integrationsfonds (Hrsg.); Synthesis-Forschungs-und-Beteiligungsgesellschaft, Wien (Bearb.)}, Author= {Rainer M{\"u}nz}, Title= {Zuwanderung nach {\"O}sterreich: ein Gewinn? : {\"U}berlegungen zur Entwicklung der Humanressourcen in {\"O}sterreich}, Year= {2014}, Pages= {34}, Address= {Wien}, Series= {{\"O}IF-Forschungsbericht}, Annote= {URL: http://www.integrationsfonds.at/nc/forschungsberichte/zuwanderung_nach_oesterreich_ein_gewinn/?cid=17338&did=16022&sechash=33ba82c1}, Abstract= {"Personen, die nach Österreich zuwandern, kommen mit bestimmten Qualifikationen ins Land. Liegt das formale Qualifikationsniveau über dem Schnitt der vergleichbaren einheimischen Bevölkerung, kann von Brain Gain gesprochen werden. Andererseits bewirkt die Auswanderung bzw. Rückwanderung qualifizierter Personen einen Brain Drain. Dies gilt insbesondere für auswandernde Personen, die in Österreich ausgebildet wurden. So haben zum Beispiel die Erwerbschancen von Zuwander/innen einen hohen Einfluss auf Brain Drain bzw. Brain Gain. Auch die bildungs- und berufsadäquate Beschäftigung von Personen mit Migrationshintergrund ist ein wichtiger Bestandteil zur Einschätzung der Humanressourcen. Im Hinblick auf diese Überlegungen wird im vorliegenden Forschungsbericht der Frage nachgegangen, ob Zuwanderung bzw. Abwanderung von Personen für Österreich eher zu einem Gewinn oder einem Verlust an sowohl gesellschaftlichen als auch konkreten wirtschaftlichen Ressourcen geführt hat. (...) Auf Basis der von Synthesis Forschung erstellten und kommentierten Datensätze wurde im zweiten Schritt von Prof. Münz eine vertiefende Analyse der für Österreich messbaren Brain Gain- und Brain Drain-Effekte durchgeführt. Anschließend werden zukünftige soziodemographische Herausforderungen beschrieben und Strategien vorgestellt, welche Abhilfe schaffen sollen. Der Bericht schließt mit praktischen Empfehlungen, wie Brain Gain durch Zuwanderung verbessert und Brain Drain durch Abwanderung reduziert werden könnte." (Textauszug, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderung - Auswirkungen; Einwanderer; Bildungsniveau; Aufenthaltserlaubnis; Humankapital; sozioökonomische Faktoren; Erwerbspersonenpotenzial; Rekrutierung; Arbeitsmigration; Arbeitserlaubnis; demografischer Wandel; ökonomische Faktoren; Auswanderung - Auswirkungen; brain drain; Auswanderer; Einwanderungspolitik; Einwanderungsland; Herkunftsland; Zielgebiet; Wertschöpfung; Erwerbseinkommen; Arbeitsmarktprognose; Österreich; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1996; E 2050}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150311r04}, } @Book{Nohl:2014:WIT, Annote= {Sign.: 96-40.0214;}, Author= {Arnd-Michael Nohl and Karin Schittenhelm and Oliver Schmidtke and Anja Wei{\"ss}}, Title= {Work in transition : cultural capital and highly skilled migrants' passages into the labour market}, Year= {2014}, Pages= {344}, Address= {Toronto}, Publisher= {University of Toronto Press}, ISBN= {ISBN 978-1-4426-1568-7}, Abstract= {"Despite the fact that many countries target highly skilled migrants for recruitment in the global labour market, few of those migrants are able to take full advantage of their educational and professional qualifications in their new homes. Work in Transition examines this paradox, using extended narrative interviews that focus on the role that cultural capital plays in the labour market. Comparing the migrant experience in Germany, Canada, and Turkey, Work in Transition shows how migrants develop their cultural capital in order to enter the workforce, as well as how failure to leverage that capital can lead to permanent exclusion from professional positions. Exposing the mechanisms that drive inclusion and exclusion for migrants from a transatlantic comparative perspective, this book provides a unique analytical approach to an increasingly important global issue." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderer; berufliche Integration - internationaler Vergleich; kulturelles Kapital - Auswirkungen; Hochqualifizierte; soziale Integration; Diskriminierung; soziale Ausgrenzung; adäquate Beschäftigung; Statusmobilität; Habitus; interkulturelle Faktoren; ausländische Arbeitnehmer; Bundesrepublik Deutschland; Kanada; Türkei; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2005; E 2009}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 96-40.0214}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150219303}, } @Book{Warr:1987:WUA, Annote= {Sign.: 96-15.0162;}, Author= {Peter Warr}, Title= {Work, unemployment, and mental health}, Year= {1987}, Pages= {361}, Address= {Oxford}, Publisher= {Oxford University Press}, Series= {Oxford Science publications}, ISBN= {ISBN 0-19-852159-6}, Abstract= {"Here is a challenging study on the effects of work and unemployment on mental health. Examined in this comprehensive study are issues such as why some people are more harmed by unemployment than others; why certain job transitions are more difficult; and what we mean by 'mental health' and how we can measure it. The author introduces nine characteristics of any environment and shows how they give rise to the harmful and beneficial consequences of work and unemployment. The book gathers integrates the extensive and widely-dissemenated research into the topic and places it in an original and logical conceptual framework." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitslosigkeit; Erwerbstätigkeit; psychische Faktoren; Arbeitslose; Erwerbstätige; Gesundheitszustand; soziale Umwelt; soziale Faktoren; psychosoziale Faktoren; soziale Anerkennung; soziale Beziehungen; berufliche Autonomie; Arbeitszufriedenheit; Arbeitsanforderungen; Arbeitsbelastung; Arbeitsplatzsicherheit; Arbeitssicherheit; Lohn; adäquate Beschäftigung; Industrieländer; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 96-15.0162}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k150313301}, } 8 von 358 Datensätzen ausgegeben.