Suchprofil: unterwertige_Beschäftigung Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 01/14 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN 7. UNBEKANNTER TYP **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Alfes:2013:UIL, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Personalforschung}, Volume= {27}, Number= {4}, Author= {Kerstin Alfes}, Title= {{\"U}berqualifikation und individuelle Leistungserbringung. Die Rolle der Arbeitsgruppe}, Year= {2013}, Pages= {314-330}, ISBN= {ISSN 0179-6437}, Abstract= {"Die bisherige Forschung zum Zusammenhang zwischen Überqualifikation und individueller Leistungserbringung hat überqualifizierte Mitarbeitende weitestgehend isoliert betrachtet. Die vorliegende Studie beleuchtet diesen Wirkungszusammenhang aus einem geänderten Blickwinkel, indem eine Rahmenbedingung untersucht wird, unter der die individuelle Wahrnehmung von Überqualifikation zu höherer beziehungsweise niedrigerer Leistungserbringung führt. Diese Rahmenbedingung ist die gemeinsame Wahrnehmung von Überqualifikation innerhalb der Arbeitsgruppe. Regressionsanalysen basierend auf Daten von 780 Mitarbeitenden in 62 Teams in einer Dienstleistungsorganisation in Großbritannien zeigen, dass die Leistungserbringung von überqualifizierten Mitarbeitenden steigt, je mehr sich die Arbeitsgruppe als überqualifiziert einschätzt. Im Gegensatz dazu erbringen Mitarbeitende mit geringer Überqualifikation schlechtere Leistungen, wenn sie in einer Arbeitsgruppe mit Überqualifizierten arbeiten. Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass Personalverantwortliche die negativen Auswirkungen von Überqualifikation vermeiden können, indem sie überqualifizierte Personen in Teams mit weiteren überqualifizierten Mitarbeitenden einsetzen." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Research on the relationship between perceived overqualification and individual performance has examined individual experiences of overqualification in isolation. The present study approaches this relationship in a new light by examining a condition under which perceptions of overqualification lead to higher versus lower performance levels. This condition is the joint perception of overqualification held by one's colleagues. Regression analyses based on data from 780 employees in 62 teams in a service organisation in the United Kingdom reveal that overqualified employees perform better as peer-group perceptions of overqualification increase. Conversely, employees with lower perceptions of overqualification perform worse as peer-group perceptions of overqualification increase. These results indicate that HRM practitioners can avoid negative outcomes of overqualification if they position overqualified individuals within teams, where other employees are also overqualified." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Überqualifikation; Arbeitsleistung; Arbeitsgruppe; peer group; Wahrnehmung - Auswirkungen; Dienstleistungsarbeit; Dienstleistungsbereich; Personaleinsatz; Personalplanung; Teamarbeit; Arbeitnehmer; adäquate Beschäftigung; unterwertige Beschäftigung; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: J21; J24; M12; M54}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 915}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k131216u09}, } @Article{Baert:2013:OAS, Journal= {Labour Economics}, Volume= {25}, Author= {Stijn Baert and Bart Cockx and Dieter Verhaest}, Title= {Overeducation at the start of the career : Stepping stone or trap?}, Year= {2013}, Pages= {123-140}, ISBN= {ISSN 0927-5371}, Abstract= {"This study investigates whether young unemployed graduates who accept a job below their level of education accelerate or delay the transition into a job that matches their level of education. We adopt the Timing of Events approach to identify this dynamic treatment effect using monthly calendar data from a representative sample of Flemish (Belgian) youth who started searching for a job right after leaving formal education. We find that overeducation is a trap. By accepting a job for which one is overeducated rather than only accepting adequate job matches, monthly transition rates into adequate employment fall by 51 - 98%, depending on the elapsed unemployment duration. These findings challenge the career mobility thesis and imply that the short-term benefits of policies that generate quick transitions into employment must be traded-off against the long-term costs of an inadequate job match. " (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Berufseinmündung; Arbeitslosigkeitsdauer; Überqualifikation; männliche Jugendliche; adäquate Beschäftigung; berufliche Integration; unterwertige Beschäftigung; Arbeitsuchende; Berufsanfänger; zweite Schwelle; Bildungsabschluss; Flandern; Belgien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2001; E 2009}, Annote= {JEL-Klassifikation: C21; C41; J21; J24; J64}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1120}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k131212u14}, } @Article{Beckhusen:2013:AGT, Journal= {Journal of Regional Science}, Volume= {53}, Number= {5}, Author= {Julia Beckhusen and Raymond J.G.M. Florax and Jacques Poot and Brigitte S. Waldorf}, Title= {Attracting global talent and then what? : overeducated immigrants in the united states}, Year= {2013}, Pages= {834-854}, ISBN= {ISSN 0022-4146}, Abstract= {"This research assesses the prevalence and determinants of job - education mismatches among male immigrants in the United States between 1980 and 2009. The results suggest that educational attainment levels do not match occupational education requirements for almost half of all immigrants. Overeducation among high-skilled immigrants vastly exceeds that of comparable natives. Probit models of overeducation suggest that: (i) personal characteristics operate in similar fashion for immigrants and natives; (ii) immigrant brain waste is above average in gateway states, metropolitan areas and in prosperous high-wage areas; and (iii) proficiency in English and length of residence reduce the overeducation risk among high-skilled immigrants." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Einwanderung; ausländische Arbeitnehmer; Hochqualifizierte; mismatch; Überqualifikation; Dequalifizierung; unterwertige Beschäftigung; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1980; E 2009}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 041}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140109p01}, } @Article{Cahusac:2014:GUH, Journal= {Gender, Work and Organization}, Volume= {21}, Number= {1}, Author= {Emma Cahusac and Shireen Kanji}, Title= {Giving up: how gendered organizational cultures push mothers out}, Year= {2014}, Pages= {57-70}, ISBN= {ISSN 0968-6673}, Abstract= {"Explanations for professional and managerial mothers' departure from paid work concentrate on childcare and women's preferences or choices. In contrast, our study, based on in-depth interviews with professional and managerial mothers in London, shows that women's experiences within hegemonic masculine cultures play a key role. For example, working time norms require these mothers to work exceptionally long hours, to have permeable time boundaries even if they have negotiated reduced working hours and to 'socialize' in the evenings. Mothers are limited in their ability to protest or implement creative working time solutions because they feel they must hide their motherhood, which in itself creates tension. Mothers who are seemingly supported to work fewer hours are sidelined to lower-status roles for which they are underpaid and undervalued in relation to their experience and previous seniority. Unless mothers mimic successful men, they do not look the part for success in organizations." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mütter; erwerbstätige Frauen; Diskriminierung; Unternehmenskultur; kulturelle Faktoren; geschlechtsspezifische Faktoren; Beruf und Familie; Fachkräfte; Führungskräfte; Überstunden; unterwertige Beschäftigung; beruflicher Abstieg; Geschlechterrolle; Rollenverständnis; Berufsausstieg; London; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2009; E 2010}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1925}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140110h03}, } @Article{Sternberg:2013:BUV, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Wirtschaftsgeographie}, Volume= {57}, Number= {4}, Author= {Rolf Sternberg}, Title= {Berufsfelder und -chancen von Wirtschaftsgeographen : empirische Befunde einer Verbleibsanalyse der Leibniz Universit{\"a}t Hannover und Schlussfolgerungen f{\"u}r die universit{\"a}re Lehre}, Year= {2013}, Pages= {237-258}, ISBN= {ISSN 0044-3751}, Abstract= {"The employability of the alumni has become an important aspect of university teaching in Germany since bachelor and master courses were introduced some years ago. This also applies for the university education of economic geographers. The paper demonstrates the increased and still increasing relevance of employability for economic geographers studying at German universities. Based on data for 295 economic geography graduates from the Leibniz University Hannover it is shown that such alumni have rather good career opportunities to achieve both high income and satisfying work conditions. Adequate specialization of the curriculum, excellence in teaching and research, and a close relationship between university teaching (and teachers) and the professional world outside the university are important conditions for successful alumni." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Wirtschaftsgeograf; Hochschulabsolventen; Berufsaussichten; Tätigkeitsfelder; Arbeitsmarktchancen; Einkommenshöhe; adäquate Beschäftigung; Arbeitszufriedenheit; Wirtschaftsgeografie; Studiengang; Universität; Berufseinmündung; Berufserfolg; Bundesrepublik Deutschland; Hannover; Niedersachsen; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2012; E 2012}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1341}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k131227p01}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Boll:2014:FUO, Journal= {Wirtschaftsdienst}, Volume= {94}, Number= {1}, Author= {Christina Boll and Julian S. Leppin}, Title= {Formale {\"U}berqualifikation unter ost- und westdeutschen Besch{\"a}ftigten}, Year= {2014}, Pages= {50-57}, ISBN= {ISSN 0043-6275}, Abstract= {"In der Debatte um Übergänge vom Bildungssektor in den Arbeitsmarkt werden Fragen nach einem guten Job-Matching aufgeworfen. Gleichzeitig wird ein Mangel an Fachkräften und Ineffizienzen am Arbeitsmarkt beklagt. Wie Überqualifikation am Arbeitsmarkt gemessen werden kann und welche Schlüsse sich aus den Ergebnissen ziehen lassen, zeigen die Autoren in diesem Beitrag." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"In the context of ongoing demographic and economic change, the full exploitation of resources in terms of the productive use of acquired qualifications is a vital challenge. Overeducation is adverse to this aim. lt occurs if individuals attained a higher levet of education than is required in their current Jobs. Relying on SOEP data, Boll and Leppin investigate the prevalence of overeducation in East and West Germany from 1992 to 2011. Their results indicate that the magnitude of overeducation heavily depends on the measurement method employed as well as on region, gender and education. Earnings analyses reveal that people who are overeducated according to either their self-assessment or to the realized matches criteria are most severely harmed. The authors suggest that selection plays a reasonable role and conclude that labour market imperfections and shortcomings of the educational system have to be addressed by policy makers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Überqualifikation - Messung; Überqualifikation; regionaler Vergleich; mismatch; matching; Fachkräfte; Arbeitskräftemangel; unterwertige Beschäftigung; Selbsteinschätzung; geschlechtsspezifische Faktoren; Bezugsgruppe; Berufsgruppe; Bildungsniveau; Einkommenseffekte; Bildungsertrag; Ostdeutschland; Westdeutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1992; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: E24; J24; J31}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 213}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140123p01}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Caroleo:2013:OAG, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn (Hrsg.)}, Author= {Floro Ernesto Caroleo and Francesco Pastore}, Title= {Overeducation at a glance : determinants and wage effects of the educational mismatch, looking at the AlmaLaurea data}, Year= {2013}, Pages= {33}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {7788}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2013/k131212r17.pdf}, Abstract= {"This paper provides the first available evidence on overeducation/overskilling based on AlmaLaurea data. We focus on jobs held 5 years after graduation by pre-reform graduates in 2005. Overeducation/overskilling are relatively high - at 11.4 and 8% - when compared to EU economies. Ceteris paribus they tend to be more frequent among children of parents with lower educational levels, through school tracking. Most arts degrees and social sciences, but also Geology and Biology are associated to both types of the educational mismatch. The quality of education is also a factor, suggesting that in addition to the low demand for skills, one should also reckon the inability of the educational system to provide work-related skills. Moreover, we find a non-conditional wage penalty of 20% and 16% and a conditional one of about 12% and of 7%, respectively. Heckit returns a sample selection corrected penalty slightly higher, supporting not only the job competition and job assignment models, but also the human capital model." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Studienabschluss; Hochschulabsolventen; Arbeitsmarktchancen; matching; Überqualifikation; Berufseinmündung; zweite Schwelle; mismatch; Arbeitslosigkeit; Akademiker; Qualifikationsanforderungen; Studienfach; Ausbildungsqualität; Italien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2005; E 2010}, Annote= {JEL-Klassifikation: C25; C26; C33; I2; J13; J24}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k131212r17}, } @Book{Pellizzari:2013:NMS, Institution={Organisation for Economic Co-operation and Development, Directorate for Employment, Labour and Social Affairs (Hrsg.)}, Author= {Michele Pellizzari and Anne Fichen}, Title= {A new measure of skills mismatch : theory and evidence from the survey of adult skills (PIAAC)}, Year= {2013}, Pages= {43}, Address= {Paris}, Series= {OECD social, employment and migration working papers}, Number= {153}, ISBN= {ISSN 1815-199X}, Abstract= {"This paper proposes a new measure of skills mismatch that combines information about skill proficiency, self-reported mismatch and skill use. The theoretical foundations underling this measure allow identifying minimum and maximum skill requirements for each occupation and to classify workers into three groups, the well-matched, the under-skilled and the over-skilled. The availability of skill use data further permit the computation of the degree of under and overusage of skills in the economy. The empirical analysis is carried out using the first wave of the OECD Survey of Adult Skills (PIAAC) and the findings are compared across skill domains, labour market status and countries." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: mismatch; Qualifikation - internationaler Vergleich; Erhebungsmethode; Erwachsene; Kompetenz; Kompetenzstandards; Mathematik; Lesen; Problemlösen; Klassifikationsmethode; Unterqualifikation; Überqualifikation; Qualifikationsanforderungen; berufliche Qualifikation; beruflicher Status; OECD; Australien; Belgien; Bundesrepublik Deutschland; Dänemark; Finnland; Großbritannien; Irland; Italien; Japan; Kanada; Niederlande; Norwegen; Österreich; Schweden; Spanien; Südkorea; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2012}, Annote= {JEL-Klassifikation: J0; J20; J24}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140114r04}, } *************************** 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN *************************** @Incollection{Blum-Geenen:2014:QVG, Editor= {Lothar Schr{\"o}der and Hans-J{\"u}rgen Urban}, Booktitle= {Gute Arbeit : Profile prek{\"a}rer Arbeit - Arbeitspolitik von unten}, Author= {Sabine Blum-Geenen and Leiderer Eric and Jan Machnig}, Title= {Quo Vadis Gute Arbeit - Perspektiven der jungen Generation}, Year= {2014}, Pages= {196-205}, Address= {Frankfurt am Main}, Publisher= {Bund-Verlag}, ISBN= {ISBN 978-3-7663-6256-8}, Abstract= {"Trotz aller postmaterialistischen Phantasien ist Arbeit für die meisten Menschen nach wie vor die zentrale Grundlage sowohl für ökonomische als auch soziale Teilhabe und gesellschaftliche Integration. In Folge der Wirtschafts- und Finanzkrise haben zahlreiche europäische Länder mit einer hohen Arbeitslosigkeit, insbesondere bei jungen Menschen, sozialer Unsicherheit und einer Ausweitung atypischer Beschäftigungsverhältnisse zu kämpfen. Sie stehen - nicht zuletzt aufgrund der einseitigen Krisenanalyse und der dementsprechend einseitigen Therapiekonzepte - vor tiefgreifenden Reformen ihrer Arbeitsmärkte. Diese Entwicklungen sind inzwischen längst zu einer großen Herausforderung für Wohlfahrtsstaat und Demokratie geworden." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: prekäre Beschäftigung; Arbeitsplatzqualität; junge Erwachsene; Jugendliche; atypische Beschäftigung; Zukunft der Arbeit; Zukunftsperspektive; Arbeitssituation; Beschäftigungsentwicklung; Niedriglohn; Berufsanfänger; Arbeitsplatzsicherheit; Arbeitsmarktpolitik; Reformpolitik; IG Metall; Gewerkschaftspolitik; Berufsbildungspolitik; Bildungschancengleichheit; unterwertige Beschäftigung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2012; E 2012}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: 47.0297}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k131220304}, } 9 von 311 Datensätzen ausgegeben.