Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 09/15 Sortierung: 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** %0 Journal Article %J The Journal of Economic Perspectives %V 29 %N 3 %F Z 938 %A Autor, David H. %T Why are there still so many jobs? : the history and future of workplace automation %D 2015 %P S. 3-30 %G en %# A 1979; E 2012 %@ ISSN 0895-3309 %R 10.1257/jep.29.3.3 %U http://dx.doi.org/10.1257/jep.29.3.3 %X "In this essay, I begin by identifying the reasons that automation has not wiped out a majority of jobs over the decades and centuries. Automation does indeed substitute for labor as it is typically intended to do. However, automation also complements labor, raises output in ways that leads to higher demand for labor, and interacts with adjustments in labor supply. Journalists and even expert commentators tend to overstate the extent of machine substitution for human labor and ignore the strong complementarities between automation and labor that increase productivity, raise earnings, and augment demand for labor. Changes in technology do alter the types of jobs available and what those jobs pay. In the last few decades, one noticeable change has been a 'polarization' of the labor market, in which wage gains went disproportionately to those at the top and at the bottom of the income and skill distribution, not to those in the middle; however, I also argue, this polarization is unlikely to continue very far into future. The final section of this paper reflects on how recent and future advances in artificial intelligence and robotics should shape our thinking about the likely trajectory of occupational change and employment growth. I argue that the interplay between machine and human comparative advantage allows computers to substitute for workers in performing routine, codifiable tasks while amplifying the comparative advantage of workers in supplying problem-solving skills, adaptability, and creativity." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Automatisierung %K technischer Fortschritt %K technischer Wandel - Auswirkungen %K Lohnstruktur %K Ungleichheit %K Niedrigqualifizierte %K Rationalisierung %K Arbeitsplatzabbau %K neue Tätigkeitsfelder %K neue Berufe %K mittlere Qualifikation %K Beschäftigtenstruktur %K Hochqualifizierte %K USA %K Europäische Union %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2015-09-18 %M k150907906 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Regional Studies. Journal of the Regional Studies Association %V 49 %N 4 %F Z 1069 %A Herwartz, Helmut %A Tafenau, Egle %A Schneider, Friedrich %T One share fits all? Regional variations in the extent of the shadow economy in Europe %D 2015 %P S. 1575-1587 %G en %# A 2007; E 2008 %@ ISSN 0034-3404 %R 10.1080/00343404.2013.848034 %U http://dx.doi.org/10.1080/00343404.2013.848034 %X "Mit Hilfe des MIMIC-Ansatzes (multiple indicators multiple causes) und unter Berücksichtigung von räumlichen Effekten wird die Schattenwirtschaft der europäischen Regionen für die Jahre 2007 und 2008 geschätzt. Die kleinsten regionalen Schattenwirtschaftssektoren sind in Regionen von Holland und Dänemark zu finden. Die größten Sektoren findet man in Regionen von Griechenland, Polen, Portugal und Rumänien. In einigen Ländern gibt es bemerkenswerte Unterschiede in der Größe der regionalen Schattenwirtschaft, sodass die Durchschnittswerte für diese Länder verzerrt sind. Darüber hinaus verändern sich die Strukturhilfen von Seiten der EU für einige Regionen, falls die Schattenwirtschaft beim Ausweis ihres offiziellen BIP vollständig berücksichtigt werden würde." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "A multiple indicators multiple causes (MIMIC) approach with spatial effects is followed to estimate the extent of the shadow economy in the regions of the European Union in 2007 and 2008. The shadow economic sector is smallest in regions of the Netherlands and Denmark and highest in Greece, Poland, Portugal and Romania. In several countries the extent of shadow activities varies markedly across regions, calling for regional diversification of measures against it. Moreover, the eligibility status for structural funding by the European Union changes for some regions if shadow activities are included in the gross domestic product to their full extent." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Schattenwirtschaft %K regionaler Vergleich %K Regionalpolitik %K Bruttoinlandsprodukt %K Wirtschaftsentwicklung %K EU-Politik %K regionale Wirtschaftsförderung %K Europäische Union %K Österreich %K Belgien %K Bulgarien %K Tschechische Republik %K Bundesrepublik Deutschland %K Dänemark %K Estland %K Spanien %K Finnland %K Frankreich %K Griechenland %K Ungarn %K Irland %K Italien %K Litauen %K Lettland %K Niederlande %K Polen %K Portugal %K Rumänien %K Schweden %K Slowakei %K Slowenien %K Großbritannien %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2015-09-14 %M k150827918 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Regional Studies. Journal of the Regional Studies Association %V 49 %N 4 %F Z 1069 %A O'Leary, Eoin %A Webber, Don J. %T The role of structural change in European regional productivity growth %D 2015 %P S. 1548-1560 %G en %# A 1980; E 2007 %@ ISSN 0034-3404 %R 10.1080/00343404.2013.839868 %U http://dx.doi.org/10.1080/00343404.2013.839868 %X "Der aktuellen Literatur zufolge hat ein intersektorieller Strukturwandel nur eine vernachlässigbare Auswirkung auf das kumulierte Produktivitätswachstum. In diesem Beitrag untersuchen wir diese Perspektive erneut unter Anwendung von dynamischen Shift-Share-Methoden auf die Daten von 181 europäischen Regionen im Zeitraum von 1980 bis 2007. Aus den Ergebnissen geht hervor, dass die Auswirkung der intersektoriellen Komponente bei Weitem nicht vernachlässigbar ist und in Regionen im Bereich der höheren Dezilen der Verteilung erheblich stärker ausfällt. Darüber hinaus erscheinen ihre Auswirkungen besonders wachstumsfördernd, wenn die Region entweder zur Kategorie 'hoch und verbessernd' oder 'niedrig und verschlechternd' gehört. Diese Ergebnisse rehabilitieren die Bedeutung des Strukturwandels für Wachstum und Konvergenz." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "Recent literature suggests that inter-sectoral structural change has a negligible impact on aggregate productivity growth. Through the application of dynamic shift-share methods, this paper presents a re-examination of this perspective using data for 181 European regions from 1980 to 2007. Results suggest that the effect of the inter-sectoral component is far from negligible and is substantially stronger for those regions towards the higher deciles of the distribution. Moreover, its effects appear to be particularly growth enhancing when the region is either 'high and improving' or 'low and deteriorating'. These results rehabilitate the importance of structural change for growth and convergence." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Wirtschaftsstrukturwandel - Auswirkungen %K Produktivitätsentwicklung %K regionaler Vergleich %K Produktivitätseffekte %K Wirtschaftswachstum %K Regionalentwicklung %K Europäische Union %K Belgien %K Dänemark %K Bundesrepublik Deutschland %K Spanien %K Frankreich %K Italien %K Niederlande %K Österreich %K Portugal %K Finnland %K Schweden %K Irland %K Großbritannien %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2015-09-14 %M k150827917 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J ILR Review %V 68 %N 4 %F Z 680 %A Rubery, Jill %T Austerity and the future for gender equality in Europe %D 2015 %P S. 715-741 %G en %# A 2008; E 2013 %@ ISSN 0019-7939 %R 10.1177/0019793915588892 %U http://dx.doi.org/10.1177/0019793915588892 %X "Austerity policies in Europe are disrupting and potentially reversing progress toward gender equality, a core principle of European policy from the mid-1990s onward. Not all EU gender-related policy has been aimed at promoting equality but instead has been associated with reforming the EU social model toward more neoliberal, flexible, and high employment labor markets. In this article, the author assesses these uses and potential abuses of the gender equality agenda in Europe, both before and after the crisis. While the crisis has not reversed the trend toward women's integration into employment, women are facing cuts in employment conditions post crisis, affecting both the higher skilled in the public sector and the lower skilled, attributable to accelerated labor market deregulation. Moreover, the trend toward a new reproductive bargain has been halted with public care services being cut, particularly in member states where services are already limited." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Sparpolitik %K Gender Mainstreaming %K Gleichstellung - internationaler Vergleich %K Gleichstellungspolitik %K Rezession %K Wirtschaftskrise %K Neoliberalismus %K Vollbeschäftigung %K Arbeitsmarktchancen %K erwerbstätige Frauen %K Sozialleistungen %K Familienpolitik %K Frauenerwerbstätigkeit %K Frauenpolitik %K Europäische Union %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2015-09-02 %M k150817915 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Journal of European Social Policy %V 25 %N 3 %F Z 1342 %A Troger, Tobias %A Verwiebe, Roland %T The role of education for poverty risks revisited : couples, employment and profits from work-family policies %D 2015 %P S. 286-302 %G en %# A 2005; E 2010 %@ ISSN 0958-9287 %R 10.1177/0958928715589068 %U http://dx.doi.org/10.1177/0958928715589068 %X "This article explores the specific effects of work-related family policies on poverty risks among various educational groups. Based on European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC) data (2005 - 2010) and policy indicators drawn from the Multilinks project, we estimated a series of multilevel models for approximately 123,000 households with children below the age of 6?years in 25 European countries. The results emphasize clear education-specific differences and thus are essential for the ongoing social-policy discourse. Interestingly, with respect to infant childcare, the strongest poverty-reducing effect was identified among women with mid-level education and their families, followed by low-educated women. In contrast, full-time care for children aged 3 - 5?years reduced the poverty risk only among women with mid- and high-level education and their families, whereas a medium length of well-paid parental leave was observed to be of particular importance to low-qualified mothers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Familienpolitik - Auswirkungen %K Beruf und Familie %K Armut - Risiko %K Armut - internationaler Vergleich %K qualifikationsspezifische Faktoren %K Ehepaare %K Eltern %K Kinderbetreuung %K Europäisches Haushaltspanel %K Beschäftigungseffekte %K Mütter %K Europäische Union %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2015-09-09 %M k150827903 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ %0 Journal Article %J Transfer. European Review of Labour and Research %V 21 %N 3 %F Z 1180 %A Greskovits, Béla %T Ten years of enlargement and the forces of labour in Central and Eastern Europe %D 2015 %P S. 269-284 %G en %# A 1990; E 2014 %@ ISSN 1024-2589 %R 10.1177/1024258915585932 %U http://dx.doi.org/10.1177/1024258915585932 %X "Dieser Artikel gibt eine Einleitung zu den einzelnen Beiträgen der vorliegenden Ausgabe, die eine Bilanz der Ergebnisse der ersten zehn Jahre EU-Osterweiterung zieht. Die Analyse verbindet die Erkenntnisse der Untersuchung der Arbeitgeber-Arbeitnehmer-Beziehungen und der Theorie der sozialen Bewegungen und befasst sich in erster Linie mit der Frage, was die mittel- und osteuropäischen Gewerkschaften unternommen haben, um in guten wie in schlechten Zeiten neue Möglichkeiten zu nutzen und Risiken zu mindern. Der Artikel kommt zu dem Schluss, dass es für die organisierte Arbeitnehmerschaft während der ersten Dekade nach der EU-Erweiterung aufgrund der Erosion und der Rückschritte der Mitbestimmung in der Arbeitswelt zwar schwierig war, in Tarifverhandlungen ihre Interessen durchzusetzen, es danach aber zu einer brachialen Änderung der typischen Manifestationen von Unzufriedenheit auf Seiten der Arbeiterbewegung kam. Die ihrer Rechte beraubten Arbeitnehmer haben weniger durch Wahrnehmung ihres kollektiven Streikrechts gemeinsam mit ihren Kollegen in den Betrieben protestiert. Das Repertoire der Auseinandersetzungen wurde vielmehr dominiert durch Demonstrationen im öffentlichen Raum unter Beteiligung der Beschäftigten im öffentlichen Sektor, die sich auf ihre Bürgerrechte berufen und Seite an Seite mit ihren Mitbürgern und mit Unterstützung der Organisationen der Zivilgesellschaft marschieren." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "This article introduces the individual contributions to this issue, which takes stock of the results of the first decade of eastern enlargement of the EU. Combining the insights of the study of industrial relations and social movement theory, the analysis focuses on what Central and Eastern European trade unions have done to benefit from new opportunities and mitigate new risks in good times and bad. The article proposes that while during the first decade after enlargement the hollowing and backsliding of industrial democracy made it difficult for organized workers to make their voices heard via collective bargaining, there have been tectonic shifts in labour's typical voices of discontent. Aggrieved employees have protested less through strikes at the workplace in their capacity as workers empowered by labour's collective rights and in alliance with fellow workers. Instead, the repertoire of contention has been dominated by demonstrations in the public space by public sector employees, who have relied on their citizenship rights shared with fellow citizens and have sought the support of civil society organizations." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K EU-Osterweiterung - Auswirkungen %K Arbeitsbeziehungen - internationaler Vergleich %K Gewerkschaftspolitik %K Arbeitnehmervertretung %K Arbeiterbewegung %K soziale Bewegung %K Mitbestimmung %K Tarifverhandlungen %K Streik %K europäische Integration %K Osteuropa %K Bulgarien %K Estland %K Lettland %K Litauen %K Polen %K Rumänien %K Slowakei %K Slowenien %K Tschechische Republik %K Ungarn %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-14 %M k150828901 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Transfer. European Review of Labour and Research %V 21 %N 3 %F Z 1180 %A Kahanec, Martin %T Labour market impacts of post-enlargement migration on hosts and stayers in EU labour markets %D 2015 %P S. 359-372 %G en %@ ISSN 1024-2589 %R 10.1177/1024258915586127 %U http://dx.doi.org/10.1177/1024258915586127 %X "Die Osterweiterungen der EU und die Geltung des Rechts auf Freizügigkeit auch für die Arbeitnehmer in den neuen Mitgliedstaaten haben zu einer Zunahme der Arbeitnehmermobilität in der EU geführt. Der vorliegende Artikel untersucht die Auswirkungen der neuen Ost-West-Mobilität auf die Arbeitsmarktoptionen der Erwerbsbevölkerung in den Aufnahmeländern und in den Herkunftsländern. In der Literatur wird allgemein ein positiver aggregierter Effekt auf die Arbeitskräfte im Aufnahmeland beschrieben, während es bei einer differenzierten Betrachtung auf der Mikroebene sowohl Gewinner als auch Verlierer gibt und eine Integration der Einwanderer nur begrenzt gelingt. Trotz des befürchteten Brain Drains in den Herkunftsländern lassen sich empirisch ebenfalls positive Auswirkungen auf die dortigen Löhne und Beschäftigungsbedingungen belegen. Eine Studie über die Auswirkungen einer Auslandsbeschäftigung des männlichen Ehepartners auf den Arbeitsmarktstatus slowenischer Frauen liefert zusätzliche Belege für positive Auswirkungen der Auswanderung des Ehemanns auf die Chancen ihrer Ehefrauen im heimatlichen Arbeitsmarkt. Die Studie kommt zu dem Schluss, dass die Freizügigkeit in einer erweiterten EU zu mehr Effizienz der Arbeitsmärkte in der Europäischen Union geführt hat." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The eastern enlargements of the EU and the extension of the free movement of labour to the new Member States have provided for increased mobility in the EU. This article reviews the impact of the newly emerged east-west mobility patterns on the labour market options of the labour force in host Member States and stayers in the source countries. The literature generally finds a positive aggregate effect on the host labour force, although micro-level adjustment may create winners and losers and the integration of immigrants has been limited. In spite of the fears of brain drain from the sending countries, empirical evidence also indicates positive effects on wages and employment of the stayers. A study on the effects of husbands' employment abroad on the labour market status of Slovak women provides additional evidence of positive effects of husbands' out-migration on their wives' labour market outcomes. This study concludes that free mobility in an enlarged EU led to an increase in the efficiency of its labour markets." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Ost-West-Wanderung - Auswirkungen %K Arbeitsmigration %K Beschäftigungseffekte - internationaler Vergleich %K Herkunftsland %K Beschäftigungsland %K Inländer %K EU-Osterweiterung %K Einkommenseffekte %K Freizügigkeit %K Ehefrauen %K Ehemänner %K Europäische Union %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-14 %M k150828903 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Transfer. European Review of Labour and Research %V 21 %N 3 %F Z 1180 %A Kohl, Heribert %T Convergence and divergence - 10 years since EU enlargement %D 2015 %P S. 285-311 %G en %# A 2004; E 2014 %@ ISSN 1024-2589 %R 10.1177/1024258915585939 %U http://dx.doi.org/10.1177/1024258915585939 %X "Die Ost-Erweiterung der EU nach 2004 war von großen Hoffnungen begleitet: Erwartet wurden mehr wirtschaftliche Dynamik im größeren Europa und auch eine allgemeine Weiterentwicklung sozialer und gesellschaftlicher Standards. Die 2008 einsetzende Banken- und Schuldenkrise hat jedoch Strukturdefizite sichtbar gemacht, die die erwünschten Trends unterbrachen und teilweise umkehrten. Hauptgründe waren unzulängliche Steuerungsmöglichkeiten im Bereich der EU-Wirtschafts- und Finanzpolitik, verbunden mit substanziellen Eingriffen in die soziale Dimension. Wie sich diese Prozesse im Blick auf Konvergenz oder Divergenz in der EU auswirken, lässt sich anhand empirischer Vergleichsreihen wesentlicher Indikatoren in den für die EU-Bürger zentralen Schlüsselbereichen nachweisen. Verstärkt wird dies durch ungenügenden staatlichen Sozialschutz und dessen durch äußerst unterschiedliche Formen der Besteuerung bestimmte Finanzierung. Ein summarischer Konvergenz-/Divergenz-Index zeigt die aktuellen Effekte der Krisenstrategien in den EU-Regionen." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The enlargement of the EU to Central and Eastern Europe after 2004 was accompanied by great optimism: more dynamic economic development was expected in the wider Europe and also a general further development of social standards. The banking and debt crisis that started in 2008, however, has revealed structural shortcomings that disrupted and partly reversed the desired trends. The main reasons were inadequate governance options with regard to European economic and financial policy, together with substantial interference in the social dimension in the old and the new Member States. The impact of these processes in terms of convergence and divergence in the EU can be demonstrated on the basis of comparative empirical data series of core indicators in key areas for EU citizens. This impact has been exacerbated by inadequate state social protection and its funding by means of widely varying forms of taxation. A summary composite convergence/divergence index shows the current effects of crisis strategies in the EU regions." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K EU-Osterweiterung - Auswirkungen %K Wirtschaftsentwicklung - internationaler Vergleich %K Wirtschaftskrise - Auswirkungen %K soziale Sicherheit %K soziale Gerechtigkeit %K Konvergenz %K europäische Integration %K Gleichstellung %K Arbeitsrecht %K Arbeitsbeziehungen %K Beschäftigungsentwicklung %K Arbeitslosigkeitsentwicklung %K Einkommensentwicklung %K Bildungssystem %K Europäische Union %K Belgien %K Bulgarien %K Dänemark %K Bundesrepublik Deutschland %K Estland %K Finnland %K Frankreich %K Griechenland %K Irland %K Italien %K Lettland %K Litauen %K Luxemburg %K Malta %K Niederlande %K Österreich %K Polen %K Portugal %K Rumänien %K Schweden %K Slowakei %K Slowenien %K Spanien %K Tschechische Republik %K Ungarn %K Großbritannien %K Zypern %K Kroatien %K Osteuropa %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-14 %M k150828902 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Journal of International Migration and Integration %V 16 %N 3 %F X 477 %A Morris, Eleanor %T Family reunification and integration policy in the EU : where are the women? %D 2015 %P S. 639-660 %G en %# A 2011; E 2012 %@ ISSN 1488-3473 %R 10.1007/s12134-014-0363-3 %U http://dx.doi.org/10.1007/s12134-014-0363-3 %X "In its early efforts to create a migration regime, the EU passed the 2003 Directive on the Right to Family Reunification. This directive has long been considered controversial, in part because of the directive's treatment of migrant women. In 2011, the EU published a Green Paper on the right to family reunification as a way to begin to assess interest in revisiting this directive. While one could consider this a positive step due to the initial uproar over the 2003 directive, it is clear that the EU's interest in reopening the debate on family reunification is problematic for many reasons. This paper explains the consultation process in the EU to expose the concerns of various constituencies and uncovers the ways in which family reunification and integration policy in the EU are still conceived of as 'gender neutral' policy areas. While reopening the 2003 family reunification Directive could have been a positive move for migrant women, this paper underscores the ways in which the EU, and even parts of the nongovernmental community, continue to fall short in crafting gender sensitive policies that would benefit migrant women, their families, and the EU a whole." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Einwanderungspolitik %K Familiennachzug %K Frauen %K Gender Mainstreaming %K Benachteiligung %K EU-Richtlinie %K Gesetzgebung %K politischer Entscheidungsprozess %K Migrationsforschung %K Europäische Union %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-02 %M k150729803 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J WSI-Mitteilungen %V 68 %N 6 %F Z 086 %A Schulten, Thorsten %T Europäischer Tarifbericht des WSI - 2014/2015 %D 2015 %P S. 447-456 %G de %# A 2001; E 2015 %@ ISSN 0342-300X %X "Der aktuelle Europäische Tarifbericht des WSI gibt einen Überblick über die tarifpolitische Entwicklung in der Europäischen Union in den Jahren 2014 und 2015. Hierbei werden die Entwicklung der Tarif- und Effektivlöhne vor dem Hintergrund der allgemeinen wirtschaftlichen Rahmenbedingungen in Europa analysiert. Nachdem die letzten Jahre in vielen europäischen Ländern durch stagnierende oder rückläufige (Real-)Löhne gekennzeichnet waren, lässt sich für die Jahre 2014 und 2015 erstmal wieder eine etwas positivere Lohndynamik beobachten. Dies liegt jedoch weniger an einer besonders expansiven Lohnpolitik, als vielmehr an sehr niedrigen Inflationsraten, die in vielen Ländern stärkere Reallohnzuwächse möglich gemacht haben." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The current European Collective Bargaining Report of the WSI gives an overview of recent trends in collective bargaining in the European Union in the years 2014 and 2015. It analyses the development of collectively agreed and actual wages against the background of the general economic context in Europe. Although many European countries have been faced by stagnating or even declining (real) wages in recent years, the years 2014 and 2015 have led to a somewhat more positive development in wage dynamics. However, this was not the result of a particular expansive wage policy but more of extremely low inflation rates which in many countries made higher increases in real wages possible." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Tarifpolitik - internationaler Vergleich %K Lohnpolitik - internationaler Vergleich %K Wirtschaftsentwicklung - internationaler Vergleich %K Wirtschaftswachstum %K Bruttoinlandsprodukt %K Arbeitsmarktentwicklung - internationaler Vergleich %K Arbeitslosenquote %K Preisentwicklung %K Arbeitsproduktivität %K Lohnentwicklung %K Lohnhöhe %K Nominallohn %K Reallohn %K Effektivlohn %K Mindestlohn %K Tariflohn %K Europäische Union %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-16 %M k150902929 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* %0 Journal Article %J CESifo DICE Report. Journal for Institutional Comparisons %V 13 %N 2 %F Z 1307 %A Grech, Aaron George %T The financial crisis and differences in state pension generosity across EU countries %D 2015 %P S. 36-41 %G en %# A 2006; E 2014 %@ ISSN 1612-0663 %U http://www.cesifo-group.de/DocDL/dice-report-2015-2-grech-financial-crisis-june.pdf %X "In pensions, major reforms, to some extent, predate the onset of the financial crisis. However, the crisis has led to significant changes - especially in those countries that had left their pension systems relatively unchanged prior to 2008. European countries entered the crisis with very different pension systems, for instance in terms of generosity or reliance on the state. The crisis led to a greater degree of convergence in two respects at least. Eastern European countries, which had sought to lessen the role of the state prior to the crisis, ended up undoing many of these reforms. Meanwhile, Southern European countries, which traditionally had relatively generous pension schemes, introduced substantial cutbacks. This paper will seek to describe this process of convergence imposed to some degree by the financial crisis." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en)) %K Finanzkrise - Auswirkungen %K Rentenversicherung - internationaler Vergleich %K Rentenpolitik %K Rentenreform %K Reformpolitik %K europäische Integration %K Rentenanspruch %K Rentenhöhe %K Europäische Union %K Österreich %K Belgien %K Tschechische Republik %K Dänemark %K Finnland %K Frankreich %K Bundesrepublik Deutschland %K Griechenland %K Ungarn %K Irland %K Italien %K Luxemburg %K Niederlande %K Polen %K Portugal %K Slowakei %K Spanien %K Schweden %K Großbritannien %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-16 %M k150902912 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Ifo-Schnelldienst %V 68 %N 17 %F Z 032 %A Möller, Joachim %A Bosch, Gerhard %A Schmid, Günther %A Schmidt, Jörg %A Asmussen, Jörg %T Jugendarbeitslosigkeit in Europa - Generation ohne Perspektive? : zur Diskussion gestellt %D 2015 %P S. 3-21 %G de %# A 1991; E 2014 %@ ISSN 0018-974X %X "Die Jugendarbeitslosigkeit in der Europäischen Union, vor allem in den südeuropäischen Ländern, ist erschreckend hoch. Das hat nicht nur unmittelbare Konsequenzen für die ökonomische Lage der Betroffenen, sondern auch erhebliche Folgen im weiteren Berufsleben. Droht langfristige eine 'verlorene Generation' heranzuwachsen, die auch im späteren Erwerbsleben kaum Chancen auf einen Eintritt in den Arbeitsmarkt hat? Für Joachim Möller, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB), Nürnberg, und Universität Regensburg, lässt sich der dramatische Anstieg der Jugendarbeitslosigkeit nicht durch eine Veränderung struktureller Faktoren erklären. Vielmehr liege der Misere die allgemeine Arbeitsmarktschwäche zugrunde, die sich auch in der Arbeitslosenquote der übrigen Erwerbspersonen widerspiegelt. Es empfehle sich deshalb die doppelseitige Strategie: Maßnahmen zur Verbesserung der Wettbewerbsfähigkeit und der Arbeitsmarktstrukturen in den Krisenländern bedürfen einer Komplementierung durch eine Steigerung der aggregierten Nachfrage, um die Schaffung und Erhaltung von Arbeitsplätzen zu begünstigen. Gerhard Bosch, Universität Duisburg-Essen, sieht ein Versagen der Hilfsprogramme der EU, die bislang die hohe Jugendarbeitslosigkeit in Süd- und Osteuropa nicht erkennbar verringern konnten. Nach Ansicht von Günther Schmid, ehem. FU Berlin, gilt es langfristig für die Länder mit hoher oder gar dramatisch hoher Jugendarbeitslosigkeit, die institutionellen Kapazitäten für duale Ausbildungssysteme aufzubauen. Jörg Schmidt, Institut der deutschen Wirtschaft Köln, findet es zu früh, um von einer verlorenen Generation Jugendlicher in Europa zu sprechen. Die vergleichsweise hohe Jugendarbeitslosigkeit in einigen südeuropäischen Staaten gebe zwar Anlass zur Sorge, allerdings hätten einige der institutionellen Regelungen auch Reformpotenzial, um diesem Problem zu begegnen, insbesondere im Bereich der (beruflichen) Bildungssysteme sowie der Kündigungsschutz- und Mindestlohnregelungen. Jörg Asmussen, Bundesministerium für Arbeit und Soziales, sieht bei der Bekämpfung der Jugendarbeitslosigkeit in Europa in den letzten Jahren einige Erfolge. Aber es findet noch immer jeder fünfte arbeitswillige junge Europäer keinen Job. Es sollten u.a. die Berufsausbildungssysteme durch Modernisierung gestärkt, die Arbeitsmarktverwaltungen modernisiert und Existenzgründungen ermöglicht werden." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "Youth unemployment in the European Union, and especially in Southern European, is shockingly high. This not only directly impacts the economic situation of the youths concerned, but also has major implications for their future careers. Is a 'lost generation' in the making that will find it tough to gain a foothold in the labour market, even later on in life? For Joachim Möller, Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB), Nuremberg, and University of Regensburg, the dramatic increase in youth unemployment cannot be explained by a change in structural factors. Instead, the plight of today's youths is due to general weakness in the labour market, which is also reflected in the unemployment rate of the remainder of the working population. It is therefore advisable to adopt a dual strategy: measures to improve competitiveness and the labour market structures in crisis-afflicted countries need to be complemented by an increase in aggregate demand in order to promote the creation and preservation of jobs. Gerhard Bosch, University of Duisburg-Essen, highlights the failure of the EU's assistance programmes, which have not been able to noticeably reduce high youth unemployment in Southern and Eastern Europe to date. According to Günther Schmid, formerly FU Berlin, those countries with high or shockingly high youth unemployment need to strengthen their institutional capacity to build up dual education systems. Jörg Schmidt, Institut der deutschen Wirtschaft Cologne, thinks that it is too early to speak of a lost generation of youths in Europe. Although the comparatively high youth unemployment rates in several Southern European states are worrying, there is scope to reform many institutional regulations order to combat these problems, especially in the area of (professional) education systems, as well as in dismissal protection and minimum wage regulations. Jörg Asmussen, German Federal Ministry of Labour and Social Affairs, sees several successes in combatting youth unemployment in Europe in recent years. However, one in five young Europeans seeking work still cannot find a job. Measures should include reinforcing professional education systems through modernisation, revamping public employment services and making it easier for individuals to start-up new business." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Jugendarbeitslosigkeit - internationaler Vergleich %K Arbeitslosenquote %K Arbeitslosigkeitsentwicklung %K junge Erwachsene %K soziale Kosten %K arbeitslose Jugendliche %K Berufsverlauf %K institutionelle Faktoren %K Europäische Union %K Europa %K J640 %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-25 %M k150923901 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J CESifo DICE Report. Journal for Institutional Comparisons %V 13 %N 2 %F Z 1307 %A Moraga, Jesús Fernández-Huertas %A Rapoport, Hillel %T Tradable refugee-admission quotas, matching and the new European agenda for migration %D 2015 %P S. 50-56 %G en %@ ISSN 1612-0663 %U http://www.cesifo-group.de/DocDL/dice-report-2015-2-moraga-etal-TRAQ-june.pdf %X "The recent proposal by the EU Commission to introduce a distribution key for refugees and asylum seekers is a welcome concrete measure to give solidarity and responsibility sharing in the field of asylum a practical content. It is akin to the distribution of initial quotas. We propose to extend this policy proposal in two directions. First, we propose to implement a matching mechanism to take refugees' and host countries' preferences into account. In doing so, the matching mechanism will contribute to lower the expected cost of hosting refugees for host countries and will improve refugees' long-term integration prospects. Second, we propose that the initial quotas allocated through the distribution key could be traded in a market for refugee-admission visas. The two proposed components are linked in the sense that the matching mechanism makes it possible to design a sanction scheme ensuring that receiving countries will have incentives to be attractive from the perspective of refugees and asylum seekers, that is, to offer them good treatment and conditions." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en)) %K Flüchtlinge %K Quotierung %K EU-Recht %K Asylbewerber %K regionale Verteilung %K Asylrecht %K Ausländerrecht %K Ausländerquote %K Einwanderungspolitik %K matching %K Asylpolitik %K Europäische Union %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2015-09-16 %M k150902914 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** %0 Book %1 Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (Hrsg.) %A Alscher, Stefan %A Obergfell, Johannes %A Roos, Stefanie Ricarda %T Migrationsprofil Westbalkan : Ursachen, Herausforderungen und Lösungsansätze %D 2015 %P 92 S. %9 Stand: Mai 2015 %C Nürnberg %G de %B Bundesamt für Migration und Flüchtlinge. Working paper : 63 %@ ISSN 1865-4967 %U http://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Publikationen/WorkingPapers/wp63-migrationsprofil-westbalkan.pdf?__blob=publicationFile %X "Die Region des Westlichen Balkans als wichtiger Teil Europas ist durch unterschiedliche Migrationsprozesse und eine Vielzahl daraus resultierender Herausforderungen geprägt. Ziel der vorliegenden Studie des Forschungszentrums Migration, Integration und Asyl des Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge (BAMF) ist es, diese sich wandelnden Migrationsprozesse in und aus den Ländern des Westlichen Balkans und der Region als solcher wie auch die daraus resultierenden migrationspolitischen Herausforderungen und bestehende Lösungsansätze darzustellen." (Textauszug, IAB-Doku) %K Arbeitsmigration %K Auswanderung %K Wanderungsstatistik %K Zielgebiet %K Asylbewerber %K Flüchtlinge %K Herkunftsland %K Wanderungspolitik %K Einwanderungspolitik %K EU-Politik %K Asylpolitik %K Albanien %K Bosnien und Herzegowina %K Mazedonien %K Montenegro %K Serbien %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2015-09-18 %M k150904r12 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Friedrich-Ebert-Stiftung, Referat Mittel- und Osteuropa (Hrsg.) %A Taleski, Dane %A Hoppe, Bert %T Jugendliche in Südosteuropa : lost in transition %D 2015 %P 6 S. %C Berlin %G de %# A 2011; E 2014 %B Perspektive %@ ISBN 978-3-95861-207-5 %U http://library.fes.de/pdf-files/id-moe/11503.pdf %X "- In acht Ländern Südosteuropas sind zwischen 2011 und 2014 repräsentative Jugendstudien durchgeführt worden, ihre Ergebnisse sind beunruhigend: Ein großer Teil der Heranwachsenden ist unzufrieden mit dem Zustand der Demokratie, ist wenig tolerant und zeigt nur eine geringe Bereitschaft, sich politisch zu engagieren. - Arbeitslosigkeit, prekäre Arbeitsverhältnisse und Armut sind in ganz Südosteuropa die drängendsten Sorgen der Jugendlichen und jungen Erwachsenen, viele wollen daher emigrieren. Der anhaltende Braindrain stellt für die Entwicklung der Staaten der Region die größte Bedrohung dar. - In den Ländern, die sich um den Beitritt zur Europäischen Union bewerben, unterstützten die meisten Jugendlichen den Integrationsgedanken; in den Ländern hingegen, die bereits Mitglieder der EU sind, zeigt sich die Jugend zu großen Teilen von der EU enttäuscht. - Initiativen am Arbeitsmarkt und im Bildungswesen, die Einbeziehung von Jugendlichen in politische Prozesse insbesondere auf kommunaler Ebene sowie die Förderung der Mobilität könnten dazu beitragen, die Jugend im Land zu halten und dazu zu motivieren, sich für den demokratischen Wandel in Südosteuropa zu engagieren." (Autorenreferat, IAB-Doku) %K Jugendliche - internationaler Vergleich %K junge Erwachsene - internationaler Vergleich %K Politikverdrossenheit %K politische Einstellungen %K europäische Integration %K Auswanderung %K Wanderungsmotivation %K politische Partizipation %K Wahlverhalten %K Südosteuropa %K Albanien %K Bosnien und Herzegowina %K Bulgarien %K Kroatien %K Kosovo %K Mazedonien %K Rumänien %K Slowenien %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2015-09-25 %M k150914r02 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** %0 Book %1 Europäische Kommission, Generaldirektion Beschäftigung, Soziales und Integration (Hrsg.) %A Bouget, Denis %A Frazer, Hugh %A Marlier, Eric %A Pena-Casas, Ramón (Mitarb.) %A Vanhercke, Bart (Mitarb.) %T Integrated support for the long-term unemployed : a study of national policies %D 2015 %P 45 S. %C Brüssel %G en %U http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=14398&langId=en %X "This Synthesis Report focusses on and assesses the efforts of countries to respond to this growing challenge of long-term unemployment. Three themes predominate. The first theme is the need for a broad range of measures to help people to overcome the obstacles they can face in accessing employment. In line with the 2008 European Commission Recommendation on active inclusion, these measures must encompass three main elements: adequate income benefits, effective and efficient social services and good quality active labour market programmes. The second theme is that effective coordination between employment, social assistance and social services is vital to ensure a holistic and integrated response to the variety and complexity of the needs of many of the long-term unemployed. The third theme is that an individualised and tailored approach is necessary to effectively address the many different combinations of problems and challenges that people experiencing long-term unemployment can face." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Langzeitarbeitslose %K Arbeitsmarktpolitik - internationaler Vergleich %K Langzeitarbeitslosigkeit %K Arbeitslosigkeitsbekämpfung %K Aktivierung %K Arbeitslosenunterstützung %K arbeitsmarktpolitische Maßnahme %K Eingliederungsvereinbarung %K Eingliederungsplan %K ältere Arbeitnehmer %K Europäische Union %K Belgien %K Bulgarien %K Dänemark %K Bundesrepublik Deutschland %K Estland %K Finnland %K Frankreich %K Griechenland %K Irland %K Italien %K Lettland %K Litauen %K Luxemburg %K Malta %K Niederlande %K Österreich %K Polen %K Portugal %K Rumänien %K Schweden %K Slowakei %K Slowenien %K Spanien %K Tschechische Republik %K Ungarn %K Großbritannien %K Zypern %K Kroatien %K Mazedonien %K Island %K Liechtenstein %K Norwegen %K Serbien %K Schweiz %K Türkei %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2015-09-25 %M k150910r08 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Edited Book %A Europäische Kommission (Hrsg.) %A European Migration Network (Mitarb.) %T Policies, practices and data on unaccompanied minors in the EU Member States and Norway : synthesis report %D 2015 %P 48 S. %9 [Stand:] Mai 2015 %C Brüssel %G en %# A 2009; E 2014 %U http://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Publikationen/EMN/SyntheseberichteEMN-Inform/emn-synthesebericht-unbegleitete-minderjaehrige.pdf?__blob=publicationFile %U http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/networks/european_migration_network/reports/docs/emn-studies/emn_study_policies_practices_and_data_on_unaccompanied_minors_in_the_eu_member_states_and_norway_annexes_to_the_synthesis_report_eu_2015.pdf %X "Unaccompanied minors (UAMs), for the purpose of this Study, are children (as defined by the UN CRC) from third countries, who arrive on the territory of an EU Member State unaccompanied by an adult responsible for them, or who are left unaccompanied after they have entered the territory of the Member State. The number of UAMs seeking asylum in the EU has increased steadily since 2010, reaching a total of 24,075 minors in 2014 or 4% of the total number of asylum applicants in 2014, according to Eurostat.1 Sweden (29%), Germany (18%), Italy (10%), Austria (8%) and the United Kingdom (8%) have received the highest numbers of UAMs in the EU, taken together representing more than 70% of the total of all UAMs applying for asylum in 2014." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Flüchtlinge %K ausländische Jugendliche %K ausländische Kinder %K Einwanderungspolitik - internationaler Vergleich %K Asylpolitik %K Asylrecht %K Asylbewerber %K Asylverfahren %K Aufenthaltsrecht %K Aufenthaltserlaubnis %K best practice %K Abschiebung %K Ausländerrecht %K EU-Recht %K Europäische Union %K Österreich %K Belgien %K Bulgarien %K Kroatien %K Zypern %K Tschechische Republik %K Estland %K Finnland %K Frankreich %K Bundesrepublik Deutschland %K Griechenland %K Ungarn %K Irland %K Italien %K Litauen %K Lettland %K Luxemburg %K Malta %K Niederlande %K Polen %K Portugal %K Slowakei %K Slowenien %K Spanien %K Schweden %K Großbritannien %K Norwegen %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2015-09-18 %M k150904r18 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek 17 von 361 Datensätzen ausgegeben.