Suchprofil: EU-Arbeitsmarkt,_-Integration
Durchsuchter Fertigstellungsmonat: 11/17
Sortierung:
1. SSCI-JOURNALS
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN
****************
1. SSCI-JOURNALS
****************
@Article{Boll:2017:EGE,
Journal= {Jahrb{\"u}cher f{\"u}r National{\"o}konomie und Statistik},
Volume= {237},
Number= {5},
Author= {Christina Boll and Anja Rossen and André Wolf},
Title= {The EU gender earnings gap : job segregation and working time as driving factors},
Year= {2017},
Pages= {407-452},
Address= {N{\"u}rnberg},
ISBN= {ISSN 0021-4027},
Abstract= {"In diesem Papier analysieren wir den Umfang und die Determinanten des geschlechtsspezifischen Lohngefälles in Europa. Hierzu aktualisieren wir die bestehenden Ergebnisse in der Literatur anhand des Structure of Earnings Survey 2010 (SES). Auf Basis eines umfassenden Ländervergleichs (21 EU-Länder plus Norwegen) untersuchen wir die Determinanten der erklärten und unerklärten Lohnlücke mit Hilfe der Oaxaca-Blinder-Zerlegung. Die Ergebnisse zeigen, dass etwa ein Drittel der Lücke auf den Einfluss der verwendeten Variablen zurückzuführen ist. Humankapitalbezogene Faktoren sind eher von untergeordneter Bedeutung. Vielmehr wird die sektorale Segregation der Geschlechter als das wichtigste Hindernis für die Gleichstellung der Geschlechter bei den Löhnen identifiziert. Darüber hinaus trägt die Tatsache, dass Frauen häufiger Teilzeitstellen bekleiden, signifikant zur Lücke bei. Zudem erzielen Frauen niedrigere Sektorprämien als Männer, was auf eine weniger vorteilhafte Jobpositionierung von Frauen innerhalb von Branchen und Firmen hinweisen könnte. Wir schließen daraus, dass Strategien zur Schließung der Lohnlücke zwischen den Geschlechtern die Branchenebene stärker in den Blick nehmen sollten." (Autorenreferat, © Lucius & Lucius, Stuttgart)},
Abstract= {"This paper estimates size and impact factors of the gender pay gap in Europe. It adds to the literature in three aspects. First, we update existing figures on the gender pay gaps in the EU based on the Structure of Earnings Survey 2010 (SES). Second, we enrich the literature by undertaking comprehensive country comparisons of the gap components based on an Oaxaca-Blinder decomposition. Overall, we analyse 21 EU countries plus Norway, which clearly exceeds the scope of existing microdata studies. Third, we examine the sources of the unexplained gap. We find that about one third of the gap can be traced back to the role of the explanatory factors included in our analysis. Human capital related factors are of minor importance. Instead, the sectoral segregation of genders is identified as the most important barrier to gender pay equality in European countries. In addition, the fact that part-time positions are more frequent among women notably contributes to the gap. Furthermore, sector premiums are generally to men's advantage, this might point to a less advantageous within-sector positional sorting for women compared to men. We conclude that policies aiming at closing the gender pay gap should focus more on the sector level than on the aggregate economy." (Author's abstract, © Lucius & Lucius, Stuttgart) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: geschlechtsspezifischer Arbeitsmarkt; Lohnunterschied; erwerbstätige Frauen; erwerbstätige Männer; Lohndiskriminierung - internationaler Vergleich; geschlechtsspezifische Faktoren; Segregation; sektorale Verteilung; Wirtschaftssektoren; Arbeitsmarktsegmentation; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Italien; Lettland; Litauen; Niederlande; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Kroatien; Norwegen; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2010; E 2010},
Annote= {JEL-Klassifikation: J31; J16; J24},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 488},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171009304},
}
@Article{Bredtmann:2017:HUA,
Journal= {ILR Review},
Number= {online first},
Author= {Julia Bredtmann and Sebastian Otten and Christian Rulff},
Title= {Husband's unemployment and wife's labor supply : the added worker effect across Europe},
Year= {2017},
Pages= {31},
ISBN= {ISSN 0019-7939},
Abstract= {"Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Anpassung des Arbeitsangebots von Frauen in Reaktion auf den Jobverlust ihres Partners, dem sog. 'Added Worker Effect'. Während sich die bisherige Literatur überwiegend auf Studien für spezifische Länder konzentriert hat, nehmen wir bewusst eine international vergleichende Perspektive ein und untersuchen, inwiefern der Added Worker Effect über die verschiedenen Wohlfahrtsstaatssysteme in Europa variiert. Unsere empirischen Analysen basieren auf Längsschnittdaten der 'European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC)' für den Zeitraum 2004 bis 2011. Für unseren aus 28 europäischen Ländern bestehenden Datensatz finden wir Evidenz für das Vorliegen eines Added Worker Effects: Frauen, deren Partner im vergangenen Jahr arbeitslos wurde, haben eine höhere Wahrscheinlichkeit, in den Arbeitsmarkt einzutreten sowie den Umfang ihrer Arbeitszeit zu erhöhen, gegeben dass sie schon am Arbeitsmarkt partizipieren. Darüber hinaus finden wir jedoch eine hohe Variation in der Existenz und der Stärke des Added Worker Effects sowohl über den Verlauf des Konjunkturzyklus als auch über die verschiedenen Wohlfahrtsstaatssysteme in Europa." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Abstract= {"This article investigates the responsiveness of women's labor supply to their husband's job loss - the so-called added worker effect. The authors contribute to the literature by taking an explicit internationally comparative perspective in analyzing the variation of the added worker effect across welfare regimes. Using longitudinal data from the European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC) survey covering 28 European countries from 2004 to 2013, they find evidence of an added worker effect, which, however, varies over both the business cycle and the different welfare regimes in Europe. The latter result might be explained, in part, by differences in the design of the unemployment benefit system across countries, which create different incentives for the labor supply of wives of unemployed men." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Ehepaare; Erwerbsverhalten - internationaler Vergleich; Ehemänner; Arbeitsplatzverlust - Auswirkungen; Ehefrauen; Erwerbsbeteiligung; Arbeitszeit; Arbeitszeitverlängerung; Beschäftigungseffekte; Europäische Union; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2004; E 2011},
Annote= {JEL-Klassifikation: J22; J64; J82},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 680},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171113v04},
}
@Article{Fiaschi:2017:DEC,
Journal= {Journal of regional science},
Number= {online first},
Author= {Davide Fiaschi and Andrea Mario Lavezzi and Angela Parenti},
Title= {Does EU cohesion policy work? Theory and evidence},
Year= {2017},
Pages= {38},
ISBN= {ISSN 0022-4146},
Abstract= {"This paper evaluates the effectiveness of European Cohesion Policy in the regions of 12 EU countries in the period 1991 - 2008, on the basis of a spatial growth model, which allows for the identification of both direct and indirect effects of EU funds on GDP per worker growth. We find that 'Objective 1' funds are characterized by strong spatial externalities and a positive and concave effect on the growth of GDP per worker, which reaches a peak at the ratio funds/GDP of approximately 3 percent and becomes non-significant after 4 percent. 'Objective 2' and 'Cohesion' funds have nonsignificant effects, while all the other funds exert a positive and significant effect, but their size is very limited. EU Cohesion Policy, moreover, appears to have increased its effectiveness over time. In the period 2000 - 2006 Objective 1 funds are estimated to have a median multiplier equal to 1.52, and to have added 0.37 percent to the GDP per worker growth. Overall, in the period 1991 - 2008, funds are estimated to have added 1.4 percent to the median annual growth, and to have reduced regional disparities of 8 basis points in terms of the Gini index." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: EU-Politik - Erfolgskontrolle; Regionalpolitik; regionale Wirtschaftsförderung; regionaler Vergleich; Bruttoinlandsprodukt; regionale Disparität; Regionalentwicklung; Produktivitätsentwicklung; Wirtschaftswachstum; Konvergenz; strukturschwache Räume; europäischer Strukturfonds; europäischer Regionalfonds; Europäische Union; Belgien; Bundesrepublik Deutschland; Dänemark; Spanien; Frankreich; Griechenland; Italien; Niederlande; Portugal; Großbritannien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1991; E 2008},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 041},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171108v01},
}
@Article{Kolb:2017:FBT,
Journal= {International migration},
Number= {online first},
Author= {Holger Kolb},
Title= {From Brakeman to Booster: policy change in Germany's EU labour migration policy},
Year= {2017},
Pages= {11},
ISBN= {ISSN 0020-7985},
Abstract= {"More than 8 years ago the Council Directive 2009/50/EC of 25 May 2009, which is also (and much better) known as Blue Card-directive, came into effect. Although in general the passing of the directive can be regarded as a milestone in the history of EU migration policy, the first proposals of the directive brought forward by the European Commission envisaged a much deeper and more binding framework including less room for maneuver for the member states. It is well known that particularly the German government at that time spoke out against a (more) extensive Europeanisation of labour migration policy. In sharp contrast to this rather reluctant stance towards ?more Europe? in this area recent developments indicate a significant policy change in the German way of dealing with the question of how much Europe is necessary in labour migration policy. This article seeks to retrace this rather sudden shift and to put it into a broader context of migration policy change in Germany." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmigration; Einwanderungspolitik; EU-Politik; politischer Wandel; Arbeitserlaubnis; ausländische Arbeitnehmer; europäische Integration; Politikumsetzung; Fachkräfte; Hochqualifizierte; EU-Richtlinie; Drittstaatsangehörige; Bundesrepublik Deutschland; },
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 453},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171107v14},
}
@Article{Krause:2017:ELM,
Journal= {International journal of manpower},
Volume= {38},
Number= {7},
Author= {Annabelle Krause and Ulf Rinne and Klaus F. Zimmermann},
Title= {European labor market integration: what the experts think},
Year= {2017},
Pages= {954-974},
ISBN= {ISSN 0143-7720},
Abstract= {"Purpose
The purpose of this paper is to investigate the current state of the single European labor market (SELM), its related risks and opportunities, and identify useful measures for reaching the goal of increased European labor mobility.
Design/methodology/approach
The authors conducted an online survey among European labor market experts (IZA research and policy fellows) on the current state of the SELM, its determinants, and the role of the Great Recession. The authors evaluate the data using descriptive and regression-based methods.
Findings
The experts agree on the SELM's importance, especially for larger economic welfare, but are not convinced that it has been achieved. To enhance labor mobility across Europe, the respondents identify key factors such as recognizing professional qualifications more efficiently, harmonizing social security systems, and knowing several languages. Moreover, at least 50 percent of the respondents consider positive attitudes - by policy makers and citizens alike - toward free mobility to be important to enhance labor mobility.
Originality/value
The IZA Expert Opinion Survey presents a unique opportunity to learn how numerous experts think about the important issue of European labor market integration and moreover constitutes a valuable extension to public opinion surveys on related topics. This survey's findings provide a sophisticated basis for a discussion about policy options regarding the SELM." (Author's abstract, © Emerald Group) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarkt; europäische Integration; Arbeitsmigration; internationale Wanderung; Rezession - Auswirkungen; Sozialversicherung; Sprachförderung; berufliche Qualifikation - Anerkennung; Mobilitätsförderung; Arbeitskräftemobilität; Arbeitsmarktpolitik; EU-Politik; Reformpolitik; EU-Binnenmarkt; Integrationspolitik; Europäische Union; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2014; E 2014},
Annote= {JEL-Klassifikation: J40; J61; J68},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: X 267},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171025v01},
}
@Article{Ruhs:2017:FMI,
Journal= {International migration},
Number= {online first},
Author= {Martin Ruhs},
Title= {Free movement in the European Union: national institutions vs common policies?},
Year= {2017},
Pages= {17},
ISBN= {ISSN 0020-7985},
Abstract= {"The current rules for 'free movement' in the European Union (EU) facilitate unrestricted intra-EU labour mobility and equal access to national welfare states for EU workers. The sustainability of this policy has recently been threatened by divisive debates between EU countries about the need to restrict welfare benefits for EU workers. This article develops a theory for why the current free movement rules might present particular challenges for certain EU member states. It focuses on the potential roles of three types of national institutions and social norms in determining national policy positions on free movement in the EU15 states: labour markets (especially their 'flexibility'); welfare states (especially their 'contributory basis'); and citizenship norms (focusing on the 'European-ness' of national identities). I show that these institutions and norms vary across member states and explain why we can expect these differences to contribute to divergent national policy preferences for reforming free movement." (Author's abstract, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmigration - internationaler Vergleich; Freizügigkeit; EU-Bürger; Sozialleistungen; Leistungsanspruch; institutionelle Faktoren; soziale Normen; Wohlfahrtsstaat; kulturelle Faktoren; nationale Identität; Reformpolitik; politische Einstellungen; Wanderungspolitik; ökonomische Faktoren; Arbeitsmarkt - Flexibilität; Regulierung; Europäische Union; Belgien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Irland; Italien; Luxemburg; Niederlande; Österreich; Portugal; Schweden; Spanien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2004; E 2011},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 453},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171107v18},
}
@Article{Zwick:2017:GRI,
Journal= {International journal of manpower},
Volume= {38},
Number= {7},
Author= {Helene Syed Zwick and Sarfaraz Ali Shah Syed},
Title= {Great Recession impact on European labor markets integration : cluster analyses},
Year= {2017},
Pages= {1016-1035},
ISBN= {ISSN 0143-7720},
Abstract= {"Purpose
The purpose of this paper is to assess the impact of the Great Recession (2008-2014) on the labor market profiles and integration process in the European Union (EU26) and in the 12 historical Eurozone countries.
Design/methodology/approach
This study assesses the impact of the crisis, and applies multivariate statistical methods containing a principal component analysis and an agglomerative hierarchical clustering. Two non-overlapping sub-periods are established: a pre-crisis (1999-2007) period and a crisis (2008-2014) period, and eight European indicators are considered.
Findings
The results are threefold. First, they bring strong evidence of a significant impact of the crisis on the process of integration. Second, they interestingly reveal more heterogeneity in the aftermath of the crisis across the EU countries, while more homogeneity across the Eurozone countries. Third, this apparent homogenization is accompanied by a polarization process into two main groups of countries including Spain, Portugal, Finland and the Netherlands in one group while the rest of the Eurozone in the other.
Originality/value
This study is unique as it does not only present a snapshot of the challenges posed by the Great Recession to the European Union and Eurozone labor market profiles, but it also assesses its impact on their integration process. In addition, using the, suitable yet ignored, multivariate statistical methods on the latest data to study such an impact is another contribution of this paper." (Author's abstract, © Emerald Group) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Rezession - Auswirkungen; europäische Integration; Arbeitsmarkt - internationaler Vergleich; Beschäftigungsentwicklung; Arbeitslosigkeitsentwicklung; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Eurozone; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1999; E 2014},
Annote= {JEL-Klassifikation: C49; E24; O52},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: X 267},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171025v05},
}
************************************
2. SONSTIGE REFERIERTE ZEITSCHRIFTEN
************************************
@Article{Christodoulakis:2017:UAU,
Journal= {Applied economics quarterly},
Volume= {63},
Number= {1},
Author= {Nicos Christodoulakis and Christos Axioglou},
Title= {Underinvestment and unemployment: The double hazard in the Euro Area},
Year= {2017},
Pages= {49-80},
ISBN= {ISSN 1611-6607},
Abstract= {"An alarming legacy of the austerity programs in the euro area is the vast disinvestment that has taken place over the recent years, and especially so in the peripheral economies. Unless it is quickly reversed, disinvestment not only hinders long-term growth but also undermines the prospects of a gradual reduction of unemployment and risks further imbalances in, and threats to, the monetary union. Combining a neoclassical Diamond model with labour market imperfections, the paper shows that unemployment is a function of capital investment under either CES or Cobb-Douglas production functions. A cross-section estimate for the euro area economies confirms the theoretical findings." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Sparpolitik - Auswirkungen; Investitionsquote; Investitionspolitik; Arbeitslosigkeitsentwicklung; Arbeitskräftenachfrage; Lohnquote - Entwicklung; Bruttoinlandsprodukt; Lohnquote - internationaler Vergleich; Arbeitslosenquote - internationaler Vergleich; Eurozone; Belgien; Finnland; Frankreich; Bundesrepublik Deutschland; Italien; Niederlande; Luxemburg; Griechenland; Irland; Portugal; Spanien; Österreich; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1990; E 2013},
Annote= {JEL-Klassifikation: E22; E24},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 043},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171019903},
}
@Article{Dedeoglu:2017:TMT,
Journal= {IZA journal of development and migration [Elektronische Ressource]},
Volume= {7},
Author= {Dinçer Dedeoglu and H. Deniz Genç},
Title= {Turkish migration to Europe: a modified gravity model analysis},
Year= {2017},
Pages= {Art. 17, 19},
ISBN= {ISSN 2520-1786},
Abstract= {"This study specifies and applies a gravity model to provide empirical evidence on determinants of emigration from Turkey to 31 destination European countries over the period between 1960 and 2013. Results under alternative estimation strategies show that economic, demographic and cultural factors have significant influence on migration decision to the destination countries. The model has explanatory power and is useful for testing the given hypothesized determinants of migration from Turkey to 31 European countries from perspective of the country of origin." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Türke; Einwanderung; Auswanderung; Wanderungsmotivation; Zielgebiet; ökonomische Faktoren; kulturelle Faktoren; demografische Faktoren; Arbeitsmigration; ausländische Arbeitnehmer; Einwanderungspolitik; Familiennachzug; Europa; Europäische Union; Türkei; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1960; E 2013},
Annote= {JEL-Klassifikation: F22; F14; C33},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: Z 2178},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171106v07},
}
@Article{Kuntz:2017:DRB,
Journal= {International Journal of Comparative Sociology},
Volume= {58},
Number= {5},
Author= {Anabel Kuntz and Eldad Davidov and Moshe Semyonov},
Title= {The dynamic relations between economic conditions and anti-immigrant sentiment : A natural experiment in times of the European economic crisis},
Year= {2017},
Pages= {392-415},
ISBN= {ISSN 1568-5187; ISSN 0020-7152},
Abstract= {"Theories on intergroup relations suggest that negative attitudes toward immigrants tend to rise when economic conditions deteriorate. However, these arguments were mostly tested during times of economic prosperity in Europe. We put this theoretical expectation to test by analyzing two rounds of the European Social Survey (ESS) with data from 14 West European immigration countries before (2006) and after (2010) the peak of the European economic crisis. Results show that anti-immigrant sentiments increased in countries where perceptions of economic insecurity also increased. Anti-immigrant sentiments decreased in countries where perceptions of economic insecurity declined. In contrast, changes in objective economic conditions (i.e. unemployment rates) during the same period of time did not display the expected effects in a similarly robust way." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: gesellschaftliche Einstellungen - internationaler Vergleich; politische Einstellungen; Einwanderer; Einwanderung; ökonomische Faktoren; wirtschaftliche Situation; Wirtschaftskrise; Einstellungsänderung; Arbeitslosigkeit; internationale Wanderung; sozioökonomische Faktoren; Westeuropa; Belgien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Finnland; Frankreich; Großbritannien; Griechenland; Irland; Niederlande; Norwegen; Portugal; Spanien; Schweden; Schweiz; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2006; E 2010},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: X 540},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171017805},
}
*************************
3. SONSTIGE ZEITSCHRIFTEN
*************************
@Article{Brenke:2017:JIE,
Journal= {DIW-Wochenbericht},
Volume= {84},
Number= {44},
Author= {Karl Brenke},
Title= {Jugendliche in Europa: r{\"u}ckl{\"a}ufige Arbeitslosigkeit, aber weiterhin gro{\"ss}e Probleme auf dem Arbeitsmarkt},
Year= {2017},
Pages= {985-995},
ISBN= {ISSN 0012-1304},
Annote= {URL: http://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.568071.de/17-44-1.pdf},
Abstract= {"Die Jugendarbeitslosigkeit hatte im Frühjahr 2013 in der EU ihren Höhepunkt erreicht, danach ging sie deutlich zurück. Aber noch immer ist in der EU mehr als jede sechste Erwerbsperson im Alter von 15 bis 24 Jahren arbeitslos, und die Arbeitslosenquote der Jugendlichen ist zweieinhalb Mal so hoch wie die der Erwachsenen. Der vorliegende Bericht zeigt, wie sich die Arbeitsmarktsituation der Jugendlichen seit ihrem Höchststand entwickelt hat. Der Rückgang der Arbeitslosigkeit war überwiegend auf eine sinkende Zahl an Jugendlichen sowie eine nachlassende Erwerbsbeteiligung zurückzuführen; die Zunahme der Beschäftigung hat nur den kleineren Beitrag geleistet. Dabei waren die zusätzlichen Jobs fast ausschließlich zeitlich befristet, und die Teilzeitquote ist weiter gestiegen. Im europäischen Durchschnitt weisen die Jugendlichen unter den Arbeitslosen bei formal ähnlicher Qualifikation ein besonders hohes Arbeitslosigkeitsrisiko auf. In den mitteleuropäischen Ländern sind junge Menschen auf dem Arbeitsmarkt indes deutlich weniger im Nachteil, was an der praxisnäheren Berufsausbildung liegen dürfte. Da Berufserfahrungen und Referenzen für die Arbeitsmarktaussichten eine wichtige Rolle spielen, sollte zur Verbesserung der Arbeitsmarktlage für Jugendliche vor allem bei den Berufsausbildungssystemen angesetzt werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Jugendarbeitslosigkeit - internationaler Vergleich; Arbeitslosenquote; Arbeitslosigkeitsentwicklung; Beschäftigungsentwicklung - internationaler Vergleich; Jugendliche; junge Erwachsene; qualifikationsspezifische Faktoren; arbeitslose Jugendliche; Qualifikationsstruktur; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; Norwegen; Island; Türkei; Mazedonien; Schweiz; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2007; E 2017},
Annote= {JEL-Klassifikation: J21; J24; J60},
Annote= {Sprache: de},
Annote= {IAB-Sign.: Z 016},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171107v24},
}
@Article{Projektgruppe:2017:GH,
Journal= {DIW-Wochenbericht},
Volume= {84},
Number= {40},
Institution={Projektgruppe Gemeinschaftsdiagnose; Deutsches Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung e.V.; {\"O}sterreichisches Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung; ifo Institut, Leibniz-Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung an der Universit{\"a}t M{\"u}nchen e.V.; KOF Konjunkturforschungsstelle der ETH Z{\"u}rich; Institut f{\"u}r Weltwirtschaft an der Universit{\"a}t Kiel; Leibniz-Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung, Halle; RWI, Leibniz-Institut f{\"u}r Wirtschaftsforschung; Institut f{\"u}r H{\"o}here Studien, Wien},
Title= {Gemeinschaftsdiagnose Herbst 2017},
Year= {2017},
Pages= {809-883},
ISBN= {ISSN 0012-1304},
Annote= {URL: http://www.diw.de/documents/publikationen/73/diw_01.c.566059.de/17-40-1.pdf},
Abstract= {"Der Aufschwung der deutschen Wirtschaft hat an Stärke und Breite gewonnen. Neben den Konsumausgaben tragen nun auch das Auslandsgeschäft und die Investitionen zur Expansion bei. Die sehr hohe konjunkturelle Dynamik in der ersten Hälfte des laufenden Jahres wird sich zwar etwas abschwächen. Gleichwohl nimmt die Wirtschaftsleistung in diesem und im nächsten Jahr stärker zu als die Produktionskapazitäten wachsen. Im Ergebnis steigt die gesamtwirtschaftliche Auslastung, und die Wirtschaftsleistung liegt über dem Produktionspotenzial. Das Bruttoinlandsprodukt dürfte in diesem Jahr um 1,9 Prozent und im nächsten Jahr um 2 Prozent zulegen (kalenderbereinigt 2,2 bzw. 2,1 Prozent). Die Arbeitslosigkeit geht weiter zurück, die Quote sinkt auf 5,7 Prozent im Jahr 2017 und 5,5 Prozent im Jahr 2018 (nach 6,1 Prozent im Vorjahr). Allerdings wird sich der Beschäftigungsaufbau verlangsamen. Die Teuerungsrate steigt deutlich, da die Ölpreise nicht mehr zurückgehen; vermehrt macht sich auch der heimische Preisdruck bemerkbar. Die Inflation wird daher mit 1,7 Prozent in diesem und im nächsten Jahr merklich höher ausfallen als im vergangenen Jahr, als die Verbraucherpreise nur um 0,5 Prozent zulegten. Die öffentlichen Haushalte erzielen spürbare Überschüsse, die nicht nur konjunkturell bedingt sind. Sofern die nächste Bundesregierung die sich aus den strukturellen Budgetüberschüssen ergebenden Spielräume für Abgabensenkungen oder Mehrausgaben nutzt, wäre die Finanzpolitik nicht nur in diesem Jahr, sondern auch im weiteren Prognosezeitraum expansiv ausgerichtet, andernfalls würde sie ab dem kommenden Jahr in etwa neutral wirken." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Weltwirtschaft; Konjunktur; Konjunkturanalyse; Konjunkturentwicklung; Konjunkturprognose; Wirtschaftsentwicklung; Wirtschaftspolitik; Wirtschaftswachstum; Entwicklungspotenzial; Konsum; private Haushalte; Nachfrageentwicklung; Bundesrepublik Deutschland; Europäische Union; Welt; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1991; E 2019},
Annote= {JEL-Klassifikation: E32; E66; F1},
Annote= {Sprache: de},
Annote= {IAB-Sign.: Z 016},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171018v03},
}
@Article{Wirtz:2017:EEW,
Journal= {Chronobiology international : the journal of biological and medical rhythm research},
Volume= {27},
Number= {5},
Author= {Anna Wirtz and Friedhelm Nachreiner},
Title= {The effects of extended working hours on health and social well-being : a comparative analysis of four independent samples},
Year= {2017},
Pages= {1124-1134},
ISBN= {0742-0528},
Abstract= {"Using structural equation modeling, it can be shown that long weekly working hours and work on weekends, nights, and in shifts have detrimental effects on psychovegetative health. Employees' reported subjective work-life balance also decreases with increasing number of hours worked/week, days worked on weekends, or at nights, and with working shifts. A decrease in work-life balance in turn increases the risk of psychovegetative impairments (PVIs). Thus, long and unusual working hours increase the risk of psychovegetative health impairments both directly and indirectly, moderated by the subjective work-life balance. In fact, the indirect effects of working time on PVIs via the work-life balance seem to be stronger than the direct effects. Results of a cross-validation study of four independent and representative samples from Germany and the European Union (N?>?50,000) indicate high structural stability of these results and thus an increased validity and range for generalization." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitszeit - Auswirkungen; Gesundheitszustand; Lebenssituation - Zufriedenheit; Überstunden; Wochenendarbeit; Nachtarbeit; Schichtarbeit; Work-Life-Balance; psychische Faktoren; BIBB/BAuA-Erhebung; Biorhythmus; Bundesrepublik Deutschland; Europäische Union; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2000; E 2006},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {IAB-Sign.: X 1194},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171024v19},
}
**********************************
4. ARBEITSPAPIERE/DISCUSSION PAPER
**********************************
@Book{Borowczyk-Martins:2017:WDP,
Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)},
Author= {Daniel Borowczyk-Martins},
Title= {Why does part-time employment increase in recessions? : Jobs can change quickly from full- to part-time status, especially during economic downturns},
Year= {2017},
Pages= {11},
Address= {Bonn},
Series= {IZA world of labor},
Number= {397},
Annote= {URL: https://wol.iza.org/uploads/articles/397/pdfs/why-does-part-time-employment-increase-in-recessions.pdf?v=1},
Annote= {URL: https://wol.iza.org/uploads/articles/397/pdfs/why-does-part-time-employment-increase-in-recessions.one-pager.de.pdf?v=1},
Abstract= {"Teilzeitarbeit wird oft mit Arbeitsplätzen geringer Qualität gleichgesetzt. Nimmt die Verbreitung von Teilzeitjobs im Verlauf von Konjunkturkrisen zu, geschieht das meist unfreiwillig. Eine generelle Verringerung der Arbeitsplatzqualität durch eine Verlagerung von 'guter' Vollzeitarbeit zu 'schlechter' Teilzeitarbeit lässt sich dennoch nicht feststellen. Meist geht die Zunahme von Teilzeitbeschäftigung auf krisenbedingte Arbeitszeitreduzierungen von bestehenden Jobs zurück. Da viele Teilzeitbeschäftigte nach Überwindung einer Rezession schnell zu Vollzeitstunden zurückkehren, sollte die Arbeitslosigkeit in Rezessionen weiterhin im Mittelpunkt politischer Maßnahmen stehen." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Abstract= {"Part-time work is associated with low-quality jobs. In recessions, the share of workers employed part-time increases substantially and is chiefly involuntary. It is important to assess if this increase induces a reduction in aggregate job quality, by reallocating workers from full-time ('good') to part-time ('bad') jobs. Recent evidence suggests that this is not the case. The bulk of the increase in part-time employment is due to workers who suffer a reduction in working hours at their current employer. Since many part-time workers return quickly to full-time hours, unemployment should remain the focus of policy action during recessions." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Rezession - Auswirkungen; Teilzeitarbeit; Vollzeitarbeit; Beschäftigungseffekte; Beschäftigungsentwicklung; Arbeitszeitverkürzung; Konjunkturabhängigkeit; berufliche Mobilität; Freiwilligkeit; USA; Großbritannien; Europäische Union; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1994; E 2014},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171108v27},
}
@Book{Constant:2017:CBM,
Institution={Global Labor Organization (Hrsg.)},
Author= {Amelie F. Constant and Klaus F. Zimmermann},
Title= {Challenged by migration : Europe’s options},
Year= {2017},
Pages= {16},
Address= {Maastricht},
Series= {GLO discussion paper},
Number= {46},
Annote= {URL: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/156404/1/GLO_DP_0046.pdf},
Abstract= {"This paper examines the migration and labor mobility in the European Union and elaborates on their importance for the existence of the EU. Against all measures of success, the current public debate seems to suggest that the political consensus that migration is beneficial is broken. This comes with a crisis of European institutions in general. Migration and labor mobility have not been at the origin of the perceived cultural shift. The EU in its current form and ambition could perfectly survive or collapse even if it solves its migration challenge. But it will most likely collapse, if it fails to solve the mobility issue by not preserving free internal labor mobility and not establishing a joint external migration policy." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmigration - historische Entwicklung; internationale Wanderung; Einwanderung - Auswirkungen; Flüchtlinge; politische Einstellungen; öffentliche Meinung; EU-Politik; Einwanderungspolitik; Freizügigkeit; Nationalismus; europäische Integration; institutionelle Faktoren; Europäische Union; },
Annote= {JEL-Klassifikation: D01; D02; D61; F02; F16; F22; F66; J6},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171018r06},
}
@Book{Dingeldey:2017:SAW,
Institution={Norwegian Social Research, Oslo (Hrsg.); Akershus University College (Hrsg.)},
Author= {Irene Dingeldey and Marie-Luise Assmann and Lisa Steinberg},
Title= {The strengths and weaknesses of policy coordination and policy outcomes in a system of multi-level governance : A comparative analysis},
Year= {2017},
Pages= {37},
Address= {Oslo},
Series= {NEGOTIATE working paper},
Number= {8.3},
Annote= {URL: https://negotiate-research.eu/files/2015/04/NEGOTIATE_working_paper_no_D8.3.pdf},
Abstract= {"The Council of the European Union (EU) launched the Recommendation on establishing a Youth Guarantee (YG) in April 2013. The EU institutions thus recognised that young people have been affected extremely by unemployment and job insecurity due to the economic crisis and increasing labour market segmentation. The YG suggests that all young people under 25 receive a good-quality, concrete offer within four months of leaving formal education or becoming unemployed (EC 2015a). The particular reference to NEETs (Not in Employment, Education or Training) pays attention to the problem that some young people have lost contact with institutions and are not registered with employment services. With the adoption of the Recommendation, all Member States - except the UK - committed themselves to implementing the YG and establishing the actions envisaged. All in all, the promoted goals enhance an enabling approach within Europe's activating labour market policy (Lahusen et al. 2013) that supports individual capabilities by personalized guidance and individual action planning, including tailor made individual services, training and education (Maydell et al. 2006). Hence, a 'holistic approach' with respect to coordination and service delivery is required (6 2004)." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Beschäftigungspolitik; Jugendpolitik; Arbeitsmarktpolitik; aktivierende Arbeitsmarktpolitik; EU-Politik; Methode der offenen Koordinierung; Politikumsetzung - internationaler Vergleich; Sozialpartnerschaft; best practice; Arbeitsverwaltung; öffentliche Verwaltung; Bildungspolitik; Sozialpolitik; Public Private Partnership; internationale Zusammenarbeit; interkulturelles Lernen; öffentliche Ausgaben; Europäische Union; Bulgarien; Tschechische Republik; Bundesrepublik Deutschland; Spanien; Polen; Großbritannien; Norwegen; Schweiz; Griechenland; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2017; E 2017},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171006v10},
}
@Book{Geis:2017:LMP,
Institution={Institut der deutschen Wirtschaft K{\"o}ln (Hrsg.)},
Author= {Wido Geis},
Title= {Labour market potentials of the freedom of movement for workers},
Year= {2017},
Pages= {24},
Address= {K{\"o}ln},
Series= {IW policy paper},
Number= {2016,18},
Annote= {URL: http://doku.iab.de/externe/2017/k171108v22.pdf},
Abstract= {"The freedom of movement for workers is one of the core principles of the European Union and most Europeans have positive attitude towards it. 75 percent regard it as a good and only 9 percent as a bad thing. Nevertheless, the number of persons moving from one EU member country to another is still small. In 2016, only 3.57 million inhabitants of the EU between 25 and 35 years had the nationality of another member state. This equates to a share of 5.4 percent and is less than the number of third country nationals in this age group with 4.69 million or 7.1 percent. If labour mobility would be enhanced, this could be helpful for all countries. On one hand, it could help the economically strong countries to avoid skill shortage and, on the other hand, it could relieve the burden from the social systems in the countries with high unemployment rates, especially in southern Europe. This does not necessarily hold true for migration flows from the eastern to the western EU member states, as, in this case, the crucial factor is not the difference in the labour market situation but at the welfare level.
The main obstacle to EU mobility is the linguistic divide in Europe. As a consequence of it, most people willing to work in another EU member state have to learn a new language first. This can be very costly in terms of time and money and prevent people from migrating. A joint language that is spoken by all Europeans would be helpful. This could only be English, as it is taught in the schools in all member states. Nevertheless, although, by now, nearly all pupils in Europe get an intense training in English, the language skills of large parts of the adult populations in the EU member states do not yet suffice for a deeper communication in English. Thus, persons who are willing to move still have to learn the language of the destination country. To facilitate this, the supply of language classes in destination countries as well as in the countries of origin should be improved. Moreover, measures that foster transnational social networks can also be helpful, as they give people the chance to use the foreign languages and make contacts in potential destination countries." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmigration - Entwicklung; Freizügigkeit; EU-Bürger; Migranten; soziale Sicherheit; Mobilitätsbarriere; Sprachbarriere; politische Einstellungen; Wanderungspotenzial; internationale Wanderung; Mobilitätsförderung; Außenwanderung - internationaler Vergleich; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2012; E 2016},
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171108v22},
}
@Book{Jimeno:2017:UAR,
Institution={Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit (Hrsg.)},
Author= {Juan F. Jimeno},
Title= {Unemployment and the role of supranational policies : EU supranational policies should be more active at promoting institutional reforms that reduce unemployment},
Year= {2017},
Pages= {11},
Address= {Bonn},
Series= {IZA world of labor},
Number= {390},
Annote= {URL: https://wol.iza.org/uploads/articles/390/pdfs/unemployment-and-the-role-of-supranational-policies.pdf?v=1},
Annote= {URL: https://wol.iza.org/uploads/articles/390/pdfs/unemployment-and-the-role-of-supranational-policies.one-pager.de.pdf?v=1},
Abstract= {"Die Arbeitslosigkeit in Europa ist im Durchschnitt übermäßig hoch und zugleich zwischen den EU-Staaten und unter ihren Bevölkerungsgruppen sehr unterschiedlich ausgeprägt. Viele Regierungen haben Fehlentwicklungen ihrer Arbeitsmärkte bislang nur halbherzig durch institutionelle Reformen entgegengewirkt. Gleichzeitig hat die supranationale Politik auf EU-Ebene lediglich begrenzte finanzielle Unterstützung für aktive Arbeitsmarktpolitiken angeboten, statt strukturelle Reformen zu initiieren, um die Funktionsweise der europäischen Arbeitsmärkte zu verbessern. Zur wirksameren Bekämpfung der Arbeitslosigkeit in Europa sind eine bessere Koordination und ein erweitertes Spektrum supranationaler Politik erforderlich." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Abstract= {"Unemployment in Europe is excessively high on average, and is divergent across countries and population groups within countries. On the one hand, over the past decades, national governments have implemented incomplete institutional reforms to amend dysfunctional labor markets. On the other hand, EU supranational policies - those that transcend national boundaries and governments - have offered only limited financial support for active labor market policies, instead of promoting structural reforms aimed at improving the functioning of European labor markets. Better coordination and a wider scope of EU supranational policies is needed to fight unemployment more effectively." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: EU-Politik; Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Reformpolitik; Arbeitsmarktpolitik; Beschäftigungspolitik; institutionelle Faktoren; Arbeitslosenquote - internationaler Vergleich; best practice; Arbeitslosenversicherung; europäische Integration; Wirtschaftskrise; Rezession; Tarifverhandlungen; Kurzarbeit; Europäische Union; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1984; E 2015},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171013r01},
}
***************************
5. MONOGRAPHISCHE LITERATUR
***************************
@Book{Anxo:2017:WTP,
Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)},
Author= {Dominique Anxo and Jean-Yves Boulin and Jorge Cabrita and Greet Vermeylen and Štepánka (Mitarb.) Lehmann and René (Mitarb.) Lehmann and Agnès (Mitarb.) Parent-Thirion},
Title= {Working time patterns for sustainable work},
Year= {2017},
Pages= {77},
Address= {Dublin},
Series= {Eurofound research report},
ISBN= {ISBN 978-92-897-1600-0},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/node/91972},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef1720_-_working_time_patterns_for_sustainable_work_-_statistical_annex.pdf},
Abstract= {"Working time is a recurrent topic of study because the nature of work, its content, the conditions under which it is performed and the labour market itself keep changing. This report provides an overview of the recent evolution of working time duration and organisation in the EU and highlights the most important trends and differences between Member States. Through an in-depth analysis of data from the sixth European Working Conditions Survey carried out in 2015, it examines - from a gender and life course perspective - the links between working time patterns, work - life balance and working time preferences, on the one hand, and workers' health and well-being on the other. Finally, the report explores the extent to which prevailing working conditions and working time patterns in EU Member States are sustainable in the long term." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitszeitmodell - internationaler Vergleich; nachhaltige Entwicklung; Qualität der Arbeit; individuelle Arbeitszeit; Arbeitszeitflexibilität; Lebensarbeitszeit; Arbeitszeitgestaltung; Beruf und Familie; Zeitbudget; Zeitsouveränität; Arbeitszeitverteilung; Work-Life-Balance; Arbeitszeitwunsch; Arbeitszufriedenheit; Humanisierung der Arbeit; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2005; E 2015},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171019r02},
}
@Book{Biegon:2017:SNA,
Institution={Friedrich-Ebert-Stiftung, Abteilung Studienf{\"o}rderung (Hrsg.)},
Author= {Dominika Biegon and Wolfgang Kowalsky and Joachim Schuster},
Title= {Sch{\"o}ne neue Arbeitswelt? Wie eine Antwort der EU auf die Plattform{\"o}konomie aussehen k{\"o}nnte},
Year= {2017},
Pages= {17},
Address= {Berlin},
Series= {Gute Gesellschaft - soziale Demokratie #2017plus},
ISBN= {ISBN 978-3-95861-961-6},
Annote= {URL: http://library.fes.de/pdf-files/id/ipa/13768.pdf},
Abstract= {"Die Digitalisierung der Arbeitswelt stellt die Mitgliedsstaaten der Europäischen Union (EU) vor arbeits- und sozialrechtliche Herausforderungen. Betroffen ist vor allem die Dienstleistungsbranche: Auf diversen Internetplattformen wie Clickworker, Taskrabbit und Uber werden mittlerweile eine Vielzahl von Dienstleistungen angeboten. Die Beschäftigungsverhältnisse sind dabei häufig prekär. Gängige Schutznormen für Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer werden in der Plattformökonomie ausgehöhlt. Plattformbeschäftigte genießen keinen Kündigungsschutz, haben keinen Urlaubsanspruch oder Anspruch auf Lohnfortzahlung im Krankheitsfall, sind häufig nicht in die gesetzlichen Sozialversicherungssysteme eingebunden und werden nicht nach Mindest- oder Tariflohn bezahlt.
Die Europäische Kommission ignoriert bislang die sozialen Herausforderungen, die sich durch die Plattformökonomie ergeben. Sie setzt auf eine Deregulierungsstrategie, bei der es vornehmlich darum geht, nationale Hindernisse auf dem Weg zum digitalen Binnenmarkt aus dem Weg zu räumen.
Ein europäischer Handlungsansatz zur Durchsetzung von guter Arbeit in der digitalen Plattformökonomie ist notwendig, um das Sozialdumping auf dem digitalen Arbeitsmarkt aufzuhalten und einen fairen Wettbewerb zu ermöglichen. Mit einer EU-Rahmenrichtlinie über arbeits- und sozialrechtliche Mindeststandards in der Plattformökonomie könnte die soziale Dimension des digitalen Binnenmarktes gestärkt werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktpolitik; EU-Politik; Plattformökonomie; Digitale Arbeitswelt; Regulierung; Deregulierung; EU-Kommission; Arbeitsplatzqualität; Selbständige; Leiharbeit; EU-Richtlinie; Arbeitsrecht; Sozialrecht; Dienstleistungsbereich; internetbasierte Arbeitsorganisation; prekäre Beschäftigung; Arbeitnehmer - Begriff; Sozialversicherung; Europäische Union; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171108v32},
}
@Book{Bofinger:2017:FEZ,
Institution={Sachverst{\"a}ndigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung (Hrsg.)},
Author= {Peter Bofinger and Lars P. Feld and Christoph M. Schmidt and Isabel Schnabel and Volker Wieland},
Title= {F{\"u}r eine zukunftsorientierte Wirtschaftspolitik : Jahresgutachten 2017/18},
Year= {2017},
Pages= {437},
Address= {Wiesbaden},
Series= {Sachverst{\"a}ndigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung. Jahresgutachten},
Number= {2017/18},
ISBN= {ISSN 0072-159X},
Annote= {URL: https://www.sachverstaendigenrat-wirtschaft.de/fileadmin/dateiablage/gutachten/jg201718/JG2017-18_gesamt_Website.pdf},
Annote= {URL: https://www.sachverstaendigenrat-wirtschaft.de/fileadmin/dateiablage/gutachten/jg201718/jg2017_jg-auszug.pdf},
Abstract= {"Die derzeit sehr gute konjunkturelle Lage bietet beste Bedingungen für eine Neujustierung der Wirtschaftspolitik. Gerade jetzt sollte die Zukunftsorientierung im Mittelpunkt stehen und nicht, wie in den vergangenen Jahren, der Verteilungsdiskurs. Protektionistische Bestrebungen, die fortschreitende Digitalisierung und Globalisierung der Wirtschaft sowie die Weiterentwicklung des Euro-Raums und der Europäischen Union sind große Herausforderungen unserer Zeit. Im vorliegenden Jahresgutachten zeigt der Sachverständigenrat Möglichkeiten auf, wie die neue Bundesregierung diesen begegnen kann." (Textauszug, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Wirtschaftspolitik; Geldpolitik; Finanzpolitik; Arbeitsmarktpolitik; nachhaltige Entwicklung; Rentenpolitik; Gesundheitspolitik; Digitale Arbeitswelt; Zukunft der Arbeit; Ordnungspolitik; Klimaschutz; Umweltpolitik; Stabilitätspolitik; Globalisierung; internationale Wanderung; Außenhandel; Konjunkturentwicklung; Weltwirtschaft; Wirtschaftsentwicklung; Lohnentwicklung; Preisentwicklung; Beschäftigungsentwicklung; Kapazitätsauslastung; Finanzmarkt; Regulierung; Haushaltskonsolidierung; Staatsverschuldung; Protektionismus; Liberalisierung; Arbeitsmarktentwicklung; Fachkräfte; Arbeitskräftemangel; technischer Wandel - Auswirkungen; Beschäftigungseffekte; Einkommensverteilung; soziale Ungleichheit; Eurozone; Europäische Union; Bundesrepublik Deutschland; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171109r01},
}
@Book{Europaeische:2017:IET,
Institution={Europ{\"a}ische Kommission, Generaldirektion Migration und Inneres (Hrsg.)},
Title= {Illegal employment of third-country nationals in the European Union : EMN synthesis report},
Year= {2017},
Pages= {124},
Annote= {Art: [Stand:] August 2017},
Address= {Br{\"u}ssel},
Annote= {URL: http://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/EN/Publikationen/EMN/SyntheseberichteInform/ZuStudien/emn-wp74-synthese-illegale-beschaeftigung.pdf?__blob=publicationFile},
Abstract= {"Illegal employment of third-country nationals (TCNs) - defined as employment contravening migration and/or labour law - is a source of concern in the EU for economic, migration-related and social and fundamental rights reasons. It is also linked to trafficking in human beings for labour exploitation.
The following Synthesis Report presents a comparative overview of the main findings of the EMN Focussed Study on Illegal Employment of Third-Country Nationals (TCNs) in the EU based on National Reports from twenty-three Member States. The aim of this Focussed Study is to map and analyse the measures in place at Member States level to fight the illegal employment of TCNs, possible problematic areas and obstacles in this field and strategies and good practices to overcome them. The study examines each stage of the illegal employment policy 'cycle' for TCNs:
(i) preventive measures and incentives for employers and employees;
(ii) identification of illegal employment of TCNs;
(iii) sanctions for employers and
(iv) outcomes for employees." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: illegale Beschäftigung - internationaler Vergleich; Drittstaatsangehörige; Einwanderer; ausländische Arbeitnehmer; Risikoabschätzung; Sanktion; Arbeitgeber; Kriminalität; Schwarzarbeit; Schattenwirtschaft; informeller Sektor; Illegale; Legalisierung; Abschiebung; Europäische Union; Österreich; Belgien; Bulgarien; Zypern; Tschechische Republik; Bundesrepublik Deutschland; Griechenland; Estland; Spanien; Finnland; Frankreich; Ungarn; Kroatien; Irland; Litauen; Luxemburg; Lettland; Malta; Niederlande; Schweden; Slowakei; Slowenien; Großbritannien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2014; E 2016},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171013r04},
}
@Book{Feld:2017:WFD,
Institution={Stiftung Marktwirtschaft, Kronberger Kreis (Hrsg.)},
Author= {Lars P. Feld and Clemens Fuest and Justus Haucap and Heike Schweitzer and Volker Wieland and Berthold U. Wigger},
Title= {Weckruf f{\"u}r die deutsche Wirtschaftspolitik},
Year= {2017},
Pages= {63},
Address= {Berlin},
Series= {Stiftung Marktwirtschaft - Frankfurter Institut. Kronberger Kreis. Schriftenreihe},
Number= {64},
ISBN= {ISBN 3-89015-124-8},
Annote= {URL: https://www.stiftung-marktwirtschaft.de/uploads/tx_ttproducts/datasheet/KK_64_Weckruf_2017.pdf},
Abstract= {"Der Kronberger Kreis, wissenschaftlicher Beirat der Stiftung Marktwirtschaft, zeigt in dieser Studie, wie mithilfe zukunftsweisender Konzepte eine konsequente Wachstumspolitik aussehen könnte. Hierzu gehören eine digitale Reformagenda und die Schaffung eines innovationsoffenen Ordnungsrahmens, effiziente Entlastungen in der Einkommens- und Unternehmensbesteuerung, eine automatische Anpassung des Renteneintrittsalters, die Gewährung einer binnenmarktfreundlichen Übergangsfrist während der Brexit-Verhandlungen sowie eine Wiederbelebung des europäischen Integrationsprozesses basierend auf den Grundprinzipien von Subsidiarität und Marktdisziplin. Deutschland sollte aus seinem Dornröschenschlaf erwachen und mutig voranschreiten." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Wirtschaftspolitik; Reformpolitik; Wachstumspolitik; Zukunftsperspektive; Innovationspolitik; Steuerpolitik; Finanzpolitik; Verteilungspolitik; Rentenpolitik; demografischer Wandel; Altersarmut; EU-Politik; Geldpolitik; Europäische Zentralbank; Außenhandelspolitik; technischer Wandel; Bundesrepublik Deutschland; Europäische Union; Großbritannien; Eurozone; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171109r03},
}
@Book{Huster:2018:HAU,
Editor= {Ernst- Ulrich Huster and J{\"u}rgen Boeckh and Hildegard Mogge-Grotjahn},
Title= {Handbuch Armut und soziale Ausgrenzung},
Year= {2018},
Pages= {869},
Edition= {3., aktualisierte u. erw. Aufl.},
Address= {Wiesbaden},
Publisher= {Springer VS},
ISBN= {ISBN 978-3-658-19077-4},
Abstract= {"Das Handbuch stellt den 'State of the Art' zu den Themen Armut und soziale Ausgrenzung dar. Beides nimmt in unserer Gesellschaft, in Europa und weltweit zu. Dies betrifft nicht nur die materielle Versorgung und Verteilung, sondern bezieht weitere soziale, ökonomische und politische Aspekte ein. In der nunmehr 3. Auflage greift das Handbuch diese multifaktoriellen Zusammenhänge auf und fügt zentrale Erkenntnisse von Theorie und sozialer Praxis zusammen. Es zeichnet sich durch einen interdisziplinären Zugang aus, in dem sich eine Vielzahl human-, geistes- und sozialwissenschaftliche Perspektiven bündeln. So werden u.a. wirtschaftliche Zusammenhänge, sozialethische Bewertungsmaßstäbe, juristische und verwaltungsmäßige Bearbeitungsformen, Bewältigung in und durch motopädagogische und ästhetische, bzw. medienpädagogische Praxis, geschichtliche Erfahrungen von und im Umgang mit Armut, soziale Beteiligungsstrukturen und individuelle Problemlösungskapazitäten dargestellt. Es wird deutlich: Armut und soziale Ausgrenzung entstehen im sozialen Kontext und sind deshalb auch politisch und gesellschaftlich veränderbar." (Verlagsangaben, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: Armut; soziale Ausgrenzung; empirische Forschung; Gesellschaftstheorie; Soziologie; soziale Ungleichheit; Sozialpolitik; Wohlfahrtsmessung; soziale Partizipation; soziale Integration; soziale Mobilität; Sozialethik; Fremdbild; Sozialgeschichte; Armenfürsorge; soziale Dienste; Niedrigeinkommen; Arbeitslosigkeit; Bildungsarmut; Intergenerationsmobilität; Gesundheitszustand; Sterblichkeit; Einwanderer; altersspezifische Faktoren; geschlechtsspezifische Faktoren; Behinderte; Armutsbewältigung; Armutsbekämpfung; Kinder; Kommunalpolitik; Arbeitsmarktpolitik; EU-Politik; ehrenamtliche Arbeit; Sozialberufe; Inklusion; Bundesrepublik Deutschland; },
Annote= {Sprache: de},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171109309},
}
@Book{Ludwinek:2017:REO,
Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)},
Author= {Anna Ludwinek and Hans Dubois and Rob Anderson},
Title= {Reactivate: Employment opportunities for economically inactive people},
Year= {2017},
Pages= {69},
Address= {Dublin},
Series= {Eurofound research report},
ISBN= {ISBN 978-92-897-1612-3},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1728en.pdf},
Abstract= {"Employment policies tend to focus on unemployed people, but evidence indicates that many people who are economically inactive also have labour market potential. This report examines groups within the inactive population that find it difficult to enter or re-enter the labour market and explores the reasons why. It maps the characteristics and living conditions of these groups, discusses their willingness to work and examines the barriers that prevent them from doing so. The report also looks at strategies being implemented by Member States to promote the inclusion of those outside the labour market. It highlights that many inactive people would like to work in some capacity, particularly students and homemakers. Stressing the importance of focusing on the specific needs of the inactive population in designing and implementing effective strategies for their labour market integration, the report argues that Member States should fully implement the 2008 European Commission Recommendation on the active inclusion of people excluded from the labour market. An executive summary is available - see Related content." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Nichterwerbstätige - internationaler Vergleich; berufliche Reintegration; Aktivierung; Arbeitsanreiz; Arbeitsmarktpolitik; stille Reserve; Beschäftigungsförderung; Weiterbildungsförderung; Qualifizierungsmaßnahme; Unternehmensgründung - Förderung; Hausfrauen; Hausmänner; Rentner; Behinderte; Lebenssituation; soziale Situation; Erwerbsmotivation; Europäisches Haushaltspanel; Studenten; Schüler; Auszubildende; Frührentner; Nichterwerbstätigkeit - Ursache; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2007; E 2017},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171109v17},
}
@Book{McGrath:2016:AEA,
Institution={Europ{\"a}ische Kommission, Generaldirektion Besch{\"a}ftigung, Soziales und Integration (Hrsg.); Icon-Institut, K{\"o}ln (Bearb.)},
Author= {John McGrath},
Title= {Atypical employment and the role of European PES : An exploratory paper},
Year= {2016},
Pages= {36},
Address= {Br{\"u}ssel},
ISBN= {ISBN 978-92-79-73303-1},
Annote= {URL: http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=18369&langId=en},
Abstract= {"This paper focuses on how national PES can facilitate labour market transitions for those people in new atypical forms of work (such as jobs in the 'gig' economy). Based on the responses of national PES the paper looks at the availability of training, course curricula, client profiles, skill needs identification and the use of technology in both the promotion and delivery of training. PES responses indicate that the necessary adaptations to the traditional PES model have not yet been introduced by most PES. The paper concludes with good practices to facilitate adaptation to the new world of work. They include more flexible availability of training; more broad-based course curricula; a more heterogeneous client profile; the identification of skills needs and the use of technology to deliver flexible training remotely." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: atypische Beschäftigung; Arbeitsverwaltung; öffentliche Verwaltung; Arbeitsmarktpolitik - internationaler Vergleich; arbeitsmarktpolitische Maßnahme; Qualifizierungsmaßnahme; informationstechnische Bildung; EDV-Kenntnisse; Weiterbildungsangebot; Curriculumentwicklung; E-Learning; best practice; Qualifikationsanforderungen; Plattformökonomie; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; Island; Norwegen; },
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171019r07},
}
@Book{Schraad-Tischler:2017:SJI,
Institution={Bertelsmann-Stiftung (Hrsg.)},
Author= {Daniel Schraad-Tischler and Christof Schiller and Sascha Matthias Heller and Nina Siemer},
Title= {Social justice in the EU - Index report 2017 : Social Inclusion Monitor Europe (SIM)},
Year= {2017},
Pages= {177},
Address= {G{\"u}tersloh},
Series= {Social justice in the EU : index report},
Annote= {URL: http://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/NW_EU_Social_Justice_Index_2017.pdf},
Annote= {URL: http://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/NW_Kurzzusammenfassung_deutsch_SJI_2017_final.pdf},
Abstract= {"Rising poverty, youth unemployment and impending sovereign bankruptcies – Europe has been undergoing a stress test almost permanently since the financial crisis began in 2008. For a number of years, the opportunities for people to participate in society worsened considerably in most EU states. But now, almost ten years after the crisis, a new trend is emerging." (Autorenreferat, IAB-Doku)},
Annote= {Schlagwörter: soziale Gerechtigkeit - internationaler Vergleich; Sozialpolitik; Armutsbekämpfung; Armutsbewältigung; soziale Deprivation; Bildungschancengleichheit; Bildungsertrag; Bildungsbeteiligung; Vorschulerziehung; Bildungsinvestitionen; Schulabbrecher; Arbeitsmarktchancen; Arbeitslosigkeit; Berufsaussichten; Langzeitarbeitslosigkeit; ältere Arbeitnehmer; Jugendarbeitslosigkeit; Niedriglohn; Armut; soziale Integration; soziale Indikatoren; Gleichstellung; NEET; medizinische Versorgung; Lebenserwartung; regenerative Energie; Forschungsaufwand; Forschungsfinanzierung; Staatsverschuldung; soziale Ungleichheit; Einkommensverteilung; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2008; E 2017},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171127r01},
}
@Book{Storrie:2017:NFE,
Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)},
Author= {Donald Storrie},
Title= {Non-standard forms of employment : Recent trends and future prospects. Background paper for Estonian Presidency Conference 'Future of Work: Making It e-Easy', 13-14 September 2017},
Year= {2017},
Pages= {37},
Address= {Dublin},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1746en.pdf},
Abstract= {"The main focus of this paper is the growth of non-standard employment over the last decade. It finds that, apart from part-time work, there has not been an increase in non-standard employment during this time. However, both temporary contracts and self-employment grew, quite strongly in some Member States, in the long economic boom from the mid-1990s and up to the onset of the recession in 2007. It is, of course, primarily when times are bad that the need for employment and social protection is made manifest." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: atypische Beschäftigung - internationaler Vergleich; befristeter Arbeitsvertrag; Leiharbeit; Teilzeitarbeit; berufliche Selbständigkeit; Beschäftigungsentwicklung; Lohnentwicklung; Plattformökonomie; soziale Sicherheit; Gelegenheitsarbeit; Arbeitnehmerüberlassung; Arbeitsbedingungen; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 1996; E 2017},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171019r05},
}
@Book{Vermeylen:2017:ESI,
Institution={European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (Hrsg.)},
Author= {Greet Vermeylen and Mathijn Wilkens and Isabella Biletta and Andrea Fromm and Agnès (Mitarb.) Parent-Thirion and Ricardo (Mitarb.) Rodriguez Contreras},
Title= {Exploring self-employment in the European Union},
Year= {2017},
Pages= {65},
Address= {Dublin},
Series= {Eurofound research report},
ISBN= {ISBN 978-92-897-1598-0},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1718en.pdf},
Annote= {URL: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef1718en1.pdf},
Abstract= {"In the rapidly changing world of work, the traditional dichotomy of employee and self-employed is insufficient to capture the wide diversity of self-employed workers in Europe today. This report identifies five categories of self-employed, reflecting the wide-ranging attitudes, income levels, and health and well-being among this diverse group. Based on data from the sixth European Working Conditions Survey (EWCS) and the European Union Labour Force Survey (EU-LFS), the analysis reveals that the majority of self-employed workers enjoy high levels of job quality. However, there are concerns in relation to so-called 'economically dependent workers': while they are classed as self-employed, they lack both the autonomy that self-employment usually offers and the social protection granted by regular employment. Some policy approaches of Member States to this 'in-between' employment status are described in detail, which are of relevance for the discussions around the European Pillar of Social Rights." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Selbständige - internationaler Vergleich; berufliche Selbständigkeit - Typologie; Einkommenshöhe; Gesundheitszustand; Arbeitszufriedenheit; Arbeitsplatzqualität; soziale Sicherheit; Interessenvertretung; Beschäftigtenzahl; Unternehmensgröße; Unternehmer; Beschäftigungsentwicklung; Erwerbsmotivation; sektorale Verteilung; Berufsgruppe; Berufsklassifikation; Europäische Union; Belgien; Bulgarien; Dänemark; Bundesrepublik Deutschland; Estland; Finnland; Frankreich; Griechenland; Irland; Italien; Lettland; Litauen; Luxemburg; Malta; Niederlande; Österreich; Polen; Portugal; Rumänien; Schweden; Slowakei; Slowenien; Spanien; Tschechische Republik; Ungarn; Großbritannien; Zypern; Kroatien; },
Annote= {Bezugszeitraum: A 2002; E 2015},
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171019r03},
}
@Book{WCCDevelopment:2017:MWP,
Institution={WCC Development B.V. (Hrsg.)},
Title= {Managing workforce potential : a 20/20 vision on the future of employment services},
Year= {2017},
Pages= {132},
Address= {Utrecht},
ISBN= {ISBN 978-90-8252-531-1},
Annote= {URL: https://www.wcc-group.com/managingworkforcepotential.pdf},
Abstract= {"The new world of work is characterized by globalized employment, a mobile yet vulnerable workforce, and the challenges of demography and rising income inequality. Technological changes in both the demand for and supply of skills have a cross-cutting influence on how labor markets develop. In this book, different stakeholders from international organizations in the private and public sector discuss which role Public Employment Services and Workforce Development Agencies ought to play in the labor market today and in the future, why cooperation is crucial, and what kind of support digital services and software can provide for a more effective and efficient delivery." (Publisher information, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktpolitik - Effizienz; Arbeitsverwaltung; Zukunftsperspektive; Internet; Stellenangebot; Informationsgewinnung; EDV-Anwendung; Arbeitsvermittlung; matching; Plattformökonomie; Public Private Partnership; Zukunft der Arbeit; öffentliche Verwaltung; Wirkungsforschung; technischer Wandel; Erwerbsformenwandel; Industrieländer; Europäische Union; Australien; },
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171107308},
}
***************************
6. BEITRÄGE ZU SAMMELWERKEN
***************************
@Incollection{Konle-Seidl:2017:EAE,
Editor= {WCC Development B.V.},
Booktitle= {Managing workforce potential : a 20/20 vision on the future of employment services},
Author= {Regina Konle-Seidl},
Title= {Effectiveness and efficiency of active labour market policies},
Year= {2017},
Pages= {15-25},
Address= {Utrecht},
ISBN= {ISBN 978-90-8252-531-1},
Annote= {URL: https://www.wcc-group.com/managingworkforcepotential.pdf},
Abstract= {},
Abstract= {"Active labor market policies play an important role in the portfolio of economic policymakers in many European countries. ALMPs are a means of combating cyclical and structural unemployment and promoting employment. In the aftermath of the Great Recession there is renewed interest in the potential for active labor market policies to help ease a wide range of labor market problems, including youth unemployment and joblessness among displaced adults. In many countries, governments spend substantial amounts on ALMPs for unemployed workers with the aim of increasing their chances and speed of finding a job. The expenditures for ALMPs like job search assistance, training, wage subsidies, and public employment go above one percent of GDP in countries like Denmark and Sweden. They are usually higher for measures than for services, the UK being an exception." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))},
Annote= {Schlagwörter: Arbeitsmarktpolitik - Effizienz; Arbeitsmarktpolitik - Erfolgskontrolle; Arbeitslosigkeitsbekämpfung; Arbeitsförderung; Beschäftigungsförderung; Jugendarbeitslosigkeit; öffentliche Ausgaben - internationaler Vergleich; arbeitsmarktpolitische Maßnahme; Wirkungsforschung; Politikberatung; Beschäftigungseffekte; Forschungsmethode; Europäische Union; },
Annote= {Sprache: en},
Annote= {Quelle: IAB, SB Dokumentation und Bibliothek, LitDokAB, k171107302},
}
31 von 523 Datensätzen ausgegeben.