Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 01/10 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** %0 Journal Article %J German Economic Review %V 11 %N 1 %F Z 1260 %A Bachmann, Ronald %A Burda, Michael C. %T Sectoral transformation, turbulence and labor market dynamics in Germany %D 2010 %P S. 37-59 %G en %# A 1975; E 2001 %@ ISSN 1465-6485 %R 10.1111/j.1468-0475.2009.00465.x %U http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0475.2009.00465.x %X Der Beitrag analysiert die Interaktion zwischen strukturellem Wandel und Arbeitsmarktdynamik in Westdeutschland in einer Periode, in der die industrielle Beschäftigung um über 30 % zurückging und sich die Beschäftigung im Dienstleistungssektor mehr als verdoppelte. Auf der Basis von Übergangsdaten auf Individualebene wird - vor allem im Jahr 1990 - eine markante Beschleunigung des Strukturwandels und der damit einher gehenden Turbulenzen festgestellt. Netto-Beschäftigungsveränderungen resultierten zum Teil aus einer Zunahme der Bruttoströme, aber auch aus einer Zunahme des Netto-Übergangsertrags der Brutto-Mobilität der Arbeitnehmer. In wachsenden Sektoren wurde der Netto-Strukturwandel eher durch Zugänge aus Nichtpartizipation als aus Arbeitslosigkeit bewirkt; rückläufige Sektoren reduzierten ihre Netto-Beschäftigung vor allem über niedrigere Zugänge aus Nichtpartizipation. Die deutsche Wiedervereinigung und die Osterweiterung scheinen einen beträchtlichen Beitrag zu diesem beschleunigten Strukturwandel geleistet zu haben. (IAB) %X "This paper analyzes the interaction between structural change and labor market dynamics in West Germany, during a period when industrial employment declined by more than 30 % and service sector employment more than doubled. Using transition data on individual workers, we document a marked increase in structural change and turbulence, in particular since 1990. Net employment changes resulted partly from an increase in gross flows, but also from an increase in the net transition 'yield' at any given gross worker turnover. In growing sectors, net structural change was driven by accessions from non-participation rather than unemployment; contracting sectors reduced their net employment primarily via lower accessions from non-participation. German reunification and Eastern enlargement appear to have contributed significantly to this accelerated pace of structural change." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Wirtschaftsstrukturwandel %K Arbeitsmarktentwicklung %K Industrie %K Arbeitsplatzabbau %K tertiärer Sektor %K Beschäftigungsentwicklung %K Wirtschaftsstruktur %K berufliche Mobilität %K Personalabbau %K Personaleinstellung %K EU-Osterweiterung %K staatlicher Zusammenschluss %K Bundesrepublik Deutschland %K J63 %K J64 %K J62 %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2010-01-29 %M k100125n06 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Berliner Journal für Soziologie %V 19 %N 4 %F Z 1006 %A Gerhards, Jürgen %A Lengfeld, Holger %T Europäisierte Chancengleichheit? : Einstellungen zur Öffnung des deutschen Arbeitsmarkts für EU-Ausländer %D 2009 %P S. 627-652 %G de %# A 2006; E 2006 %@ ISSN 0863-1808 %R 10.1007/s11609-009-0111-2 %U http://dx.doi.org/10.1007/s11609-009-0111-2 %X "Die Europäische Union hat die Idee einer nationalstaatlich begrenzten Gleichheit der Bürger durch die Idee einer europäischen Gleichheit aller Marktbürger ersetzt: Alle Bürger der EU können in jedem Land der EU arbeiten. Auf der Basis einer Auswertung einer 2006 in Deutschland durchgeführten repräsentativen Bevölkerungsbefragung geht der Beitrag der Frage nach, ob und in welchem Maße die Idee des gleichen Zugangs zu den nationalen Arbeitsmärkten von den Bürgerinnen und Bürgern geteilt wird. Unsere deskriptiven Befunde zeigen, dass die Europäisierung der Arbeitsmärkte bei den meisten Bürgerinnen und Bürgern der Bundesrepublik eine hohe Zustimmung findet, auch wenn die Zustimmung je nach nationaler Herkunft und Qualifikationsgrad eines ausländischen EU-Arbeitnehmers schwankt. Die aggregierten Befunde können aber mögliche sozialstrukturelle Spaltungslinien verdecken, die sich durch die Bevölkerung ziehen. Der Artikel untersucht deshalb, ob sich je nach Interessenlage und sozialstruktureller Position der Befragten unterschiedliche Einstellungen zur Idee der Europäisierung der Arbeitsmärkte ergeben. Die Kausalanalysen zeigen, dass die arbeitsmarktbezogenen Personenmerkmale insgesamt keine stark politisierbaren Konfliktlinien erwarten lassen, weil ihr Einfluss auf die Einstellung zur europäisierten Gleichheitsidee nicht existent bzw. sehr gering ist." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The European Union has replaced the idea of nationally bounded equality by an idea in which all citizens of Europe are regarded as equals, who can therefore move, and work in any EU member state. The article gives an analysis of the extent to which citizens of Germany support the idea of open access to the German labor market for all Europeans. The empirical basis for the analysis is a representative survey conducted in Germany in 2006. The descriptive findings show that the majority accepts the idea that European foreigners should have equal access to the German labor market, although the support rate varies with the country of origin and the level of qualification of a foreign employee. As the high support rate on the aggregate level might conceal cleavages between supporters and opponents, we have tested whether social structural characteristics and the respondent's interest have an impact on his attitudes towards a Europeanized labor market. The results show that this is only slightly the case. Hence, one can expect that the opening up of the borders of the national labor market will not lead to political conflicts." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Chancengleichheit %K Arbeitsmarkt %K Ausländer %K europäische Integration %K gesellschaftliche Einstellungen %K sozialer Konflikt %K Freizügigkeit %K EU-Bürger %K Bundesrepublik Deutschland %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2010-01-18 %M k100105811 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Journal of Economic Dynamics and Control %V 31 %N 4 %F X 166 %A Planas, Christophe %A Röger, Werner %A Rossi, Alessandro %T How much has labour taxation contributed to European structural unemployment? %D 2007 %P S. 1359-1375 %G en %# A 1970; E 2002; %@ ISSN 0165-1889 %R 10.1016/j.jedc.2006.05.005 %U http://dx.doi.org/10.1016/j.jedc.2006.05.005 %X "We analyse the effect of labour taxes on euro area unemployment. Making use of the Blanchard and Katz (1999) [Wage dynamics: reconciling theory and evidence. American Economic Review 89(2), 69 - 74.] NAIRU model, we represent structural unemployment as that made up of two elements: an observed part related to labour taxes plus a non-stationary unobservable component related to the reservation wage and to the wage mark-up. Contrary to empirical estimates available so far, this modelling explicitly acknowledges the existence of non-measurable factors responsible for the unemployment non-stationarity. For the period 1970 - 2004, we obtain a tax effect that lies in the middle of the estimates that can be found in the literature. This study gives support to the view that lowering labour taxes can help to reduce unemployment in continental Europe." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Arbeitslosigkeit - Determinanten %K Besteuerung %K Arbeit %K Lohnsteuer %K strukturelle Arbeitslosigkeit %K Europäische Union %K C32 %K E24 %K E32 %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2010-01-14 %M k100114r17 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J European Journal of Population %V 25 %N 4 %F Z 858 %A Vitali, Agnese %A Billari, Francesco C. %A Prskawetz, Alexia %A Testa, Maria Rita %T Preference theory and low fertility : a comparative perspective %D 2009 %P S. 413-438 %G en %# A 2004; E 2005 %@ ISSN 0168-6577 %R 10.1007/s10680-009-9178-x %U http://dx.doi.org/10.1007/s10680-009-9178-x %X "The discussion on the causes of the most recent fertility decline in Europe, and in particular on the emergence of lowest-low fertility, emphasizes the relevance of cultural factors in addition to economic ones. As part of such a cultural framework, the heterogeneity of preferences concerning the 'career vs. family' dichotomy has been systematized in the 'Preference Theory' approach developed by Catherine Hakim. This heterogeneity in preferences, however, has so far been under investigated in a comparative framework. This paper makes use of comparative data from the 2004/2005 Round of the European Social Survey to test the links between individual-level preferences and both fertility outcomes and fertility intentions, in a variety of societal settings. Results confirm an association between work - family lifestyle preferences and realized fertility in a variety of European countries, while they do not show a relationship between lifestyle preferences and fertility intentions. Results further support the existence of heterogeneous patterns of association between lifestyle preferences and fertility choices among welfare regimes." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Präferenz - Theorie %K Fruchtbarkeit %K Geburtenhäufigkeit %K generatives Verhalten %K Wohlfahrtsstaat %K Beruf und Familie %K Lebensweise %K Kinderwunsch %K Familienplanung %K kulturelle Faktoren %K Europa %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2010-01-26 %M k100108a05 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ %0 Journal Article %J Spatial Economic Analysis %V 4 %N 4 %F Z 1941 %A Foster, Neil %A Stehrer, Robert %T Sectoral productivity, density and agglomeration in the wider Europe %D 2009 %P S. 427-446 %G en %# A 1998; E 2003 %@ ISSN 1742-1772 %R 10.1080/17421770903317629 %U http://dx.doi.org/10.1080/17421770903317629 %X "We then test this model using panel data for five sectors on regional-level data for 27 EU Member States. Our results for the aggregate economy confirm previous estimates. For our full sample of countries the sectoral-level results also indicate significant agglomeration effects. Considering differences in the extent of agglomeration effects between new and old EU Member States, however, leads to the conclusion that agglomeration effects tend to be stronger at both the aggregate and the sectoral level for new Member States." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Produktivität %K Ballungsraum %K Region %K EU-Osterweiterung %K Wirtschaftssektoren %K Europäische Union %K O18 %K R10 %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2010-01-22 %M k100111n03 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Leviathan %V 34 %N 4 %F Z 441 %A Möller, Kolja %T Gouvernementales Wahrheitsregime oder dezentrales Netzwerk-Regime? : die europäische Beschäftigungsstrategie als Machtökonomie %D 2009 %P S. 575-601 %G de %@ ISSN 0340-0425 %R 10.1007/s11578-009-0056-z %U http://dx.doi.org/10.1007/s11578-009-0056-z %X "In der Beschäftigungsstrategie der EU kommt die Methode der offenen Koordinierung (MOK) zur Anwendung, die in der wissenschaftlichen Literatur zu einem bedeutenden Kristallisationspunkt für dezentrales Netzwerk-Regieren erhoben wird. Mit Michel Foucaults Gouvernementalitätsanalyse erscheint die MOK allerdings weniger ein innovatives Governance-Tool als eine gouvernementale Machtökonomie zu repräsentieren. Die MOK installiert ein Wahrheitsregime, das beschäftigungspolitische Ansätze privilegiert, die auf 'aktivierende Arbeitsmarktpolitik' setzen. Die Gouvernementalitätsanalyse beleuchtet die europäische Beschäftigungsstrategie unter explizit machtanalytischen Gesichtspunkten." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "The open method of coordination (OMC) which is applied in the European employment strategy by the EU is stylized in the academic literature as a focal point for decentralized modes of governance. Drawing on Michel Foucault's analysis of governmentality the OMC doesn't seem to represent an innovative governance tool but a governmental 'economy of power'. The OMC installs a regime of truth which privileges only labour market regulations that rely on activation policies. The analysis of governmentality elucidates the European employment strategy from the standpoint of Foucauldian power analytics." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K aktivierende Arbeitsmarktpolitik %K Methode der offenen Koordinierung %K Macht %K Governance %K Europäische Union %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2010-01-08 %M k100107a02 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** %0 Edited Book %A European Commission, Directorate-General for Economic and Financial Affairs (Hrsg.) %T Sustainability report 2009 %D 2009 %Z 4636 KB %P 180 S. %C Brüssel %G en %# A 2009; E 2060 %S European Economy : 9/2009 %@ ISSN 0379-0991 %@ ISBN 978-92-79-11370-3 %R 10.2765/87726 %U http://www.eurosfaire.prd.fr/7pc/doc/1263548732_sustainability_report_2009.pdf %X "The crisis-related fiscal expansions and the ageing of European Union's population raise questions about the sustainability of the Member States' public finances. As the share of working age people in the population falls and the share of the old increases, economies are faced with lower economic growth and higher costs associated with providing services for the ageing population. This results in pressure on the public finances; bold measures will be necessary to ensure that they return to a sustainable footing before the full effect of ageing is felt. Sustainability relates to the ability of a government to assume the financial burden of its debt currently and in the future. While there is no one clear-cut definition of a sustainable fiscal position, this chapter defines two sustainability gap indicators which are most widely used in the EU to measure the sustainability challenges that Member States face. These are: The S1 indicator shows the durable adjustment to the current primary balance required to reach a target debt of 60% of GDP in 2060, including paying for any additional expenditure arising from an ageing population. The S2 indicator shows the durable adjustment of the current primary balance required to fulfil the infinite horizon intertemporal budget constraints, including paying for any additional expenditure arising from an ageing population." (author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K nachhaltige Entwicklung - Indikatoren %K öffentlicher Haushalt %K Bevölkerungsstruktur %K Altersstruktur %K EU-Staat %K Europäische Union %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2010-01-15 %M k091221p03 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek 7 von 290 Datensätzen ausgegeben.