Suchprofil: Mindestlohn
Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 04/20

Sortierung:
1. SSCI-JOURNALS
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN


****************
1. SSCI-JOURNALS
****************

%0 Journal Article
%J Economics of education review
%V 26
%N 5
%F X 473
%A Pacheco, Gail A.
%A Cruickshank, Amy A.
%T Minimum wage effects on educational enrollments in New Zealand
%D 2007
%P S. 574-587
%G en
%# 1986-2004
%R 10.1016/j.econedurev.2006.05.001
%U http://dx.doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.05.001
%U https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.05.001
%X "This paper empirically examines the impact of minimum wages on educational enrollments in New Zealand. A significant reform to the youth minimum wage since 2000 has resulted in some age groups undergoing a 91% rise in their real minimum wage over the last 10 years. Three panel least squares multivariate models are estimated from a national sample of nine age cohorts each year over 19 years. This allows analysis of the impact of increases in minimum wage over time and of the introduction of the minimum wage for teenagers in 1994. Our findings indicate that in New Zealand, changes to minimum wages appear to have an insignificant impact on the enrollment levels of 16-24 year olds and the subgroup of 20-24 year olds. In both cases, the standard errors are large making these results unclear. For the subgroup of 16-19 year olds, minimum wage rises have a statistically significant negative effect on enrollment levels. However, the introduction of the minimum wage appears to have had a significantly positive impact on teenagers' enrollment levels, a possible indication of the ineffective level the minimum wage was set at, in terms of reservation wages of youth in New Zealand." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2020 Elsevier) ((en))
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Bildungsbeteiligung
%K Reformpolitik
%K Lohnerhöhung
%K Jugendliche
%K junge Erwachsene
%K Bildungsinvestitionen
%K Neuseeland
%K J18
%K J24
%K J23
%Z Typ: 1. SSCI-Journals
%Z fertig: 2020-04-14
%M K200326A56
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek




************************************
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
************************************

%0 Journal Article
%J WSI-Mitteilungen
%V 73
%N 2
%F Z 086
%A Bruttel, Oliver
%A Ohlert, Clemens
%T Die Bedeutung des gesetzlichen Mindestlohns für Geflüchtete
%D 2020
%P S. 118-110
%G de
%# 2015-2018
%R 10.5771/0342-300X-2020-2-110
%U http://dx.doi.org/10.5771/0342-300X-2020-2-110
%U https://doi.org/10.5771/0342-300X-2020-2-110
%X "Der Beitrag diskutiert die Bedeutung des gesetzlichen Mindestlohns für die Beschäftigungssituation Geflüchteter. Dabei geht es zum einen um die Frage, in welchem Maß der gesetzliche Mindestlohn für die Entlohnung Geflüchteter relevant ist. Dabei zeigt sich auf Basis von Daten der Bundesagentur für Arbeit, dass viele Geflüchtete Löhne im Mindest- und Niedriglohnbereich erhalten und auch in Branchen arbeiten, in denen der gesetzliche Mindestlohn eine große Rolle spielt. Zum anderen stellt sich die Frage, inwiefern eine Ausnahme vom gesetzlichen Mindestlohn die Beschäftigungschancen von Geflüchteten verbessern würde. Hier sprechen die vorhandenen (internationalen) Erkenntnisse dafür, dass eine solche Sonderregelung für Geflüchtete kein zielführendes Instrument wäre, um deren Arbeitsmarktintegration zu verbessern." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "The article discusses the relevance of the general minimum wage for the employment prospects of refugees in Germany. The issue is the extent to which the minimum wage affects their earnings as well as its potential role as a barrier to taking up employment. Based on wage and employment data from the Federal Employment Agency the authors show that refugees predominantly work in jobs and industries in which the minimum wage plays a significant role. It begs the question as to what extent exceptions from the minimum wage regulation would improve employment chances for these people. Existing (international) findings suggest that exempting refugees from the minimum wage is not an expedient measure towards improving their labour market integration." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Geflüchtete
%K berufliche Integration
%K Einkommenseffekte
%K Lohnhöhe
%K Qualifikationsstruktur
%K IAB-BAMF-SOEP-Befragung von Geflüchteten
%K sektorale Verteilung
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften
%Z fertig: 2020-04-24
%M K200408BBN
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Journal Article
%J WSI-Mitteilungen
%V 73
%N 2
%F Z 086
%1 WSI-Tarifarchiv (Hrsg.)
%A Schulten, Thorsten
%T Tarifpolitischer Jahresbericht 2019 : Anhaltende Lohndynamik und neue tarifliche Wahlmodelle
%D 2020
%P S. 139-130
%G de
%# 2000-2019
%R 10.5771/0342-300X-2020-2-130
%U http://dx.doi.org/10.5771/0342-300X-2020-2-130
%U https://doi.org/10.5771/0342-300X-2020-2-130
%X "Der aktuelle jährliche Tarifbericht des WSI-Tarifarchivs umfasst eine ausführliche Analyse der Tarifrunde 2019 mit einem Überblick über Forderungen und Abschlüsse und einer Kalkulation der jährlichen Tarifsteigerungen. Im Durchschnitt stiegen die Tariflöhne im Jahr 2019 nominal um 2,9 %. Angesichts einer Inflationsrate von 1,4 % entspricht dies einem deutlichen Reallohnzuwachs von 1,5 %. Die DGB-Mitgliedsgewerkschaften schlossen 2019 insgesamt für rund 8,4'Mio. Beschäftigte neue Verträge ab. Zugleich profitierten weitere 12,8'Mio. 'Beschäftigte größtenteils von Lohnerhöhungen, die bereits 2018 oder früher vereinbart wurden. Außerdem wurden in zahlreichen Branchen Wahloptionen vereinbart, die den Beschäftigten ermöglichen, zwischen Entgelt- und Arbeitszeitkomponenten zu wählen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "The current annual collective bargaining report of the WSI Collective Agreement Archive contains a comprehensive analysis of the 2019 bargaining round and gives an overview of the demands and results as well as a calculation of the annual wage increases. In 2019 collectively agreed wages grew on average 2.9 % in nominal terms. As the inflation rate was 1.4 % there was a significant 1.5 % increase of real wages. In 2019, the DGB affiliated unions concluded new agreements for around 8.4 million employees. At the same time a further 12.8 million employees continued to benefit largely from wage increases agreed in 2018 or earlier. In addition, in many sectors, options were agreed which allow employees to choose between pay and working time components." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Tariflohn
%K Lohnentwicklung
%K Tarifpolitik
%K Wirtschaftszweige
%K sektorale Verteilung
%K Tarifverhandlungen
%K Mindestlohn
%K Lohnpolitik
%K tarifliche Arbeitszeit
%K Arbeitszeitentwicklung
%K Ausbildungsvergütung
%K Effektivlohn
%K Niedriglohn
%K Reallohn
%K Tarifbindung
%K Entwicklung
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 2. sonstige referierte Zeitschriften
%Z fertig: 2020-04-24
%M K200408BBO
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek




**********************************
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
**********************************

%0 Book
%1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)
%A Bossler, Mario
%A Schank, Thorsten
%T Wage inequality in Germany after the minimum wage introduction
%D 2020
%P 57 S.
%C Bonn
%G en
%# 2000-2017
%B IZA discussion paper : 13003
%U http://hdl.handle.net/10419/216315
%U http://hdl.handle.net/10419/216315
%U http://doku.iab.de/externe/2020/k200224301.pdf
%X "We revisit the development of monthly wages in Germany between 2000 and 2017. While wage inequality strongly increased during the first years of this period, it recently returned to its initial level, raising the question what the role of the German minimum wage introduction for this reversal is. We identify effects of the minimum wage from difference-in-differences based on unconditional quantile regressions applied to German administrative employment data. The results show significant wage effects of varying magnitudes along the lower half of the wage distribution. Employment dynamics do not explain effects along the wage distribution, implying strong wage increases among the existing workforce. The increased individual labor income is not offset by decreasing social benefits. Overall, the introduction of the minimum wage can account for about half of the recent decrease in wage inequality." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Auswirkungen
%K Lohnunterschied
%K Einkommenseffekte
%K Integrierte Erwerbsbiografien
%K Lohnstruktur
%K Bundesrepublik Deutschland
%K J31
%K J38
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-04-08
%M k200320p06
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Book
%1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.)
%A Bossler, Mario
%A Westermeier, Christian
%T Measurement error in minimum wage evaluations using survey data
%D 2020
%P 49 S.
%C Nürnberg
%G de ; en
%# 2011-2015
%B IAB-Discussion Paper : 11/2020
%U http://doku.iab.de/discussionpapers/2020/dp1120.pdf
%X "Wir analysieren den Einfluss von Messfehlern in Mindestlohnevaluationen, wenn die Treatmentvariable, also der 'Bite', aus einer befragungsbasierten Lohnverteilung stammt. In Monte- Carlo-Simulationen überprüfen wir die Verzerrtheit der Schätzer sowohl mit simulierten als auch empirischen Verteilungen von Messfehlern. Die empirischen Messfehler stammen aus einem Link von Befragungsdaten und administrativen Daten. Auf der individuellen Beobachtungsebene werden die Treatmenteffekte über 30 Prozent unterschätzt. Eine Aggregation der Treatmentinformation auf der Ebene von Haushalten, Firmen oder Regionen löst das Problem nicht vollständig. In Fällen einer sehr stark segregierten Verteilung von betroffenen Beschäftigten auf nur wenige Firmen oder Regionen kann es sogar zu einer Überschätzung des wahren Effekts kommen. Wir diskutieren zwei Lösungsansätze: Die Verwendung einer kontinuierlichen Treatmentvariable und das Löschen von Observationen, die in der Lohnverteilung nahe der Mindestlohnschwelle liegen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "We assess the role of measurement error in minimum wage evaluations when the treatment variable - the bite - is inferred from a survey wage distribution. We conduct Monte Carlo experiments on both simulated and empirical distributions of measurement error derived from a record linkage of survey wages and administrative data. On the individual-level treatment effects are downward biased by more than 30 percent. Aggregation of the treatment information at the household, firm or region level does not fully alleviate the bias. In fact, the magnitude and direction of the bias depend on the size of the aggregation units and the allocation of treated individuals to such units. In cases of a strongly segregated allocation, measurement error can cause upward biased treatment effects. Besides aggregation, we discuss two possible remedies: the use of a continuous treatment variable and dropping observations close to the minimum wage threshold." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Wirkungsforschung
%K Befragung
%K Datengewinnung
%K Messfehler
%K Lohnhöhe
%K Antwortverhalten
%K Validität
%K IAB-Haushaltspanel
%K Integrierte Erwerbsbiografien
%K Bundesrepublik Deutschland
%K C21
%K C43
%K J38
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-04-17
%M k200402301
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Book
%1 Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)
%A Neumark, David
%A Yen, Maysen
%T Effects of Recent Minimum Wage Policies in California and Nationwide : Nonprofit Earnings Differentials from Job Changes
%D 2020
%P 53 S.
%C Bonn
%G en
%# 2005-2019
%B IZA discussion paper : 13062
%U http://hdl.handle.net/10419/216374
%U http://hdl.handle.net/10419/216374
%X "Many U.S. cities have recently increased their minimum wages, especially in California. We report results from carrying out analyses of the impacts of these city minimum wages, as specified in a pre-analysis plan (PAP) that was registered on Open Science Framework prior to the release of data covering two years of minimum wage increases. In this working paper, we report results updating the data through 2018; our final paper will add another year of evidence on minimum wages. For employment effects, in our analysis of California cities we find a hint of negative employment effects, but the estimates are neither robust nor statistically strong. The analysis of local minimum wages nationally also provides some evidence of disemployment effects, although it is not statistically significant. For distributional effects, our city-specific analyses do not provide clear evidence one way or the other, except for evidence of increases in the shares poor or low-income in Santa Clara. In our panel data analyses of all California or national local minimum wages, there is evidence pointing to declines in the shares poor or low-income, although at least for California the data indicate that the shares poor or low-income were declining before local minimum wages took effect (or were increased). More definitive results await our next update." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Lohnpolitik
%K Auswirkungen
%K Beschäftigungseffekte
%K regionaler Vergleich
%K Verteilungseffekte
%K Lohnerhöhung
%K Armut
%K Einkommenseffekte
%K Geringverdiener
%K Lohnentwicklung
%K USA
%K Kalifornien
%K J23
%K J38
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-04-24
%M K200408BBX
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Book
%1 Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliches Institut (Hrsg.)
%A Schulten, Thorsten
%A Lübker, Malte
%T WSI-Mindestlohnbericht 2020 : Europäische Mindestlohninitiative vor dem Durchbruch?
%D 2020
%P 15 S.
%C Düsseldorf
%G de
%# 2000-2020
%B WSI-Report : 55
%U https://www.boeckler.de/pdf/p_wsi_report_55_2020.pdf
%X "2020 könnte in Europa das Jahr des Mindestlohns werden. Erstmals hat die Europäische Kommission die Initiative für eine europäische Mindestlohnpolitik ergriffen, um überall in Europa "gerechte", d. h. armutsfeste und existenzsichernde Mindestlöhne durchzusetzen. Zugleich werden in vielen EU-Staaten Diskussionen über eine deutlich stärkere Anhebung der Mindestlöhne auf nationaler Ebene geführt. Die Debatte in Deutschland über einen Mindestlohn von 12 Euro ist folglich kein Einzelfall, sondern fügt sich ein in ein europäisches Entwicklungsmuster, das schon seit einigen Jahren eine Tendenz zu deutlich höheren Mindestlohnzuwächsen aufweist. Eine europäische Mindestlohnpolitik könnte den Trend zu höheren Mindestlöhnen weiter beschleunigen und die verschiedenen nationalen Initiativen in eine europäische Gesamtstrategie einbetten." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%K Mindestlohn
%K internationaler Vergleich
%K Lohnhöhe
%K Europäische Union
%K Kaufkraft
%K Lohnentwicklung
%K Bundesrepublik Deutschland
%K Welt
%K Europa
%Z Typ: 4. Arbeitspapiere/Discussion Paper
%Z fertig: 2020-04-17
%M K200403A9R
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek




***************************
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
***************************

%0 Book
%1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.)
%A Bauer, Frank
%A Bossler, Mario
%A Bruckmeier, Kerstin
%A Dietrich, Hans
%A Hohendanner, Christian
%A Jahn, Elke
%A Kruppe, Thomas
%A Lang, Julia
%A Oberfichtner, Michael
%A Stephan, Gesine
%A Weber, Enzo
%A Wiemers, Jürgen
%A Wolff, Joachim
%T Zur Bewältigung von aktuellen Herausforderungen: Ausbildung und berufliche Weiterbildung fördern, Arbeit in der Transformation zukunftsfest machen und Arbeitslosenversicherung stärken : Stellungnahme des IAB zur geplanten öffentlichen Anhörung im Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 23.3.2020
%D 2020
%P 42 S.
%C Nürnberg
%G de
%B IAB-Stellungnahme : 03/2020
%U http://doku.iab.de/stellungnahme/2020/sn0320.pdf
%X "Deutschland steht durch die schnelle Verbreitung des Corona-Virus, durch den Strukturwandel und die sich abzeichnenden (auch ökologischen) Transformationsprozesse vor Herausforderungen bislang unbekannten Ausmaßes. Eine Reihe von Gesetzesänderungen sollen dazu beitragen, die nötige Anpassungen zu bewältigen. Das IAB äußert sich in seiner Stellungnahme zu ausgewählten Aspekten der folgenden geplanten Gesetzesänderung und Anträge verschiedener Bundestagsfraktionen:
- 'Entwurf eines Gesetzes zur Förderung der beruflichen Weiterbildung im Strukturwandel und zur Weiterentwicklung der Ausbildungsförderung' der Fraktionen von CDU/CSU und SPD
- Antrag von Abgeordneten der Fraktion BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN 'Arbeitslosenversicherung zur Arbeitsversicherung weiterentwickeln'
- Anträge von Abgeordneten der Fraktion DIE LINKE 'Berufliche Weiterbildung stärken - Weiterbildungsgeld einführen', 'Arbeit in der Transformation zukunftsfest machen', 'Arbeitslosenversicherung stärken - Arbeitslosengeld verbessern' sowie 'Arbeitslosenversicherung stärken - Arbeitslosengeld Plus einführen'.
Zu den einzelnen Themenbereichen diskutiert das IAB Evaluationsergebnisse und stellt seine Bewertung vor. Die Ausführungen behandeln Anpassungen bei der Kurzarbeit, die Ausweitung der Weiterbildungs- und Ausbildungsförderung, die Weiterentwicklung der Arbeitslosenversicherung sowie weitere Themengebiete.
Die Stellungnahme des IAB erfolgte anlässlich der geplanten öffentlichen Anhörung im Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 23.3.2020. Die Anhörung wurde aufgrund der Corona-Krise kurzfristig abgesagt." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "Due to the rapid spread of the corona virus, structural change and emerging (also ecological) transformation processes, Germany is facing challenges of an unprecedented extent. Several legal changes aim to support required adjustments. In its statement, the IAB comments on selected aspects of the following planned legislative changes and proposals from various parliamentary groups:
- 'Draft law to promote occupational training during times of structural change and develop training support' of the CDU / CSU and SPD parliamentary Groups
- Motion by members of the BÜNDNIS 90 / DIE GRÜNEN parliamentary group to develop the unemployment insurance into an employment insurance
- Motions by members of the DIE LINKE parliamentary group: 'Strengthening occupational training - introducing further training allowances', 'Making work in transition fit for the future', 'Strengthening the unemployment insurance - improving unemployment benefits' and 'Strengthening the unemployment insurance - introducing unemployment benefits plus'.
The IAB discusses evaluation results and presents its assessment on the subjects covered by the draft law and the proposals. The explanations deal with adjustments for short-time work, the expansion of occupational education and training, the development of the unemployment benefit system as well as further areas. The IAB commented on the occasion of the planned public hearing of the Committee on Labor and Social Affairs of the German Bundestag on March 23, 2020. The hearing was canceled due to the Corona crisis." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Berufsbildungspolitik
%K Weiterbildung
%K Bildungspolitik
%K Kurzarbeit
%K Rechtsanspruch
%K Assistierte Ausbildung
%K Transfergesellschaft
%K Qualifizierungsmaßnahme
%K Weiterbildungsförderung
%K Arbeitslosengeld
%K Anspruchsvoraussetzung
%K Mindestlohn
%K Lohnpolitik
%K befristeter Arbeitsvertrag
%K Arbeitsrecht
%K Leiharbeit
%K Mini-Job
%K Ausbildungsförderung
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 5. monographische Literatur
%Z fertig: 2020-04-24
%M k200407301
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Book
%1 Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg (Hrsg.)
%A Bossler, Mario
%A Dietrich, Hans
%A Kunaschk, Max
%T Mindestlohn für Jugendliche? : Mögliche Effekte einer Abschaffung der Ausnahmeregelung für jugendliche Beschäftigte vom gesetzlichen Mindestlohn in Deutschland. Stellungnahme des IAB zur schriftlichen Anhörung im Wirtschaftsausschuss des Schleswig-Holsteinischen Landtags am 16.3.2020
%D 2020
%P 10 S.
%C Nürnberg
%G de
%B IAB-Stellungnahme : 02/2020
%U http://doku.iab.de/stellungnahme/2020/sn0220.pdf
%X "In seiner Stellungnahme für den Wirtschaftsausschuss des Schleswig-Holsteinischen Landtags zum Antrag 'Mindestlohn auch für Jugendliche' der Abgeordneten des Südschleswigschen Wählerverbands (SSW) kommentiert das IAB mögliche Auswirkungen der Abschaffung der Ausnahmeregelung für Jugendliche unter 18 Jahren vom Mindestlohn. Insbesondere diskutiert das IAB Effekte einer Gesetzesänderung auf die Beschäftigungswirkungen für Jugendliche und Bildungsentscheidungen von Jugendlichen. Dabei werden sowohl der Stand der internationalen Literatur wie der Kenntnisstand in Deutschland berücksichtigt. Die aktuellen Befunde zur Mindestlohngesetzgebung lassen sich kaum auf die Situation jugendlicher Erwerbstätiger unter 18 Jahren übertragen. Demzufolge können auf dieser Basis kaum Vorhersagen zur Wirkung der beabsichtigten Gesetzesänderung getroffen werden. Aus der internationalen Literatur lassen sich jedoch einige relevante Argumente für und gegen die Abschaffung der Ausnahmeregelung für Jugendliche vom allgemeinen Mindestlohn ableiten. Auf der einen Seite kann davon ausgegangen werden, dass eine Ausweitung des Mindestlohns zu steigenden Bildungsinvestitionen führen könnte. Auf der anderen Seite ist das Risiko zu beachten, dass Jugendliche bei dann steigender Lohnerwartung vorzeitig die Schule verlassen und Bildungsinvestitionen reduzieren könnten." (Autorenreferat, IAB-Doku)
%X "In this statement, the IAB comments on a proposal of the SSW to the regional parliament of Schleswig-Holstein to abolish the exemption clause for young employees below the age of 18. The IAB statement discusses potential effects on youth employment as well as educational responses of young individuals. Evidence from the international and German literature is reviewed. Extrapolating existing evidence from the German minimum wage introduction to young individuals is not feasible. Therefore, predicting potential effects for German teenagers is not possible. However, there are some literature-based arguments for and against abolishing the exemption of young employees from the statutory minimum wage. On the one hand, the recent literature suggests that educational investments may increase in reaction to an expansion of the minimum wage to individuals below the age of 18. On the other hand, abolishing the exemption bears the potential risk of young individuals leaving school in favor of a low-qualified minimum wage job, thereby decreasing educational Investments." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Mindestlohn
%K Lohnpolitik
%K Jugendliche
%K Auswirkungen
%K Beschäftigungseffekte
%K Berufswahl
%K Ausbildungswahl
%K Reform
%K Bildungsinvestitionen
%K Einkommenseffekte
%K Ungelernte
%K Bundesrepublik Deutschland
%Z Typ: 5. monographische Literatur
%Z fertig: 2020-04-07
%M k200324304
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek


%0 Book
%1 Universität Mannheim [Hrsg.]
%A Pohlan, Laura
%2 Bergemann, Annette
%2 Uhlendorff, Arne
%2 Blömer, Maximilian
%2 Gürtzgen, Nicole
%2 Stichnoth, Holger
%2 Berg, Gerard J. van den
%2 Nolte, André
%T Essays on unemployment, job search behavior and policy interventions
%D 2018
%P XIV, 235 S.
%C Mannheim
%G en
%# 2006-2015 ; 1997-1999 ; 2007-2010 ; 2007-2008
%U http://nbn-resolving.de/nbn:de:bsz:180-madoc-456651
%U https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:180-madoc-456651
%X "This dissertation explores through which channels unemployment leads to exclusion from society and how policy interventions and technological innovations affect individual job search behavior and are able to bring unemployed persons back into the labor market. All four chapters contained in this dissertation are based on large individual-level data sets from Germany and aim at identifying causal relationships by employing different empirical methods. This thesis starts in the first chapter with an analysis of how job loss impacts different dimensions of social exclusion and shows that unemployment has detrimental economic and social effects. In the second chapter, which is co-authored by Annette Bergemann and Arne Uhlendorff, we study employment effects of participation in job creation schemes in the years after German reunification. We find that participation in job creation programs is beneficial for high skilled women in times of economic instability. In the third chapter, my co-authors Maximilian Blömer, Nicole Gürtzgen, Holger Stichnoth, Gerard van den Berg and I estimate an equilibrium job search model and simulate the introduction of different minimum wage levels. The results indicate that minimum wage effects on unemployment are non-linear and highly dependent on the labor market structure. In the last chapter, which is co-authored by Nicole Gürtzgen, André Nolte and Gerard van den Berg, we find that high-speed internet leads to higher reemployment probabilities with a certain time delay. This effect is particularly pronounced for unemployed males." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
%K Arbeitslose
%K Arbeitsplatzverlust
%K Auswirkungen
%K soziale Ausgrenzung
%K psychosoziale Faktoren
%K Gesundheitsgefährdung
%K Zufriedenheit
%K Arbeitsbeschaffung
%K Arbeitsgelegenheit
%K Arbeitslosigkeitsdauer
%K Arbeitsmarktchancen
%K Mindestlohn
%K Integrierte Erwerbsbiografien
%K Integrierte Arbeitsmarktbiografien
%K Arbeitsuche
%K Internet
%K online
%K Stellenangebot
%K Bundesrepublik Deutschland
%K Sachsen-Anhalt
%Z Typ: 5. monographische Literatur
%Z fertig: 2020-04-07
%M k200320p04
%~ LitDokAB
%W IAB, SB Dokumentation und Bibliothek



10 von 309 Datensätzen ausgegeben.