Suchprofil: Mindestlohn Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 11/11 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Shannon:2011:EEL, Journal= {Industrial Relations}, Volume= {50}, Number= {4}, Author= {Michael Shannon}, Title= {The employment effects of lower minimum wage rates for young workers : Canadian evidence}, Year= {2011}, Pages= {629-655}, ISBN= {ISSN 0019-8676}, Abstract= {"Between 1986 and 1998, six of the ten Canadian provinces abolished their lower minimum wage rates for younger teenage workers. Using data from the Canadian Labour Force Survey, this paper evaluates the effects of abolition on the employment and weekly hours worked of 15- to 16-year-olds using teenagers in provinces where there is no legislative change and young people above the age to which youth rates applied as control groups. The results provide some evidence that abolishing these youth rates significantly lowered employment and work hours of 15- to 16-year-olds, but the lack of evidence for some jurisdictions and patterns of effects using age controls do raise some questions regarding the interpretation of the results." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Lohnhöhe; Beschäftigungseffekte; Jugendliche; Arbeitszeit; altersspezifische Faktoren; Reformpolitik; Lohnpolitik; Erwerbsquote; regionaler Vergleich; Kanada; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1976; E 2003}, Annote= {JEL-Klassifikation: J38; J80}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 090}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111017a04}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Bundesministerium:2011:NIC, Journal= {Deutscher Bundestag. Drucksachen}, Number= {Dr 17/7132 v 23 09 2011}, Institution={Bundesministerium f{\"u}r Arbeit und Soziales; Deutscher Bundestag, Fraktion Die Linke}, Title= {Niedrigl{\"o}hne in der Call-Center-Branche und das gescheiterte Mindestlohnverfahren : Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten und der Fraktion Die Linke (Drucksache 17/6777)}, Year= {2011}, Pages= {16}, ISBN= {ISSN 0722-8333}, Annote= {URL: http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/17/071/1707132.pdf}, Abstract= {"Die Beschäftigtenzahl in der Call-Center-Branche hat sich von Dezember 2005 bis Dezember 2010 von 40.000 auf 94.000 erhöht. Das schreibt die Bundesregierung in ihrer Antwort auf eine Kleine Anfrage der Fraktion Die Linke (17/6777). 64 Prozent der Vollzeit in dieser Branche Angestellten verdienten weniger als zwei Drittel des sogenannten Medianentgeltes von 1.802 Euro." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Call Center; Niedriglohn; Lohnpolitik; Mindestlohn; Aufstocker; Armut; Tarifverhandlungen; Tarifvertrag; Arbeitsbedingungen; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 198}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111019p02}, } @Article{Irmen:2011:BVS, Journal= {Wirtschaftswissenschaftliches Studium - WiSt}, Volume= {40}, Number= {11}, Author= {Andreas Irmen and Christopher Lipponer}, Title= {Besch{\"a}ftigungswirkungen verringerter Sozialleistungen auf dem Arbeitsmarkt : was bewirkt Hartz IV?}, Year= {2011}, Pages= {578-584}, ISBN= {ISSN 0340-1650}, Abstract= {"Vom vierten Gesetz für moderne Dienstleistungen am Arbeitsmarkt (Hartz IV), das mit dem 1. Januar 2005 in Kraft trat, erhoffte sich der Gesetzgeber eine Stärkung der Anreize Arbeit anzubieten. Dieser Aufsatz analysiert die Beschäftigungswirkungen einer Senkung staatlicher Unterstützungsleistungen für arbeitslos Gemeldete in einem einfachen Arbeitsmarktmodell mit einem vom Lohnabstand abhängigen Arbeitsangebot. In diesem Modell erhöht eine solche Senkung das Arbeitsangebot. Ist der Arbeitsmarkt vollkommen, so führt dies zu einer Senkung des gleichgewichtigen Reallohns und damit zu mehr Beschäftigung. In einem unvollkommenen Arbeitsmarkt mit einem bindenden Mindestlohn kann diese Wirkung ebenfalls erzielt werden, wenn der Anstieg der unfreiwillig Arbeitslosen z. B. die Verhandlungsmacht der Gewerkschaften reduziert und über diesen Umweg zu einem niedrigeren Reallohn führt. Positive Beschäftigungswirkungen sind deshalb aber erst zeitverzögert zu erwarten.'" (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Hartz-Reform; Beschäftigungseffekte; Sozialleistungen; Leistungskürzung; Arbeitskräfteangebot; Lohnabstandsgebot; Arbeitsanreiz; Arbeitsmarktmodell; Mindestlohn; Arbeitslosengeld II; Leistungshöhe; Arbeitslosengeld II-Empfänger; Arbeitslosigkeit; Einkommenseffekte; Reallohn; Freiwilligkeit; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 507}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111111a01}, } @Article{Profit:2011:BDE, Journal= {Wirtschaftsdienst}, Volume= {91}, Number= {11}, Author= {Stefan Profit and Stefan Liebenberg}, Title= {Besch{\"a}ftigungswachstum durch effizientere Allokation auf dem Arbeitsmarkt}, Year= {2011}, Pages= {778-783}, ISBN= {ISSN 0043-6275}, Abstract= {"Die positive Entwicklung des deutschen Arbeitsmarkts führt zu einer zunehmenden Diskussion über die Qualität des Beschäftigungsaufbaus. Kritiker beanstanden die Zunahme flexibler Beschäftigungsformen und fordern mehr Regulierung. Aus ökonomischer Sicht würde die Wiedereinschränkung der in den vergangenen Jahren hinzugewonnenen Öffnungsspielräume die Allokationsfunktion des Arbeitsmarkts schwächen. Dabei lässt sich der Beschäftigungsaufbau wesentlich auf die Arbeitsmarktreformen der letzten Jahre zurückführen. Durch flexible Beschäftigungsformen und eine beschäftigungsorientierte Tarifpolitik wurden die Wettbewerbselemente des Arbeitsmarkts gestärkt." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: atypische Beschäftigung; Beschäftigungsentwicklung; Arbeitsmarktpolitik; Reformpolitik; Deregulierung; Tarifpolitik; Arbeitsmarktentwicklung; Konjunkturaufschwung; Sockelarbeitslosigkeit; Arbeitslosigkeitsentwicklung; Beveridgekurve; Lohndifferenzierung; Mindestlohn; Lohnpolitik; arbeitsmarktpolitische Maßnahme - Effizienz; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 213}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111121a04}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Cray:2011:JCR, Institution={University of California, Berkeley, Institute for Research on Labor and Employment (Hrsg.)}, Author= {Adam Cray and Tram Nguyen and Carol Pranka and Christine Schildt and Julie Scheu and Erika Rincon Whitcomb}, Title= {Job creation : a review of policies and strategies}, Year= {2011}, Pages= {57}, Address= {Berkeley, CA}, Series= {IRLE working paper}, Number= {105-11}, Annote= {URL: http://www.irle.berkeley.edu/workingpapers/105-11.pdf}, Abstract= {"This report provides a broad survey of economic development policies and strategies that seek to create jobs. With the U.S. economy struggling to recover from the Great Recession, job losses and stagnant employment remain pressing challenges across the country and in nearly every community. Our report is structured according to four major categories through which to view job creation strategies: Federal- and State-Level Strategies. This category can be thought of as encompassing strategies used to 'grow the economic pie.' They consist of fiscal and investment policies undertaken at the federal or state level to stimulate job creation and economic growth. The primary ways to influence job creation at these levels are: interest rate reductions, government hiring and purchases, infrastructure investments, short-time compensation programs, worker subsidies, and federal hiring credits. Place-Based Strategies. Much economic development takes place at the local level, with local governments undertaking a range of activities to attract and retain businesses for the purposes of increasing jobs in their locality and increasing the tax base. Local strategies include: provision of local economic data, marketing, tax incentives, industrial protection zones, enterprise zones, and redevelopment areas to target tax benefits and subsidies to businesses in disadvantaged areas. Business- and Sector-Based Strategies. Which types of firms to target for job creation is an unsettled question. Here, we examine sources of net new job creation through small businesses and high-growth sectors. Specifically, we review subsidized and low-cost loan programs, programs administered by the Small Business Administration and U.S. Department of Agriculture, government procurement mandates, business incubators, and green job strategies. Worker-Based Strategies. Finally, we discuss strategies focused on increasing equity and job quality - through local hire, wage increases, and high road policies - as a critical piece of long-term economic health. We used three general research methods in preparing and structuring this report: literature review; information gathering from a lecture series and separate interviews with economic development scholars and practitioners; and peer review comments from staff at the Institute for Research on Labor and Employment at the University of California, Berkeley." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktpolitik; Wirtschaftspolitik; Beschäftigungsförderung; arbeitsmarktpolitische Maßnahme; Regionalpolitik; Mittelstand; Wirtschaftsförderung; Strukturpolitik; Subventionspolitik; Umweltschutzindustrie; Mindestlohn; Lohnpolitik; Investitionspolitik; Rezession; Beschäftigungseffekte; Beschäftigungspolitik; zusätzliche Arbeitsplätze; ; USA; ; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111020r13}, } @Book{Marx:2011:CIP, Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn (Hrsg.)}, Author= {Ive Marx and Josefine Vanhille and Gerlinde Verbist}, Title= {Combating in-work poverty in continental Europe : an investigation using the Belgian case}, Year= {2011}, Pages= {25}, Address= {Bonn}, Series= {IZA discussion paper}, Number= {6067}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2011/k111109r22.pdf}, Abstract= {"Recent studies find in-work poverty to be a pan-European phenomenon. Yet in-work poverty has come to the fore as a policy issue only recently in most continental European countries. Policies implemented in the United States and the United Kingdom, most notably in-work benefit schemes, are much discussed. This article argues that if it comes to preventing and alleviating poverty among workers, both the policy options and constraints facing Continental European policymakers are fundamentally different from those facing Anglo-Saxon policymakers. Consequently, policies that work in one setting cannot be simply emulated elsewhere. We present micro-simulation derived results for Belgium to illustrate some of these points. Policy options discussed and simulated include: higher minimum wages, reductions in employee social security contributions, tax relief for low-paid workers, and the implementation of a stylised version of the British Working Tax Credit. The latter measure has the strongest impact on in-work poverty but in settings where wages are compressed, as in Belgium, a severe trade-off between coverage and budgetary cost presents itself. The article concludes that looking beyond targeted measures to universal benefits and support for employment of carers may be important components of an overall policy package to tackle in-work poverty." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Niedriglohn; Armut; Armutsbekämpfung; Arbeitsmarktpolitik; Mindestlohn; Lohnpolitik; Sozialabgaben; Steuerentlastung; Niedriglohngruppe; negative Einkommensteuer; Belgien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2006; E 2006}, Annote= {JEL-Klassifikation: I32; J21; R28; J68}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k111109r22}, } 6 von 362 Datensätzen ausgegeben.