Suchprofil: Mindestlohn Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 09/14 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Agnello:2014:FAL, Journal= {Economics Letters}, Volume= {124}, Number= {2}, Author= {Luca Agnello and Vitor Castro and João Tovar Jalles and Ricardo M. Sousa}, Title= {Fiscal adjustments, labour market flexibility and unemployment}, Year= {2014}, Pages= {231-235}, ISBN= {ISSN 0165-1765}, Abstract= {"Using a panel of 17 countries for 1978 - 2009, we find that tax-driven consolidations increase unemployment by 0.25 percentage points. Labour market flexibility mitigates this: a one-point rise in the flexibility index reduces youth (long-term) unemployment by 0.6 - 0.7 (1.8 - 2.2) percentage points." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Haushaltskonsolidierung; öffentlicher Haushalt; Arbeitsmarkt - Flexibilität; Steuerpolitik - Auswirkungen; Arbeitslosigkeitsentwicklung - internationaler Vergleich; Arbeitslosenquote; Jugendarbeitslosigkeit; Langzeitarbeitslosigkeit; Arbeitsmarktpolitik - Auswirkungen; Kündigungsschutz; Tarifverhandlungen; Mindestlohn; institutionelle Faktoren; Australien; Österreich; Belgien; Kanada; Dänemark; Finnland; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Irland; Italien; Japan; Niederlande; Portugal; Schweden; Spanien; Großbritannien; USA; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1978; E 2009}, Annote= {JEL-Klassifikation: H62; H63; H12; E24}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1292}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140825v10}, } @Article{Grimshaw:2014:MWA, Journal= {British Journal of Industrial Relations}, Volume= {52}, Number= {3}, Author= {Damian Grimshaw and Gerhard Bosch and Jill Rubery}, Title= {Minimum wages and collective bargaining: what types of pay bargaining can foster positive pay equity outcomes?}, Year= {2014}, Pages= {470-498}, ISBN= {ISSN 0007-1080}, Abstract= {"Using data from interviews and collective agreements in five European countries, this article analyses the relationship between collective bargaining and the minimum wage. In a context of changing minimum wage policy and competing government objectives, the findings illuminate how pay bargaining strategies of trade unions and employers shape the pay equity effects of minimum wage policy. Two general forms are identified: direct responses to a changing national minimum wage, and responses to the absence or weakness of a national minimum wage. The article explains how particular intersections of minimum wage policy and collective bargaining, together with country and sector contingencies, shape the form of pay bargaining and pay equity outcomes." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Lohnpolitik; Tarifverhandlungen; Lohnunterschied; Einkommenseffekte; Gerechtigkeit; Lohnhöhe; Lohnfindung - internationaler Vergleich; Kroatien; Bundesrepublik Deutschland; Ungarn; Spanien; Großbritannien; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 071}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130422n15}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Rieble:2014:L, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Arbeitsrecht}, Volume= {45}, Number= {2}, Author= {Volker Rieble and Christian Picker}, Title= {Lohnwucher}, Year= {2014}, Pages= {153-214}, ISBN= {ISSN 0342-328X}, Abstract= {"Das 'auffällige Missverhältnis' zwischen Leistung und Gegenleistung ist Tatbestandsmerkmal nicht nur des Wuchertatbestands (§ 138 Abs. 2 BGB), sondern auch des wucherähnlichen Rechtsgeschäfts (§ 138 Abs. 1 BGB). Maßgebendes Referenzentgelt ist notwendig und stets das marktübliche Entgelt für die konkrete Tätigkeit. Denn § 138 BGB will vertragliche Austauschgerechtigkeit und nicht sozialrechtliche Bedarfsgerechtigkeit gewährleisten. Der 'Hungerlohn' ist somit nicht automatisch ein 'Wucherlohn'. Eine absolute Lohnuntergrenze lässt sich weder aus dem verfassungsrechtlichen Existenzgewährleistungsanspruch des Art. 1 Abs. 1 GG noch aus völkerrechtlichen (Art. 4 Abs. 1 ESC) oder europarechtlichen Normen (Art. 31 EU-GrCharta) in § 138 BGB 'hineinprojizieren'. Die Lohnwucherkontrolle kann deshalb nur auf die Korrektur von Marktausreißern zielen, niemals aber auf die Korrektur des Arbeitsmarktes selbst. Unterbietungswettbewerb ('Lohndumping') lässt sich über § 138 BGB nicht verhindern, sondern allenfalls begrenzen. Einen 'Mindestpreis für abhängige Arbeit' darf nur der Gesetzgeber bestimmen - durch den künftigen gesetzlichen Mindestlohn. Dieser erübrigt die Lohnwucherkontrolle umgekehrt nicht: weil ein absoluter staatlicher Mindestpreis nicht zugleich von einer relativen Mindestpreiskontrolle entbindet. Oberhalb eines gesetzlichen Mindestlohns bleibt daher Vertragsunrecht möglich." (Textauszug, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsrecht; Tariflohn; Lohndiskriminierung; Ausbeutung; Lohnhöhe; Zivilrecht; Mindestlohn; Lohnpolitik; Gerechtigkeit; EU-Recht; Völkerrecht; soziale Mindeststandards; Äquivalenzprinzip; Niedriglohn; Legitimation; Ausbildungsvergütung; Tarifrecht; Tarifvertrag; Wirtschaftszweige; Verfassungsmäßigkeit; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1392}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140828v04}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Brown:2014:MWF, Institution={CESifo GmbH, M{\"u}nchen (Hrsg.)}, Author= {Alessio J. G. Brown and Christian Merkl and Dennis J. Snower}, Title= {The minimum wage from a two-sided perspective}, Year= {2014}, Pages= {8}, Address= {M{\"u}nchen}, Series= {CESifo working paper}, Number= {4868}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2014/k140911r06.pdf}, Abstract= {"This paper sheds new light on the effects of the minimum wage on employment from a two-sided theoretical perspective, in which firms' job offer and workers' job acceptance decisions are disentangled. Minimum wages reduce job offer incentives and increase job acceptance incentives. We show that sufficiently low minimum wages may do no harm to employment, since their job-offer disincentives are countervailed by their job-acceptance incentives." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Lohnhöhe; offene Stellen; Stellenangebot - Akzeptanz; Stellenbesetzung; Arbeitsplatzwechsel; Arbeitsplatzwahl; Beschäftigungseffekte; }, Annote= {JEL-Klassifikation: J3; J6; J2}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140911r06}, } @Book{Brown:2014:MWF, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn (Hrsg.)}, Author= {Alessio J. G. Brown and Christian Merkl and Dennis J. Snower}, Title= {The minimum wage from a two-sided perspective}, Year= {2014}, Pages= {8}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {8252}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2014/k140911r07.pdf}, Abstract= {"This paper sheds new light on the effects of the minimum wage on employment from a two-sided theoretical perspective, in which firms' job offer and workers' job acceptance decisions are disentangled. Minimum wages reduce job offer incentives and increase job acceptance incentives. We show that sufficiently low minimum wages may do no harm to employment, since their job-offer disincentives are countervailed by their job-acceptance incentives." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Lohnhöhe; offene Stellen; Stellenangebot - Akzeptanz; Stellenbesetzung; Arbeitsplatzwechsel; Arbeitsplatzwahl; Beschäftigungseffekte; }, Annote= {JEL-Klassifikation: J3; J6; J2}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140911r07}, } @Book{Brown:2014:MWF, Institution={Institut f{\"u}r Weltwirtschaft, Kiel (Hrsg.)}, Author= {Alessio J. G. Brown and Christian Merkl and Dennis J. Snower}, Title= {The minimum wage from a two-sided perspective}, Year= {2014}, Pages= {9}, Address= {Kiel}, Series= {Kieler Arbeitspapier}, Number= {1906}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2014/k140214r26.pdf}, Abstract= {"This paper sheds new light on the effects of the minimum wage on employment from a two-sided theoretical perspective, in which firms' job offer and workers' job acceptance decisions are disentangled. Minimum wages reduce job offer incentives and increase job acceptance incentives. We show that sufficiently low minimum wages may do no harm to employment, since their job-offer disincentives are countervailed by their job-acceptance incentives." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - Auswirkungen; Lohnhöhe; offene Stellen; Stellenangebot - Akzeptanz; Stellenbesetzung; Arbeitsplatzwechsel; Arbeitsplatzwahl; Beschäftigungseffekte; }, Annote= {JEL-Klassifikation: J3; J6; J2}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140214r26}, } @Book{Garnero:2014:MWS, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn (Hrsg.)}, Author= {Andrea Garnero and Stephan Kampelmann and François Rycx}, Title= {Minimum wage systems and earnings inequalities : does institutional diversity matter?}, Year= {2014}, Pages= {32}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {8419}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2014/k140918r16.pdf}, Abstract= {"This article explores how the diversity of minimum wage systems affects earnings inequalities within European countries. It relies on the combination of harmonized microdata from household surveys, data on national statutory minimum wages and coverage rates and information on minimum rates compiled from more than 1100 sectoral-level agreements across Europe. The analysis covers 18 countries over the period 2007 - 2009. Empirical results confirm the intuition of many practitioners that the combination of sectoral minima and high collective bargaining coverage can be regarded as a functional equivalent of a binding statutory minimum wage, at least for earnings inequalities. Regression results suggest indeed that both a national statutory minimum and, in countries with sectoral minima, higher collective bargaining coverage is significantly associated with lower levels of (overall and inter-industry) wage inequalities and a smaller fraction of workers paid below prevailing minima. Several robustness checks confirm these findings." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn - internationaler Vergleich; Mindestlohnrecht; institutionelle Faktoren; Tarifpartner; Lohnfindung; Tarifverhandlungen; Lohnpolitik; Regulierung; europäische Integration; Österreich; Belgien; Zypern; Dänemark; Finnland; Bundesrepublik Deutschland; Italien; Bulgarien; Estland; Frankreich; Griechenland; Ungarn; Irland; Lettland; Polen; Portugal; Rumänien; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2007; E 2009}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140918r16}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Conlon:2013:AIC, Institution={Great Britain, Low Pay Commission (Hrsg.); London Economics (Bearb.)}, Author= {Gavan Conlon and Maike Halterbeck and Marguerita Lane}, Title= {An international comparison of apprentice pay : final report}, Year= {2013}, Pages= {209}, Address= {London}, Annote= {URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/289425/London_Economics_Apprentice_Pay_FINAL.pdf}, Annote= {URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/289424/London_Economics_Exec_Summary_Apprentice_Pay_FINAL.pdf}, Abstract= {"London Economics were commissioned by the Low Pay Commission to undertake an investigation of the level of apprenticeship pay across fourteen countries. Covering a range of countries with different educational and apprenticeship systems, the main focus of the analysis relates to the assessment of apprentice pay (adjusted for price differences across countries) as a proportion of both any national minimum wage (where it exists) and as a proportion of the 'fully qualified rate'. + Across all apprentices, the analysis suggests that the level of apprentice pay (either as a proportion of the relevant minimum wage or fully qualified rate) is higher in the United Kingdom than in those countries operating an established (Dual) apprenticeship system (for example Austria, Germany, Switzerland). Apprentice pay in the United Kingdom is also significantly higher than in France and Belgium. UK apprentice pay is at generally comparable levels with apprentices in Denmark and Sweden (although there are more structured pay increments as training progresses in these countries), but substantially less than in Ireland" (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Auszubildende; Ausbildungsvergütung - internationaler Vergleich; Berufsbildungssystem - internationaler Vergleich; Jugendliche; betriebliche Berufsausbildung; Berufsausbildung; Bildungsfinanzierung; Mindestlohn; Großbritannien; Bundesrepublik Deutschland; Österreich; Schweiz; Niederlande; Frankreich; Belgien; Irland; Australien; Neuseeland; Spanien; Italien; Dänemark; Schweden; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140530r06}, } *************************** 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN *************************** @Incollection{Schmidt:2014:BNZ, Editor= {Walter-Raymond-Stiftung}, Booktitle= {Zukunft der Arbeit: Perspektiven und Herausforderungen im internationalen Wettbewerb : 52. Kolloquium der Walter-Raymond-Stiftung, Berlin, 16. und 17. M{\"a}rz 2014}, Author= {Christoph M. Schmidt}, Title= {Bilanz nach zehn Jahren Agenda 2010 : die Erfolge der Arbeitsmarktreformen und neue Herausforderungen}, Year= {2014}, Pages= {49-63}, Address= {Berlin}, Publisher= {GDA, Gesellschaft f{\"u}r Marketing u. Service der Deutschen Arbeitgeber}, Series= {Ver{\"o}ffentlichungen der Walter-Raymond-Stiftung der BDA}, Number= {52}, ISBN= {ISBN 978-3-938349-68-7}, Abstract= {"In diesem Beitrag argumentiere ich zunächst, dass die aktuellen gesellschaftlichen Debatten über mehr Umverteilung und stärkere Regulierung am Arbeitsmarkt als 'rückwärtsgewandt' einzuordnen sind, weil sie bereits eingeleitete, an den genannten künftigen Herausforderungen orientierte Reformen teilweise konterkarieren. Dann werden aus einer international vergleichenden Betrachtung der europäischen Arbeitsmärkte grundlegende Schlussfolgerungen für eine geeignete Ausgestaltung der Arbeitsmarktordnung abgeleitet und anhand dieser Argumente die arbeitsmarkt- und rentenpolitischen Reformen der Agenda 2010 und ihre aktuelle Rückabwicklung diskutiert. Der Beitrag schließt mit einer Skizze der aus meiner Sicht aktuell vordringlichen Reformagenda." (Textauszug, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Hartz-Reform; Arbeitsmarktpolitik; Rentenpolitik; Reformpolitik - Erfolgskontrolle; Arbeitsmarktentwicklung; Rente mit 63; Mindestlohn; Umverteilung; Wirtschaftspolitik; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: 614.0171}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k140805305}, } 9 von 413 Datensätzen ausgegeben.