Suchprofil: Mindestlohn Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 12/20 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Isik:2020:HEM, Journal= {IZA journal of labor policy}, Volume= {10}, Number= {1}, Author= {Enes Isik and {\"O}zg{\"u}r Orhangazi and Hasan Tekg{\"u}ç}, Title= {Heterogeneous effects of minimum wage on labor market outcomes: A case study from Turkey}, Year= {2020}, Pages= {Art. 16}, Annote= {URL: https://doi.org/10.2478/izajolp-2020-0016}, Annote= {URL: https://doi.org/10.2478/izajolp-2020-0016}, Abstract= {"We assess the effects of a sharp minimum wage increase on wages, informality, and employment in Turkey, a large developing economy with one of the highest minimum wage-to-average wage ratios among OECD countries and widespread discrepancies between labor market outcomes of women and of men. We look at the quasi-experimental 2016 minimum wage increase and pay attention to identifying information coming from demographic groups. We find that the increase in the minimum wage had an economically substantial and statistically significant positive impact on wages. Despite the positive wage effects of the increase, we find no negative employment effects. However, we show that the minimum wage increase may have caused an increase in the share of informal employment among workers with less than tertiary education, especially for such workers working for small firms." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Einkommenseffekte; informeller Sektor; Lohnerhöhung; Wahlkampf; Türkei; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2009-2016}, Annote= {JEL-Klassifikation: J23 ; J21 ; J08}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 270}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K201201GF3}, } @Article{Schmid:2020:EAN, Journal= {WSI-Mitteilungen}, Volume= {73}, Number= {6}, Author= {G{\"u}nther Schmid and Wolfgang Schroeder}, Title= {Europ{\"a}ische Arbeitsmarktpolitik nach der Krise}, Year= {2020}, Pages= {438-444}, Annote= {URL: https://doi.org/10.5771/0342-300X-2020-6-438}, Abstract= {"Die Entwicklung der Arbeitsmarktpolitik auf europäischer Ebene hat durch die Krisen der letzten Jahre immer wieder neue Impulse erhalten, die als Lernprozesse charakterisiert werden können. Mit den Initiativen für eine europäische Arbeitslosenversicherung, für ein europäisches Mindestlohnniveau und gegen Jugendarbeitslosigkeit ist die EU im Bereich der Arbeitsmarktpolitik mittlerweile ein Akteur, der die nationalen Aktivtäten zu ergänzen und zu unterstützen versucht. Die Covid-19-Krise könnte ein Gelegenheitsfenster sein, den Europäischen Sozialfonds um bestimmte Elemente der Arbeitsversicherung weiter zu entwickeln. Das Ziel sollte nicht nur darin bestehen, in europäischer Solidarität auf zyklische Krisen des Arbeitsmarkts zu reagieren, sondern auch die nationalen Kapazitäten zu stärken, um Einkommensrisiken im gesamten Erwerbsverlauf abzusichern." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"The crises of recent years, which have repeatedly given momentum to the development of labour market policy at the European level, can be characterised as learning processes. With the initiatives towards a European unemployment insurance scheme, a European minimum wage level and against youth unemployment, the EU has become an actor in the field of labour market policy that attempts to complement and support national activities. The Covid-19 crisis could be a window of opportunity to further develop the European Social Fund (ESF) through certain elements of employment insurance. The aim should not only be to respond in European solidarity to cyclical labour market crises, but also to enhance the national capacities for social protection against income risks throughout the whole work-life course." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Pandemie; Auswirkungen; Arbeitsmarktpolitik; Krisenmanagement; Europäische Union; EU-Politik; institutionelle Faktoren; Reformpolitik; Arbeitslosenversicherung; europäische Integration; Stabilitätspolitik; Wirtschaftswachstum; nachhaltige Entwicklung; Finanzkrise; Mindestlohn; Jugendarbeitslosigkeit; Arbeitslosigkeitsbekämpfung; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 086}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K201203GH9}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Fang:2020:IMW, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)}, Author= {Tony Fang and Morley Gunderson and Carl Lin}, Title= {The Impact of Minimum Wages on Wages, Wage Spillovers, and Employment in China: Evidence from Longitudinal Individual-Level Data}, Year= {2020}, Pages= {35}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {13878}, Annote= {URL: http://ftp.iza.org/dp13878.pdf}, Abstract= {"We use the substantial variation in both the magnitude and frequency of minimum wage changes that have occurred in China since its new minimum wage regulations in 2004 to estimate their impact on wages, wage spillovers, and employment. We use county-level minimum wage data merged with individual-level longitudinal data from the Urban Household Survey for the period 2004-09, spanning the period after the new minimum wage regulations were put in place. Our results indicate that minimum wage increases raise the wages of otherwise low-wage workers by a little less than half (41%) of the minimum wage increases. Depending upon the specification, these wage effects also lead to a 2 to 4 percentage point reduction in the probability of being employed, with a 2.8 percentage point reduction being our preferred estimate. We also find statistically significant but very small wage spillovers for those whose wages are just above the new minimum wage, but they are effectively zero for those higher up in the wage distribution." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Einkommenseffekte; Reformpolitik; Geringverdiener; Niedriglohnbereich; Mindestlohnrecht; China; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2004-2009}, Annote= {JEL-Klassifikation: J88 ; J38}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K201124GBO}, } @Book{Koelling:2020:SMW, Institution={Global Labor Organization (Hrsg.)}, Author= {Arnd K{\"o}lling}, Title= {The Statutory Minimum Wage in Germany and the Labor Demand Elasticities of Low-Skilled Workers: A Regression Discontinuity Approach with Establishment Panel Data}, Year= {2020}, Pages= {31}, Address= {Essen}, Series= {GLO discussion paper}, Number= {687}, Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/225241}, Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/225241}, Abstract= {"This study examines the influence of the statutory minimum wage on labor demand elasticities regarding low-skilled workers. For this, a regression discontinuity analysis is conducted using company panel data from 2013 to 2018. In addition, a possible endogeneity of the remuneration for low-skilled workers was considered using an IV estimation. It is shown that the monopsonistic structures of the labor market may continue to exist after the introduction of the minimum wage. Additionally, the own-wage elasticity for low-skilled workers did not change over the period considered. However, in the short run, stronger substitutive relationships with medium-skilled workers seem to exist, and probably also with highly qualified employees in the long run." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Auswirkungen; Arbeitskräftenachfrage; Niedrigqualifizierte; Substitutionselastizität; mittlere Qualifikation; Hochqualifizierte; Beschäftigungseffekte; Monopson; IAB-Betriebspanel; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2013-2018}, Annote= {JEL-Klassifikation: J21 ; J31 ; J42 ; J23}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K201125GCF}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Kistler:2019:BIF, Institution={Bayern, Staatsministerium f{\"u}r Arbeit und Soziales, Familie und Integration (Hrsg.) ; Internationales Institut f{\"u}r Empirische Sozial{\"o}konomie, Stadtbergen (Hrsg.)}, Author= {Ernst Kistler and Constantin Wiegel and Stefan (Mitarb.) B{\"o}hme and Lutz (Mitarb.) Eigenh{\"u}ller and Carolin (Mitarb.) Baier and Antje (Mitarb.) Hoffmann}, Title= {Besch{\"a}ftigungstrends im Freistaat Bayern 2018 : Teil II: Repr{\"a}sentative Analysen auf Basis des IAB-Betriebspanels 2018}, Year= {2019}, Pages= {93}, Address= {Stadtbergen}, Series= {Besch{\"a}ftigungstrends im Freistaat Bayern}, Number= {2018,2}, Annote= {URL: https://www.stmas.bayern.de/imperia/md/content/stmas/stmas_inet/arbeit/191028_iab-panel_teil_ii_final.pdf}, Abstract= {"Seit dem Jahr 2001 beteiligt sich der Freistaat Bayern mit einer Aufstockungsstichprobe an der jährlichen Betriebsbefragung 'Beschäftigungstrends', dem so genannten Betriebspanel des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung der Bundesagentur für Arbeit, IAB.1 Mit dieser von Kantar Public (Infratest Sozialforschung) durchgeführten Panelerhebung liegen aus dem Jahr 2018 repräsentative Angaben von 1.085 bayerischen Betrieben und Dienststellen mit mindestens einem sozialversicherungspflichtigen Beschäftigungsverhältnis vor (ungewichtete Fälle). Sie sind nach Gewichtung repräsentativ für den Freistaat. Wie in den Vorjahren legt das Internationale Institut für Empirische Sozialökonomie, INIFES, dem Bayerischen Staatsministerium für Familie, Arbeit und Soziales und der Regionaldirektion Bayern der Bundesagentur für Arbeit eine umfassende Auswertung zum Betriebspanel Bayern 2018 vor. Ebenso wie in den Vorjahren wird die Ergebnispräsentation in zwei Berichte (Teil I und Teil II) aufgeteilt. Im ersten Berichtsteil wurden die Kapitel Beschäftigungsentwicklung, wirtschaftliche Lage und Entwicklungen, Personalstruktur, Ausbildung und betriebliche Weiterbildungsförderung behandelt sowie als Anhang einige exemplarische regionale Ergebnisdifferenzierungen vorgestellt. Im Anschluss an diese kurzen Ausführungen zur Datengrundlage werden die Kurzfassungen aller Kapitel – von Teil I und II – in kompakter Form abgedruckt." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Beschäftigungsentwicklung; IAB-Betriebspanel; Wirtschaftsentwicklung; Beschäftigtenstruktur; Teilzeitarbeit; Leiharbeit; befristeter Arbeitsvertrag; Mini-Job; Personalbedarf; Personalbeschaffung; offene Stellen; Fachkräftebedarf; betriebliche Berufsausbildung; Ausbildungsverhalten; Übernahmequote; Ausbildungsabsolventen; Mindestlohn; Bundesrepublik Deutschland; Bayern; }, Annote= {Bezugszeitraum: 2001-2018}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K201209GNN}, } 5 von 269 Datensätzen ausgegeben.