Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 10/19 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Bussi:2019:EAY, Journal= {International journal of social welfare}, Volume= {28}, Number= {4}, Author= {Margherita Bussi and Paolo Graziano}, Title= {Europeanisation and the youth guarantee : the case of France}, Year= {2019}, Pages= {394-403}, ISBN= {ISSN 1369-6866}, Abstract= {"In 2013, the European Council approved the Youth Guarantee (YG) to counteract youth unemployment. Because of its specific features, the YG is useful for understanding whether the EU has triggered policy change in national youth unemployment policies. Contrary to most of the literature on similar topics, we focused in this study on the effect of this specific European measure rather than on broader EU strategies or policies. The study contributes to the literature by qualifying the degree of fit/misfit and suggesting a counterfactual analysis, using the case of France. We first situate the article within the broader Europeanisation debate and present our research design. The second section introduces the policy structure of the YG and investigates youth unemployment policy in France, prior to and after the European initiative. The third section discusses whether the French youth unemployment policy would have been developed in the same way without the YG. A final section concludes." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Jugendarbeitslosigkeit; Arbeitslosigkeitsbekämpfung; EU-Politik; Politikumsetzung; europäische Integration; Aktivierung; Jugendliche; NEET; Beschäftigungseffekte; Frankreich; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 2073}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190930v04}, } @Article{Tosun:2019:IEY, Journal= {International journal of social welfare}, Volume= {28}, Number= {4}, Author= {Jale Tosun and Oliver Treib and Fabrizio De Francesco}, Title= {The impact of the European Youth Guarantee on active labour market policies : A convergence analysis}, Year= {2019}, Pages= {358-368}, ISBN= {ISSN 1369-6866}, Abstract= {"The European Union's (EU) Youth Guarantee aims to improve the labour market situation of young people. Rather than prescribing a uniform policy model, it acknowledges that supportive measures need to align with national, regional and local circumstances. It thus seeks to promote mutual policy learning through the open method of coordination. As an innovative measure, the EU has deployed funding programmes to support the domestic measures related to the Youth Guarantee. We therefore examined in this study whether this mix of recommendations and financial incentives has entailed a convergence of member state policies. Our analysis of policy outputs for the period 2007-2014 yields a mixed empirical picture. There is catching-up convergence regarding policies' sectoral coverage but increasing divergence concerning the number of adopted policy instruments. The first two years of financial incentives did not produce any effect on enhancing policy experimentation among less active member states. We offer an optimistic and a pessimistic interpretation of these findings." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: EU-Politik; Jugendpolitik; Arbeitsmarktpolitik; Methode der offenen Koordinierung - Auswirkungen; europäische Integration; Konvergenz; Politikumsetzung - internationaler Vergleich; Jugendliche; NEET; Beschäftigungsförderung; Arbeitsvermittlung; Aktivierung; Ausbildungsförderung; Bildungsförderung; arbeitsmarktpolitische Maßnahme; Europäische Union; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2007; E 2014}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 2073}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190930v02}, } ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Greve:2019:DEA, Journal= {International Social Security Review}, Volume= {72}, Number= {3}, Author= {Bent Greve}, Title= {The digital economy and the future of European welfare states}, Year= {2019}, Pages= {79-94}, ISBN= {ISSN 0020-871X}, Abstract= {"Durch die neuen Technologien verändern sich die Arbeitsmärkte. Der Artikel erörtert die Unterschiede zwischen den Sozialstaaten in Europa bei ihrer Anpassung an die sich verändernden Arbeitsmärkte. Diese Unterschiede deuten darauf hin, dass gewisse Sozialstaaten besser vorbereitet sind als andere, auch was ihre Fähigkeit betrifft, die finanzielle Tragfähigkeit sicherzustellen. Es wird erwartet, dass die Auswirkungen der technologischen Entwicklung auf die Arbeitsmärkte in den nächsten Jahren enorm sein werden. Unter anderem wird es zu einer stärkeren 'Dualisierung'kommen und zu einem neuen Gefälle zwischen 'Insidern' und 'Outsidern'. Die Zahl der industriellen Arbeitsplätze wird abnehmen, und die Beschäftigung im Dienstleistungssektor läuft Gefahr, sich aufgrund der Automatisierung rückläufig zu entwickeln. Zwar ist es wahrscheinlich, dass neue Arbeitsplätze geschaffen werden, doch es ist nicht sicher, ob diese die Anzahl aufgehobener Arbeitsplätze ersetzen können. Daher besteht die Gefahr, dass sich die Qualifikationen vieler Menschen als überholt erweisen und sie deshalb kurz- und gar längerfristig arbeitslos werden. Und selbst wenn es gelingt, am Ende dieselbe Anzahl Arbeitsplätze neu zu schaffen, wird eine Übergangszeit erforderlich sein. Angesichts dieser Situation werden die Sozialstaaten gefordert sein, nicht nur hinsichtlich der Finanzierung ihrer Tätigkeit, sondern auch hinsichtlich der Bedrohung für den sozialen Zusammenhalt, die durch das Auftreten von 'Siegern'und 'Verlierern'auf dem Arbeitsmarkt und damit einhergehend einem höheren Risiko zunehmender Ungleichheit entstehen wird. Dieser Artikel legt dar, wie die Sozialstaaten mit diesen Veränderungen betreffend ihre Finanzierung umgehen können, und wie eine aktive Arbeitsmarktpolitik eine Teillösung zur Abfederung der erwarteten dramatischen Veränderungen bilden kann. Erforderlich ist zudem eine Diskussion über die jährliche Durchschnittsarbeitszeit in der Zukunft und darüber, ob dies dazu beitragen könnte, die Arbeitslosenquoten zu senken." (Autorenreferat, Published by arrangement with John Wiley & Sons)}, Abstract= {"As a consequence of new technology, labour markets are changing. This article's central aim is to discuss variations among welfare states in Europe to adjust to changing labour markets. These variations in adjustment suggest that some welfare states are more prepared than others, including their capacity to ensure their sustainable financing. In the years to come, the predicted impact of technological development on labour markets will be huge. Impacts will include stronger 'dualization' and new cleavages between 'insiders' and 'outsiders'. Fewer industrial jobs are to be expected, and service-sector employment faces a risk of decline due to automation. While the creation of new jobs is likely, it remains to be seen whether these will replace the number of jobs destroyed, leaving the risk that many people whose skills become obsolete will become unemployed in the short as well as the longer term. Furthermore, even if the same number of jobs are eventually created, there will be a period of transition. In the light of this, welfare states will be challenged, not only in how they can finance their activities but also in terms of the threat posed to social cohesion by emerging labour market 'winners' and 'losers', with an accompanying higher risk of increasing inequality. The article offers suggestions as to how welfare states may cope with the changes related to the financing of welfare states, and how active labour market policy can be part of the response to help alleviate the expected dramatic changes. Also required is a discussion on the annual average number of hours people will work and how this might be a factor in lower future levels of unemployment." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: technischer Wandel - Auswirkungen; Wohlfahrtsstaat; Beschäftigungseffekte - internationaler Vergleich; Arbeitsmarktsegmentation; nachhaltige Entwicklung; Arbeitsmarktpolitik; demografischer Wandel - Auswirkungen; institutionelle Faktoren; Zukunftsperspektive; Plattformökonomie; Europäische Union; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 594}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190918v06}, } @Article{Zimmer:2019:LWI, Journal= {Transfer}, Volume= {25}, Number= {3}, Author= {Reingard Zimmer}, Title= {Living wages in international and European law}, Year= {2019}, Pages= {285-299}, ISBN= {ISSN 1024-2589}, Abstract= {"In einer Reihe von Ländern weltweit existieren gesetzliche Mindestlöhne. Im Allgemeinen sind gesetzliche Mindestlöhne aber keine Living Wages, obwohl dieses Recht in unterschiedlichen Abkommen nach internationalem und europäischem Recht garantiert ist. Die Europäische Sozialcharta, zum Beispiel, schreibt einen Living Wage fest, nach dem der Rechtssprechung des Aufsichtsgremiums folgend eine angemessene Entlohnung bei 60 Prozent des durchschnittlichen Nettolohnes liegt. Nach der in diesem Beitrag vertretenen Ansicht enthält auch die EU-Grundrechtecharta ein Recht auf einen Living Wage, der bei mindestens 60 Prozent des durchschnittlichen Nettolohnes angesetzt sein sollte. Die Grundrechtecharta ist rechtlich bindend für Agenturen, Institutionen und andere Organe der EU. Mitgliedsstaaten sind nur in dem Ausmaß gebunden, wie der Anwendungsbereich des EU-Rechts eröffnet wurde. Das ist einerseits bei der Umsetzung von EU-Recht der Fall oder wenn sich Verpflichtungen aus dem Bezug zu anderen Bereichen des EU-Rechts ergeben. Durch internationales Recht festgelegte Werte sind jedoch bei der Auslegung nationaler Gesetze zu berücksichtigen." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"A number of countries worldwide provide for a statutory minimum wage. Generally speaking, however, it is not a living wage, although the right to a living wage is guaranteed in a variety of agreements under both international and European law. The Council of Europe's European Social Charter (ESC), for example, codifies a living wage and, according to the case-law of its supervisory body, the level of 60 per cent of the net average wage is to be taken as the basis for appropriate remuneration. This article argues that the Charter of Fundamental Rights of the European Union also incorporates the right to a living wage, which should be at least 60 per cent of the net average wage. The Charter is legally binding for EU institutions, agencies and other bodies. Member States are bound only to the extent that the material scope of the relevant EU laws has been opened, which is the case when EU law is implemented or when obligations arising out of specific Union legislation are required for the relevant subject area, as will be explained in the article. In purely national situations nevertheless, values laid down in international law have to be observed when interpreting national laws." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Mindestlohnrecht - internationaler Vergleich; EU-Recht; Lohnpolitik; soziale Mindeststandards; Existenzminimum; Lohnhöhe; europäische Sozialcharta; Rechtsanspruch; Grundrechte; ILO-Richtlinie; Europäische Union; ILO; Welt; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1180}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191001v11}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Bailey:2019:IRD, Journal= {Regional studies policy impact books}, Volume= {1}, Number= {2}, Author= {David Bailey and Lisa De Propris}, Title= {Industry 4.0, regional disparities and transformative industrial policy}, Year= {2019}, Pages= {67-78}, ISBN= {ISSN 2578-711X}, Abstract= {"This chapter explores if and how new technologies will widen economic divergence between low and high performing regions and states or alternatively, if and how they might allow some regions to 'leap-frog' with a consequent faster catching up. It also reflects upon the extent to which technological change will require adjustments to EU regional and cohesion policies to allow the latter to have this 'transformative' power." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: technischer Wandel - Auswirkungen; regionale Disparität; Wirtschaftswachstum; Industriepolitik; Regionalpolitik; Strukturpolitik; EU-Politik; europäische Integration; Integrationspolitik; Regionalentwicklung; Produktion - Vernetzung; Europäische Union; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 2255}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191010v13}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Anderton:2019:ELA, Institution={European Central Bank (Hrsg.)}, Author= {Robert Anderton and Benedetta Di Lupidio}, Title= {Effects of labour and product market regulation on worker flows : evidence for the Euro area using micro data}, Year= {2019}, Pages= {36}, Address= {Frankfurt am Main}, Series= {European Central Bank. Working paper series}, Number= {2312}, ISBN= {ISBN 978-92-899-3881-5 ; ISSN 1725-2806}, Abstract= {"Macroeconomic studies suggest that employment-output elasticities in the euro area increased during the recovery from the crisis, especially in those countries that implemented reforms. In this paper, we use micro (individual-level) data from the Eurostat Labour Force Survey to investigate whether a similar change can be found at the micro level. We estimate the probabilities of worker flows across employment and unemployment in euro area countries during the period 2000-2015 in response to GDP growth, structural reforms and individual socio-demographic characteristics. We find evidence of a higher responsiveness of individual worker flows to output changes after the crisis, particularly for a group of countries which implemented significant reforms during the crisis. Indicators of labour and product market rigidities provide a statistically significant direct indication that such increased responsiveness may be explained by reforms. Finally, our results are not only driven by workers hired on temporary contracts, but also apply to permanent contracts." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Gütermarkt; Arbeitsmarktpolitik; Regulierung; Beschäftigungseffekte - internationaler Vergleich; Arbeitslosigkeit - Zu- und Abgänge; Wirtschaftswachstum - Auswirkungen; Rezession; Konjunkturaufschwung; Kündigungsschutz; Reformpolitik - Auswirkungen; Okun's Law; Eurozone; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2000; E 2015}, Annote= {JEL-Klassifikation: J21; J24; C25; K31}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191007v25}, } @Book{Lastauskas:2019:DIM, Institution={CESifo GmbH (Hrsg.)}, Author= {Povilas Lastauskas and Julius Stakénas}, Title= {Does it matter when labor market reforms are implemented? : The role of the monetary policy environment}, Year= {2019}, Pages= {111}, Address= {M{\"u}nchen}, Series= {CESifo working paper}, Number= {7844}, ISBN= {ISSN 2364-1428}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2019/k190926v19.pdf}, Abstract= {"Do labor market reforms initiated in periods of loose monetary policy yield different outcomes from those that were introduced in periods when monetary tightening prevailed? Since economic theory usually pays attention to the steady state change and ignores business cycle interactions of structural reforms, we connect local projection methodology with the Mallow's Cp averaging criterion to arrive at an inference that does not require knowledge of the exact functional form, is robust to mis-specification, admits non-linearities, and cross-sectional dependence and addresses uncertainty regarding interactions between labor reforms and macroeconomy. We also develop a test to check the importance of monetary policy for any horizon and the entire impulse response function, taking the multiple testing problem into account. We document that replacement rates deliver substantially different outcomes on real GDP, inflation and real effective exchange rate, whereas labor activation schemes bear different effects on unemployment in low- and high-interest rate environments. There is also evidence of monetary policy trend playing an important role and increasing synchronized monetary and labor market policies across European countries." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktpolitik; Reformpolitik; Geldpolitik - Auswirkungen; Politikumsetzung - internationaler Vergleich; Zins; Investitionsquote; Kreditpolitik; Kündigungsschutz; Arbeitslosenunterstützung; ökonomische Faktoren; öffentliche Ausgaben; Eurozone; Österreich; Belgien; Finnland; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Griechenland; Irland; Italien; Niederlande; Portugal; Spanien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1985; E 2010}, Annote= {JEL-Klassifikation: C330; C540; E520; E620; J080; J380}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190926v19}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Bundesministerium:2019:JBZ, Institution={Bundesministerium f{\"u}r Wirtschaft und Energie (Hrsg.); Die Beauftragte der Bundesregierung f{\"u}r die Neuen Bundesl{\"a}nder (Hrsg.)}, Title= {Jahresbericht der Bundesregierung zum Stand der Deutschen Einheit 2019}, Year= {2019}, Pages= {124}, Annote= {Art: Stand: August 2019}, Address= {Berlin}, Series= {Jahresbericht der Bundesregierung zum Stand der Deutschen Einheit ...}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2019/k191015r06.pdf}, Abstract= {"30 Jahre nach der Friedlichen Revolution bleibt es das politische Ziel der Bundesregierung, gleichwertige Lebensverhältnisse überall im Land anzustreben und bestehende Disparitäten zu verringern. Die Angleichung der wirtschaftlichen Leistungsfähigkeit und der Lebensverhältnisse zwischen Ost- und Westdeutschland ist bis heute weit vorangekommen: Verkehrs-, Energie- und Telekommunikationsinfrastruktur wurden massiv modernisiert und erweitert. Der bauliche Zustand der Städte und Dörfer hat sich sichtbar verbessert, der in DDR-Zeiten entstandene große Sanierungs- und Modernisierungsstau wurde weitgehend abgebaut. Die neuen Länder sind ein attraktiver Standort für die Neuansiedlung junger, innovativer Unternehmen und Forschungseinrichtungen. Besonders anschaulich wird dies im Bereich der erneuerbaren Energien. Umwelt- und Energietechnologien sind in Ostdeutschland überdurchschnittlich stark vertreten und in zunehmendem Maße bedeutsam für die wirtschaftliche Entwicklung. Allerdings bestehen in einigen Bereichen nach wie vor Unterschiede. So ist die Wirtschaftskraft in Ostdeutschland noch immer geringer als in Westdeutschland. Selbst in den strukturstärkeren Städten wie etwa Leipzig wird nur das Niveau strukturschwächerer städtischer Regionen in Westdeutschland erreicht. Dies hat Auswirkungen auf das Lohnniveau, auf die verfügbaren Einkommen, auf die Steuereinnahmen und somit auch auf den Handlungsspielraum vieler Kommunen. Ein großer Teil der ostdeutschen Bevölkerung bewertet seine eigene wirtschaftliche Lage und die Lebensverhältnisse heute ähnlich gut wie in Westdeutschland. Bei einem anderen Teil überwiegen aber immer noch Unzufriedenheit und eine gefühlte Benachteiligung. Der Bericht bilanziert in Texten und Grafiken den Stand der Deutschen Einheit und zeigt Erfolge, Probleme und Tendenzen auf. Er geht auf die aktuellen Herausforderungen und die strukturellen Veränderungen in Ostdeutschland ein und beschreibt die Maßnahmen der Bundesregierung zu deren Bewältigung. Darüber hinaus enthält er einen Datenanhang mit relevanten Wirtschaftsdaten." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: staatlicher Zusammenschluss - Erfolgskontrolle; Wirtschaftsentwicklung; Arbeitsmarktentwicklung; Regionalentwicklung; regionale Wirtschaftsförderung; internationale Zusammenarbeit; europäische Integration; Investitionsförderung; europäischer Strukturfonds; Gemeinschaftsaufgabe Regionale Wirtschaftsförderung; Mittelstand; Wirtschaftspolitik; Unternehmensgründung - Förderung; Beschäftigungsförderung; Arbeitsmarktpolitik; Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Langzeitarbeitslose; Langzeitarbeitslosigkeit; Jugendarbeitslosigkeit; ältere Arbeitnehmer; Niedrigqualifizierte; Infrastrukturpolitik; Verkehrspolitik; Verkehrsplanung; Infrastrukturplanung; Public Private Partnership; Technologiepolitik; Innovationspolitik; Hochtechnologie; zwischenbetriebliche Kooperation; regionales Cluster; Umwelttechnik; Energietechnik; Standortfaktoren; Forschungspolitik; Hochschulpolitik; Forschungsumsetzung; Hochschulforschung; Ausbildungsförderung; Bildungspolitik; Berufsbildungspolitik; überbetriebliche Ausbildung; Regionalpolitik; ländlicher Raum; Agrarpolitik; Tourismus; nachwachsende Rohstoffe; Gemeinschaftsaufgabe Agrarstruktur und Küstenschutz; Stadtentwicklung; Städtebau; soziale Verantwortung; Familienpolitik; Frauenförderung; Energiepolitik; Umweltpolitik; regenerative Energie; volkswirtschaftliche Gesamtrechnung; Bruttoinlandsprodukt; regionaler Vergleich; Produktivitätsentwicklung; Wertschöpfung; sektorale Verteilung; Konjunkturindikatoren; Investitionsquote; Erwerbsbeteiligung; Arbeitsmarktindikatoren; Exportquote; Einkommensentwicklung; demografischer Wandel; Jugendpolitik; Altenpolitik; Alterssicherung; Rentenpolitik; Gesundheitspolitik; Kulturpolitik; Sport; politische Bildung; Konvergenz; politisches System; SED; Bundesrepublik Deutschland; Ostdeutschland; Westdeutschland; DDR; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1990; E 2018}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191015r06}, } @Book{European:2019:OJV, Institution={European Centre for the Development of Vocational Training (Hrsg.)}, Title= {The online job vacancy market in the EU : Driving forces and emerging trends}, Year= {2019}, Pages= {88}, Address= {Thessaloniki}, Series= {CEDEFOP research paper}, Number= {72}, ISBN= {ISBN 978-92-896-2864-8 ; ISSN 1831-5860}, Abstract= {"With the project Real-time labour market information on skill requirements: setting up the EU system for online vacancy analysis, Cedefop is using online job vacancies to develop real-time labour market and skills intelligence in the EU. Drawing meaningful conclusions from these data and turning them into policy-relevant labour market intelligence requires sound understanding of online job markets and their importance in employers' recruitment strategies. The mapping of the online job portal landscape in all EU Member States presented in this report helps identify the main features of online job markets and signal important trends impacting them. The report analyses the drivers influencing the use of online job vacancy portals in recruitment and job search, the structure of the online job markets, the role of public and private players and the factors shaping the format and content of online job vacancies." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Jobbörse - internationaler Vergleich; Arbeitsuche; Personalbeschaffung; Stellenangebot; Stellenbesetzung; online; Internet; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191010v09}, } @Book{Taylor-Gooby:2017:AAW, Annote= {Sign.: 90-309.1075;}, Editor= {Peter Taylor-Gooby and Benjamin Leruth and Heejung Chung}, Title= {After austerity : welfare state transformation in Europe after the Great Recession}, Year= {2017}, Pages= {229}, Address= {Oxford}, Publisher= {Oxford University Press}, ISBN= {ISBN 978-0-19-879027-3}, Abstract= {"European welfare states are undergoing profound change, driven by globalization, technical changes, and population ageing. More immediately, the aftermath of the Great Recession and unprecedented levels of immigration have imposed additional pressures. This book examines welfare state transformations across a representative range of European countries and at the EU level, and considers likely new directions in social policy. It reviews the dominant neo-liberal austerity response and discusses social investment, fightback, welfare chauvinism, and protectionism. It argues that the class solidarities and cleavages that shaped the development of welfare states are no longer powerful. Tensions surrounding divisions between old and young, women and men, immigrants and denizens, and between the winners in a new, more competitive, world and those who feel left behind are becoming steadily more important. European countries have entered a period of political instability and this is reflected in policy directions. Austerity predominates nearly everywhere, but patterns of social investment, protectionism, neo-Keynesian intervention, and fightback vary between countries. The volume identify areas of convergence and difference in European welfare state futures in this up-to-date study - essential reading to grasp the pace and directions of change." (Publisher information, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Wirtschaftskrise - Auswirkungen; Wohlfahrtsstaat; Sozialpolitik; Migration - Auswirkungen; Reformpolitik; soziale Sicherheit; Sparpolitik; soziale Partizipation; Solidarität; Diskurs; Sozialausgaben; Protektionismus; Zukunftsperspektive; ; OECD; Europa; Großbritannien; Frankreich; Deutschland; Dänemark; Schweden; Norwegen; Spanien; Italien; Slowenien; Griechenland; ; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1970; E 2013;}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 90-309.1075}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k191001306}, } @Book{Williams:2019:DST, Annote= {Sign.: 96-14.0146;}, Author= {Colin C. Williams and Ioana Alexandra Horodnic}, Title= {Dependent self-employment : Theory, practice and policy}, Year= {2019}, Pages= {211}, Address= {Cheltenham}, Publisher= {Elgar}, ISBN= {ISBN 978-1-78811-882-8}, Abstract= {"Dependent self-employment is widely perceived as a rapidly growing form of precarious work conducted by marginalized lower-skilled workers subcontracted by large corporations. Unpacking a comprehensive survey of 35 European countries, Colin C. Williams and Ioana Alexandra Horodnic map the lived realities of the distribution and characteristics of dependent self-employment to challenge this broad and erroneous perception. Featuring rigorous empirical research, Dependent Self-Employment moves beyond the reliance on anecdotal evidence to fill in gaping lacunae in our understanding of such employment. Reporting on the European Working Conditions Survey of 2015, this impressive book provides a crucial contribution to our understanding of dependent self-employment in the 21st century, challenging not only academic perceptions but also depictions of work in the media and political discourse. The authors expertly navigate the 'grey zone' of defining dependent self-employment, embracing the spectrum of employment relationships and outlining the limits to the rights and authority of the dependent self-employed. Bold and comprehensive, this timely book offers critical insight for researchers at all levels exploring the nature and distribution of employment in Europe. Given the current public debates on the platform economy, this book will also prove useful for practitioners and policy-makers in labour inspectorates, tax administrations and social security institutions worldwide." (Publisher information, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: berufliche Selbständigkeit; freie Mitarbeiter; Arbeitsmarktchancen; Arbeitsbedingungen; Beschäftigungsform; Arbeitsrecht; Arbeitsbeziehungen; prekäre Beschäftigung; Niedrigqualifizierte; Werkvertrag; Unternehmen; Diskurs; Plattformökonomie; Politik - Auswirkungen; Arbeitsmarkt - Auswirkungen; ; Europäische Union; ; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 96-14.0146}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190917j03}, } 11 von 327 Datensätzen ausgegeben.