Suchprofil: Mindestlohn
Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 11/20
Sortierung:
1. SSCI-JOURNALS
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN
****************
1. SSCI-JOURNALS
****************
%0 Journal Article
%J Economic and Industrial Democracy
%N online first
%F X 393
%A Bossler, Mario
%A Jaenichen, Ursula
%A Schächtele, Simeon
%T How effective are enforcement measures for compliance with the minimum wage? Evidence from Germany
%D 2020
%P 29 S.
%G en
%# 2012-2016
%R 10.1177/0143831X20962193
%U http://dx.doi.org/10.1177/0143831X20962193
%U https://doi.org/10.1177/0143831X20962193
%X "The extent of non-compliance with minimum wages is heavily debated, but little is known about the effectiveness of enforcement measures. Following the introduction of a national minimum wage in Germany in 2015, employers in a catalogue of industries deemed at high risk of non-compliance were subject to more stringent enforcement requirements, such as an obligation to record hours worked. Using national administrative employment data, in this study the authors exploit the variation in enforcement measures to analyze the effect on non-compliance. As an empirical strategy, they balance jobs from industries with stricter enforcement measures with jobs from other industries and apply difference-in-differences estimations. The evidence points to a small compliance-enhancing effect of the enforcement measures. The gains in compliance are not offset by more pronounced employment losses in those industries subject to stricter enforcement." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Politikumsetzung
%K Erfolgskontrolle
%K Arbeitszeiterfassung
%K Kontrolle
%K Beschäftigungseffekte
%K Lohnpolitik
%K Auswirkungen
%K IAB-Beschäftigtenhistorik
%K Lohnhöhe
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 1. SSCI-Journals
%Z fertig: 2020-11-25
%M K200916C8V
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
************************************
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
************************************
%0 Journal Article
%J IZA journal of labor economics
%V 9
%N 1
%F Z 2176
%A Munguía Corella, Luis F.
%T Minimum Wages in Monopsonistic Labor Markets
%D 2020
%P Art. 7
%G en
%# 2000-2016
%R 10.2478/izajole-2020-0007
%U https://doi.org/10.2478/izajole-2020-0007
%U https://doi.org/10.2478/izajole-2020-0007
%U https://doi.org/10.31235/osf.io/abpj9
%X "Over the last 30 years, researchers have disputed the mixed evidence of the effect of the minimum wage on teenage employment in the United States. Whenever the minimum wage has positive or no effects on employment, they appeal to monopsony models to explain their results. However, very few of these studies have empirically tested whether their results are due to monopsonistic characteristics in the labor markets. In this article, I estimate the effects of the minimum wage for the United States under concentrated labor markets and low-mobility jobs (two variables that measure monopsony), identify heterogeneous effects among different scenarios derived from the monopsony model, and provide a plausible explanation of the mixed results about the minimum wage effects in the literature. My main findings indicate that minimum wages have an elasticity to teenage employment of '0.418 under perfect competition, which is, as expected, much higher than the usual results in the literature. If the monopsony variable is one standard deviation higher than the baseline, it implies a positive change in elasticity of 0.05. The minimum wage has a positive insignificant effect between 0.04 and 0.29 under full monopsonistic labor markets. The results are consistent among different specifications and in controlling for possible external shocks and omitted variables." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Beschäftigungseffekte
%K Monopson
%K Jugendliche
%K Arbeitsplatzdichte
%K zwischenbetriebliche Mobilität
%K Einkommenseffekte
%K USA
%K J38
%K J48
%K J42
%K J08
%K J01
%Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften
%Z fertig: 2020-11-27
%M K201127GEX
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
**********************************
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
**********************************
%0 Book
%1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)
%A Bonin, Holger
%A Pestel, Nico
%T Der Mindestlohn birgt nach wie vor Beschäftigungsrisiken
%D 2020
%P 11 S.
%C Bonn
%G de
%B IZA Standpunkte : 98
%U https://ideas.repec.org/p/iza/izasps/sp98.html
%U https://ideas.repec.org/p/iza/izasps/sp98.html
%X "Die Einführung des gesetzlichen Mindestlohns in Deutschland im Jahr 2015 war im Vorfeld heftig umstritten. Die Diskussion entzündete sich vor allem an den erwarteten Beschäftigungsfolgen der Reform. Größere Beschäftigungsverluste sind allerdings fünf Jahre nach der Mindestlohnreform ausgeblieben. Es wäre allerdings falsch, daraus den Schluss zu ziehen, dass Deutschland einen starken Reallohnschock wie die Mindestlohneinführung problemlos verkraften kann. Eine solche Interpretation greift aus vier Gründen zu kurz: (1) Anpassungen der Unternehmen an den Mindestlohn vollziehen sich eher über eine Verringerung der Arbeitszeiten als über einen Abbau von Beschäftigung. (2) Negative Beschäftigungswirkungen des Mindestlohns materialisieren sich nicht voll, wenn dieser umgangen wird. (3) Die vom Mindestlohn betroffenen Betriebe verfügen über gewisse Handlungsspielräume, um die Zunahme der Personalkosten teilweise aufzufangen. (4) Die Einführung des Mindestlohns fiel mitten in eine lang anhaltende Boomphase der deutschen Wirtschaft, in der sich ein Lohnkostenschock leichter auf die Preise überwälzen lässt als im Abschwung. Der Mindestlohn ist als Mittel zur sozialen Existenzsicherung ungeeignet – eine regionale Ausdifferenzierung vor dem Hintergrund stark variierender Lebenshaltungskosten erscheint bei der Weiterentwicklung des Mindestlohns sinnvoll." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Beschäftigungseffekte
%K Arbeitszeitverkürzung
%K Arbeitskosten
%K Kostensenkung
%K Politikumsetzung
%K Preisniveau
%K Pandemie
%K Lohnentwicklung
%K regionale Faktoren
%K Lebenshaltungskosten
%K Bundesrepublik Deutschland
%K J31
%K J21
%K J38
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-11-26
%M K201116F5K
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
%0 Book
%1 National Bureau of Economic Research (Hrsg.)
%A Dube, Arindrajit
%A Lindner, Attila S.
%T City Limits: What do Local-Area Minimum Wages Do?
%D 2020
%P 45 S.
%C Cambridge, MA
%G en
%# 2012-2020
%B NBER working paper : 27928
%R 10.3386/w27928
%U http://dx.doi.org/10.3386/w27928
%U https://doi.org/10.3386/w27928
%X "Cities are increasingly setting their own minimum wages, and this trend has accelerated sharply in recent years. While in 2010 there were only three cities with their own minimum wages exceeding the state or federal standard, by 2020 there were 42. This new phenomenon begs the question: is it desirable to have city-level variation in minimum wage polices? We discuss the main trade-offs emerging from local variation in minimum wage polices and evaluate their empirical relevance. First, we document what type of cities raise minimum wages and we discuss how these characteristics can potentially impact the effectiveness of city-level minimum wage policies. Second, we summarize the evolving evidence on city-level minimum wage changes and provide some new evidence of our own. Early evidence suggests that the impact of the policy on wages and employment to date has been broadly similar to the evidence on state and federal-level minimum wage changes. Overall, city-level minimum wages seem to be able to tailor the policy to local economic environment without imposing substantial distortions in allocation of labor and businesses across locations." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K regionaler Arbeitsmarkt
%K Stadt
%K Lohnpolitik
%K Kommunalpolitik
%K Effizienz
%K Einkommenseffekte
%K Beschäftigungseffekte
%K regionaler Vergleich
%K Lohnhöhe
%K Regionalisierung
%K Betriebsverlagerung
%K USA
%K J01
%K J18
%K J20
%K J23
%K J30
%K J88
%K J31
%K J38
%K J80
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-11-04
%M K201022FO8
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
%0 Book
%1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)
%A Dur, Robert
%A Kvaløy, Ola
%A Schöttner, Anja
%T Labor-Market Conditions and Leadership Styles
%D 2020
%P 48 S.
%G en
%B IZA discussion paper : 13860
%U http://ftp.iza.org/dp13860.pdf
%X "Why do some leaders use praise as a means to motivate workers, while other leaders use social punishment? This paper develops a simple economic model to examine how leadership styles depend on the prevailing labor-market conditions for workers. We show that the existence of a binding wage floor for workers (e.g., due to trade union wage bargaining, minimum-wage legislation, or limited-liability protection) can make it attractive for firms to hire a leader who makes use of social punishment. While the use of social punishments generally is socially inefficient, it lessens the need for high bonus pay, which allows the firm to extract rents from the worker. In contrast, firms hire leaders who provide praise to workers only if it is socially efficient to do so. Credible use of leadership styles requires either repeated interaction or a leader with the right social preferences. Only moderately altruistic leaders offer praise, whereas only moderately spiteful leaders employ social punishment. Lastly, we show that when the leaders' and workers' reservation utilities give rise to a bigger income gap between leaders and workers, attracting spiteful leaders becomes relatively less costly and unfriendly leadership becomes more prevalent." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Führungsstil
%K Auswirkungen
%K institutionelle Faktoren
%K Tariflohn
%K Mindestlohn
%K Personalauswahl
%K Führungskräfte
%K Führungskompetenz
%K Motivationsförderung
%K Mitarbeiter
%K Arbeitszufriedenheit
%K M50
%K D20
%K J30
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-11-25
%M K201112F36
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
%0 Book
%1 Centre for Research and Analysis of Migration, London (Hrsg.)
%A Dustmann, Christian
%A Lindner, Attila
%A Schönberg, Uta
%A Umkehrer, Matthias
%A Vom Berge, Philipp
%T Reallocation effects of the minimum wage : Evidence from Germany
%D 2020
%P 60 S.
%C London
%G en
%# 2011-2014
%B CReAM discussion paper : 2020,07
%U https://www.cream-migration.org/publ_uploads/CDP_07_20.pdf
%X "In this paper, we investigate the wage, employment and reallocation effects of Germany's first-time introduction of the nation-wide minimum wage, affecting 15% of its employees. Based on various difference-in-difference style specifications that exploit variation in the exposure to the minimum wage across individuals, regions, and firms, we find that the minimum wage raised wages, and did not lower employment. At the same time, the minimum wage lead to reallocation effects. At the individual level, the minimum wage increased the probability that a low wage worker (but not a high wage worker) moves from a small, low paying firm to a larger, higher paying firm. This worker upgrading to better firms can account for up to 25% of the wage increase induced by the minimum wage. Moreover, at the regional level, average firm quality (measured as firm size or fixed firm wage effect) increased in regions more affected, relative to regions less affected, by the minimum wage in the years following the introduction of the minimum wage." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Einkommenseffekte
%K IAB-Beschäftigtenhistorik
%K Verteilungseffekte
%K Beschäftigungseffekte
%K Mindestlohn
%K Geringverdiener
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-11-09
%M K201104FYL
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
***************************
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
***************************
%0 Book
%1 Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (Hrsg.)
%1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.)
%A Lubczyk, Moritz
%A Murmann, Simona
%A Murmann, Martin
%T Auswirkungen des gesetzlichen Mindestlohns auf die Solo-Selbstständigkeit : Studie im Auftrag der Mindestlohnkommission. Endbericht
%D 2020
%P 181 S.
%C Mannheim
%G de
%# 2002-2017
%U http://ftp.zew.de/pub/zew-docs/gutachten/BerichtMindestlohnSoloSelbstaendigkeit2020.pdf
%X "Die vorliegende, im Auftrag der Mindestlohnkommission angefertigte Studie evaluiert die Auswirkungen der erstmaligen Einführung eines allgemeinen Mindestlohns in Deutschland im Januar 2015 auf die Solo-Selbstständigkeit. Solo-Selbstständigkeit ist in diesem Zusammenhang als Unternehmertum ohne abhängige Beschäftigte definiert. Die Analysen basieren auf dem Mannheimer Unternehmenspanel (MUP). Das MUP bildet seit dem Jahr 2000 den Gesamtbestand der Unternehmen in Deutschland ab und umfasst mehr als 12 Millionen aktuell oder ehemals wirtschaftsaktive Firmen. Das MUP enthält Informationen zur Beteiligungsstruktur der Unternehmen in Deutschland und ist somit besonders geeignet, die Entwicklung der Solo-Selbstständigkeit zu untersuchen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Selbständige
%K Kleinstunternehmen
%K Arbeitskraftunternehmer
%K Integrierte Erwerbsbiografien
%K Beschäftigungsentwicklung
%K Umsatzentwicklung
%K sektorale Verteilung
%K Quote
%K Unternehmenserfolg
%K Unternehmensentwicklung
%K regionaler Vergleich
%K Bundesrepublik Deutschland
%K Ostdeutschland
%K Westdeutschland
%Z Typ: 5. monographische Literatur
%Z fertig: 2020-11-17
%M K201103FW8
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
%0 Book
%1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.)
%A Roth, Duncan
%T Nichteinhaltung des Mindestlohns in Deutschland : Stellungnahme des IAB zur öffentlichen Anhörung des Ausschusses für Arbeit, Gesundheit und Soziales im Landtag Nordrhein-Westfalen am 9.9.2020
%D 2020
%P 11 S.
%C Nürnberg
%G de
%B IAB-Stellungnahme : 07/2020
%@ ISSN 2195-5980
%U http://doku.iab.de/stellungnahme/2020/sn0720.pdf
%X "Seit dem 1. Januar 2015 gilt in Deutschland ein einheitlicher gesetzlicher Mindestlohn. Zwar belegen Forschungsergebnisse einen positiven Effekt auf Löhne am unteren Ende der Lohnverteilung, der mit der Einführung des Mindestlohns einhergeht. Dieser Befund bedeutet jedoch nicht, dass es keine Unterschreitung des Mindestlohns gibt. Wie viele Personen unterhalb der Mindestlohngrenze bezahlt werden, ist bisher nicht abschließend geklärt worden. Die Einschätzungen zu dieser Frage reichen von etwa 483.000 Personen im Jahr 2018 bis zu 2,4 Millionen Personen. In dieser Stellungnahme werden die Schwierigkeiten beschrieben, das Ausmaß der Nichteinhaltung mit den vorliegenden Datensätzen abzuschätzen. Für eine bessere Einordnung werden darüber hinaus entsprechende Einschätzungen zur Mindestlohnunterschreitung aus anderen Ländern zusammengefasst. Abschließend werden aktuelle Erkenntnisse zur Frage beschrieben, inwiefern die Aufzeichnungspflicht dazu beiträgt, das Ausmaß der Nichteinhaltung zu reduzieren." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "A general minimum wage came into effect in Germany on 1 January 2015. While a positive effect on wages at the bottom end of the wage distribution has been documented following the introduction of the minimum wage, this does not mean that non-compliance does not exist. A final assessment of how many people are still being paid below the minimum wage level has so far not been reached. Estimates range from 483,000 people in 2018 to 2.4m people. This statement discusses the difficulties in estimating this quantity using existing data sources. Moreover, the statement summarises evidence from other countries on non-compliance with minimum wages. Finally, it discusses recent findings concerning the effects that the obligation to document working hours has on the extent of non-compliance." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Politikumsetzung
%K Lohnpolitik
%K Einkommenseffekte
%K Datengewinnung
%K internationaler Vergleich
%K Geringverdiener
%K Sanktion
%K Überwachung
%K Bundesrepublik Deutschland
%K Europa
%Z Typ: 5. monographische Literatur
%Z fertig: 2020-11-05
%M K201023FP9
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek
8 von 392 Datensätzen ausgegeben.