Suchprofil: unterwertige_Beschäftigung
Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 07/09
Sortierung:
1. SSCI-JOURNALS
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN
****************
1. SSCI-JOURNALS
****************
%0 Journal Article
%J Journal of Economic Psychology
%V 30
%N 3
%F Z 1344
%A Verhaest, Dieter
%A Omey, Eddy
%T Objective over-education and worker well-being : a shadow price approach
%D 2009
%P S. 469-481
%G en
%# A 1994; E 2003
%@ ISSN 0167-4870
%R 10.1016/j.joep.2008.06.003
%U http://dx.doi.org/10.1016/j.joep.2008.06.003
%X "This paper examines, for a sample of Flemish school leavers, the relation between objective over-education and job satisfaction by applying a shadow price approach. We differentiate between direct effects of over-education and indirect effects via other job characteristics that are associated with over-education. Additional fixed-effects estimates are executed to account for individual heterogeneity. The utility consequences of over-education are found to be large and cannot be compensated by a reasonable wage increase at the start of the first employment. These outcomes suggest that, at labour-market entry, over-education is largely involuntary, and is likely to induce negative productivity costs. The negative consequences of over-education are also found to diminish with years of work experience." (author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Überqualifikation - Auswirkungen
%K Arbeitszufriedenheit
%K Berufsanfänger
%K mismatch
%K unterwertige Beschäftigung
%K Produktivitätseffekte
%K Arbeitsproduktivität
%K Bildungsertrag
%K Belgien
%K Flandern
%K J24
%K J28
%4 Typ: 1. SSCI-Journals
%4 fertig: 2009-07-09
%M k090702801
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
**********************************
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
**********************************
%0 Book
%1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, Bonn (Hrsg.)
%A Chiswick, Barry R.
%A Miller, Paul W.
%T Educational mismatch : are high-skilled immigrants really working at high-skilled jobs and the price they pay if they aren't?
%D 2009
%4 262 KB
%P 55 S.
%9 Arbeitspapier; graue Literatur
%C Bonn
%G en
%# A 2000; E 2000
%B IZA discussion paper : 4280
%U http://doku.iab.de/externe/2009/k090720p14.pdf
%X "This paper examines the incidence of the mismatch of the educational attainment and the occupation of employment, and the impact of this mismatch on the earnings, of high-skilled adult male immigrants in the US labor market. Analyses for high-skilled adult male nativeborn workers are also presented for comparison purposes. The results show that overeducation is widespread in the high-skilled US labor market, both for immigrants and the native born. The extent of over-education declines with duration in the US as high-skilled immigrants obtain jobs commensurate with their educational level. Years of schooling that are above that which is usual for a worker's occupation are associated with very low increases in earnings. Indeed, in the first 10 to 20 years in the US years of over-education among high-skilled workers have a negative effect on earnings. This ineffective use of surplus education appears across all occupations and high-skilled education levels. Although schooling serves as a pathway to occupational attainment, earnings appear to be more closely linked to a worker's occupation than to the individual's level of schooling." (author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Einwanderer
%K Hochqualifizierte
%K adäquate Beschäftigung
%K unterwertige Beschäftigung
%K Einkommenseffekte
%K mismatch
%K erwerbstätige Männer
%K ausländische Arbeitnehmer
%K Inländer
%K Überqualifikation
%K Aufenthaltsdauer
%K Bildungsertrag
%K Berufsgruppe
%K USA
%K I21
%K J24
%K J31
%K J61
%K F22
%4 Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%4 fertig: 2009-07-24
%M k090720p14
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
***************************
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
***************************
%0 Book
%F 95-13.0122
%1 Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung, München (Hrsg.)
%A Falk, Susanne
%A Reimer, Maike
%A Sarcletti, Andreas
%T Studienqualität, Kompetenzen und Berufseinstieg in Bayern : der Absolventenjahrgang 2004
%D 2009
%4 520 KB
%P 152 S.
%9 Sonstiges (Untersuchung)
%C München
%G de
%# A 2005; E 2006
%B Studien zur Hochschulforschung : 76
%@ ISBN 978-3-927044-58-6
%U http://www.ihf.bayern.de/?download=IHF_Studien%20Hochschulforschung-76.pdf
%X "In Bayern wurde im Jahr 2005 das Bayerische Absolventenpanel etabliert, eine landesweite und langfristig angelegte Befragung von Hochschulabsolventen, an der sich alle bayerischen Universitäten und staatlichen Fachhochschulen beteiligen. In der vorliegenden Publikation werden zentrale Ergebnisse der ersten Befragung des Prüfungsjahres 2004 zur rückblickenden Bewertung des Studiums, zu den im Studium erworbenen Kompetenzen, zum Berufseinstieg und zum frühen Berufserfolg vorgestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass die Hochschulen fachlich sehr gut ausgebildete Absolventen in den Arbeitsmarkt entlassen. Auch der Berufseinstieg gelingt den bayerischen Absolventen: Die Mehrheit findet innerhalb weniger Monate eine Beschäftigung, die ihren Kompetenzen und ihrem Studienabschluss angemessen ist. Bei der Beurteilung der Studienbedingungen, des Kompetenzerwerbs und des Berufserfolgs gibt es jedoch in den einzelnen Fächern charakteristische Unterschiede." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%K Hochschulabsolventen
%K Berufseinmündung
%K Berufserfolg
%K Ausbildungszufriedenheit
%K Studium
%K Studiensituation
%K Lerninhalt
%K berufliche Qualifikation
%K Schlüsselqualifikation
%K Arbeitsuche
%K Berufsanfänger
%K Arbeitszufriedenheit
%K adäquate Beschäftigung
%K Einkommen
%K Bundesrepublik Deutschland
%K Bayern
%4 Typ: 5. monographische Literatur
%4 fertig: 2009-07-17
%M k090702f16
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
3 von 460 Datensätzen ausgegeben.