Suchprofil: berufliche_Mobilität
Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 04/20
Sortierung:
1. SSCI-JOURNALS
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN
****************
1. SSCI-JOURNALS
****************
@Article{Otten:2020:WUS,
Journal= {Research in Social Stratification and Mobility},
Volume= {65},
Author= {Kasper Otten},
Title= {When upward social mobility leads to frustration: Boudon's game-theoretic model of relative deprivation and experimental evidence},
Year= {2020},
Annote= {URL: https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.100440},
Annote= {Schlagwörter: sozialer Aufstieg; Auswirkungen; Frustration; soziale Gruppe; peer group; soziale Deprivation; Bezugsgruppe; Spieltheorie; Individuum; Aufstiegsmotivation; soziale Ungleichheit; },
Annote= {Bezugszeitraum: 2017-2018},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 2109},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200327A61},
}
@Article{Simpson:2020:WDU,
Journal= {Research in Social Stratification and Mobility},
Volume= {65},
Author= {Brent Simpson and David Melamed},
Title= {What do the upwardly mobile think they deserve, and why? A multi-method investigation},
Year= {2020},
Annote= {URL: https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.100459},
Annote= {Schlagwörter: Intragenerationsmobilität; beruflicher Aufstieg; Auswirkungen; Einkommenserwartung; Lohnhöhe; Zufriedenheit; beruflicher Abstieg; horizontale Mobilität; berufliche Mobilität; soziale Deprivation; Wahrnehmung; Bezugsgruppe; peer group; USA; },
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 2109},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200327A62},
}
*************************
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
*************************
@Article{Figueiredo:2020:AEW,
Journal= {Journal for labour market research},
Volume= {54},
Number= {1},
Author= {Marisa Fernanda Figueiredo Tavares},
Title= {Across establishments, within firms: worker's mobility, knowledge transfer and survival},
Year= {2020},
Pages= {1-19},
Annote= {URL: https://doi.org/10.1186/s12651-020-0267-y},
Annote= {URL: https://doi.org/10.1186/s12651-020-0267-y},
Abstract= {"We analyze the recruitment strategies and the survival of newly created establishments that are affiliated with preestablished _rms. For the new establishments, the existence of ports of entry as well as the importance of internal and external recruitment is assessed. Being affiliated with a pre-established firm may be a source of competitive advantage and improve the new plant's chances of survival as the parent firm may supply the newly created unit with expertise and firm-specific knowledge. In this research we suggest a channel for knowledge transfer that has been little addressed in previous literature: within firm and across establishments mobility of workers. As firm-specific knowledge is mainly embodied and non-tradable, we suggest that it can be successfully transferred to the new unit embodied in the workers that are internally recruited. We find that internally transferred workers, particularly skilled workers hired at high-rank jobs play an important role in improving the survival of new establishments." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Unternehmensgründung; zwischenbetriebliche Mobilität; Arbeitskräftemobilität; Wissenstransfer; Zweigbetrieb; Unternehmenserfolg; innerbetriebliche Mobilität; interner Arbeitsmarkt; Auswirkungen; Portugal; },
Annote= {Bezugszeitraum: 2003-2008},
Annote= {JEL-Klassifikation: J61 ; J62 ; L25},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200331A7X},
}
@Article{Nick:2020:AAF,
Journal= {Deutsche Jugend},
Volume= {68},
Number= {4},
Author= {Peter Nick},
Title= {Anforderungen an Fachkr{\"a}fte der Jugendarbeit und das Qualifikationsprofil Jugendarbeit},
Year= {2020},
Pages= {153-161},
Abstract= {'Welche Anforderungen werden an hauptberufliche pädagogische Fachkräfte der Jugendarbeit gestellt? Welche Qualifikationen sind in diesem Arbeitsfeld erforderlich?' Wie ist das professionelle Selbstverständnis von Fachkräften in diesem Praxisfeld? Der Autor legt dar, wie Jugendarbeit bisher als Gegenstand in den Studiengängen der Hochschulen und Universitäten verankert ist. Anschließend setzt er die Anforderungen, die an die Beschäftigten in der Kinder- und Jugendarbeit gestellt werden, in Beziehung zu ihrem formalen Qualifikationsprofil. Der Beitrag wirft dann die Frage auf, was das Handlungsfeld Jugendarbeit im Kern ausmacht; er systematisiert die grundlegenden Prinzipien und Strukturmerkmale der Kinder- und Jugendarbeit und stellt schließlich das 'Qualifikationsprofil Jugendarbeit' vor, das im Rahmen eines Begleitforschungsprojekts 'Soziale Arbeit mit dem Schwerpunkt Jugendarbeit (JuB_Imp_So)' an der Hochschule Kempten entwickelt wurde und in der Logik der Kompetenzorientierung Anforderungen in sieben Dimensionen mit dazugehörigen Subdimensionen angelehnt an die Systematik des Deutschen Qualifikationsrahmens für lebenslanges Lernen (DQR) strukturiert: (1) pädagogisch-professionelles Handeln, (2) politisches Handeln, (3) Verwaltungshandeln und Organisationsmanagement, (4) Personale Kompetenzen, (5) Professionelle Berufsidentität, (6) Pädagogische Grundhaltung, (7) Wissenschaftliche und theoretische Fundierung. (IAB)},
Annote= {Schlagwörter: Jugendsozialarbeit; Qualifikationsprofil; Qualifikationsanforderungen; berufliches Selbstverständnis; nationaler Qualifikationsrahmen; Sozialpädagoge; Jugendarbeit; Kompetenzprofil; Professionalisierung; Jugendhilfe; Tätigkeitsfelder; Studiengang; Sozialarbeit; Bundesrepublik Deutschland; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {IAB-Sign.: Z 1600},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200403A9K},
}
**********************************
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
**********************************
@Book{Esposito:2020:EMT,
Institution={Global Labor Organization (Hrsg.)},
Author= {Piero Esposito and Sergio Scicchitano},
Title= {Educational mismatches, technological change and unemployment: evidence from secondary and tertiary educated workers},
Year= {2020},
Pages= {30},
Address= {Essen},
Series= {GLO discussion paper},
Number= {465},
Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/213563},
Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/213563},
Abstract= {"In this article, we investigate the role of several types of educational mismatch in explaining labour market transitions of workers with secondary and higher education. We focus on transitions from employment to unemployment and on job changes, to assess whether mismatch is a temporary or a permanent phenomenon. In the first case, as suggested by matching models, mismatch will be eliminated through job-to-job transitions. In the second case, it might be permanent and caused by employment discontinuity and deskilling processes. By using information from the Italian Survey of Professions (ICP) and the Survey on Labour Participation and Unemployment (PLUS), we calculate three measures of vertical mismatch. This allows comparing the outcomes from self-reported and revealed match measures in order to assess the robustness of the results. In addition, we use a measure of horizontal mismatch and evaluated the effect of Routine Bias Technical change (RBTC) in terms of unemployment risk, through a Routine Task Index (RTI) calculated on Italian data. Results indicate that mismatched workers are at risk of long-term unemployment. More specifically, among workers with higher education, the risk is due to mismatches in the field of studies whereas for secondary educated workers, over-education is the main cause of unemployment risk. The effect of the RTI is often not significant. This adds evidence to the problem of skill gap in Italy, as educational choices are not aligned to market needs. In this respect, both demand side and supply side policies are needed to allow firms to better use this human capital." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: technischer Wandel; Hochschulabsolventen; Schulabgänger; mismatch; Berufsverlauf; Arbeitslosigkeit; Arbeitsplatzwechsel; Auswirkungen; Langzeitarbeitslosigkeit; Arbeitsmarktrisiko; Überqualifikation; Berufsanfänger; Studienfach; Sekundarbereich; Italien; },
Annote= {Bezugszeitraum: 2014-2018},
Annote= {JEL-Klassifikation: J24 ; D91 ; J82 ; J64},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200330A7D},
}
@Book{Orrenius:2020:EIO,
Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)},
Author= {Pia M. Orrenius and Madeline Zavodny and Alexander Abraham},
Title= {The Effect of Immigration on Business Dynamics and Employment},
Year= {2020},
Pages= {34},
Address= {Bonn},
Series= {IZA discussion paper},
Number= {13014},
Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/216326},
Annote= {URL: http://hdl.handle.net/10419/216326},
Abstract= {"Immigration, like any positive labor supply shock, should increase the return to capital and spur business investment. These changes should have a positive impact on business creation and expansion, particularly in areas that receive large immigrant inflows. Despite this clear prediction, there is sparse empirical evidence on the effect of immigration on business dynamics. One reason may be data unavailability since public-access firm-level data are rare. This study examines the impact of immigration on business dynamics and employment by combining U.S. data on immigrant inflows from the Current Population Survey with data on business formation and survival and job creation and destruction from the National Establishment Time Series (NETS) database for the period 1997 to 2013. The results indicate that immigration increases the business growth rate by boosting business survival and raises employment by reducing job destruction. The effects are largely driven by less-educated immigrants." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Einwanderung; Auswirkungen; Wirtschaftsentwicklung; Beschäftigungseffekte; Unternehmensentwicklung; Unternehmensgründung; job turnover; Betriebsstilllegung; USA; },
Annote= {Bezugszeitraum: 1997-2013},
Annote= {JEL-Klassifikation: J15 ; J61 ; L25},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200406BAL},
}
***************************
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
***************************
@Book{Elsner:2020:BBI,
Institution={Bundesinstitut f{\"u}r Berufsbildung (Hrsg.)},
Editor= {Martin Elsner},
Title= {Berufliche Bildung im {\"O}ffentlichen Dienst - Zukunft aktiv gestalten : Dokumentation der Beitr{\"a}ge zum Entwicklungsprojekt},
Year= {2020},
Pages= {288},
Edition= {1. Aufl.},
Address= {Leverkusen},
Publisher= {Budrich},
Series= {Berichte zur beruflichen Bildung},
ISBN= {ISBN 978-3-96208-139-3},
Annote= {URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0035-0823-2},
Annote= {URL: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0035-0823-2},
Abstract= {"Der Öffentliche Dienst (ÖD) muss sich vor dem Hintergrund von Digitalisierung und bildungsbezogenen Entwicklungen als attraktiver Arbeitgeber auf dem Arbeitsmarkt positionieren. Dazu gehören neben einer zeitgemäßen Erstausbildung interessante Aufstiegsmöglichkeiten sowie horizontale und vertikale Durchlässigkeiten der nutzbaren Bildungsgänge. Das Projekt 'Berufliche Bildung im ÖD' des Bundesinstituts für Berufsbildung hat die Konsequenzen dieser notwendigen Veränderungen untersucht und bewertet, um zu einer Neujustierung der Rahmenbedingungen zu kommen. Ein Projektbeirat hat dazu zukunftsweisende Empfehlungen abgegeben. Die Publikation dokumentiert die Beiträge für die Fachöffentlichkeit zur weiteren Diskussion. Das soll die Verantwortlichen anregen, sich verstärkt mit der zukünftigen Ausgestaltung der Berufsbildung im ÖD auseinanderzusetzen." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Abstract= {"Within the context of digitalisation and educationally related developments, the public sector (PS) must present itself as an attractive employer on the labour market. In addition to contemporary initial education and training, this includes interesting promotion opportunities as well as horizontal and vertical permeability of the accessible educational courses. The Federal Institute for Vocational Education and Training's project 'Vocational Education and Training in the PS' examined and evaluated the consequences of these changes in order to readjust the prevailing framework conditions. To this end, a project committee provided future-oriented recommendations. The publication documents the contributions for the professional public for further discussion. This should motivate those responsible to place more focus on the future structure of vocational education and training in the PS." (Author's abstract, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: öffentlicher Dienst; betriebliche Berufsausbildung; Zukunftsperspektive; Neuordnung der Ausbildungsberufe; Ausbildungsordnung; institutionelle Faktoren; Weiterbildung; beruflicher Aufstieg; Berufsbildungsforschung; Hochschulforschung; technischer Wandel; Auswirkungen; Verwaltungsfachangestellter; Bürokaufmann; Fachangestellter für Medien- und Informationsdienste; Sozialversicherungsfachangestellter; Bundesagentur für Arbeit; Justizangestellter; Fachwirt; Rentenversicherung; Ausbildungsqualität; Verwaltungswissenschaft; Bundesrepublik Deutschland; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, K200406BAV},
}
7 von 309 Datensätzen ausgegeben.