Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 03/13 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Hutengs:2013:AEI, Journal= {Applied Economics Letters}, Volume= {20}, Number= {9}, Author= {Oliver Hutengs and Georg Stadtmann}, Title= {Age effects in the Okun's law within the Eurozone}, Year= {2013}, Pages= {821-825}, ISBN= {ISSN 1350-4851}, Abstract= {"We estimate Okun coefficients for five different age cohorts for several Eurozone countries. We find a stable pattern for all countries: The relationship between business-cycle fluctuations and the unemployment rate is the strongest for the youngest cohort and gets smaller for the elderly cohorts." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Okun's Law; altersspezifische Faktoren; Konjunkturabhängigkeit; konjunkturelle Arbeitslosigkeit; Arbeitslosenquote - internationaler Vergleich; Jugendliche; Jugendarbeitslosigkeit - internationaler Vergleich; Österreich; Belgien; Finnland; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Griechenland; Irland; Italien; Niederlande; Portugal; Spanien; Eurozone; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1983; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: E24; F50; C23}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 099}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130327r12}, } ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Bernhard:2011:HDN, Journal= {Sociologia Internationalis}, Volume= {49}, Number= {2}, Author= {Stefan Bernhard and Richard M{\"u}nch}, Title= {Die Hegemonie des Neoliberalismus : ein gesellschaftstheoretischer Erkl{\"a}rungsansatz}, Year= {2011}, Pages= {165-197}, ISBN= {ISSN 0038-0164}, Abstract= {"Der europäische Integrationsprozess wird zunehmend von den Leitlinien eines Liberalisierungsprogramms geprägt, die sich nicht nur europäisch, sondern auch global durchsetzen. Ausgehend von der 2000 bis 2010 verfolgten Lissabon-Strategie der Europäischen Union (EU), der nun das Programm Europa 2020 folgt, soll gezeigt werden, wie diese Leitlinien im europäischen Integrationsprozess aufgenommen, interpretiert und für die Mitgliedstaaten relevant gehalten werden. Globale Leitlinien, Semantiken und Skripte, die auf europäischer Ebene verarbeitet werden, schaffen einen neuen Legitimationskontext für nationale Akteure und führen in Abhängigkeit von der Struktur der nationalen Felder zum Wandel nationaler Legitimations- und Erwartungsstrukturen und damit langfristig zu einer Transformation von Regieren und gesellschaftlicher Ordnung, die von den herkömmlichen Forschungsansätzen nicht ausreichend erfasst, verstanden und erklärt wird. Um zu einem tieferen Verständnis dieses Vorgangs zu gelangen, wird ein Forschungsansatz gewählt, der John Meyers Weltkultur-Ansatz mit Pierre Bourdieus praxeologischer Feldtheorie verbindet." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"The European integration process is increasingly being marked by the guidelines of a liberalization program, which make their way not only on a European level, but also on a global one. Taking the European Union's Lisbon strategy and the strategy Europe 2020 as vantage points, we will show how these guidelines are received and interpreted in the framework of the European integration process and are kept relevant for the member states. Global guidelines, semantics and scripts reflected on a European level create a new legitimation context for national actors and - depending on the structure of the national fields - involve a change of national legitimation and expectation structures and thus a long-term transformation of governance and societal order. We argue that these developments are not sufficiently understood and explained by traditional research approaches. To arrive at a deeper understanding of this process, we propose a research approach combining John Meyer's world culture theory and Pierre Bourdieu's praxeological field theory." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Neoliberalismus; europäische Integration; Integrationspolitik; EU-Politik; Gesellschaftstheorie; Legitimation; Feldtheorie; Globalisierung; Globalsteuerung; Deregulierung; Privatisierung; Sozialordnung; Institutionalismus; Governance; Weltbild; Paradigma; Methode der offenen Koordinierung; Nationalstaat; Sozialpolitik; Liberalisierung; Europäische Union; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: X 860}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k120613301}, } @Article{Schmidt:2013:ESF, Journal= {Jahrbuch f{\"u}r Regionalwissenschaft}, Volume= {33}, Number= {1}, Author= {Peter Schmidt}, Title= {The EU structural funds as a means to hamper migration}, Year= {2013}, Pages= {73-99}, ISBN= {ISSN 0173-7600}, Abstract= {"Comparing the current economic situation of the internal markets of the US and the EU, two things are noticeable. On the one hand, the EU is conducting massive regional policy programmes (notably with their Structural Funds) to foster economic cohesion among the 27 nations belonging to the single European market while in the US with its 50 federal states such policies play a rather subordinate role. At first glance, this seems to be consistent with the fact that a low (high) inequality in the economic geography in the US (EU) is observable. Only 2.5 % of the total population in the US lives in regions with less than 75 % of the US average GDP per capita while in the EU approximately 34 % of the total population lives in such regions eligible for structural funds support. But by taking a closer look, on the other hand, it is revealed that the internal mobility of US citizens is significantly higher than that of EU citizens. According to economic theory migration, besides the free flow of goods, services and capital, plays an important role in assuring convergence in a common market. Following this strand of theory no regional policy is needed to achieve economic cohesion among the regions or nations of a common market. Thus, comparing the two internal markets, the question comes up if the lower degree of economic cohesion in the EU has something to do with the lower mobility of EU citizens and a higher degree of structural interventions? To answer this question, the paper consists of three parts. First, the theoretical background concerning migration and the potential need for regional policy is presented to find out if one of them is a better instrument to achieve a balanced economic development within an internal market. In the second part, I discuss the actual situation of EU internal migration and the structural funds of the EU. In the last part, I examine why migration rates are comparatively low and analyse the interrelation between the regional policy and (internal) migration in the EU. Besides other things like language, culture or institutions this paper is going to argue that structural funds are inhibiting internal migration, which is one of the key measures in achieving convergence among the nations in the single European market. It becomes clear, that the European regional policy aiming at economic cohesion among the 27 member states is inconsistent if the structural funds hamper instead of promoting migration." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: europäischer Strukturfonds; Wanderungspolitik; regionale Wirtschaftsförderung; EU-Bürger; internationale Wanderung; regionale Mobilität; Mobilitätsbereitschaft; EU-Binnenmarkt; europäische Integration; Mobilitätsbarriere; institutionelle Faktoren; EU-Politik; Regionalpolitik; Wirtschaftsentwicklung; regionale Disparität; Konvergenz; Europäische Union; }, Annote= {JEL-Klassifikation: E62; F15; F22}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1966}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130307t05}, } @Article{Tonin:2013:UEA, Journal= {IZA Journal of European Labor Studies}, Volume= {2}, Number= {2}, Author= {Mirco Tonin}, Title= {Underreporting of earnings and the minimum wage spike}, Year= {2013}, Pages= {Online First}, ISBN= {ISSN 2193-9012}, Annote= {URL: http://www.izajoels.com/content/pdf/2193-9012-2-2.pdf}, Abstract= {"This paper contributes to the policy debate on minimum wage by highlighting its role in enforcing compliance with fiscal rules in economies where underreporting of earnings is widespread. First, I propose a simple model exploring the interaction between the minimum wage and underreporting of earnings. Then, I provide supportive evidence by documenting a positive correlation within European labour markets between the proportion of full-time employees with earnings on the minimum wage and the extent of underreporting of earnings in the economy. The analysis presented in this paper suggests that a high spike in the wage distribution at the minimum wage level is, in some contexts, a fiscal issue, more than a labour market issue, and therefore it would be incorrect to consider a high spike as an indication of a binding minimum wage. Also, differentiating the minimum wage along dimensions related to earnings (e.g. education, sector, or occupation) makes sense from an enforcement perspective." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Mindestlohn; Lohnkosten; Schattenwirtschaft; Schwarzarbeit - internationaler Vergleich; Arbeitnehmer; Steueraufkommen; Steuersystem; Kleinbetrieb; informeller Sektor; Steuerhinterziehung; Beschäftigungseffekte; Europäische Union; }, Annote= {JEL-Klassifikation: J38; H26}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 913}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130307r06}, } ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* @Article{Brenke:2013:ATS, Journal= {DIW-Wochenbericht}, Volume= {80}, Number= {7}, Author= {Karl Brenke}, Title= {Allein t{\"a}tige Selbst{\"a}ndige: starkes Besch{\"a}ftigungswachstum, oft nur geringe Einkommen}, Year= {2013}, Pages= {3-16}, ISBN= {ISSN 0012-1304}, Annote= {URL: http://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.415656.de/13-7-1.pdf}, Abstract= {"In den vergangenen beiden Jahrzehnten ist die Zahl der Selbständigen in Deutschland kräftig gestiegen. Dies ist fast ausschließlich auf die Entwicklung bei allein tätigen Selbständigen (Solo-Selbständigen) zurückzuführen. Besonders stark hat sich dabei die Zahl selbständiger Frauen erhöht. Auch wenn ein Teil der Solo-Selbständigen hohe Einkünfte erzielt, liegt das mittlere Einkommen dieser Erwerbstätigengruppe unter dem der Arbeitnehmer. Viele kommen über Einkünfte, wie sie Arbeitnehmer im Niedriglohnsektor beziehen, nicht hinaus. Der Anteil der Geringverdiener unter den Solo-Selbständigen ist zwar seit Mitte der letzten Dekade gesunken, er liegt aber immer noch bei knapp einem Drittel oder etwa 800 000 Personen. Eine Solo-Selbständigkeit ist häufig nur eine vorübergehende Beschäftigungsform. Die meisten der Solo-Selbständigen, die ihr Geschäft aufgeben, wechseln in eine abhängige Beschäftigung. Dies mag auch daran liegen, dass für manche der Gang in die Selbständigkeit wegen fehlender Beschäftigungsalternativen ohnehin nur eine Notlösung war. Zudem könnte Unzufriedenheit mit dem Einkommen aus der selbständigen Beschäftigung eine Rolle spielen." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"Over the past two decades, the number of self-employed in Germany has risen dramatically. This is almost exclusively due to an increasing number of self-employed persons without employees (solo entrepreneurs). There has been a particularly marked escalation in the number of self-employed women. Although some solo entrepreneurs command high incomes, the average earnings of this section of the workforce are less than those of employed people. Many do not earn any more than employees in the low-pay sector. Although the proportion of low earners among solo entrepreneurs has fallen since the middle of the last decade, it still accounts for almost a third of them, or around 800,000 people. Solo self-employment is frequently only a temporary form of employment. Most solo entrepreneurs who cease trading take up dependent employment. This may be partly because self-employment originally only represented a stopgap for them in the absence of alternative employment opportunities. The meager income to be earned through self-employment might also play a role." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Selbständige; Kleinstunternehmen; Arbeitskraftunternehmer; Beschäftigungsentwicklung; Unternehmereinkommen; Einkommenshöhe; Geschlechterverteilung; berufliche Mobilität; Normalarbeitsverhältnis; berufliche Selbständigkeit - internationaler Vergleich; Berufsstruktur; Qualifikationsstruktur; Unternehmensgründung - Determinanten; Existenzgründungszuschuss; Gründungszuschuss; Ich-AG; Bundesrepublik Deutschland; Europäische Union; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2000; E 2011}, Annote= {JEL-Klassifikation: J23; J49; J62}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 016}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130218t04}, } ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** @Book{Bandemer:2013:AUI, Institution={Institut Arbeit und Technik, Gelsenkirchen (Hrsg.)}, Author= {Stephan von Bandemer and Anna Nimako-Doffour and Katharina Rolff}, Title= {Arbeitnehmerfreiz{\"u}gigkeit und internationale Qualifizierung am Beispiel der Gesundheitswirtschaft : Modellvorhaben auf europ{\"a}ischer Ebene}, Year= {2013}, Pages= {11}, Address= {Gelsenkirchen}, Series= {Institut Arbeit und Technik. Forschung aktuell}, Number= {2013-03}, ISBN= {ISSN 1866-0835}, Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2013/k130304r02.pdf}, Abstract= {"- Vor dem Hintergrund des demographischen Wandels in Europa wächst der Bedarf an professionellen Pflegedienstleistungen. - Mobilität ist zwischen den Mitgliedsstaaten der EU nicht nur ausdrücklich gewünscht, sondern längst gesellschaftliche Realität. - Problem: Es fehlen verbindliche internationale und vergleichbare Ausbildungs- und Anerkennungsverfahren. - Im Ausland erworbene Qualifizierungen wer-den oft nicht vollständig anerkannt. Folge: große Lohndifferenzen, irreguläre Arbeit. - EU-Projekte erproben länderübergreifende Anerkennungskonzepte und - verfahren von Qualifizierung." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Gesundheitswesen; Freizügigkeit; Arbeitsmigration; Pflegeberufe; internationale Wanderung; Personalbedarf; berufliche Qualifikation - Anerkennung; Einwanderer; ausländische Arbeitnehmer; EU-Politik; europäische Integration; europäischer Qualifikationsrahmen; europäisches Leistungspunktesystem; Altenpfleger; Altenpflege; Arbeitskräftenachfrage; Berufsbildungspolitik; internationale Zusammenarbeit; Ausbildungsabschluss; Berufsausbildung; Curriculum; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130304r02}, } @Book{Bekker:2013:ESE, Institution={Wissenschaftszentrum Berlin f{\"u}r Sozialforschung (Hrsg.)}, Author= {Sonja Bekker}, Title= {The EU's stricter economic governance : a step towards more binding coordination of social policies?}, Year= {2013}, Pages= {20}, Address= {Berlin}, Series= {Wissenschaftszentrum Berlin f{\"u}r Sozialforschung. Discussion papers SP 4}, Number= {2013-501}, Annote= {URL: http://bibliothek.wzb.eu/pdf/2013/iv13-501.pdf}, Abstract= {"Dieses Papier untersucht Veränderungen in der Beschäftigungs- und Sozialpolitik der Europäischen Union nach der Vertiefung der wirtschaftspolitischen Zusammenarbeit in Europa. Dabei wird die These vertreten, dass die Veränderungen in der wirtschaftspolitischen Zusammenarbeit zu einer Zunahme verbindlicher Element in den weichen Koordinierungszyklen der Beschäftigungs- und Sozialpolitik geführt haben. Das Papier zeichnet zwei Wege des 'Aushärtens' der Beschäftigungs- und Sozialpolitik nach. Erstens wurden neue Instrumente in die Koordinierungszyklen von Europa 2020 (Wachstumsstrategie für das kommende Jahrzehnt) und in den Stabilitäts- und Währungspakt eingebaut und über den Euro-Plus-Pakt und die Überwachung makroökonomischer Ungleichgewichte implementiert. Zweitens schafft die Integration der beiden Politikfelder Wirtschaft und Soziales Unsicherheit, welcher Koordinierungsmethode eine konkrete Politik zuzuordnen ist. Vor diesem Hintergrund werden in dem Papier zunächst die seit 2010 eingeführten Koordinierungselemente analysiert und auf einem Kontinuum verortet, das von verbindlicher zu weicher Koordinierung reicht. Dann wird herausgearbeitet, wo Unsicherheit über die Angemessenheit der einen oder anderen Koordinierungsmethode besteht und wie eben diese Unsicherheiten zu einer Unterordnung der Sozial- und Beschäftigungspolitik unter die verbindlichen Überwachungsinstrumente führt. Schließlich wird die Interaktion zwischen EU und vier Mitgliedstaaten (Deutschland, Großbritannien, Polen & Spanien) anhand von Länderberichten und Antworten der EU-Ebene in 2009 und 2011 untersucht. Ungeachtet der Tatsache, dass unter dem Einfluss der vertieften wirtschaftspolitischen Zusammenarbeit die Präzision der weichen Steuerungsinstrumente und hybriden Koordinierungsmethoden zugenommen haben und Unsicherheit über die angemessene Koordinierungsmethode potentiell zu einer Beurteilung der Beschäftigungs- und Sozialpolitik im Rahmen der verbindlichen Wirtschaftskoordinierung führt, zeigt sich hier, dass Mitgliedstaaten immer noch großen Spielraum bei der Erreichung der EU-Ziele in der Beschäftigungs- und Sozialpolitik haben." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Sozialpolitik - internationaler Vergleich; Integrationspolitik; Beschäftigungspolitik; Wirtschaftspolitik - internationaler Vergleich; europäische Sozialpolitik; Governance; europäische Integration; internationale Zusammenarbeit; Methode der offenen Koordinierung; Europäische Union; Spanien; Großbritannien; Bundesrepublik Deutschland; Polen; Eurozone; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2009; E 2011}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130226r15}, } @Book{Bicakova:2012:GUG, Institution={Center for Economic Research and Graduate Education, Praha (Hrsg.)}, Author= {Alena Bicakova}, Title= {Gender unemployment gaps in the EU : blame the family}, Year= {2012}, Pages= {44}, Address= {Prag}, Series= {CERGE-EI working paper}, Number= {475}, ISBN= {ISBN 978-80-7343-279-9; ISBN 978-80-7344-271-2; ISSN 1211-3298}, Annote= {URL: http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp475.pdf}, Abstract= {"We provide a parsimonious explanation for 80% of the extensive variation in gender unemployment gaps across the EU. We do so by dividing the EU countries into two groups and applying a single explanatory factor within each group. Specifically, we suggest that gender unemployment gaps arise through a mechanism that involves the effect of childbirth on women's labor force participation. We account for most of the cross-country differences in the said gaps by the prevalence of gender discrimination within the group of countries where many women permanently leave the labor force after childbirth and by the length of statutory family leaves within the remaining group of EU countries. In addition, gender unemployment gaps among individuals with children younger than five result, to a great extent, from the drop in female labor force participation after childbirth, which implies a negative selection of women into the labor force at that stage of life." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitslosigkeit - internationaler Vergleich; Arbeitslosenquote; geschlechtsspezifische Faktoren; Arbeitslose; Geschlechterverteilung; arbeitslose Frauen; institutionelle Faktoren; Diskriminierung; Elternzeit; Erziehungsurlaub; Familienpolitik; Erwerbsbeteiligung; Frauen; Frauenerwerbstätigkeit; Mütter; Österreich; Belgien; Tschechische Republik; Estland; Finnland; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Griechenland; Ungarn; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Niederlande; Polen; Portugal; Slowakei; Spanien; Großbritannien; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2003; E 2007}, Annote= {JEL-Klassifikation: J13; J71}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130305r10}, } @Book{Gaubitsch:2012:NWI, Institution={Arbeitsmarktservice {\"O}sterreich (Hrsg.)}, Author= {Reinhold Gaubitsch and Volker Eickhoff and Wilhelm Hanisch}, Title= {Nachhaltiges Wirtschaften in beruflicher Aus- und Weiterbildung}, Year= {2012}, Pages= {51}, Address= {Wien}, Series= {AMS report}, Number= {87}, ISBN= {ISBN 978-3-85495-454-9}, Annote= {URL: http://www.ams-forschungsnetzwerk.at/deutsch/publikationen/BibShow.asp?id=9346&sid=1027976809&look=2&jahr=2012}, Abstract= {"Unter Nachhaltigkeit sind sowohl die umgebende Natur wie das menschliche Handeln in der Natur im Sinne des ökonomischen Handelns als auch die gesellschaftlichen Verhältnisse zu subsumieren. Und das ist nicht nur in nationalen Zusammenhängen zu verstehen, sondern auch übergreifend, sprich international bzw. global. Mit diesem grundsätzlichen Ansatz von 'Nachhaltigem Wirtschaften' setzt sich der vorliegende AMS report auseinander. Besonderes Augenmerk wird hier auf Lernprozesse gelegt, die 'Nachhaltiges Wirtschaften' im obigen Sinne bedingen. Das AMS Österreich fördert entlang seiner arbeitsmarktpolitischen Ziele bzw. Zielvorgaben in starkem Maße Beihilfen zu Aus- und Weiterbildung. Der Gedanke der Nachhaltigkeit fließt hierbei in steigendem Maße in das Tagesgeschäft mit ein. Nicht zuletzt war es die Zielvorgabe für diesen AMS report, eine für das AMS konzis abgefasste, wesentliche Diskussionsgrundlage zum Zweck eines gemeinsamen Verständnisses hinsichtlich des sich ständig neu formierenden Aktionsfeldes - gerade auch im Hinblick auf Aus- und Weiterbildung im betrieblichen Sektor - zu schaffen. Dabei sollen die aktuelle Diskussion sowie darüber hinaus auch das Verständnis und die Begrifflichkeiten rund um die so genannten 'Green Jobs', wie sie von internationaler als auch ministerialer Ebene propagiert werden, berücksichtigt werden." (Textauszug, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: Berufsausbildung; Weiterbildung; nachhaltige Entwicklung - Begriff; betriebliche Weiterbildung; Arbeitsmarktpolitik; Weiterbildungsförderung; Ausbildungsförderung; Zertifizierung; best practice; EU-Politik; Umweltberufe; betriebliche Berufsausbildung; Sozialphilosophie; Systemtheorie; Umweltverträglichkeit; Sozialverträglichkeit; Umweltverhalten; Umweltpolitik; Bildungspolitik; Umweltbildung; Umweltmanagement; nationaler Aktionsplan; Curriculum; Qualifikationsentwicklung; Umweltschutzindustrie; Österreich; UNESCO; Europäische Union; Frankreich; Großbritannien; }, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130227r03}, } @Book{Lepage-Saucier:2013:MTS, Institution={Organisation for Economic Co-operation and Development, Economics Department (Hrsg.)}, Author= {Nicolas Lepage-Saucier and Juliette Schleich and Etienne Wasmer}, Title= {Moving towards a single labour contract : pros, cons and mixed feelings}, Year= {2013}, Pages= {80}, Address= {Paris}, Series= {OECD Economics Department working papers}, Number= {1026}, ISBN= {ISSN 1815-1973}, Abstract= {"This paper discusses the pros and cons of a single labour contract. After reviewing the current state of dualism in labour markets and the recent labour reforms in Europe, we discuss the various proposals to eliminate dualism. Next, we emphasise the costs of dualism and discuss whether they would be addressed by introducing a single labour contract. We notably introduce a distinction between reforms based on introducing a single contract with progressive seniority rights (CPSR) or a single contract with long probation periods (CLPP).We argue that their gains and costs are very different, especially with regards to the stigma effects and dualism. We also consider alternative reforms: the introduction of a single labour contract as such, and alternative reforms independent of the labour contract but addressing the issue of dualism (training, access to housing and to credit) and compare their costs and benefits. We then build a simple model where both temporary and permanent contracts are available to firms. We use it to describe the demand for temporary contracts and the potential consequences of removing them and reach the following conclusions. First, employment protection has a moderate negative impact on employment, which can be mitigated when temporary contracts are available. Second, the elimination of temporary contracts decreases total employment (by 7 percentage points according to our calculations). Offsetting this effect would require an ambitious reform of employment protection laws of permanent contracts (in this specific setup, amounting to a cut in layoff costs by two thirds). Finally, the coexistence of temporary and permanent contracts may also have negative effects on social norms within the firm and workers' motivation and eliminating temporary contracts could therefore enhance productivity in this context. We conclude that while there are costs to dualism, these are not as obvious and well established as the ones triggered by employment protection itself. Further, the single employment contract may partly be a qui pro quo (misunderstanding) Instead, more clarity on the objectives of a labour reform is needed." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: unbefristeter Arbeitsvertrag; befristeter Arbeitsvertrag; dualer Arbeitsmarkt; Arbeitsrecht - internationaler Vergleich; Kündigungsschutz; Kündigungsrecht; Beschäftigungseffekte; Reformpolitik; Arbeitsmarktpolitik; Anciennitätsprinzip; Probezeit; Arbeitsmotivation; ökonomische Faktoren; soziale Kosten; betriebliche Weiterbildung; Bildungschancengleichheit; Zeitarbeitnehmer; Kreditpolitik; Stigmatisierung; Kosten-Nutzen-Analyse; Produktivitätseffekte; OECD; Europäische Union; }, Annote= {JEL-Klassifikation: J41; J42; J80}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130227r08}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Anxo:2013:WTA, Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)}, Author= {Dominique Anxo and Christine Franz and Angelika K{\"u}mmerling}, Title= {Working time and work-life balance in a life course perspective : a report based on the fifth European Working Conditions Survey}, Year= {2013}, Pages= {72}, Address= {Dublin}, Annote= {URL: http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2012/73/en/1/EF1273EN.pdf}, Annote= {URL: http://www.eurofound.europa.eu/publications/htmlfiles/ef12731.htm}, Abstract= {"Understanding how working time is organised and how this is impacting on balance of work versus private life is of fundamental importance. This general statement is very much in accordance with the main objective of the Europe 2020 employment strategy, stating that at least 75% of the population aged 20 - 64 should be employed by 2020, necessitating in many Member States a significant increase in women's labour market participation. Drawing on data from Eurofound's fifth European Working Conditions Survey (EWCS), based on interviews with more than 38,000 respondents in 34 countries, this report documents the prevailing working time patterns of employees, the self-employed and lone parents across five country clusters. It also analyses the relationship between paid employment and domestic activities, work - life balance and working time preferences across the life course." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitszeit - internationaler Vergleich; Work-Life-Balance; Lebenslauf; Arbeitszeitgestaltung; Arbeitszeitflexibilität; Arbeitszeitmodell; Arbeitszeitwunsch; altersspezifische Faktoren; geschlechtsspezifische Faktoren; Hausarbeit; Wochenarbeitszeit; Selbständige; abhängig Beschäftigte; Arbeitszeitverteilung; Lebensarbeitszeit; Berufsverlauf; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; Montenegro; Mazedonien; Türkei; Albanien; Kosovo; Norwegen; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2010; E 2010}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130218r02}, } @Book{Bertola:2013:ERO, Annote= {Sign.: 90-101.1047;}, Institution={CESifo Group, M{\"u}nchen (Hrsg.); European Economic Advisory Group, M{\"u}nchen (Bearb.)}, Author= {Giuseppe Bertola and John Driffill and Harold James and Hans-Werner Sinn and Jan-Egbert Sturm and Akos Valentinyi}, Title= {The EEAG report on the European economy 2013 : rebalancing Europe}, Year= {2013}, Pages= {112}, Address= {M{\"u}nchen}, ISBN= {ISSN 1865-4568}, Annote= {URL: http://www.cesifo-group.de/de/ifoHome/publications/docbase/details.html?docId=19075791}, Abstract= {"2012 was another tough year for the world economy, and especially for the euro area. The euro crisis, which developed into more than just a sovereign debt and a banking crisis, intensified during the first half of 2012. This triggered recessions in many member countries, although tensions and fears have abated somewhat in recent months. The underlying roots of the crisis are the balance-of-payments imbalances that accumulated in the years preceding it. This year's EEAG report addresses the resulting need for a major rebalancing within Europe. Chapter 1 of the report discusses the immediate macro economic outlook for the global economy, with a particular focus on the European situation. Chapter 2 focuses on the major macroeconomic imbalances within the euro area and argues that a substantial devaluation in the crisis economies is needed to achieve a sustainable solution. Against a background of surging unemployment rates in many European countries in recent years, Chapter 3 analyses European labour markets, with a special focus on youth unemployment. Finally, Chapter 4 looks at the situation in Europe from across the pond to determine whether Europe can learn any lessons from the historical development of a fiscal union in the United States." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Wirtschaftsentwicklung - internationaler Vergleich; Weltwirtschaft; Finanzpolitik; Geldpolitik; Konjunkturprognose; Leistungsbilanzdefizit; Währungspolitik; Euro - Krise; Finanzkrise; Finanzmarkt; Arbeitsmarktpolitik; Jugendarbeitslosigkeit; Arbeitslosenquote; Reformpolitik; Kündigungsschutz; Mindestlohn; Tarifverhandlungen; Flexicurity; institutionelle Faktoren; Staatsverschuldung; Arbeitslosenversicherung; Arbeitslosenunterstützung; Stabilitätspolitik; europäische Integration; Integrationspolitik; Europäische Zentralbank; Währungsunion - historische Entwicklung; Föderalismus; Eurozone; Europäische Union; USA; Asien; Lateinamerika; Bundesrepublik Deutschland; Italien; Spanien; Portugal; Griechenland; Großbritannien; Europa; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1790; E 2013}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 90-101.1047}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130226302}, } @Book{European:2012:WAA, Institution={European Centre for the Development of Vocational Training (Hrsg.)}, Title= {Working and ageing : the benefits of investing in an ageing workforce}, Year= {2012}, Pages= {315}, Address= {Luxemburg}, Series= {Cedefop reference series}, Number= {64}, ISBN= {ISBN 978-92-896-1124-4; ISSN 1608-7089}, Annote= {URL: http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/3064_en.pdf}, Abstract= {"Slowly but steadily, the attitude towards population ageing is changing in Europe. Early reports had described it as a demographic time bomb with negative consequences for economies and societies. But these changes are increasingly seen as harbingers of opportunity and the emerging 'silver economy' as a driver of future growth. This publication, which marks the European Year 2012 for active ageing and solidarity between generations, contributes to the debate by providing new insights that are based on the latest research and best practices in Europe and the Member States. The evidence points towards the importance of demonstrating the benefits of learning to all stakeholders and developing the capacity of organisations to make the best of their employees' abilities at any age." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: ältere Arbeitnehmer; ältere Menschen; Weiterbildungsbeteiligung; Weiterbildungsförderung; Altern; lebenslanges Lernen; Erwerbsbeteiligung; betriebliche Weiterbildung; demografischer Wandel; informelles Lernen; Lernen am Arbeitsplatz; Altenpolitik; Bildungsinvestitionen; Ausbildungsinvestitionen; Erwerbsbevölkerung; Altersstruktur; Europäische Union; USA; Kanada; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130227r11}, } @Book{European:2012:FSS, Institution={European Centre for the Development of Vocational Training (Hrsg.)}, Title= {Future skills supply and demand in Europe : forecast 2012}, Year= {2012}, Pages= {105}, Address= {Luxemburg}, Series= {Cedefop research paper}, Number= {26}, ISBN= {ISBN 978-92-896-1128-2; ISSN 1831-5860}, Annote= {URL: http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/5526_en.pdf}, Abstract= {"The 2008 financial crisis and the persistent economic downturn that has followed have had a major impact on the European labour market. Taking their effects into account, Cedefop has produced its latest forecast for skill labour supply and demand up to 2020. Cedefop's forecasts are unique in making a comparative analysis of the major trends in employment growth and decline for sectors, occupations and qualifications both across the European labour market as a whole and for individual European Union Member States. According to the forecasts, assuming a slow but steady recovery, up to 2020, the European economy will create some eight million new jobs. However, nearly 10 times as many jobs, around 75 million, will need to be filled as people retire or leave the workforce. Although there will be job openings for all types of occupations, most new jobs will be at the higher and lower end of the skill spectrum bringing a risk of job polarisation. Weak employment growth indicates that there may be an oversupply of people with high-level qualifications in the short term, but by 2020, Europe will have the most highly-qualified workforce in its history. This publication provides the data behind these trends and discusses the challenges they pose for policy-makers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Qualifikationsbedarf - Prognose; Arbeitskräfteangebot; Arbeitskräftenachfrage; Wirtschaftsentwicklung; Wirtschaftszweige; Wirtschaftsstrukturwandel; Wirtschaftskrise; Qualifikationswandel; berufliche Qualifikation; Qualifikationspotenzial; Qualifikationsstruktur - internationaler Vergleich; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2010; E 2020}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130227r12}, } @Book{Gausas:2013:GII, Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)}, Author= {Simonas Gausas}, Title= {Greening of industries in the EU : anticipating and managing the effects on quantity and quality of jobs}, Year= {2013}, Pages= {137}, Address= {Dublin}, Annote= {URL: http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2012/48/en/1/EF1248EN.pdf}, Annote= {URL: http://www.eurofound.europa.eu/publications/htmlfiles/ef12481.htm}, Annote= {URL: http://www.eurofound.europa.eu/emcc/labourmarket/greening/search.php}, Abstract= {"All jobs will be affected as the EU moves to a green economy: new jobs will be created and some will be eliminated, but most existing jobs will be transformed. To ensure a socially responsible transition towards high-quality green jobs, concerted efforts by governments, employees, employers and other stakeholders are crucial in anticipating and managing this process. The research carried out in this study examined green business practices and greening processes aimed at mitigating climate change - if radical mitigation measures are not taken in time, adaptation could eventually prove impossible. The study had two main objectives: to provide an overview at both sectoral and cross-sectoral level in the EU of the effects of greening on the quantity and quality of jobs in 10 sectors (automotive, chemicals, construction, distribution and trade, energy, furniture, nonmetallic materials, shipbuilding, textiles and transport); and to analyse good practice examples of the anticipation and management of green change at company level in these sectors." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Klimaschutz; Beschäftigungseffekte; Umweltschaden; Klima; nachhaltige Entwicklung; Umweltschutz; Umweltverträglichkeit; Arbeitsplatzqualität; Unternehmenspolitik; sektorale Verteilung; Wirtschaftszweige; job turnover; Umweltmanagement; best practice; Sozialverträglichkeit; Luftreinhaltung; Umweltpolitik; Tätigkeitswandel; Berufswandel; Berufsstrukturwandel; Qualifikationswandel; Europäische Union; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2011; E 2011}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130218r04}, } @Book{Goudswaard:2002:NFC, Institution={European Agency for Safety and Health at Work (Hrsg.)}, Author= {Anneke Goudswaard}, Title= {New forms of contractual relationships and the implications for occupational safety and health}, Year= {2002}, Pages= {59}, Address= {Bilbao}, ISBN= {ISBN 92-95007-40-9}, Annote= {URL: https://osha.europa.eu/en/publications/reports/206}, Annote= {URL: https://osha.europa.eu/en/publications/factsheets/25}, Abstract= {"Changes in the world of work can give rise to new risk areas or change the way that occupational safety and health needs to be managed. This has implications for workplaces themselves and also for the occupational safety and health system. For this reason the 'changing world of work' has been a priority topic of the Agency." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsschutz; Gesundheitsschutz; Gesundheitsgefährdung; Gesundheitsfürsorge; Arbeitsorganisation; organisatorischer Wandel - Auswirkungen; atypische Beschäftigung - Auswirkungen; Arbeitsplatzsicherheit; psychische Faktoren; Stress; Arbeitsbedingungen; Arbeitsplatzqualität; human resource management; betriebliches Gesundheitsmanagement; Prävention; Teilzeitarbeit; Leiharbeit; befristeter Arbeitsvertrag; Werkvertragsarbeitnehmer; freie Mitarbeiter; best practice; Europäische Union; }, Annote= {Sprache: en}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130222r06}, } @Book{Kiese:2012:RCI, Annote= {Sign.: 90-310.0968;}, Author= {Matthias Kiese}, Title= {Regionale Clusterpolitik in Deutschland : Bestandsaufnahme und interregionaler Vergleich im Spannungsfeld von Theorie und Praxis}, Year= {2012}, Pages= {451}, Address= {Marburg}, Publisher= {Metropolis}, ISBN= {ISBN 978-3-89518-802-2}, Annote= {URL: http://d-nb.info/1007115262/04}, Abstract= {"Räumliche Konzentrationen von miteinander kooperierenden Unternehmen, Forschungseinrichtungen und anderen unterstützenden Einrichtungen in einer Branche oder in einem Technologiefeld sind seit den 1990er Jahren als Forschungsgegenstand und Ziel der Innovations- und Regionalpolitik gleichermaßen etabliert. Die Popularität des Clusterkonzepts in Politik und Praxis eilt dem theoretischen Verständnis von Clustern und dem empirischen Wissen um ihre Leistungsfähigkeit jedoch weit voraus. Die vorliegende Pionierarbeit der vergleichenden Clusterpolitikforschung erklärt und bewertet regionale Clusterpolitik in vor dem Hintergrund unterschiedlicher struktureller und institutioneller Rahmenbedingungen und darin eingebetteter politisch-ökonomischer Prozesse. Dabei wird Clusterpolitik als Mehrebenen-Governance verstanden, die über alle räumlichen Maßstabsebenen von der Europäischen Union über die Bundes- und Landesregierungen bis hinein in die regionale und kommunale Wirtschaftsförderung reicht. Neben den clusterpolitischen Aktivitäten von EU und Bund stehen vor allem die Landespolitiken von Bayern, Nordrhein-Westfalen und Niedersachsen als Repräsentanten von Hightech-Regionen, Altindustrieregionen im Strukturwandel sowie 'Normalregionen' im Zentrum der Untersuchung. Daneben werden sieben Fallbeispiele regionaler Clusterpolitik in diesen Bundesländern als eigenständige Fallstudien untersucht und in systematisch vergleichender Perspektive ausgewertet. Auf der Grundlage von Interviews mit 134 Praktikern, Beratern und unabhängigen Beobachtern werden die Gemeinsamkeiten in Form von stilisierten Fakten sowie die Unterschiede zwischen den Clusterpolitiken herausgearbeitet und mit den jeweiligen strukturellen und institutionellen Rahmenbedingungen verknüpft. Das Spannungsfeld von Clustertheorie, empirischer Clusterforschung sowie der Interpretation des Konzepts in Politik und Praxis wird mit Hilfe der ökonomischen Theorie der Politik und der Bürokratie beleuchtet. Weiterhin wird der Diffusionsprozess von Clusterpolitik durch Raum und Zeit zwischen interregionalem Policy-Learning und kumulativem Learning-by-doing untersucht, wobei unter alternativen Kanälen des Policy-Transfers die Rolle von Beratern in der Clusterpolitik besondere Beachtung verdient. Die Arbeit richtet sich an Praktiker und Berater der regionalen Wirtschafts- und Innovationspolitik sowie Wissenschaftler und Studierende der Wirtschafts-, Sozial- und Politikwissenschaften, insbesondere der Wirtschaftsgeographie und Regionalökonomie." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Annote= {Schlagwörter: regionale Wirtschaftsförderung; regionales Cluster; Wirtschaftsgeografie; Regionalentwicklung; Regionalforschung; Ballungsraum; Regionalökonomie; ökonomische Theorie; politische Ökonomie; Regionalpolitik; Innovationspolitik; regionaler Vergleich; Technologiepolitik; Hochtechnologie; Bundesrepublik Deutschland; Europäische Union; Bayern; Nordrhein-Westfalen; Niedersachsen; Dortmund; Bergisches Land; Nürnberg; Regensburg; Wolfsburg; Hannover; Braunschweig; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 1999; E 2013}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: 90-310.0968}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k130312301}, } @Book{Kupiszewski:2013:IMA, Annote= {Sign.: 90-202.1190;}, Editor= {Marek Kupiszewski}, Title= {International migration and the future of populations and labour force resources in Europe}, Year= {2013}, Pages= {350}, Address= {Dordrecht}, Publisher= {Springer Netherland}, Series= {The Springer series on demographic methods and population analysis}, Number= {32}, ISBN= {ISBN 978-90-481-8947-2; ISSN 1389-6784}, Abstract= {"The changes of populations are determined by fertility, mortality and migration. On the national level, international migration is a factor of increasing demographic, economic, social and political importance. This book addresses the debate on the impact of international migration and economic activity on population and labour force resources in future. It presents a study conducted for 27 European countries, looking 50 years ahead (2002-2052). An extended discussion of theories and factors underlying the assumed evolution of the components of change and economic activity is included as well as a detailed analysis of the historical trends. These theoretical and empirical considerations lead to defining scenarios of future mortality, fertility, economic activity and international migration, which have been fed into a projection model, producing various future population dynamics and labour force trajectories. In addition, simulations have been made to estimate the size of replacement migration needed to maintain selected demographic and labour market parameters in the countries of Europe." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en)) Contents: Market Kupiszewski: Introduction (1-4); Part I - International migration - policies, theories, trends and assumptions Anna Kicinger: Migration policy from the European perspective - a primer for forecasters (7-33); Marek Kupiszewski, Jakub Bijak, Anna Kicinger: The use of international migration theories in migration forecasting - a practical approach (35-55); Jakub Bijak, Marek Kupiszewski: International migration trends in Europe prior to 2002 (57-74); Jakub Bijak, Anna Kicinger, Marek Kupiszewski: International migration scenarios for 27 European countries, 2002-2052 (75-92); Part II - Past and future of fertility und mortality in Europe Jakub Bijak: Fertility scenarios for 27 European countries, 2002-2052 (95-108); Jakub Bijak: Mortality scenarios for 27 European countries, 2002-2052 (109-123); Part III - Historical development and assumptions about labour force participation in Europe Katarzyna Saczuk: Models and factors of labour force participation - theoretical and empirical consideration (127-142); Katarzyna Saczuk: Historical trends in labour force participation in Europe, 1985-2052 (143-172); Katarzyna Saczuk: Labour force participation scenarios for 27 European countries. 2002-2052 (173-189); Part IV - Future of European populations and the European labour force Dorota Kupizewska, Marek Kupiszewski: Population and labour force dynamics model (193-206); Jakub Bijak, Dorota Kupiszewska, Marek Kupiszewski, Katarzyn Saczuk: The Future of Eurpean populations and the European labour force, 2002-2052* (207-230); Part V - Beyond of replacement migration - results of population and labour force simulations Katarzyna Saczuk: Development and critique of the concept of replacement migration (233-242); Jakub Bijak, Dorota Kupiszewska, Marek Kupiszewski, Katarzyna Saczuk: Population ageing, population decline and replacement migration in Europe (243-265); Part IV - Critical assessment of the results and policy impact Elzbieta Krynska: Critical assessment of labour force evolution in Europe (269-291); Marek Góra: Demography rules in pensions systems (293-299); Jakub Bijak: Recommendations for European Social and population policies (301-311).}, Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktprognose; Bevölkerungsprognose - internationaler Vergleich; Erwerbspersonenpotenzial; internationale Wanderung - Auswirkungen; institutionelle Faktoren; Wanderungspolitik; Migrationstheorie; Wanderungspotenzial; Fruchtbarkeit; Sterblichkeit; Erwerbsbeteiligung; demografischer Wandel; Bevölkerungspolitik; Sozialpolitik; Rentenpolitik; Szenario; Altersstruktur; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2002; E 2052}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: 90-202.1190}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k100303803}, } 18 von 274 Datensätzen ausgegeben.