Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 10/21 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ %0 Journal Article %J Econometrics %V 6 %N 2 %F Z 2235 %A Anderson, Gordon %A Pittau, Maria G. %A Zelli, Roberto %A Thomas, Jasmin %T Income Inequality, Cohesiveness and Commonality in the Euro Area: A Semi-Parametric Boundary-Free Analysis %D 2018 %P Art. 15 %G en %# 2006-2015 %R 10.3390/econometrics6020015 %U https://doi.org/10.3390/econometrics6020015 %U https://doi.org/10.3390/econometrics6020015 %X "The cohesiveness of constituent nations in a confederation such as the Eurozone depends on their equally shared experiences. In terms of household incomes, commonality of distribution across those constituent nations with that of the Eurozone as an entity in itself is of the essence. Generally, income classification has proceeded by employing 'hard', somewhat arbitrary and contentious boundaries. Here, in an analysis of Eurozone household income distributions over the period 2006-2015, mixture distribution techniques are used to determine the number and size of groups or classes endogenously without resort to such hard boundaries. In so doing, some new indices of polarization, segmentation and commonality of distribution are developed in the context of a decomposition of the Gini coefficient and the roles of, and relationships between, these groups in societal income inequality, poverty, polarization and societal segmentation are examined. What emerges for the Eurozone as an entity is a four-class, increasingly unequal polarizing structure with income growth in all four classes. With regard to individual constituent nation class membership, some advanced, some fell back, with most exhibiting significant polarizing behaviour. However, in the face of increasing overall Eurozone inequality, constituent nations were becoming increasingly similar in distribution, which can be construed as characteristic of a more cohesive society." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Einkommensverteilung %K soziale Ungleichheit %K Eurozone %K europäische Integration %K Konvergenz %K Armut %K soziale Differenzierung %K internationaler Vergleich %K Sozialstruktur %K soziale Integration %K Europäisches Haushaltspanel %K Haushaltseinkommen %K verfügbares Einkommen %K soziale Klasse %K I32 %K D31 %K C14 %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-14 %M K210928L29 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Intereconomics %V 56 %N 5 %F Z 127 %A Nivakoski, Sanna %A Mascherini, Massimiliano %T Gender Differences in the Impact of the COVID-19 Pandemic on Employment, Unpaid Work and Well-Being in the EU %D 2021 %P S. 254-260 %G en %# 2019-2020 %R 10.1007/s10272-021-0994-5 %U https://doi.org/DOI: 10.1007/s10272-021-0994-5 %U https://doi.org/DOI: 10.1007/s10272-021-0994-5 %X "Unpaid work carried out inside the home has increased in the pandemic, and evidence points to women's share in care responsibilities and domestic tasks remaining higher than those of men in the pandemic, continuing the gender divides of past decades." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K geschlechtsspezifische Faktoren %K Beschäftigungseffekte %K Lebenssituation %K Zufriedenheit %K internationaler Vergleich %K Europäische Union %K Gleichstellung %K Beruf und Familie %K Mütter %K Väter %K Erwerbsquote %K Arbeitslosenquote %K Kinderbetreuung %K Hausarbeit %K Telearbeit %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-19 %M K211005L6K %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Transfer %V 27 %N 3 %F Z 1180 %A Stan, Sabina %A Erne, Roland %T Time for a paradigm change? Incorporating transnational processes into the analysis of the emerging European health-care system %D 2021 %P S. 289-302 %G en %R 10.1177/10242589211026815 %U https://doi.org/10.1177/10242589211026815 %U https://doi.org/10.1177/10242589211026815 %X "Die Gesundheitsdienste waren lange Zeit vom Prozess der europäischen Integration entkoppelt. In dem vorliegenden Artikel zeigen wir jedoch, dass sie sich in einem neu entstehenden EU-Gesundheitssystem neu konfigurieren. Der Artikel zeigt die Strukturierungslinien dieses Systems auf, indem er sich mit drei ineinandergreifenden, europäischen Prozessen befasst, die Einfluss auf die Integration nationaler Gesundheitssysteme in ein größeres Ganzes haben. Es geht zunächst um die Privatisierung gesundheitlicher Dienstleistungen unter Druck der Maastrichter Konvergenz- und der EU-Beitrittskriterien; anschließend um die Mobilität von Pflegepersonal und Patient:innen aufgrund der Freizügigkeit von Arbeitnehmer:innen und Dienstleistungen innerhalb des Europäischen Binnenmarktes; und drittens um neue EU-Gesetze und länderspezifische Vorschriften zur wirtschafts-politischen Steuerung, die die EU in Folge der Finanzkrise 2008 herausgibt. Der Artikel zeigt, dass diese Prozesse zum Aufbau eines europäischen Gesundheitssystems beigetragen haben. Dieses ist in Bezug auf den Zugang von Patient:innen zu Gesundheitsdiensten und auf Löhne und Arbeitsbedingungen immer noch sehr ungleich. Trotzdem ist der Druck auf die Gesundheitsvorsorge infolge der Steuerung der Wirtschafts- und Finanzpolitik durch die EU in allen Mitgliedstaaten fast identisch." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "Health services have long been insulated from the process of European integration. In this article, however, we show that we are witnessing their re-configuration in an emerging EU health-care system. The article uncovers the structuring lines of this system by focusing on three interrelated EU-wide processes influencing the integration of national health-care systems into a larger whole. First, the privatisation of health-care services following the constraints of Maastricht economic convergence and the EU accession criteria; second, health-care worker and patient mobility arising from the free movement of workers and services within the European Single Market; and third, new EU laws and country-specific prescriptions on economic governance that the EU has been issuing following the 2008 financial crisis. The article shows that these processes have helped to construct a European health-care system that is uneven in terms of the distribution of patient access to services and of health-care workers' wages and working conditions, but very similar in terms of EU economic and financial governance pressures on health care across EU Member States." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Gesundheitswesen %K europäische Integration %K Privatisierung %K medizinische Versorgung %K Gesundheitsberufe %K Arbeitsmigration %K EU-Recht %K EU-Politik %K Wirtschaftspolitik %K Gesundheitsdienst %K Lohnhöhe %K Arbeitsbedingungen %K Finanzpolitik %K Auswirkungen %K Europäische Union %K Gesundheitspolitik %K internationale Migration %K Verbraucher %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-19 %M K210812LBG %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* %0 Journal Article %J Wirtschaftsdienst %V 101 %N 9 %F Z 213 %A Konle-Seidl, Regina %T Die Grundsicherung für Arbeitsuchende im europäischen Kontext %D 2021 %P S. 719-725 %G de %R 10.1007/s10273-021-3006-2 %U https://doi.org/10.1007/s10273-021-3006-2 %U https://doi.org/10.1007/s10273-021-3006-2 %X "Während auf europäischer Ebene eine Stärkung von Mindestsicherungssystemen im Rahmen der Umsetzung der Europäischen Säule sozialer Rechte diskutiert wird, ist die deutsche Diskussion im Vorfeld der Bundestagswahl 2021 durch unterschiedlich weitreichende Vorschläge zur Reform des Grundsicherungssystems (Überwindung von Hartz IV) geprägt. Die auf EU-Ebene verwendeten Kriterien zur Beurteilung von Mindestsicherungssystemen werden beschrieben, und die deutsche Grundsicherung wird in den europäischen Benchmarking-Rahmen eingeordnet. Vor diesem Hintergrund werden Vorschläge zur Reform des Harz-IV-Systems aufgezeigt." (Autorenreferat, IAB-Doku, © Springer-Verlag) %X "While the European Commission envisages a strengthening of minimum income schemes as part of the implementation of the European Pillar of Social Rights, the political debate in Germany is characterised by proposals of varying scope for reforming the basic income system for jobseekers ('Hartz IV'). This article places the German basic income system in the European context and discusses its role and performance from a European perspective. Against this background, the article also discusses proposals for reforming the 'Harz IV system'." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en)) %K Grundsicherung nach SGB II %K Arbeitslosengeld II %K internationaler Vergleich %K Mindesteinkommen %K Europäische Union %K europäische Sozialpolitik %K Armutsbekämpfung %K Leistungsanspruch %K Anspruchsvoraussetzung %K Benchmarking %K Leistungshöhe %K Sozialhilfe %K aktivierende Sozialpolitik %K Effizienz %K Reformpolitik %K IAB-Open-Access-Publikation %K Bundesrepublik Deutschland %K Europa %K J08 %K I39 %K I38 %K I32 %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-12 %M K210922LZT %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Review of Economics of the Household %V 19 %N 4 %A Lichard, Tomas %A Pertold, Filip %A Skoda, Samuel %T Do Women Face a Glass Ceiling at Home? : The Division of Household Labor among Dual-Earner Couples %D 2021 %P S. 1209-1273 %G en %# 2010-2010 %R 10.1007/s11150-021-09558-7 %U http://dx.doi.org/10.1007/s11150-021-09558-7 %U https://doi.org/10.1007/s11150-021-09558-7 %U https://ideas.repec.org/p/cer/papers/wp662.html %X "In this paper, we use data on mixed-gender dual-earner couples in Southern and Western Europe to investigate how the division of unpaid household labor within mixed-gender couples varies depending on the ratio of the partners' market wages. From analysis of the EU Statistics on Income and Living Conditions, we first show that married or cohabiting women do twice as much household work as single women with the same income. Furthermore, women's time spent in home production does not vary in relation to the couple's relative wages in Southern Europe. We find a positive elasticity of substitution between male and female labor in home production with respect to their relative within-couple wages in Western Europe. Our identification is based on predicting each country's wage distributions within gender-specific cells defined by age group and education using distributions in all the other countries. We present a positive evidence for presence of a 'second-shift' that women face especially in Southern Europe, which may stem from regional gender norms." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en)) %K dual career couples %K Arbeitsteilung %K Hausarbeit %K geschlechtsspezifische Faktoren %K Ehemänner %K Ehefrauen %K internationaler Vergleich %K Europäisches Haushaltspanel %K kulturelle Faktoren %K soziale Normen %K Geschlechterrolle %K Substitutionselastizität %K Einkommensverteilung %K Auswirkungen %K Europäische Union %K Kinderbetreuung %K Bundesrepublik Deutschland %K Belgien %K Bulgarien %K Griechenland %K Irland %K Italien %K Luxemburg %K Malta %K Portugal %K Rumänien %K D13 %K J16 %K J12 %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-18 %M K211018MFQ %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Momentum Quarterly %V 10 %N 2 %F Z 2226 %A Wöhl, Stefanie %A Lichtenberger, Hanna %T Die Covid-19-Pandemie und Wirtschaftskrisen: die Mehrfachbelastungen von Frauen in Privathaushalten %D 2021 %P S. 66-129 %G de %# 2019-2021 %R 10.15203/momentumquarterly.vol10.no2.p119-129 %U https://doi.org/10.15203/momentumquarterly.vol10.no2.p119-129 %U https://doi.org/10.15203/momentumquarterly.vol10.no2.p119-129 %X "In diesem Beitrag setzen wir die unbezahlte soziale Reproduktionsarbeit von Frauen in Privathaushalten ins Verhältnis zu bezahlter (Pflege-)Arbeit im Kontext der letzten Finanz- und Wirtschaftskrise 2008 in Spanien und der jetzigen Covid-19-Pandemie in Österreich. Dadurch werden zwei Aspekte deutlich: Erstens, welche gravierenden Konsequenzen die Einsparungen im öffentlichen Sektor seit 2010 und neue EU-Vorgaben seitdem für die Sozial- und Gesundheitssysteme haben (Spanien); zweitens, dass besonders in Krisenzeiten einer globalen Pandemie die Mehrfachbelastungen von Frauen in Privathaushalten in der sozialen Reproduktion deutlich zutagetreten (Österreich)." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The article discusses how unpaid social reproduction is related to paid (care) work since the latest financial and economic crisis 2008 and within the ongoing Covid-19 pandemic. We discuss this in the context of austerity measures implemented in Spain, because they show particularly well how the effects of austerity policies have an impact on the social and health system, and how women are significantly more affected by unpaid social reproductive work during the Covid-19 pandemic in a more detailed case study on Austria." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K Frauen %K Mütter %K Doppelrolle %K Wirtschaftskrise %K Finanzkrise %K Kinderbetreuung %K Altenpflege %K Gesundheitswesen %K Sozialwesen %K Sparpolitik %K EU-Politik %K private Haushalte %K Hausarbeit %K Gleichstellung %K informeller Sektor %K stationäre Versorgung %K Altenheim %K häusliche Pflege %K Spanien %K Österreich %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2021-10-19 %M K210812LBF %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** %0 Book %1 Wiener Institut für Internationale Wirtschaftsvergleiche (Hrsg.) %A Adarov, Amat %A Holzner, Mario %A Jovanovic, Branimir %A Vuksic, Goran %T Labour Taxes and International Trade : The Role of Domestic Labour Value Added %D 2021 %P 51 S. %C Wien %G en %# 2005-2014 %B WIIW working paper : 205 %U https://ideas.repec.org/p/wii/wpaper/205.html %U https://ideas.repec.org/p/wii/wpaper/205.html %X "This paper revisits the relationship between labour taxation and international trade, focusing on the role of domestic labour value added. Using sectoral data from 41 EU and OECD economies over the period 2005-2014, we assess how labour taxes affect exports and imports and how domestic labour value added shapes this relationship. We find that higher labour taxes reduce exports but that the effect depends to a large extent on the share of domestic labour value added, which differs by industries, countries and time periods. Imports do not seem to be affected. This implies that changes in labour taxes will not affect all sectors and countries in the same way and that policy makers should be aware of this when deciding on labour taxes. We also calculate the contribution of labour tax changes to the export dynamics in the analysed period and sample of countries, finding that in general the contribution is small." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Europäische Union %K Lohnsteuer %K Besteuerung %K Auswirkungen %K Außenhandel %K Welthandel %K Export %K Import %K internationaler Vergleich %K Wertschöpfung %K Bruttoinlandsprodukt %K Determinanten %K Wirtschaftszweige %K Produktionskosten %K Arbeitskosten %K OECD-Staat %K Europa %K H24 %K F16 %K J32 %K F14 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-08 %M K210920LXI %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Centre for European Policy Studies (Hrsg.) %A Alcidi, Cinzia %A Baiocco, Sara %A Corti, Francesco %T A Renewed EU Approach for Jobs and Skills : Task Force Working Group Report %D 2021 %P 18 S. %C Brussels %G en %B CEPS working document %U https://www.ceps.eu/download/publication/?id=33638&pdf=Jobs-skills-CEPS-TF-WGR.pdf %X "The Covid-19 pandemic has disrupted the European labour markets and led to an acceleration in digitalisation and the adoption of new technology on a larger scale. In addition to this, if the European Green Deal becomes a successful growth strategy, it will set in motion a profound industrial transformation towards a greener economy. Such a transformation will affect the labour force in many ways: job creation and destruction, the need for up- and re-skilling and (spatial and sectoral) relocation of dismissed workers, and the potential deterioration of the quality of newly created jobs. This report, prepared in the context of the CEPS Industrial Policy Task Force, proposes a comprehensive and coherent policy framework to bring a social dimension to the new industrial strategy for Europe. To this end, it presents 10 recommendations focusing on skills and job quality. Such policy actions can contribute to making the industrial transition to a green and digital economy more socially acceptable, and enhancing its potential in terms of competitiveness." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Krisenmanagement %K Auswirkungen %K EU-Politik %K Industriepolitik %K europäische Sozialpolitik %K Berufsbildungspolitik %K Konjunkturaufschwung %K nachhaltige Entwicklung %K Europäische Union %K Integrationspolitik %K europäische Integration %K technischer Wandel %K Arbeitsmarktpolitik %K Arbeitsplatzqualität %K Wettbewerbsfähigkeit %K Mindestlohn %K sozialer Dialog %K Telearbeit %K Gleichstellungspolitik %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-28 %M K211014MD3 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Institut der Deutschen Wirtschaft Köln (Hrsg.) %A Geis-Thöne, Wido %T In Europa entwickeln sich die Bevölkerungen im erwerbsfähigen Alter unterschiedlich : Eine Analyse der demografischen Strukturen in den 27 EU-Ländern %D 2021 %P 33 S. %9 Stand: September 2021 %C Köln %G de %# 2010-2030 %B IW-Report : 2021,38 %R 10.3386/w29350 %U https://doi.org/10.3386/w29350 %U https://doi.org/10.3386/w29350 %X "Gelingt es Deutschland in den nächsten Jahren nicht, in großem Maße Zuwanderer zu gewinnen, wird die Bevölkerung im erwerbsfähigen Alter stark zurückgehen. Ohne Migrationsbewegungen könnte die Zahl der 20- bis 64-Jährigen der europäischen Bevölkerungsvorausberechnung EUROPOP aus dem Jahr 2019 zufolge im Jahr 2030 um 11,2 Prozent niedriger liegen als im Jahr 2020." (Autorenreferat, IAB-Doku) %K Erwerbsbevölkerung %K internationaler Vergleich %K Bevölkerungsstruktur %K Europäische Union %K Altersstruktur %K Determinanten %K Bevölkerungsentwicklung %K Nichterwerbstätigkeit %K Nichterwerbstätige %K Quote %K Geburtenhäufigkeit %K Sterblichkeit %K Außenwanderung %K Erwerbspersonenpotenzial %K Bevölkerungsprognose %K Arbeitsmarktprognose %K F22 %K J11 %K J21 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-28 %M K211018ME5 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Brussels European and Global Economic Laboratory (Hrsg.) %A Grzegorczyk, Monika %A Mariniello, Mario %A Nurski, Laura %A Schraepen, Tom %T Blending the physical and virtual : a hybrid model for the future of work %D 2021 %P 22 S. %C Brussels %G en %B Policy contribution / Bruegel : 2021,14 %U https://www.bruegel.org/wp-content/uploads/2021/06/PC-Hybrid-work.pdf %X "With the roll-out of COVID-19 vaccines, countries are beginning to imagine a future in which workers' and employers' choices are not conditioned by the pandemic. The crisis hit everyone hard but also generated an opportunity. It has shown that workers with suitable jobs can efficiently work remotely, with no negative implications for their productivity or performance. Telework may even unlock new working processes with the ultimate effect of increasing productivity. The pandemic crisis has also emphasised the need for the creation of safeguards within the work environment to protect workers' well-being and to ensure an efficient blending of remote and on-site workers, with no differences in the way they are treated or their career opportunities. From a European Union policy perspective, there is a clear opportunity to build on the lesson from the pandemic and create the conditions for hybrid work models within the single market. European trade unions and business federations should grab that opportunity and start an EU dialogue between employers, employees and governments. We recommend that the dialogue should lead to the adoption of a new Framework Agreement on Hybrid Work that would supersede the 2002 Framework Agreement on Telework. The new framework could set out the conditions for a general increase in teleworking. The Framework Agreement on Hybrid Work should not aim to dictate employers' internal work organisation or workers' choices. However, it should aim to facilitate the implementation of flexible working conditions, ensuring minimum protection levels for on-site and hybrid workers equally, while fostering harmonisation within the EU single market and making it easier for workers to be geographically mobile." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Zukunft der Arbeit %K Telearbeit %K mobiles Arbeiten %K Telearbeitnehmer %K Gleichstellung %K Arbeitsrecht %K EU-Politik %K Arbeitsmarktpolitik %K internationale Zusammenarbeit %K Europäische Union %K Pandemie %K Auswirkungen %K Beschäftigungsentwicklung %K Arbeitszeitverteilung %K Arbeitsort %K Modell %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-28 %M K211014MDQ %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 European Trade Union Institute (Hrsg.) %A Jestl, Stefan %A Stehrer, Robert %T EU employment dynamics : The pandemic years and beyond %D 2021 %P 80 S. %C Brussels %G en %# 2005-2026 %B Working paper / European Trade Union Institute : 2021.09 %U https://www.etui.org/sites/default/files/2021-09/EU%20employment%20dynamics-the%20pandemic%20years%20and%20beyond_2021.pdf %X "The economic shock induced by the pandemic has plunged European economies into a recession. Lockdowns and social distancing measures have affected economic life in a substantial way, with industries and population groups facing varying difficulties. This study explores potential future employment dynamics across European industries and employment groups for the period up to 2026 by drawing on past sectoral trends and the latest macroeconomic forecast results from the International Monetary Fund (IMF) and the European Commission. A scenario analysis is also carried out, taking into account the great uncertainty and risks that are related to the baseline forecasts. We consider four scenarios: - The 'baseline scenario' presumes a strong economic recovery - The 'negative scenario' reflects the possible emergence of one or more mutations which will spread more quickly and have a higher death rate. - The 'worst-case scenario' presumes the emergence of new, more infectious virus variants. - The 'more optimistic scenario' predicts an even stronger economic recovery in 2021 and 2022 compared to the baseline scenario" (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K Beschäftigungseffekte %K Europäische Union %K Krisenmanagement %K Gesundheitswesen %K Finanzpolitik %K Szenario %K Finanzkrise %K sektorale Verteilung %K Arbeitsmarktprognose %K Tourismus %K Gastgewerbe %K Berufsgruppe %K Konjunkturprognose %K internationaler Vergleich %K geschlechtsspezifische Faktoren %K altersspezifische Faktoren %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-26 %M K211014MDO %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 OECD. Directorate for Employment, Labour and Social Affairs (Hrsg.) %A Lauringson, Anne %A Lüske, Marius %T Institutional set-up of active labour market policy provision in OECD and EU countries: Organisational set-up, regulation and capacity %D 2021 %P 39 S. %C Paris %G en %B OECD social, employment and migration working papers : 262 %R 10.1787/9f2cbaa5-en %U https://doi.org/10.1787/9f2cbaa5-en %U https://doi.org/10.1787/9f2cbaa5-en %X "This study provides a framework to compare and classify the institutional set-up of active labour market policy (ALMP) provision across countries, which is a key determinant of how well ALMP systems can respond to changing labour market needs, e.g. in response to the COVID-19 crisis. The paper builds on an OECD-EC questionnaire on 'Active labour market policy measures to mitigate the rise in (long-term) unemployment' filled in by OECD and EU countries in the last quarter of 2020. The paper presents a dashboard of the institutional set-up of ALMP provision in 43 OECD and EU countries, which classifies the ALMP systems of different countries according to their organisational set-up (i.e. division of responsibilities between key stakeholders), their regulatory set-up (i.e. key legislation regulating ALMP provision) and their capacity to deliver employment support services (i.e. resources available)." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Arbeitsmarktpolitik %K institutionelle Faktoren %K internationaler Vergleich %K OECD %K Europäische Union %K Regulierung %K Typologie %K Kompetenzverteilung %K Sozialpartnerschaft %K öffentliche Ausgaben %K Aktivierung %K Politikumsetzung %K Arbeitsverwaltung %K J08 %K H11 %K H50 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-08 %M K210920LXP %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 European Centre for the Development of Vocational Training (Hrsg.) %A Livanos, Ilias %A Ravanos, Panagiotis %T Job loss and COVID-19 : do remote work, automation and tasks at work matter? %D 2021 %P 41 S. %C Thessaloniki %G en %# 2020-2030 %B Working paper series / CEDEFOP : 2021,4 %@ ISBN 978-92-896-3262-1 %R 10.2801/00455 %U https://doi.org/10.2801/00455 %U https://doi.org/10.2801/00455 %X "The COVID-19 pandemic is expected to have adverse and non-uniform impacts on future employment prospects for different job positions in the EU. We investigate two possible determinants of the variation of future employment loss due to the pandemic: the potential of a job to be carried out 'from home' and the risk of being substituted by automation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K Beschäftigungseffekte %K Arbeitsplatzverlust %K Determinanten %K Telearbeit %K Automatisierung %K Tätigkeitsmerkmale %K Arbeitsplatzpotenzial %K Substitutionspotenzial %K Berufsgruppe %K Arbeitsmarktprognose %K sektorale Verteilung %K Risiko %K internationaler Vergleich %K Europäische Union %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-28 %M K211014MDZ %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Nederland, Centraal Planbureau (Hrsg.) %A Rojas-Romagosa, Hugo %A Bollen, Johannes %T Estimating migration changes from the EU's free movement of people principle %D 2018 %P 41 S. %C The Hague %G en %# 1960-2015 %B CPB discussion paper : 385 %U https://ideas.repec.org/p/cpb/discus/385.html %U https://ideas.repec.org/p/cpb/discus/385.html %X "We estimate the impact of the free movement of people (FMP) principle on bilateral intra-EU migration stocks using a gravity model. Employing a combination of the World Bank and the UN's global migration databases, with observations between 1960 and 2015, allows us to analyse the impact of the FMP for most EU member states. We find that implementing the FMP by an EU member state increased, on average, its stock of intra-EU migrants by 28%. The vast majority of intra-EU migration went to the old member states and we find that FMP had a substantial impact on migration originating from both old and new member states. The only exception is migration within new member states, which was negatively affected by FMP." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Freizügigkeit %K Auswirkungen %K internationale Migration %K EU-Bürger %K Ost-West-Wanderung %K internationaler Vergleich %K Europäische Union %K Auswanderung %K Einwanderung %K Entwicklung %K Zielgebiet %K EU-Staat %K F22 %K J61 %K R23 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-05 %M K210915LUA %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Europäische Zentralbank (Hrsg.) %A Rünstler, Gerhard %T The macroeconomic impact of euro area labour market reforms : evidence from a narrative panel VAR %D 2021 %P 48 S. %C Frankfurt am Main %G en %# 1998-2018 %B Working paper series / European Central Bank : 2592 %@ ISBN 978-92-899-4815-9 %U https://ideas.repec.org/p/ecb/ecbwps/20212592.html %U https://ideas.repec.org/p/ecb/ecbwps/20212592.html %X "Using new quarterly narrative evidence, this paper examines the macroeconomic impact of reforms of unemployment benefits (UB) and employment protection legislation (EPL) in the euro area from a Bayesian narrative panel VAR. The approach complements existing micro-econometric evidence by aligning short- and mediumterm effects in a unified framework and assessing state dependencies. Liberalising reforms result in temporary wage declines and highly persistent increases in economic activity and employment. In contrast to UB reforms, the effects of EPL reforms on employment emerge only gradually." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Arbeitsmarktpolitik %K Reformpolitik %K Eurozone %K Arbeitslosengeld %K Arbeitslosenhilfe %K Arbeitslosenunterstützung %K Arbeitslosenversicherung %K Auswirkungen %K Bruttoinlandsprodukt %K internationaler Vergleich %K Einkommenseffekte %K Beschäftigungseffekte %K befristeter Arbeitsvertrag %K Kündigungsschutz %K O43 %K J08 %K E32 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-19 %M K211005L6Z %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (Hrsg.) %A Schmid, Günther %T Eine Europäische Arbeitslebensversicherung? : Auf den Spuren des Revolutionärs Immanuel Kant %D 2021 %P 46 S. %C Berlin %G de %B WZB discussion paper : Emeriti : EME 2021-002 %U http://hdl.handle.net/10419/242943 %U http://hdl.handle.net/10419/242943 %X "Die Arbeitsmarktpolitik auf europäischer Ebene hat durch die Krisen der letzten Jahre wiederholt neue Impulse erhalten. Mit den Initiativen für eine europäische Arbeitslosenrückversicherung, einen europäischen Mindestlohn, eine europäische Jugendgarantie und - vor kurzem - Europäische Sozialanleihen, ist die EU mittlerweile ein arbeitsmarktpolitischer Akteur, der die nationalen Aktivitäten ergänzt oder unterstützt. Die COVID-19-Krise könnte ein Gelegenheitsfenster sein, den Europäischen Sozialfonds um bestimmte Elemente einer Europäischen Arbeitslebensversicherung weiter zu entwickeln. Das Ziel sollte nicht nur darin bestehen, in europäischer Solidarität auf zyklische oder pandemische Krisen des Arbeitsmarkts zu reagieren, sondern auch die nationalen Kapazitäten zu stärken, um Einkommensrisiken im gesamten Erwerbsverlauf abzusichern. Die Innovation dieses Essay besteht darin, die Grundzüge einer Arbeitslebensversicherung auf die revolutionäre Trias "Freiheit, Gleichheit, Selbständigkeit" von Immanuel Kant zurückzuführen. Kants Konzept der "bürgerlichen Selbständigkeit" - anstelle der "Solidarität" - erweist sich als überaus fruchtbar, um ein institutionell fundiertes Grundrecht auf würdige Arbeit zu begründen." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The labour market policy at the European level has been repeatedly given new impetus by the crises of recent years. With its initiatives for a European unemployment re-insurance scheme, a European minimum wage, a European Youth Guarantee, and - most recently - European Social Bonds, the EU has become an actor in the field of labour market policy that complements or supports national activities. The COVID-19 crisis could be a window of opportunity to further develop the European Social Fund through certain elements of work-life-insurance. The aim should not only be to respond in European solidarity to cyclical or pandemic labour market crises, but also to enhance the national capacities for social protection against income risks during the whole work-life course. The innovation of this essay is to argue for a work-life-insurance on the basis of Kant's triad "freedom, equality, self-reliance". Kant's concept of "civic self-reliance" - instead of 'solidarity' - turns out to be quite fruitful to argue for a right to decent work based on sound legal institutions." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Arbeitsmarktpolitik %K Arbeitslosenversicherung %K Europäische Union %K europäische Integration %K Mindestlohn %K Arbeitsrecht %K EU-Politik %K Berufsverlauf %K Ideengeschichte %K menschengerechte Arbeit %K Grundrechte %K Philosophie %K historische Entwicklung %K Kurzarbeit %K Jugendpolitik %K Reformpolitik %K selbstbestimmte Arbeit %K Recht auf Arbeit %K europäische Sozialpolitik %K Europa %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-19 %M K211006L7X %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Institut der Deutschen Wirtschaft Köln (Hrsg.) %A Schröder, Christoph %T Brauchen wir einen europäischen Mindestlohn? : Eine Kritik am Richtlinienentwurf der EU-Kommission über angemessene Mindestlöhne %D 2021 %P 27 S. %C Köln %G de %B IW policy paper : 2021,25 %U https://www.iwkoeln.de/studien/christoph-schroeder-eine-kritik-am-richtlinienentwurf-der-eu-kommission-ueber-angemessene-mindestloehne.html %X "In vielen Ländern deutet sich in der Mindestlohnpolitik ein Paradigmenwechsel an oder ist bereits vollzogen. Anstatt als untere Auffanglinie die Beschäftigten vor Ausbeutung zu schützen, soll der Mindestlohn – möglichst ohne staatliches Zutun – einen auskömmlichen Lebensstandard ermöglichen. Die politischen Forderungen vieler Länder und auch Deutschlands wollen den Mindestlohn hierzu auf 60 Prozent des Bruttomedianlohns festsetzen. Auch die EU-Kommission tritt in ihrem Richtlinienentwurf über angemessene Mindestlöhne für höhere Mindestlöhne ein und fordert die Mitgliedstaaten auf, sich an der Relation zum Bruttomedianlohn oder zum Bruttodurchschnittslohn zu orientieren. 60 Prozent des Medians werden dabei als möglicher Richtwert genannt, aber nicht explizit gefordert. Die Relation des Mindestlohns zum Bruttomedianlohn eines Vollzeitbeschäftigten wird als Kaitz-Index bezeichnet. Ein Kaitz-Index von 60 Prozent gilt als Living Wage oder existenzsichernder Lohn. Dies ist jedoch mehr eine Vereinfachung von Politik und Gewerkschaften. Der ursprüngliche Living-Wage-Ansatz versucht, einen Warenkorb zu ermitteln, der einen angemessenen Lebensstandard beschreibt, berechnet aus den Kosten dieses Warenkorbs den erforderlichen Nettolohn und leitet erst im letzten Schritt den dafür erforderlichen Bruttolohn ab. Damit ist der Living Wage grundsätzlich in der Nettosphäre verankert. Bei Steuersenkungen würde der erforderliche (Brutto-)Mindestlohn sinken und bei erhöhten Sozialversicherungsbeiträgen steigen. Wie sehr sich die Ergebnisse auf Bruttoebene von denen auf Nettoebene unterscheiden können, zeigt am deutlichsten der Vergleich Belgiens mit Frankreich. Der Kaitz-Index liegt in Frankreich bei 61 Prozent, in Belgien nur bei 47 Prozent. Dennoch ist die Nettoeinkommensposition der Mindestlohnbezieher gegenüber dem zum Medianverdienst entlohnten Beschäftigten in Belgien besser als in Frankreich. Auch im Vergleich zur Armutsgefährdungsschwelle schneiden die belgischen Mindestlohnempfänger netto besser ab als die französischen. Dieses Beispiel zeigt, dass ein europäischer Mindestlohn mit einheitlichem Kaitz-Index nicht sinnvoll ist, weil die Unterschiedlichkeit der Steuer-, Abgaben- und Transfersysteme der EU-Mitgliedsländer nicht berücksichtigt wird. Der Richtlinienentwurf ist juristisch umstritten, was die Einhaltung der Kompetenzschranke bei Lohnfragen betrifft und begründet die Einhaltung des Subsidiaritätsprinzips nur vage. In der Folgenabschätzung werden die Auswirkungen eines Living Wage zu positiv dargestellt, weil die untersuchten Effekte isoliert betrachtet werden. So wird beispielsweise nicht gegengerechnet, dass die angenommenen Beschäftigungsverluste einen negativen Einfluss auf die Armutsgefährdungsquote haben. Zudem wird eine konstante Beschäftigungselastizität des Mindestlohns unterstellt. Damit bleibt außer Acht, dass es Kipppunkte für die Mindestlohnhöhe geben kann, ab denen es zu deutlichen Beschäftigungsverlusten kommt. Strukturelle Erhöhungen des Mindestlohns sollten daher nicht abrupt erfolgen, sondern über die Zeit gestreckt und regelmäßig evaluiert werden, damit ein Überschießen durch zeitweises Einfrieren der Mindestlohnhöhe revidiert werden kann" (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "In many countries, a paradigm shift in minimum wage policy is discussed, or it has been implemented already. Instead of protecting employees from exploitation as a lower safety line, the minimum wage is intended to provide an adequate standard of living - if possible without government intervention. The political demands of many countries, including Germany, want to set the minimum wage at 60 percent of the gross median wage. In its proposal for a directive on appropriate minimum wages, the EU Commission also advocates higher minimum wages and calls on the member states to take the ratio to the gross median wage as a guideline. 60 percent is mentioned as a possible benchmark, but not explicitly demanded. The ratio of the minimum wage to the gross median wage of a full-time employee is called the Kaitz Index. A Kaitz Index of 60 percent is considered a Living Wage. However, this is more of a simplification used by trade unions and some political parties. The original Living Wage approach attempts to determine a basket of goods that describes an adequate standard of living, calculates the required net wage from the costs of this basket of goods, and in the last step derives the gross wage required for this. Thus, the Living Wage is inherently anchored in the net sphere. If taxes were reduced, the required (gross) minimum wage would fall, and if social security contributions were increased, it would rise. The extent to which results at the gross level can differ from those at the net level is most clearly shown by comparing Belgium with France. The Kaitz index is 61 percent in France and only 47 percent in Belgium, yet the net income position of minimum wage earners compared to employees paid at median earnings is better in Belgium than in France. Compared to the at-risk-of-poverty threshold, Belgian minimum wage earners also fare better on a net basis than their French counterparts. This example shows that a European minimum wage with a uniform Kaitz index should be rejected as it does not consider the differences in the tax, contribution and transfer systems of the EU member states. The proposal for a directive is legally controversial with regard to compliance with the competence barrier on wage issues and only vaguely justifies compliance with the subsidiarity principle. The impact assessment does not take into account interdependencies between poverty risk and employment, for example, and thus paints an overly positive picture of the possible effects. Moreover, a constant employment elasticity of the minimum wage is assumed. This ignores the fact that there may be tipping points at which a minimum wage increase has a strong negative impact. Structural increases in the minimum wage should therefore not be implemented abruptly but should be spread out over time and evaluated regularly so that overshooting can be revised by temporarily freezing the minimum wage level." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Mindestlohn %K Lohnpolitik %K EU-Politik %K soziale Mindeststandards %K Lohnhöhe %K EU-Richtlinie %K volkswirtschaftliche Kosten %K Beschäftigungseffekte %K Armut %K Risiko %K Auswirkungen %K Lebensstandard %K Europäische Union %K Subsidiarität %K soziokulturelle Faktoren %K Existenzminimum %K Steuerpolitik %K Sozialpolitik %K Konzeption %K politischer Wandel %K Paradigma %K H20 %K J31 %K J38 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-26 %M K211013MCO %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Nederland, Centraal Planbureau (Hrsg.) %A Vlekke, Marente %A Mellens, Martin %A Koopmans, Siem Jan %T An assessment of the Phillips curve over time: evidence for the United States and the euro area %D 2020 %P 74 S. %C The Hague %G en %# 1965-2017 %B CPB discussion paper : 416 %U https://ideas.repec.org/p/cpb/discus/416.html %U https://doi.org/10.34932/9sxf-1876 %U https://ideas.repec.org/p/cpb/discus/416.html %X "We assess the stability of the coefficient on the unemployment gap in various linear dynamic Phillips curve models. We allow the coefficient on the unemployment gap and the other variables in our model to be time-varying, so that we can monitor the importance of the Phillips curve over time. We compare the effects of different measures for inflation and inflation expectations on our estimation results. In our analysis, we use state space methods and adopt a practical approach to Bayesian estimation with feasible testing and diagnostic checking procedures. Empirical results are presented for the United States and the five largest euro area economies. Our main conclusion is that in the United States the Phillips curve for headline inflation has remained empirically relevant over the years while there are periods when its impact has been low. For measures of core inflation we find a declining Phillips curve. In the euro area the strength of the relationship differs per country and over time, but has overall been weak and volatile in the past three decades. For both the United States and the euro area countries, we find little evidence of the 'anchored expectations"-hypothesis." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Phillipskurve %K internationaler Vergleich %K Entwicklung %K Eurozone %K Inflation %K Arbeitslosigkeitsentwicklung %K Prognose %K Bundesrepublik Deutschland %K USA %K Frankreich %K Italien %K Spanien %K Niederlande %K E31 %K E24 %K C52 %K C32 %K C18 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-05 %M K210915LT7 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 International Network for Economic Research (Hrsg.) %A Weisser, Reinhard %T Run, graduate, run: Internationally mobile studentsâ'' reactions to changing political landscapes in Europe %D 2021 %P 57 S. %C Köln %G en %# 2009-2019 %B INFER working paper : 2021.06 %U https://ideas.repec.org/p/inf/wpaper/2021.06.html %U https://ideas.repec.org/p/inf/wpaper/2021.06.html %X "Over the last decades, Europe attracted an increasing number of internationally mobile students. The related influx of talent into European labour markets constituted an important factor to the knowledge economy. This research addresses the question whether changing political landscapes in Europe, e.g. an increasing scepticism concerning migrants or support for right-wing parties, translated into a diminishing attractiveness of European economies. To this end, international graduates' staying behaviour in 28 European destination countries is investigated based on bilateral stay rates for almost 150 countries of origin in the years 2009 to 2019. Controlling for various immigration regimes and institutional settings, international graduates are found to display a high level of sensitivity with respect to political dynamics: A distinct dominance of the right political spectrum may lower the number of international graduates willing to stay by up to 50%. The effect is particularly strong in election years when voters' political preferences become more salient. Eventually, this amounts to a considerable loss for European economies since international graduates have acquired destination country specific human capital and are easily integrated into host societies." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K politische Einstellungen %K Auswirkungen %K Nationalismus %K Auslandsstudium %K ausländische Studenten %K Hochschulabsolventen %K ausländische Arbeitnehmer %K berufliche Integration %K internationaler Vergleich %K Studienort %K Wahlverhalten %K politisches System %K öffentliche Meinung %K Europäische Union %K Einwanderungsland %K Rückwanderungsbereitschaft %K J61 %K F22 %K D91 %K I23 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-10-19 %M K211006L7P %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** %0 Book %A OECD %T OECD Economic Surveys: Euro Area 2021 %D 2021 %P 93 S. %C Paris %G en %B OECD economic surveys. Euro area %@ ISBN 978-92-64-52317-3 %R 10.1787/214e9f0a-en %U http://dx.doi.org/10.1787/214e9f0a-en %U https://doi.org/10.1787/214e9f0a-en %X "The COVID-19 pandemic forced most euro area economies into repeated lockdowns in 2020 and early 2021 that lead the euro area into its deepest recession on record. The policy reaction to the crisis was large and rapid. It included, among others, significant monetary and fiscal stimuli, but also an ambitious European plan ('Next Generation EU') to promote economic recovery financed by joint borrowing. However, a durable recovery will require the completion of an ambitious reform agenda, including to the economic architecture of the currency union. This Survey has three main messages. Firstly, monetary and fiscal policy accommodation should continue as long as necessary for the recovery to become firmly established and inflation to return to the central bank objective. Secondly, the planned discussion of the European fiscal framework is key to buttress macro-economic policy in Europe. Fiscal rules need to be evaluated with the aim to better ensure sustainable government finances, sufficient counter-cyclicality and greater ownership. Thirdly, the risk of divergence among euro area members following the COVID-19 crisis needs to be addressed by considering the establishment of a common fiscal capacity, completing the Banking Union, deepening the Capital Markets Union (CMU), and encouraging reforms of domestic labour markets. SPecial Feature: Cyclical Convergence" (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K Eurozone %K Rezession %K Krisenmanagement %K Geldpolitik %K Finanzpolitik %K EU-Politik %K Inflationsbekämpfung %K regionale Disparität %K Integrationspolitik %K Arbeitsmarktpolitik %K Stabilitätspolitik %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2021-10-05 %M K210915LUO %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %A OECD %T OECD Economic Surveys: European Union 2021 %D 2021 %P 109 S. %C Paris %G en %B OECD economic surveys. European Union %@ ISBN 978-92-64-83671-6 %R 10.1787/a77ab220-en %U http://dx.doi.org/10.1787/a77ab220-en %U https://doi.org/10.1787/a77ab220-en %X "The COVID-19 pandemic plunged the EU into its worst-ever recession and risks increasing inequalities, notably between regions. Thanks to a bold and innovative policy response, including a common instrument to finance national recovery plans (Next Generation EU), growth is rebounding, but ambitious reforms will be essential to heal the scars of the pandemic and succeed in the green and digital transitions. This Survey has three main messages. Firstly, increasing public and private investment is key to speed up the recovery. Improving European interconnections and fostering cross-country collaboration in innovative industrial projects should be priorities. Secondly, the transition towards climate neutrality and a circular economy will enhance well-being while improving European industrial strengths. Better pricing of carbon emissions, new regulatory tools and more R&D funding will all help reinforcing the transition towards a greener economy. Finally, to avoid the rise in regional inequalities, poorer regions need to improve their productive specialisation. For that purpose, cohesion and rural development policies need to be revamped to gain in efficiency, notably by supporting more effectively innovation. Special Feature: Regional Convergence" (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Pandemie %K Auswirkungen %K Wirtschaftsentwicklung %K Europäische Union %K Rezession %K Krisenmanagement %K regionale Disparität %K Konvergenz %K europäische Integration %K Wirtschaftspolitik %K Klimaschutz %K Kreislaufwirtschaft %K regionale Wirtschaftsförderung %K EU-Politik %K Umweltpolitik %K Integrationspolitik %K Innovationspolitik %K Finanzpolitik %K Investitionsförderung %K Forschungsförderung %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2021-10-05 %M K210915LUM %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek 21 von 446 Datensätzen ausgegeben.