Suchprofil: Ältere_im_Betrieb Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 04/19 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** @Article{Antoni:2019:PEA, Journal= {Journal of Financial Economics}, Number= {online first}, Author= {Manfred Antoni and Ernst Maug and Stefan Obernberger}, Title= {Private equity and human capital risk}, Year= {2019}, Pages= {getr. Sz.}, ISBN= {ISSN 0304-405X}, Abstract= {"We study the impact of leveraged buyouts in Germany on employees' wages, employment, and career paths. We contrast different views of buyouts, which see LBOs as facilitators of organizational and technological modernization, or as vehicles for transferring wealth from employees to shareholders. We conduct matched-sample difference-in-differences estimations with more than 147,000 LBO employees and a carefully matched control group. LBOs increase annual income in the short term, but reduce income by about 11% in the long term. White-collar workers and middle management lose most, probably because of organizational streamlining. LBOs in our sample do not foster trends related to technological modernization such as skill-biased technological change or job polarization. We find a strong negative impact of LBOs for older employees, but no support for the notion that shareholders benefit from LBOs by forcing employees to accept lower wages. All human capital impairments are borne by employees who leave the firm and become unemployed or employed in a different industry." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Unternehmensübernahme - Auswirkungen; Einkommenseffekte; Beschäftigungseffekte; Berufsverlauf; altersspezifische Faktoren; soziale Kosten; Humankapital; Arbeitsplatzwechsel; Arbeitslosigkeit; qualifikationsspezifische Faktoren; ; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2002; E 2008}, Annote= {JEL-Klassifikation: G30; G34; J24; J31; M51}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 803}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k181114305}, } @Article{Schou:2019:DBD, Journal= {Social policy and administration}, Volume= {53}, Number= {3}, Author= {Jannick Schou and Anja Svejgaard Pors}, Title= {Digital by default? A qualitative study of exclusion in digitalised welfare}, Year= {2019}, Pages= {464-477}, ISBN= {ISSN 0144-5596}, Abstract= {"Digitalisation reforms have become increasingly pervasive across European welfare agencies and public sector institutions. As welfare provision becomes premised on the use of digital technologies, often in the form of 'self-service' solutions, new demands are imposed on citizens, including already disadvantaged groups. Although existing research has showcased how digitalisation often reproduces existing lines of stratification, little to no work has been conducted on such processes in the context of welfare provision and public administration. Through a study of citizen service centres in Denmark, based on ethnographic observations and qualitative interviews, this article analyses the new exclusionary mechanisms that emerge at the frontline of the digital agenda. The article argues that digitalised welfare agencies simultaneously sustain existing lines of social stratification and enhance these by producing new forms of digital exclusion. Taken together, the article contributes with new knowledge on the impact of digitalisation policies and their exclusionary consequences for disadvantaged citizens." (Autorenreferat, Published by arrangement with John Wiley & Sons)}, Annote= {Schlagwörter: technischer Wandel - Auswirkungen; Sozialverwaltung; Selbstbedienung; soziale Ungleichheit; Sozialhilfeempfänger; EDV-Kenntnisse; informationstechnische Bildung; soziale Ausgrenzung; online; Kommunikationsstruktur; E-Mail; ältere Menschen; altersspezifische Faktoren; Qualifikationsdefizit; Dänemark; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2013; E 2017}, Annote= {Sprache: en}, Annote= {IAB-Sign.: X 107}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190405805}, } ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ @Article{Massmann:2019:SAU, Journal= {Zeitschrift f{\"u}r Weiterbildungsforschung}, Volume= {42}, Number= {1}, Author= {Alexandra Ma{\"ss}mann and Regina Egetenmeyer}, Title= {Subjektives Alter und Weiterbildungsfunktionen : Zum Zusammenhang von Alter und Weiterbildungsteilnahme}, Year= {2019}, Pages= {23-39}, ISBN= {ISSN 2364-0014}, Abstract= {"Der Beitrag analysiert den Zusammenhang des Alters von Weiterbildungsteilnehmenden und der von Teilnehmenden zugeschriebenen Funktion der Weiterbildungsteilnahme. Dazu wird der Einfluss des subjektiven Alters auf die Funktionszuschreibung einer Weiterbildung untersucht. Die Funktion wird nach beruflichen, persönlichen und sozialen Funktionen differenziert. Eine Faktorenanalyse legt eine zweifaktorielle Ausprägung des subjektiven Alters (kognitiv und sozialpsychisch) nahe. Mit Daten aus zwei Erhebungen (n?=?265 und n?=?441) erfolgt die Auswertung mittels Strukturgleichungsmodellen. Die Ergebnisse zeigen, dass das subjektive Alter keinen Zusammenhang zur beruflichen und persönlichen Funktion aufweist, mit steigendem sozial-psychischem subjektivem Alter die soziale Funktion aber abnimmt." (Autorenreferat, © W. Bertelsmann Verlag)}, Abstract= {"The article analyses the linkage between the age of participants of continuing education and the function which learners appoint to their participation. Therefore, the influence of the subjective age for further education is studied. The study differentiates professional, social and personal functions of participation in continuing education. The result of a factor analysis designs subjective age into the two constructs cognitive and social-psychological subjective age. The data of two survey studies (n?=?265 and n?=?441) are analysed with structural equation models. The results show, that the subjective age has no significant influence on the appointment to the professional and personal function. But, the analysis shows that an increasing subjective age is reducing the social function of continuing education." (Author's abstract, © W. Bertelsmann Verlag) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Weiterbildungsbeteiligung; altersspezifische Faktoren; Teilnehmer; Weiterbildungsbereitschaft; Selbstbild - Auswirkungen; Lebensalter; Bildungsmotivation; beruflicher Status; Persönlichkeitsentwicklung; soziale Integration; Weiterbildung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2015; E 2015}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {IAB-Sign.: Z 1998}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190409v05}, } *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** @Book{Massmann:2018:ESA, Author= {Alexandra Ma{\"ss}mann}, Title= {Einflussfaktor subjektives Alter : Effekte auf die Teilnahme an und die Bewertung von Weiterbildungen}, Year= {2018}, Pages= {169}, Address= {Bielefeld}, Publisher= {wbv}, Series= {Sozialwissenschaften heute}, Number= {02}, ISBN= {ISBN 978-3-7639-5884-9}, Abstract= {"Die Arbeit untersucht die Weiterbildungsteilnahme unter Berücksichtigung des (subjektiven) Alters. Hierzu werden verschiedene Aspekte einer Teilnahme erfasst, die von zentraler Bedeutung für das Individuum sind: die persönliche Übereinstimmung mit den Inhalten und den didaktischen Arrangements, die Funktion des Kursbesuchs sowie die Motivation der Teilnahme. Mit steigendem subjektivem Alter wird eine Zunahme der Übereinstimmung mit den Inhalten erwartet. Der aktuelle Forschungsstand lässt für das subjektive Alter eine Abnahme beruflicher und eine Zunahme persönlicher und sozialer Funktion von Weiterbildung vermuten. Auch der Zusammenhang von subjektivem Alter und selbst- bzw. fremdbestimmter Motivation wird untersucht. Der Arbeit liegen zwei Studien zugrunde. Die Auswertung erfolgt mittels Regressionsanalysen und Strukturgleichungsmodellen. Das subjektive Alter erweist sich als nützlicher Erklärungsansatz für die Motivation und Einschätzung einer Weiterbildungsteilnahme, auch wenn die aufgestellten Annahmen nur zum Teil bestätigt werden konnten. Auf dieser Grundlage erfolgt eine Überarbeitung der theoretischen Basis für zukünftige Untersuchungen." (Autorenreferat, IAB-Doku)}, Abstract= {"The present work examines the continuing education participation taking into account the (subjective) age. For this purpose, various aspects of participation that are of central importance to the individual are covered: the personal agreement with the contents and the didactic arrangements, the role of the attendance as well as the motivation to participate. With increasing subjective age, an increase in compliance with the content is expected. The current state of research suggests a decline in professional/vocational and an increase in the personal and social function of continuing education for subjective age. The relationship between subjective age and self-determined or externally determined motivation is also examined. The work is based on two studies. The evaluation is carried out by means of regression analyzes and structural equation models. Subjective age proves to be a useful explanatory approach for the motivation and appreciation of continuing education, even if the assumptions were only partially confirmed. On this basis, the theoretical groundwork for future investigations will be revised." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))}, Annote= {Schlagwörter: Weiterbildungsbeteiligung; altersspezifische Faktoren; Teilnehmer; Weiterbildungsbereitschaft; Selbstbild - Auswirkungen; Lebensalter; Bildungsmotivation; beruflicher Status; Persönlichkeitsentwicklung; soziale Integration; Weiterbildung; Bildungsforschung; Bundesrepublik Deutschland; }, Annote= {Bezugszeitraum: A 2015; E 2015}, Annote= {Sprache: de}, Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k190409302}, } 4 von 230 Datensätzen ausgegeben.