Suchprofil: unterwertige_Beschäftigung Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 06/14 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Diem:2014:OAS, Journal= {Journal for Labour Market Research}, Number= {Online First}, Author= {Andrea Diem and Stefan C. Wolter}, Title= {Overeducation among Swiss university graduates: determinants and consequences}, Year= {2014}, Pages= {16}, ISBN= {ISSN 1614-3485}, Abstract= {"Diese Studie untersucht auf Basis der Schweizer Hochschulabsolventenbefragungen die Determinanten einer nicht ausbildungsadäquaten Beschäftigung und die Konsequenzen auf den Lohn, die sich daraus unter Berücksichtigung von verschiedenen Fähigkeits- und Motivationsfaktoren sowie soziodemografischen, arbeitsmarktlichen und institutionellen Merkmalen ergeben. Die Resultate zeigen, dass die Wahrscheinlichkeit einer nicht ausbildungsadäquaten Beschäftigung signifikant von individuellen Leistungsfaktoren wie der Abschlussnote oder der Studiendauer beeinflusst wird und dass das Phänomen rund 15 Prozent der Absolventinnen und Absolventen betrifft. Weiter zeigt sich, dass über ein Viertel der Personen, welche ein Jahr nach Studienabschluss nicht ausbildungsadäquat beschäftigt sind, auch vier Jahre später noch keine Tätigkeit ausüben, bei der hochschulspezifische Qualifikationen verlangt werden. Eine inadäquate Beschäftigung schlägt sich kurz- bis mittelfristig in einem jährlichen Lohnnachteil von rund 4 bis 10 Prozent nieder." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"This study uses the Swiss Graduate Survey data to investigate the determinants of job-education mismatch and the associated consequences on earnings while controlling for various ability and motivation factors, as well as socio-demographic, labor market and institutional characteristics. The results indicate that the likelihood of a job-education mismatch is significantly influenced by individual performance factors, such as final grades and study duration, and that the phenomenon affects approximately 15 % of university graduates. The study also shows that more than one-quarter of the individuals with a job-education mismatch 1 year after graduation are still working in a job that does not require a university degree 4 years later. In monetary terms, job-education mismatch is associated with a yearly wage penalty of approximately 4 - 10 % in the short to medium term." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Hochschulabsolventen; unterwertige Beschäftigung; Berufseinmündung; Berufsverlauf; Lohnhöhe; ; Schweiz; ; }, Annote= {JEL-Klassifikation: I21; J24; J31}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 259}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140623j03}, } @Article{Schnalzenberger:2014:JQA, Journal= {Labour}, Volume= {28}, Number= {2}, Author= {Mario Schnalzenberger and Nicole Schneeweis and Rudolf Winter-Ebmer and Martina Zweim{\"u}ller}, Title= {Job quality and employment of older people in Europe}, Year= {2014}, Pages= {141-162}, ISBN= {ISSN 1121-7081}, Abstract= {"We study the relationship between job quality and retirement using data from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe, a longitudinal survey covering individuals aged 50+ in several European countries. Although most previous studies looked at the impact of bad working conditions on retirement intentions, we can use the panel dimension to study actual retirement as well as other pathways out of a job. As indicators for job quality we use three different approaches: overall job satisfaction, over- and undereducation for a particular job as well as effort - reward imbalance, which measures the imbalance between a worker's effort and the rewards he or she receives in turn. The analysis gives some evidence that poor job quality decreases retirement age, in particular for women." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: ältere Arbeitnehmer; Arbeitsplatzqualität - internationaler Vergleich; Erwerbsbeteiligung; Berufsausstieg - Determinanten; Arbeitszufriedenheit; adäquate Beschäftigung; Lohnhöhe; geschlechtsspezifische Faktoren; Österreich; Belgien; Dänemark; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Italien; Niederlande; Spanien; Schweden; Schweiz; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2004; E 2007}, Annote= {JEL-Klassifikation: J14; J18; J26; J28}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 930}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140610a10}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Boll:2014:WIO, Institution={Deutsches Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung, Berlin (Hrsg.)}, Author= {Christina Boll and Julian Sebastian Leppin and Klaus Sch{\"o}mann}, Title= {Who is overeducated and why? : probit and dynamic mixed multinomial logit analyses of vertical mismatch in East and West Germany}, Year= {2014}, Pages= {34}, Address= {Berlin}, Series= {SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin}, Number= {661}, ISBN= {ISSN 1864-6689}, Annote= {URL: http://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.466637.de/diw_sp0661.pdf}, Abstract= {"Überqualifikation ist ein zuweilen übersehener Aspekt in der Debatte um ungenutzte Fachkräftepotenziale. Aber wer ist überqualifiziert, und warum? Basierend auf Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) der Wellen 1984-2011 schätzen wir mit Probitmodellen die Wahrscheinlichkeit für neue Überqualifikation sowie mit dynamischen Multinomialen Mixed Logit-Modellen mit zufälligen Effekten die Wahrscheinlichkeit für Überqualifikation unter Berücksichtigung von Pfadabhängigkeit und unbeobachteter Populationsheterogenität. Das Messfehlerproblem kontrollieren wir durch drei verschiedene Spezifikationen der abhängigen Variable, die selbsteingeschätzte Überqualifikation, die statistische Überqualifikation (Realized Matches) sowie eine Kombination aus beidem. Wir führen die Schätzungen getrennt für Männer und Frauen, Ost- und Westdeutsche sowie Personen mittlerer und hoher Bildung durch. Unsere Analysen zeigen, dass Überqualifikation ein hohes Beharrungsvermögen hat. Allerdings vermindert Erwerbserfahrung das Risiko der Überqualifikation auch im dynamischen Modell unter Kontrolle unbeobachteter Heterogenität. Narbeneffekte früherer Arbeitslosigkeit hingegen zeigen sich in einem höheren Überqualifikationsrisiko. Weder ein Arbeitgeberwechsel noch (bei Akademiker/innen) eine Doppelqualifikation in Form von Lehre plus Studium taugen als wirksame Ausweichstrategien. Um Überqualifikation im Job zu vermindern, scheinen Strategien, die kontinuierliche Erwerbskarrieren fördern, vielversprechend zu sein. Für bestimmte Gruppen am Arbeitsmarkt (Migranten, Mütter) erschweren zudem institutionelle Barrieren ein gutes Jobmatch, die es gezielt anzugehen gilt" (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Overeducation is an often overlooked facet of untapped human resources. But who is overeducated and why? Relying on SOEP data 1984-2011, we use probit models for estimating the likelihood of entering overeducation and dynamic mixed multinomial logit models with random effects addressing state dependence and unobserved heterogeneity. As further robustness checks we use three specifications of the target variable, i.e. realized matches, self-assessment and twofold overeducation. We run separate analyses for men and women, East and West Germans and medium and highly educated persons. We find that overeducation is mainly state dependent. Nonetheless, even in the dynamic context staying employed proves to be risk-decreasing. By contrast, scars of past unemployment show up in a higher mismatch risk. Moreover, an employer change does not serve as a suitable exit strategy, and a dual qualification does not show up as a valid insurance against graduates' job mismatch. Overall, effects largely depend on the operationalization of overeducation. We conclude that to combat overeducation, focusing on continuous employment careers and circumventing unintentional withdrawals from the current job is crucial. Moreover, institutional impediments that restrain job match quality for certain groups (migrants, mothers) have to be tackled." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Überqualifikation - Determinanten; regionaler Vergleich; mismatch; unterwertige Beschäftigung; erwerbstätige Frauen; erwerbstätige Männer; Hochqualifizierte; mittlere Qualifikation; Arbeitslosigkeit; Berufsverlauf; Mütter; Einwanderer; ausländische Arbeitnehmer; Arbeitszeit; Beschäftigungsform; Bundesrepublik Deutschland; Ostdeutschland; Westdeutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1984; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: J24; C25; C33; J71}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140624r07}, } @Book{Boll:2014:WIO, Institution={Hamburgisches Welt-Wirtschafts-Institut (Hrsg.)}, Author= {Christina Boll and Julian Sebastian Leppin and Klaus Sch{\"o}mann}, Title= {Who is overeducated and why? : probit and dynamic mixed multinomial logit analyses of vertical mismatch in East and West Germany}, Year= {2014}, Pages= {43}, Address= {Hamburg}, Series= {HWWI research paper}, Number= {149}, ISBN= {ISSN 1861-504X}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2014/k140527r14.pdf}, Abstract= {"Überqualifikation ist ein zuweilen übersehener Aspekt in der Debatte um ungenutzte Fachkräftepotenziale. Aber wer ist überqualifiziert, und warum? Basierend auf Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) der Wellen 1984-2011 schätzen wir mit Probitmodellen die Wahrscheinlichkeit für neue Überqualifikation sowie mit dynamischen Multinomialen Mixed Logit-Modellen mit zufälligen Effekten die Wahrscheinlichkeit für Überqualifikation unter Berücksichtigung von Pfadabhängigkeit und unbeobachteter Populationsheterogenität. Das Messfehlerproblem kontrollieren wir durch drei verschiedene Spezifikationen der abhängigen Variable, die selbsteingeschätzte Überqualifikation, die statistische Überqualifikation (Realized Matches) sowie eine Kombination aus beidem. Wir führen die Schätzungen getrennt für Männer und Frauen, Ost- und Westdeutsche sowie Personen mittlerer und hoher Bildung durch. Unsere Analysen zeigen, dass Überqualifikation ein hohes Beharrungsvermögen hat. Allerdings vermindert Erwerbserfahrung das Risiko der Überqualifikation auch im dynamischen Modell unter Kontrolle unbeobachteter Heterogenität. Narbeneffekte früherer Arbeitslosigkeit hingegen zeigen sich in einem höheren Überqualifikationsrisiko. Weder ein Arbeitgeberwechsel noch (bei Akademiker/innen) eine Doppelqualifikation in Form von Lehre plus Studium taugen als wirksame Ausweichstrategien. Um Überqualifikation im Job zu vermindern, scheinen Strategien, die kontinuierliche Erwerbskarrieren fördern, vielversprechend zu sein. Für bestimmte Gruppen am Arbeitsmarkt (Migranten, Mütter) erschweren zudem institutionelle Barrieren ein gutes Jobmatch, die es gezielt anzugehen gilt" (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Overeducation is an often overlooked facet of untapped human resources. But who is overeducated and why? Relying on SOEP data 1984-2011, we use probit models for estimating the likelihood of entering overeducation and dynamic mixed multinomial logit models with random effects addressing state dependence and unobserved heterogeneity. As further robustness checks we use three specifications of the target variable, i.e. realized matches, self-assessment and twofold overeducation. We run separate analyses for men and women, East and West Germans and medium and highly educated persons. We find that overeducation is mainly state dependent. Nonetheless, even in the dynamic context staying employed proves to be risk-decreasing. By contrast, scars of past unemployment show up in a higher mismatch risk. Moreover, an employer change does not serve as a suitable exit strategy, and a dual qualification does not show up as a valid insurance against graduates' job mismatch. Overall, effects largely depend on the operationalization of overeducation. We conclude that to combat overeducation, focusing on continuous employment careers and circumventing unintentional withdrawals from the current job is crucial. Moreover, institutional impediments that restrain job match quality for certain groups (migrants, mothers) have to be tackled." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Überqualifikation - Determinanten; regionaler Vergleich; mismatch; unterwertige Beschäftigung; erwerbstätige Frauen; erwerbstätige Männer; Hochqualifizierte; mittlere Qualifikation; Arbeitslosigkeit; Berufsverlauf; Mütter; Einwanderer; ausländische Arbeitnehmer; Arbeitszeit; Beschäftigungsform; Bundesrepublik Deutschland; Ostdeutschland; Westdeutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1984; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: J24; C25; C33; J71}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140527r14}, } @Book{Clark:2014:CPO, Institution={National Bureau of Economic Research, Cambridge (Hrsg.)}, Author= {Brian Clark and Clément Joubert and Arnaud Maurel}, Title= {The career prospects of overeducated Americans}, Year= {2014}, Pages= {47}, Address= {Cambrige, Mass.}, Series= {NBER working paper}, Number= {20167}, Annote= {URL: http://www.nber.org/papers/w20167}, Abstract= {"In this paper we analyze career dynamics for the large share of U.S. workers who have more schooling than their peers in the same occupation. We use data from the NLSY79 combined with the CPS to analyze transitions into and out of overeducated employment, together with the corresponding effects on wages. Overeducation is a fairly persistent phenomenon at the aggregate and individual levels, with 66% of workers remaining overeducated after one year. Overeducation is not only more common, but also more persistent among blacks and low-AFQT individuals. Further, the hazard rate out of overeducation drops by about 60% during the first 5 years spent overeducated. However, the estimation of a mixed proportional hazard model suggests that this is attributable to selection on unobservables rather than true duration dependence. Finally, overeducation is associated with lower current as well as future wages, which points to the existence of scarring effects." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Überqualifikation; Berufsverlauf; Einkommenseffekte; unterwertige Beschäftigung; Lohnunterschied; Lohnhöhe; Unterqualifikation; adäquate Beschäftigung; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1982; E 1994}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140603r03}, } @Book{Quintini:2014:SAW, Institution={Organisation for Economic Co-operation and Development, Directorate for Employment, Labour and Social Affairs (Hrsg.)}, Author= {Glenda Quintini}, Title= {Skills at work : how skills and their use matter in the labour market}, Year= {2014}, Pages= {62}, Address= {Paris}, Series= {OECD social, employment and migration working papers}, Number= {158}, ISBN= {ISSN 1815-199X}, Annote= {URL: http://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/skills-at-work-how-skills-and-their-use-matter-in-the-labour-market_5jz44fdfjm7j-en}, Abstract= {"Human capital is key for economic growth. Not only is it linked to aggregate economic performance but also to each individual's labour market outcomes. However, a skilled population is not enough to achieve high and inclusive growth, as skills need to be put into productive use at work. Thanks to the availability of measures of both the proficiency and the use of numerous types of skills, the Survey of Adult Skills offers a unique opportunity to advance knowledge in this area and this paper presents and discusses evidence on both these dimensions with a particular focus on their implications for labour market policy. This paper explores the role played in the labour market by skill proficiency in the areas of literacy, numeracy and problem solving in technology-rich environments. It also shows how skills use, not only proficiency, affects a number of key labour market phenomena, such as the gender wage gap. Finally, the paper combines information on skill proficiency, educational attainment, skill use and qualification requirements to construct indicators of qualification and skills mismatch and to explore their causes and consequences." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Bildungsertrag; Qualifikationsverwertung - internationaler Vergleich; adäquate Beschäftigung; Problemlösen; Lesen; Mathematik; Schreiben; geschlechtsspezifische Faktoren; Lohnunterschied; Bildungsabschluss; matching; Kompetenzentwicklung; Einkommenseffekte; Qualifikationsanforderungen; mismatch - Indikatoren; Beschäftigungseffekte; informationstechnische Bildung; berufliche Qualifikation; altersspezifische Faktoren; Produktivitätseffekte; Arbeitsproduktivität; Australien; USA; Norwegen; Finnland; Großbritannien; Kanada; Schweden; Bundesrepublik Deutschland; Dänemark; Niederlande; Irland; Japan; Österreich; Südkorea; Belgien; Estland; Tschechische Republik; Spanien; Slowakei; Frankreich; Zypern; Polen; Italien; Russland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2012; E 2012}, Annote= {JEL-Klassifikation: I25; J21; J08; J24; J31}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140520r06}, } 6 von 340 Datensätzen ausgegeben.