Suchprofil: Ältere-Rentenübergang Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 11/21 Sortierung: 1. SSCI-JOURNALS 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR 6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN **************** 1. SSCI-JOURNALS **************** %0 Journal Article %J Economic Policy %V 36 %N 106 %F Z 1091 %A Bertoni, Marco %A Brunello, Giorgio %T Does a higher retirement age reduce youth employment? %D 2021 %P S. 325-372 %G en %# 2008-2015 %R 10.1093/epolic/eiaa022 %U http://dx.doi.org/10.1093/epolic/eiaa022 %U https://doi.org/10.1093/epolic/eiaa022 %X "Pension reforms rising minimum retirement age force some senior workers to retire later than originally expected. We evaluate the impact of a 2011 Italian reform, implemented during a recession, on youth and prime-age employment. Our research design is based on difference-in-differences and exploits the variations in the intensity of the treatment across local labour markets due to differences in the age structure of the population. We estimate that, for any 1,000 local senior workers locked into employment by the reform, local youth and prime-age employment declined by 273 ('0.86%) and 199 ('0.12%) workers, and senior employment increased by 833 (+2.70%) individuals. The estimated reduction in youth employment is broadly similar to the one induced by earlier reforms, implemented when the economy was growing. We estimate that an important part of the total employment change induced by the 2011 reform is due to higher firm turnover." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Rentenreform %K Auswirkungen %K Rentenalter %K Jugendarbeitslosigkeit %K regionaler Vergleich %K ältere Arbeitnehmer %K Erwerbsbeteiligung %K Lebensarbeitszeit %K Arbeitszeitverlängerung %K Arbeitskräfteangebot %K Beschäftigungseffekte %K Konjunkturabhängigkeit %K regionaler Arbeitsmarkt %K Arbeitslosenquote %K Italien %K J26 %K H55 %K J21 %K J14 %K J11 %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2021-11-10 %M K211025MJ8 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Industrial relations %N online first %F Z 090 %A Geyer, Johannes %A Haan, Peter %A Lorenz, Svenja %A Zwick, Thomas %A Bruns, Mona %T The role of labor demand in the labor market eff ects of a pension reform %D 2021 %P S. 1-50 %G en %# 1975-2014 %R 10.1111/irel.12293 %U https://doi.org/10.1111/irel.12293 %U https://doi.org/10.1111/irel.12293 %U https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.696461.de/dp1827.pdf %X "This paper shows that labor demand plays an important role in the labor market reactions to a pension reform in Germany. Employers with a high share of older worker inflow compared with their younger worker inflow, employers in sectors with few investments in research and development, and employers in sectors with a high share of collective bargaining agreements allow their employees to stay employed longer after the reform. These employers offer their older employees partial retirement instead of forcing them into unemployment before early retirement because the older employees incur low substitution costs and high dismissal costs." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en)) %K Altersteilzeit %K Beschäftigerverhalten %K Arbeitszeitverlängerung %K Lebensarbeitszeit %K Stichprobe der Integrierten Arbeitsmarktbiografien (SIAB) %K Auswirkungen %K Beschäftigungseffekte %K Arbeitskräftenachfrage %K ältere Arbeitnehmer %K Arbeitsanreiz %K Berufsausstieg %K Vorruhestand %K Rentenreform %K Frauen %K ökonomische Faktoren %K Bundesrepublik Deutschland %K H31 %K J14 %K J18 %K J22 %K J26 %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2021-11-10 %M K211110MST %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Journal Article %J Journal of Comparative Economics %V 46 %N 1 %F X 218 %A Tyrowicz, Joanna %A van der Velde, Lucas %T Labor reallocation and demographics %D 2018 %P S. 381-412 %G en %# 1989-2006 %R 10.1016/j.jce.2017.12.003 %U http://dx.doi.org/10.1016/j.jce.2017.12.003 %U https://doi.org/10.1016/j.jce.2017.12.003 %K internationaler Vergleich %K labour turnover %K Schwellenländer %K Bevölkerungsentwicklung %K Erwerbsbevölkerung %K zwischenbetriebliche Mobilität %K Arbeitskräfte %K Allokation %K sektorale Verteilung %K staatlicher Sektor %K Privatwirtschaft %K Auswirkungen %K Arbeitskräftenachfrage %K Vorruhestand %K demografische Faktoren %K Berufsausstieg %K ältere Arbeitnehmer %K Wirtschaftsstrukturwandel %K osteuropäischer Transformationsprozess %K Privatisierung %K Osteuropa %K Mittelasien %K P20 %K D50 %K D20 %K J60 %Z Typ: 1. SSCI-Journals %Z fertig: 2021-11-04 %M K211018MFV %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************************ 2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN ************************************ %0 Journal Article %J Sozialer Fortschritt %V 70 %N 9 %F Z 535 %A Pattloch, Dagmar %T Altersrente: Innovative Kennzahlen zur Beschreibung von Beginn und Dauer von Rente 2012-2018 %D 2021 %P S. 549-568 %G de %# 2012-2018 %R 10.3790/sfo.2021.00.0000.8SxWKN %U http://dx.doi.org/10.3790/sfo.2021.00.0000.8SxWKN %U https://doi.org/10.3790/sfo.2021.00.0000.8SxWKN %X "Die Rentenpolitik in Deutschland hebt das gesetzliche Rentenalter an und beschränkt gleichzeitig Optionen, die Altersrente vorzuziehen. Die Berichterstattung über die 'rentenaufschiebende' Wirkung dieser Regeln verwendet jedoch ungeeignete Kennzahlen. Um den Mangel zu beheben nutzt der Artikel die Sullivan-Methode, die die Lebenserwartung im Alter 60 aufteilt in Jahre innerhalb bzw. außerhalb von Altersrente. Diese Kennzahlen zeigen, dass der durchschnittliche Rentenaufschub zwischen 2012 und 2018 stark war (9 Monate bei Männern, 6 Monate bei Frauen) und sogar den Gewinn an Lebenserwartung (5'Monate bei Männern, 4 Monate bei Frauen) überstieg. Schlussfolgerung: Der Umbau des Rentenzugangs zeigt messbare, rasche Folgen für die Bevölkerung, und die Öffentlichkeit und Politik sollten dies zur Kenntnis nehmen. Die Sullivan-Methode wird zur Fortschreibung empfohlen." (Autorenreferat, IAB-Doku) %X "Germany's pensions policy has increased the statutory retirement age and discouraged early pensions. However, the monitoring of the respective postponing effect is weakened by inappropriate indicators. To remedy this, the paper uses the Sullivan method to divide life expectancy at age 60 into years with and years without old age pension. The results show that the average from 2012 to 2018 was large (9 months in men, 6 months in women) and even exceeded life expectancy gains (5 months in men, 4 months in women). In conclusion, the pension reform has a measurable and rapid impact on the population, and the public and politicians need to be aware of this. The Sullivan method is recommended for regular updates." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Rentenversicherung %K Rentenzugänge %K Rentenbezugsdauer %K Rentner %K Lebenserwartung %K Altersgrenze %K Rentenalter %K Reformpolitik %K Rentenreform %K Rente mit 67 %K Kennzahlen %K Messfehler %K Bevölkerungsstruktur %K Altersstruktur %K Sterbetafel %K Sterblichkeit %K Bundesrepublik Deutschland %K H55 %K J26 %K J14 %K I38 %Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften %Z fertig: 2021-11-10 %M K211028ML4 %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ************************* 3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN ************************* %0 Journal Article %J Journal of international and comparative social policy %V 37 %N 2 %F Z 2348 %A Schmidthuber, Lisa %A Fechter, Charlotte %A Schröder, Heike %A Hess, Moritz %T Active ageing policies and delaying retirement: comparing work-retirement transitions in Austria and Germany %D 2021 %P S. 176-193 %G en %# 2004-2015 %R 10.1017/ics.2021.1 %U http://dx.doi.org/10.1017/ics.2021.1 %U https://doi.org/10.1017/ics.2021.1 %X "We investigate how labour market and pension measures associated with active ageing influence retirement behaviour in Austria and Germany. We focus on two conservative welfare states and evaluate how individuals respond to comparable pension scheme changes. Using the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe, findings point to increasing average actual retirement ages in both countries. Early retirement becomes less important while working until pension age has gained in significance. In particular, findings point towards greater de-standardisation of retirement transitions, though to a different extent across the two countries. Whereas gender differences are still prevalent in Austria, in line with traditional conservative welfare state characteristics, we find that Germany exhibits lower gender differences, but instead displays stronger inequalities between education groups. We argue that social risks emerge in Germany that are usually found in liberal welfare states. We suggest that this trend is reinforced by retirement policies that focus on 'pushing' individuals out of employment. This study contributes to the understanding of how individuals respond to national policy incentives when making retirement transitions." (Author's abstract, © Cambridge University Press) ((en)) %K ältere Arbeitnehmer %K Berufsausstieg %K internationaler Vergleich %K Rentenreform %K Auswirkungen %K Rentenversicherung %K Rentenalter %K institutionelle Faktoren %K Männer %K Frauen %K soziale Ungleichheit %K qualifikationsspezifische Faktoren %K Entwicklung %K Bundesrepublik Deutschland %K Österreich %K J11 %K J14 %K J26 %Z Typ: 3. sonstige Zeitschriften %Z fertig: 2021-11-03 %M K211014MDY %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek ********************************** 4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER ********************************** %0 Book %1 CESifo GmbH (Hrsg.) %A Abeliansky, Ana Lucia %A Strulik, Holger %T Health and Aging before and after Retirement %D 2021 %P 35 S. %C München %G en %# 2004-2015 %B CESifo working paper : 9370 %U https://ideas.repec.org/p/ces/ceswps/_9370.html %U https://ideas.repec.org/p/ces/ceswps/_9370.html %X "We investigate health and aging before and after retirement for specific occupational groups. We use five waves of the Survey of Health, Aging, and Retirement in Europe (SHARE) and construct a frailty index for elderly men and women from 10 European countries. Occupational groups are classified according to low vs. high education, blue vs. white collar color, and high vs. low physical or psychosocial job burden. Controlling for individual fixed effects, we find that, regardless of the used classification, workers from the first (low status) group display more health deficits at any age and accumulate health deficits faster than workers from the second (high status) group. We instrument retirement by statutory retirement ages ('normal' and 'early') and find that the health of workers in low status occupations benefits greatly from retirement, whereas retirement effects for workers in high status occupations are small and frequently insignificant. We also find that workers from low status occupations always have higher health deficits, i.e. we find evidence for an occupational health gradient that widens with increasing age, before and after retirement." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K ältere Arbeitnehmer %K Gesundheitszustand %K Berufsausstieg %K internationaler Vergleich %K Männer %K Frauen %K Berufsgruppe %K Entwicklung %K Berufsverlauf %K qualifikationsspezifische Faktoren %K Arbeitsbelastung %K Auswirkungen %K Rentner %K sozioökonomische Faktoren %K beruflicher Status %K psychische Faktoren %K physische Belastung %K Bundesrepublik Deutschland %K Österreich %K Belgien %K Schweiz %K Dänemark %K Spanien %K Frankreich %K Italien %K Niederlande %K Schweden %K J13 %K I19 %K I10 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-11-16 %M K211102MNN %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (Hrsg.) %A Geyer, Johannes %A Lorenz, Svenja %A Zwick, Thomas %A Bruns, Mona %T Early Retirement of Employees in Demanding Jobs: Evidence from a German Pension Reform %D 2021 %P 46 S. %C Berlin %G en %# 1975-2017 %B DIW-Diskussionspapiere : 1978 %U https://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.828319.de/dp1978.pdf %X "Early retirement options are usually targeted at employees at risk of not reaching their regular retirement age in employment. An important at-risk group comprises employees who have worked in demanding jobs for many years. This group may be particularly negatively affected by the abolition of early retirement options. To measure differences in labor market reactions of employees in low- and high-demand jobs, we exploit the quasi-natural experiment of a cohort-specific pension reform that increased the early retirement age for women from 60 to 63 years. Based on a large administrative dataset, we use a regression-discontinuity approach to estimate the labor market reactions. Surprisingly, we find the same relative employment increase of about 25% for treated women who were exposed to low and to high job demand. For older women in demanding jobs, we do not find substitution effects into unemployment, partial retirement, disability pension, or inactivity. Eligibility for the pension for women required high labor market attachment; thus, we argue that this eligibility rule induced the positive selection of healthy workers into early retirement. We propose alternative policies that protect workers exposed to high job demand better against the negative consequences of being unable to reach their statutory retirement age in employment." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Rentenreform %K Auswirkungen %K Vorruhestand %K Frauen %K Beschäftigungseffekte %K Erwerbsbeteiligung %K ältere Arbeitnehmer %K Arbeitsbelastung %K Rente mit 63 %K Arbeitslosigkeit %K Erwerbsminderungsrente %K Teilrente %K Stichprobe der Integrierten Arbeitsmarktbiografien (SIAB) %K physische Belastung %K psychische Faktoren %K Substitutionseffekte %K Berufsausstieg %K Bundesrepublik Deutschland %K J14 %K J22 %K J26 %K H31 %K J18 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-11-26 %M K211115MUP %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek %0 Book %1 OECD (Hrsg.) %A Guillemette, Yvan %A Turner, David %T The long game: Fiscal outlooks to 2060 underline need for structural reform %D 2021 %P 44 S. %C Paris %G en %# 2005-2060 %B OECD economic policy papers : 29 %R 10.1787/a112307e-en %U https://doi.org/10.1787/a112307e-en %U https://doi.org/10.1787/a112307e-en %X "This paper updates the long-term scenarios to 2060 last published in July 2018, with a special focus on fiscal sustainability and risks. In a baseline economic and fiscal scenario, trend real GDP growth for the OECD + G20 area declines from around 3% post-COVID to 1½ per cent in 2060, mainly due to a deceleration of large emerging-market economies. Meanwhile, secular trends such as population ageing and the rising relative price of services will keep adding pressure on government budgets. Without policy changes, maintaining current public service standards and benefits while keeping public debt ratios stable at current levels would increase fiscal pressure in the median OECD country by nearly 8 percentage points of GDP between 2021 and 2060, and much more in some countries. Policy scenarios show that reforms to labour market and retirement policies could help boost living standards and alleviate future fiscal pressures. An ambitious reform package combining labour market reforms to raise employment rates with reforms to eliminate early retirement pathways and keep effective retirement ages rising by two thirds of future gains in life expectancy could halve the projected increase in fiscal pressure in the median country, even after taking into account future spending pressures associated with ageing." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en)) %K Lebensstandard %K Prognose %K Szenario %K OECD %K Schwellenländer %K Wirtschaftswachstum %K Arbeitsmarktpolitik %K best practice %K Altersgrenze %K Rentenalter %K Reformpolitik %K Strukturpolitik %K öffentlicher Haushalt %K Staatsverschuldung %K Zins %K Auswirkungen %K Bruttoinlandsprodukt %K internationaler Vergleich %K nachhaltige Entwicklung %K demografischer Wandel %K öffentliche Dienstleistungen %K Preisentwicklung %K O40 %K H68 %K E60 %K J11 %Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper %Z fertig: 2021-11-03 %M K211020MGR %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek *************************** 5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR *************************** %0 Book %1 Bundesagentur für Arbeit, Statistik (Hrsg.) %A Grimm, Christopher %T Beschäftigungsquoten unter Berück'sichtigung der Anhebung der Regelaltersgrenze %D 2021 %P 53 S. %C Nürnberg %G de %# 2011-2020 %B Methodenbericht der Statistik der BA %U https://statistik.arbeitsagentur.de/DE/Statischer-Content/Grundlagen/Methodik-Qualitaet/Methodenberichte/Beschaeftigungsstatistik/Generische-Publikationen/Methodenbericht-Beschaeftigungsquoten-unter-Beruecksichtigung-der-Anhebung-der-Regelaltersgrenze.pdf-Regelaltersgrenze.pdf? %X "Zur Abbildung der relativen Beschäftigungssituation berichtet die Statistik der Bundesagentur für Arbeit regelmäßig über Beschäftigungsquoten. Dabei werden die (sozialversicherungspflichtig) Beschäftigten in Relation zur Bevölkerung im erwerbsfähigen Alter gesetzt. Bisher bezog sich das erwerbsfähige Alter in den Beschäftigungsquoten auf die Altersgruppe 15 bis unter 65 Jahre bzw. bei Teilaltersgruppen des Arbeitsmarktes auf eine Abgrenzung innerhalb dieses Intervalls. Zukünftig wird die stufenweise Erhöhung der Regelaltersgrenze in Deutschland von 65 Jahren (vor 2012) auf 67 Jahre (ab 2031) berücksichtigt. Ab Ende Oktober 2021 steht die neue Beschäftigungsquote für die Altersgruppe 15 Jahre bis Regelaltersgrenze im Mittelpunkt der Berichterstattung. Deren Altersabgrenzung wird jährlich angepasst und vollzieht damit die stufenweise Erhöhung der Regelaltersgrenze nach. In den ersten Jahren nach Beginn der Anhebung der Regelaltersgrenze war es vertretbar, zur Darstellung der relativen Beschäftigungssituation von Personen im erwerbsfähigen Alter auf Personen unter 65 Jahren abzustellen. Die sich daraus ergebende Ungenauigkeit bei der Beschreibung der relativen Beschäftigungssituation von Personen im erwerbsfähigen Alter war sehr gering. Im Jahr 2020 lag die Regelaltersgrenze aber schon bei 65 Jahren und 8 Monaten (Jahrgang 1954) bzw. 65 Jahren und 9 Monaten (Jahrgang 1955). Mit jeder weiteren Anhebungsstufe käme es somit zu zunehmenden Abweichungen zwischen dem, was die auf das erwerbsfähige Alter bezogenen Beschäftigungsquoten abbilden sollen, und dem, was sie tatsächlich abbilden. Der Unterschied zwischen der (sozialversicherungspflichtigen) Beschäftigungsquote mit einer stufenweisen Erhöhung der Regelaltersgrenze und der (sozialversicherungspflichtigen) Beschäftigungsquote mit einer festen Regelaltersgrenze von 65 Jahren lag am 30.06.2020 bei -0,5 Prozentpunkten (60,4 Prozent gegenüber 60,9 Prozent), nachdem er zum 30.06.2013 nur -0,03 Prozentpunkte betragen hatte. In diesem Bericht wird neben den Details und Effekten der Umstellung auch aufgezeigt, an welche methodischen Grenzen Berechnungsmodelle wie das der Beschäftigungsquoten bezüglich ihrer Präzision stoßen, auch wenn bei einem wichtigen Aspekt – wie hier bei der Altersabgrenzung – die Genauigkeit erhöht wird. Die methodischen Grenzen ergeben sich insbesondere daraus, dass Zähler und Nenner der Beschäftigungsquoten aus zwei unterschiedlichen Quellen stammen (Beschäftigungsstatistik der Bundesagentur für Arbeit und Bevölkerungsstatistik der statistischen Ämter des Bundes und der Länder)" (Autorenreferat, IAB-Doku) %K Erwerbsquote %K Altersgrenze %K Erwerbsbevölkerung %K sozialversicherungspflichtige Arbeitnehmer %K Messung %K ältere Arbeitnehmer %K Beschäftigtenstatistik %K Rentenreform %K Auswirkungen %K Rentenalter %K Bevölkerungsstatistik %K Datengewinnung %K Messfehler %K regionaler Vergleich %K Bundesrepublik Deutschland %Z Typ: 5. monographische Literatur %Z fertig: 2021-11-03 %M K211020MGP %~ LitDokAB %W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek 9 von 387 Datensätzen ausgegeben.