Suchprofil: Mindestlohn Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 05/18 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 7. UNBEKANNTER TYP **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Baumann:2018:MZE, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Evaluation}, Volume= {17}, Number= {1}, Author= {Arne Baumann and Oliverl Brutte and Matthias D{\"u}tsch and Ralf Himmelreicher and Clemens Ohlert}, Title= {Methoden zur Evaluation des gesetzlichen Mindestlohns in Deutschland}, Year= {2018}, Pages= {81-107}, ISBN= {ISSN 1619-5515}, Abstract= {"Seit 1. Januar 2015 gilt in Deutschland ein allgemeiner gesetzlicher Mindestlohn. Die Evaluation der Auswirkungen des Mindestlohns stellt hohe Ansprüche an die anzuwendende Methodik. Aufgrund der praktisch flächendeckenden Geltung des Mindestlohns können klassische Kontrollgruppenansätze, wie sie beispielsweise aus den USA oder der Evaluation der deutschen Branchenmindestlöhne bekannt sind, nur bedingt für die Evaluation der Auswirkungen der neuen Lohnuntergrenze genutzt werden. Der vorliegende Beitrag geht vor diesem Hintergrund der Frage nach, welche Forschungsansätze und Herangehensweisen zur Evaluation des gesetzlichen Mindestlohns in Deutschland besonders vielversprechend sind. Ausgehend von der Darstellung der klassischen Evaluationsansätze in der Mindestlohnforschung werden adäquate Konzepte für die Evaluation des gesetzlichen Mindestlohns diskutiert und die für solche Evaluationen geeigneten Datensätze vorgestellt. Zudem werden die Potenziale von qualitativen Designs betrachtet." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Since January 1st 2015 a general statutory minimum wage has been in force in Germany. An analysis of the impacts of the minimum wage is methodologically demanding due to the practically nationwide applicability of the minimum wage. Classic control group approaches that have been used in the United States or for the analysis of German industry-specific minimum wages are not readily applicable. Against this background the article presents research approaches and methods that are particularly promising for the analysis of the statutory minimum wage in Germany. Taking as a starting point the classic approaches to evaluate the effects of minimum wages, adequate concepts for the analyses of the statutory minimum wage are discussed. In addition, suitable data sets for such analyses are described. Besides quantitative approaches, the article also looks at the potential of qualitative designs for evaluating the minimum wage." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Wirkungsforschung; Forschungsmethode; quantitative Methode; qualitative Methode; Datengewinnung; Arbeitsmarktforschung; Beschäftigungseffekte; Einkommenseffekte; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1311}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180427v03}, } @Article{Bellmann:2018:CBC, Journal= {Economic and Industrial Democracy}, Number= {online first}, Author= {Lutz Bellmann and Mario Bossler and Hans-Dieter Gerner and Olaf H{\"u}bler}, Title= {Collective bargaining coverage, works councils and the new German minimum wage}, Year= {2018}, Pages= {20}, ISBN= {ISSN 0143-831X}, Abstract= {}, Abstract= {"This article assesses the role of the recent introduction of the minimum wage for collective bargaining coverage and works councils in Germany. The new minimum wage was initiated to strengthen German tariff autonomy, but effects on collective bargaining coverage are theoretically ambivalent. Using the IAB Establishment Panel, descriptive regressions show that firms covered by a collective bargaining contract are much less likely affected by the minimum wage. To construct a counterfactual for the group of affected establishments, the authors apply an entropy balancing procedure. Subsequent difference-in-differences estimates reveal a slight decline in collective bargaining participation, which falls short of statistical significance. Although the effect on opting into collective bargaining is even slightly positive, the authors observe a significant decrease in coverage through firms that exit collective agreements." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Tarifbindung; Betriebsrat; Tarifverhandlungen; IAB-Betriebspanel; Arbeitsbeziehungen; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2016}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 393}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180206303}, } @Article{Cabras:2017:MWA, Journal= {Economics. The Open-Access, Open-Assessment E-Journal}, Volume= {11}, Author= {Stefano Cabras and Jan Fidrmuc and Juan de Dios Tena}, Title= {Minimum wage and employment : escaping the parametric straitjacket}, Year= {2017}, Pages= {Art. 2017-15, 20}, ISBN= {ISSN 1864-6042}, Abstract= {"Parametric regression models are often not flexible enough to capture the true relationships as they tend to rely on arbitrary identification assumptions. Using the UK Labor Force Survey, the authors estimate the causal effect of national minimum wage (NMW) increases on the probability of job entry and job exit by means of a non-parametric Bayesian modelling approach known as Bayesian Additive Regression Trees (BART). The application of this methodology has the important advantage that it does not require ad-hoc assumptions about model fitting, number of covariates and how they interact. They find that the NMW exerts a positive and significant impact on both the probability of job entry and job exit. Although the magnitude of the effect on job entry is higher, the overall effect of NMW is ambiguous as there are many more employed workers. The causal effect of NMW is higher for young workers and in periods of high unemployment and they have a stronger impact on job entry decisions. No significant interactions were found with gender and qualifications." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Mindestlohnrecht - Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Konjunkturabhängigkeit; Beschäftigungsentwicklung; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1999; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: C23; C11; C14; J3; J4}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1978}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180517v41}, } @Article{Fidrmuc:2018:UNM, Journal= {Economics. The Open-Access, Open-Assessment E-Journal}, Volume= {12}, Author= {Jan Fidrmuc and J. D. Tena}, Title= {UK national minimum wage and labor market outcomes of young workers}, Year= {2018}, Pages= {Art. 2018-5, 28}, ISBN= {ISSN 1864-6042}, Abstract= {"The UK national minimum wage (NMW) is age-specific with the most important threshold at the age of 22 (lowered to 21 from 2010 onwards) when workers become eligible for the adult rate. The authors estimate the impact of this threshold on employment by means of a regression discontinuity analysis. Because this threshold is known in advance, they investigate the presence of discontinuities in both the level and the slope of employment probabilities at different ages around the threshold. Their results indicate that turning 22 does not significantly change the employment probability. However, they find a significant change in the slope of the probability of being employed around one year before, suggesting a smooth deterioration of employment probability before turning 22 rather than a sudden change at a particular age. This finding is confirmed by a differencein- difference analysis. However, no such effect can be found during the period preceding the introduction of the NMW." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Beschäftigungseffekte; junge Erwachsene; Altersgrenze - Auswirkungen; altersspezifische Faktoren; Arbeitsmarktchancen; Jugendliche; Lohnhöhe; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1999; E 2009}, Annote= {JEL-Klassifikation: J21; J23}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1978}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180517v40}, } ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Cebula:2018:ITA, Journal= {Economics Bulletin}, Author= {Richard J. Cebula and Gigi M. Alexander}, Title= {Is there an impact of labor market freedom on the elderly female labor force participation rate in the U.S.? : An exploratory study}, Year= {2018}, Pages= {30-40}, Series= {Vol. 38, No. 1}, ISBN= {ISSN 1545-2921}, Annote= {URL: http://www.accessecon.com/Pubs/EB/2018/Volume38/EB-18-V38-I1-P4.pdf}, Abstract= {"This exploratory empirical study investigates the hypothesis that greater labor market freedom should elevate the female labor force participation rate of women age 65 years and older. Strong and consistent empirical support for this hypothesis is provided in this study. For example, a one unit increase in the labor market freedom index appears to induce a 5.3%-6.88% increase in the female labor force participation rate of women age 65 years and older." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarkt; Deregulierung - Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Erwerbsbeteiligung; ältere Arbeitnehmer; Frauen; Arbeitsmarktpolitik; Mindestlohn; institutionelle Faktoren; alte Menschen; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: J4; P1}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1979}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180420302}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Deutscher:2018:MID, Journal= {Deutscher Bundestag. Drucksachen}, Number= {Dr 19/1626 v 12 04 2018}, Institution={Deutscher Bundestag, Fraktion Die Linke}, Title= {Mindestlohnkontrollen in den Bundesl{\"a}ndern : Kleine Anfrage der Abgeordneten und der Fraktion DIE LINKE}, Year= {2018}, Pages= {2}, ISBN= {ISSN 0722-8333}, Annote= {URL: http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/19/016/1901626.pdf}, Abstract= {"Kontrollkompetenz der Finanzkontrolle Schwarzarbeit (FKS) 2014 bis 2017, Anzahl kontrollierter Betriebe bzw. Arbeitgeber nach Bundesländern und Branchen, eingeleitete Ordnungswidrigkeiten- und Strafverfahren, Schwerpunktprüfungen, Zahl besetzter Stellen, Personalplanung bis 2022 (insgesamt 12 Einzelfragen)" (Dokumentations- und Informationssystem Bundestag und Bundesrat - DIP))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Politikumsetzung; Sanktion; regionaler Vergleich; Bundesländer; Kriminalität; Strafrecht; Beschäftigerverhalten; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2014; E 2016}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 198}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180423r05}, } @Article{Pusch:2018:BDG, Journal= {Wirtschaftsdienst}, Volume= {98}, Number= {4}, Author= {Toralf Pusch}, Title= {Bilanz des gesetzlichen Mindestlohns : deutliche Lohnerh{\"o}hungen, aber auch viele Umgehungen}, Year= {2018}, Pages= {252-259}, ISBN= {ISSN 0043-6275}, Abstract= {"Drei Jahre nach der Einführung des Mindestlohns lässt sich zeigen, dass die Löhne im Niedriglohnsektor wieder gestiegen sind. Nichtsdestotrotz gibt es weiter zahlreiche Umgehungen des Mindestlohns in Deutschland. Eine Schätzung zeigt, dass es dadurch zu jährlichen Lohnausfällen und entgangenen Sozialbeiträgen in Milliardenhöhe kommt." (Autorenreferat, © Springer-Verlag)}, Abstract= {"Three years after the introduction of the minimum wage in 2015, the assessment of its labour market impact is positive. Contrary to early warnings, there has been no apparent decline in employment in most affected parts of the labour market. The share of the working poor who were eligible for drawing in-work benefits declined by 2.7 percentage points. Nevertheless, there still is a pressing problem of 2.2 million minimum wage violations. Those occur more often in establishments that do not have worker representation and are not covered by collective bargaining. Women and East Germans are also more often affected. Lost wages and social insurance contributions in 2016 were as high as EURO10 billion." (Author's abstract, © Springer-Verlag) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Einkommenseffekte; Niedriglohnbereich; Politikumsetzung; Beschäftigungseffekte; Lohnunterschied; geschlechtsspezifische Faktoren; sektorale Verteilung; institutionelle Faktoren; Tarifbindung; Betriebsrat; volkswirtschaftliche Kosten; Monitoring; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2014; E 2016}, Annote= {JEL-Klassifikation: J31; J51; J83}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 213}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180420v01}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Clemens:2018:MWA, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)}, Author= {Jeffrey Clemens and Michael R. Strain}, Title= {Minimum wage analysis using a pre-committed research design : evidence through 2016}, Year= {2018}, Pages= {41}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {11427}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2018/k180412v25.pdf}, Abstract= {"This paper presents results from the first year of a multi-year, pre-committed research design for analyzing recent state-level minimum wage changes. Through 2015 and 2016, we estimate that relatively large statutory minimum wage increases have reduced employment among low-skilled population groups by just under 1.5 percentage points. Our estimates of the effects of smaller minimum wage increases are more variable and include both moderately large positive values and modest negative values. Our estimates of the effects of increases linked to inflation-indexing provisions are also quite variable, taking a small positive value on average across specifications. Results including 2016 diverge nontrivially when we compare estimates using the American Community Survey (ACS) to estimates using the Current Population Survey (CPS), with estimates tending to be more negative in the ACS. Analysis of future data will be needed to determine whether this difference across surveys is most appropriately attributed to sampling variations or to some other cause." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Lohnentwicklung; Beschäftigungseffekte; Niedrigqualifizierte; Datenanalyse; Datenqualität; regionaler Vergleich; Lohnerhöhung; Forschungsmethode; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2016}, Annote= {JEL-Klassifikation: J08; J23; J38}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180412v25}, } @Book{Danziger:2018:OGM, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)}, Author= {Eliav Danziger and Leif Danziger}, Title= {The optimal graduated minimum wage and social welfare}, Year= {2018}, Pages= {22}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {11386}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2018/k180412v11.pdf}, Abstract= {"This paper analyzes the effects of introducing a graduated minimum wage in a model with optimal income taxation in which a government seeks to maximize social welfare. It shows that the optimal graduated minimum wage increases social welfare by increasing the low-productivity workers' consumption and bringing it closer to the first-best. The paper also describes how the graduated minimum wage in a social welfare optimum depends on important economy characteristics such as the government's revenue needs, the socialwelfare weight of low-productivity workers, and the numbers and productivities of the different types of workers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Optimierung; Lohnhöhe - Auswirkungen; Betriebsgröße; gesellschaftliche Wohlfahrt; Konsum; Niedrigqualifizierte; Verteilungseffekte; }, Annote= {JEL-Klassifikation: D60; H21; J30}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180412v11}, } @Book{Herzog-Stein:2018:MBA, Institution={Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliches Institut (Hrsg.)}, Author= {Alexander Herzog-Stein and Malte L{\"u}bker and Toralf Pusch and Thorsten Schulten and Andrew Watt}, Title= {Der Mindestlohn: Bisherige Auswirkungen und zuk{\"u}nftige Anpassung : gemeinsame Stellungnahme von IMK und WSI anl{\"a}sslich der schriftlichen Anh{\"o}rung der Mindestlohnkommission}, Year= {2018}, Pages= {20}, Address= {D{\"u}sseldorf}, Series= {WSI policy brief}, Number= {24}, ISBN= {ISSN 2366-9527}, Annote= {URL: https://www.boeckler.de/pdf/p_wsi_pb_24_2018.pdf}, Abstract= {"Die Einführung eines gesetzlichen Mindestlohns in Deutschland von 8,50 Euro pro Stunde zum 1. Januar 2015 sowie seine Erhöhung auf 8,84 Euro zum 1. Januar 2017 haben sich aus Sicht von IMK und WSI grundsätzlich bewährt. Der Mindestlohn hat zu einem deutlichen Anstieg der Löhne im Niedriglohnsektor geführt, ohne dass es dabei in nennenswertem Ausmaß zu negativen wirtschaftlichen Konsequenzen für Wachstum und Beschäftigung gekommen wäre. Der Mindestlohn hat im Gegenteil zu einer dynamischeren Lohnentwicklung beigetragen, die ihrerseits den privaten Konsum gefördert und damit die wirtschaftliche Entwicklung positiv beeinflusst hat. Problematisch sind aus Sicht von IMK und WSI im Hinblick auf den Mindestlohn vor allem zwei Aspekte: Erstens gibt es nach wie vor erhebliche Defizite bei der betrieblichen Umsetzung des Mindestlohns, die dazu führen, dass immer noch eine große Anzahl von Beschäftigten gesetzeswidrig unterhalb des Mindestlohns bezahlt wird. Zweitens ist das derzeitige Mindestlohnniveau nicht existenzsichernd und damit der im Mindestlohngesetz (MiLoG) geforderte 'angemessene Mindestschutz' nicht gewährleistet. Solange ein gesellschaftlich und wirtschaftlich angemessenes Niveau noch nicht erreicht wurde, empfehlen IMK und WSI im Rahmen der vom Mindestlohngesetz geforderten Gesamtabwägung den Mindestlohn zeitweilig deutlich stärker anzuheben, als dies durch eine alleinige Orientierung an der Tarifentwicklung möglich wäre." (Textauszug, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Lohnentwicklung; Lohnhöhe; Einkommenseffekte; Niedriglohnbereich; Lohnunterschied; geschlechtsspezifische Faktoren; Aufstocker; Politikumsetzung; Produktivitätseffekte; Lohnstückkosten; Wettbewerbsbedingungen; Umsatzentwicklung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2010; E 2017}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180424v04}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Ebbinghaus:2018:WSR, Annote= {Sign.: 683.0192;}, Editor= {Bernhard Ebbinghaus and Elias Naumann}, Title= {Welfare state reforms seen from below : Comparing public attitudes and organized interests in Britain and Germany}, Year= {2018}, Pages= {297}, Address= {Cham}, Publisher= {Springer International Publishing}, ISBN= {ISBN 978-3-319-63651-1}, Abstract= {"Studying the political economy of welfare state reform, this edited collection focuses on the role of public opinion and organized interests in respect to policy change. It highlights that welfare states are hard pressed to reform in order to cope with ongoing socio-economic and demographic challenges. While public opinion is commonly seen to oppose welfare cuts and organized interests such as trade unions have tended to defend acquired social rights, this book shows that there have been emergent tendencies in favour of reform. Welfare State Reforms Seen from Below analyses a wide range of social policies affecting healthcare, pensions and the labour market to demonstrate how social groups and interest organizations differ and interact in their approaches to reform. Comparing Britain and Germany, with its two very different welfare states, it provides a European perspective on the changing approaches to welfare." (Publisher information, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Sozialpolitik; Reformpolitik; öffentliche Meinung; politische Einstellungen - internationaler Vergleich; Gewerkschaft; Sozialabbau; Rentenpolitik; Gesundheitspolitik; Arbeitsmarktpolitik; Interessenvertretung; Mindestlohn; Rentenalter; Großbritannien; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1996; E 2017}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 683.0192}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k180416p01}, } 11 von 224 Datensätzen ausgegeben.